Kärnkraft är inte framtiden

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av nek0 »

chaffis75 skrev:
nek0 skrev:
Var Facebook och Northvolt lika stora förbrukare då som nu? Hur mycket el exporterades då till Tyskland? Impoterades det el då också?
Jag tror inte varken northvolt eller Facebook anpassar sin förbrukning efter vinden och solen. Båda dessa bolag är ju exempel på förhand tag som kör sina processer 24/7/365 med lite underhåll ibland, dvs perfekt för planerar elproduktion som också kör 24/7/365 men lite underhåll ibland.
I övrigt fattar jag inte din poäng.. Tyskland föröker ju använda Sverige som ett batteri, dvs när deras vindkraft stannar så importerar de från oss.
Hmm inte logiskt att flytta de till Sverige som saknar el, när man har Frankrike som har billigt el och mycket stabil el produktion.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

nek0 skrev:
chaffis75 skrev:
nek0 skrev:
Var Facebook och Northvolt lika stora förbrukare då som nu? Hur mycket el exporterades då till Tyskland? Impoterades det el då också?
Jag tror inte varken northvolt eller Facebook anpassar sin förbrukning efter vinden och solen. Båda dessa bolag är ju exempel på förhand tag som kör sina processer 24/7/365 med lite underhåll ibland, dvs perfekt för planerar elproduktion som också kör 24/7/365 men lite underhåll ibland.
I övrigt fattar jag inte din poäng.. Tyskland föröker ju använda Sverige som ett batteri, dvs när deras vindkraft stannar så importerar de från oss.
Hmm inte logiskt att flytta de till Sverige som saknar el, när man har Frankrike som har billigt el och mycket stabil el produktion.
Nu svarar du på något helt annat än din egna fråga.. Jag svarade på att kärnkraft är perfekt för den typen av företag.. Eller menar du de är bättre med vind?
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

nek0 skrev:
Dafro skrev:
nek0 skrev:
Dafro, menar du att Sverige måste producera el så det räcker till hela EU?
Nope, men så länge det finns en brist i nötet så blir det högre priser, var bara det jag ville ha sagt. Funkar lika bra om Tyskland exporterar till oss men Tor vi har lite för stor brist på effekt i södra Sverige som vi behöver göra något åt. Jag tro inte vindkraftverk löser allt men det blåser ju mer nu för tiden så det vore väl dags att inte tillåts kommuner ha veto för att stoppa utbyggnaden. Tror det räcker långt för i zon 4 blir det ju sällan eller aldrig riktigt kallt.
Bra, då är vi överens. Själv är jag inte emot kärnkraften. Det ända jag är emot är att staten ska stå för investeringar som ska ges till privata företag.
Och jag håller med dig där. Det intressanta just nu är att staten och statliga bolag tjänar massor med pengar på dessa höga priser som är nu, staten skatt och moms. Som borde investeras i baskraft eller nät.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

chaffis75 skrev:
Dafro skrev:
nek0 skrev:
Nope, men så länge det finns en brist i nötet så blir det högre priser, var bara det jag ville ha sagt. Funkar lika bra om Tyskland exporterar till oss men Tor vi har lite för stor brist på effekt i södra Sverige som vi behöver göra något åt. Jag tro inte vindkraftverk löser allt men det blåser ju mer nu för tiden så det vore väl dags att inte tillåts kommuner ha veto för att stoppa utbyggnaden. Tror det räcker långt för i zon 4 blir det ju sällan eller aldrig riktigt kallt.
Jag tycker nog demokrati och kunna bestämma själva är ganska bra.. Sen kanske man ska göra processen lite mer strömlinjeformad så de inte ska behöva ta 20 år för ett tillstånd.. Och detta gäller allt från vindkraft kärnkraft och elledningar, mm.
Jo men kan inte säga nej och öndå räkna med att man ska få el. Senaste jag hörde var Hönö eller Öckerö som vägrade vindkraft för det finns ju kärnkraft. Då får man väl bygga ett sådant där då tänker jag.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

chaffis75 skrev:
nek0 skrev:
chaffis75 skrev:
nek0 skrev:
Nu svarar du på något helt annat än din egna fråga.. Jag svarade på att kärnkraft är perfekt för den typen av företag.. Eller menar du de är bättre med vind?
Jag menar nu när Frankrike har så mycket billigt stabilt och rent el är det bara flytta dit
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Jag undrar när karlshamsverket drar igång i år ?
Gissar att det blir mitten på september sen kör vi dygnet runt till i vår.

Tänk om man hade haft Ringhals kvar Ringhals 1 och 2 5 Och 6 på väg istället.

Finns en bra sammanfattning vart vi är på väg från Timbro
https://timbro.se/smedjan/samhalle/det- ... ssilkraft/
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Dafro skrev:
nek0 skrev:
Dafro skrev:
nek0 skrev:
Bra, då är vi överens. Själv är jag inte emot kärnkraften. Det ända jag är emot är att staten ska stå för investeringar som ska ges till privata företag.
Och jag håller med dig där. Det intressanta just nu är att staten och statliga bolag tjänar massor med pengar på dessa höga priser som är nu, staten skatt och moms. Som borde investeras i baskraft eller nät.
Staten kommer behöva varenda krona i vinter när samhället ska hållas under armarna.
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Sverige måste vara det enda landet där man beskattar invånarna så hårt att man får ge dem bidrag för att ha råd att betala skatten.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

niklas12 skrev:
Sverige måste vara det enda landet där man beskattar invånarna så hårt att man får ge dem bidrag för att ha råd att betala skatten.
Moms är ganska brett förekommande i eu. Men tanken är ju inte att man ska behöva ge tillbaka.
Jag tycker man skulle ha ett maxbelopp för moms på el. Ett tak där det slutar vara procent utan kanske avtagande.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

chaffis75 skrev:
NiklasTesla skrev:
chaffis75 skrev:
Kriper skrev:
Kriper skrev:
"Kärnkraften har aldrig producerat mer el än 2006. Sannolikt har inget företag tjänat pengar på att sälja kärnkraftsreaktorer – bara på att reparera och ibland på att driva dem – så privata tillverkare har köpts upp, ofta av statligt dominerade företag, eller gått i konkurs."

https://www.sydsvenskan.se/2022-07-24/v ... aft-ar-dyr
Ganska tunga argument som beläggs i alla delar. Läs!
Jag ser verkligen inte argumenten.. Ja Oskarshamns fick snavbstoppas och stod stilla i två dygn.. Vi kraften då, jo de blåste inte på en vecka.. Och i januari prosucetar mina solpaneler ungefär lika mycket som jag gör på en halv dag när de funkar som bäst..
Nej ren propaganda..
Ingen lösning även här på hur vi ska få de planerbarat, jag behöver el även i januari när de kommer en köld period med - 15 och samtidigt är vindstilla.
Jo jag vet jag kommer få el men de är kolkraft så du eldas på föe fullt i Danmark och Tyskland eftersom vi inte kan exportera och kanske tom behöver importera.
Föresten kanake jag har fel på de sista, låter som svenska kraftnät räknar med att stänga ner områden i vinter när effekt saknas.
Vi tar det igen.

Det är natt och minus ca 20 (södra Sverige) - ca minus 35 (norra Sverige) i Sverige (händer några få dagar per år numera och med klimatförändringarna lär det bli mer ovanligt).

Om då inte vind, sol får användas och vi räknar även bort kärnkraft, kolkraft, olja och naturgas vad har vi då kvar?
Jo följande: bioenergi, vattenkraft, tidvattenkraft, Geotermi och lagring i form av batterilösningar/vätgas samt pumpkraftverk mm.

Sedan lär ändå vindkraften producera lite (ännu mer när vi får mer havsbaserad vindkraft) samt vi har ju elnätet som även är uppkopplat med Europa.

MVH samt högre elpris som ovan Scenario ger resultarar i lägre förbrukning (då jag samt fler kommer försöka hålla nere konsumtionen av el när den är dyr).
Så de du säger att vilka elpriser som är ok eller finns de en gärna? 10kr/kWh eller kanske 100 kr/kWh?
Vad tro du sådana kostade skulle kosta samhället i förlorade jobb?
Hur ofta ska strömmen stängas av och hur länge.. Ja de låter r som vi lite är påväg mot att bli ett uland. Vi ska gå tillbaka till att värma husen med gas och ved?
Och vad hjälper de att vinkraften producerar lite om de inte räcker till.
Jag tar de igen, effekt är att vi kommer elda mer olja kol och gas.. Men visst global uppvärmning är kanske bra :roll:
Nej vi skall gå framåt genom att ha ett 100% förnyelsebart energi och transportsystem innan dom ändliga energikällorna lämnar oss.

Biogas och flis kan köras i kraftvärmeverk för högsta verkningsgrad.

Om spotpriset går över 1sek/kwh börjar jag redan idag att se över min energiförbrukning (tillgång och efterfrågan balanseras varpå ingen behöver kopplas bort).

Sedan har vi ju massiv inflation just nu (pga årtionden av slapp penningpolitik så man får väl snart tänka om) och får vi hyperinflation inom närmsta månaderna ja då kan vi redan innan 2023 ha långt över 1000sek/kwh).

Sedan kan man filosofiskt och historiskt resonera kring att vi lever bättre än kungar för då vi har tillgång till så mycket billig energi (vi har 100slavar som jobbar för oss nästan gratis då energi är så billigt idag). Vår solcellsanlägning på 3kw peak (kostade 40tkr) är som att ha ca 50 slavar som jobbar hårt för dig i energimängd som den framställer på ett år. Som nämnts tidigare står vi inför en teknologisk och energimässig revolution när vi går över till elnät + transportsystem som går på 100% förnyelsebar energi då vi har så grymt mycket energi som vi inte nyttjar alls idag.

MVH
Screenshot_20220725-221802.png
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Vi ska ha ett fossilfritt energisystem och minska våra co2 utsläpp.
Att man ökar förbränningen av biogas och flis ökar istället co2 utsläppen

Bygg mer kärnkraft istället både
fossilfri och co2 neutral
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

niklas12 skrev:

Vi ska INTE nöja oss med ett fossilfritt energisystem.

Sverige ska istället utnyttja den position vi har och satsa på ett förnybart energisystem.

Sol
Vind
Vatten
Bioenergi
Vätgas
Batterier
Annan lagring

Det är framtiden.

Ny statligt garanterad kärnkraft om 10-15 år?

Not so much.

Lyssna på forskarna och experterna och sluta släng pärlor efter svin.

Släpp drömmarna om ny kärnkraft i Sverige!

Kraftsamla istället för att ställa om energisystemet för framtiden!
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
niklas12

Inlägg av niklas12 »

pefreli skrev:
niklas12 skrev:

Vi ska INTE nöja oss med ett fossilfritt energisystem.

Sverige ska istället utnyttja den position vi har och satsa på ett förnybart energisystem.

Sol
Vind
Vatten
Bioenergi
Vätgas
Batterier
Annan lagring

Det är framtiden.

Ny statligt garanterad kärnkraft om 10-15 år?

Not so much.

Lyssna på forskarna och experterna och sluta släng pärlor efter svin.

Släpp drömmarna om ny kärnkraft i Sverige!

Kraftsamla istället för att ställa om energisystemet för framtiden!
Jag kan hålla med dig om du bara kan förklara ett par saker.

1. Hur ska vi lagra elen som behövs när det inte blåser?
2. Vad kommer lagringen kosta och vem ska betala för det ?
3.vem ska bygga och driva alla vindkraftsparker är det Kinesiska staten ?
4. Vem ska betala för anslutningen av havsbaserad vindkraft och vad kommer det kosta ?
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

nek0 skrev:
chaffis75 skrev:
nek0 skrev:
chaffis75 skrev:
nek0 skrev:
Jag menar nu när Frankrike har så mycket billigt stabilt och rent el är det bara flytta dit
Och på vilket sätt hjälper detta Sverige och de co2 utstäpp som många väljer framför kärnkraften.. Tror du denna frågan handlar om mig... Oj vad fel du har då..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare

Inlägg av NiklasTesla »

Svar på 1,2,3 och 4 finns bakåt i denna nu snart 500 sidor långa tråd.

MVH
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Ber om ursäkt kom på några frågor till.

5. Vad händer med vindkraftverk när de är uttjänta och vem ska städa upp efteråt.
6. Vart ska vi få tag i neodym till vindkraftverken.
7. Vad kommer jag som konsument få för elpris när det inte blåser ?
niklas12

Inlägg av niklas12 »

NiklasTesla skrev:

MVH
Anledningen att tråden inte slutar är just för att det inte finns några bra svar på dessa frågor.

Just därför är kärnkraft framtiden det har ju till och med Mp insett.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare

Inlägg av NiklasTesla »

niklas12 skrev:
NiklasTesla skrev:

MVH
Anledningen att tråden inte slutar är just för att det inte finns några bra svar på dessa frågor.

Just därför är kärnkraft framtiden det har ju till och med Mp insett.
Nej att tråden inte slutar är för att många vill ha enkla lösningar och då passar kärnkraften in perfekt. Jämn kraftproduktion och sedan gräver vi ner skiten (ber till vetenskapen och gud att någon kommer på gen4 och gen 5 som kan återanvända i stort ALLT bränslet med kortare halveringstid som följd (vilket är långt ifrån säkert att det går)).

Men det finns inga enkla lösningar. Grejen är den att kärnkraft är mycket mer komplicerad än förnyelsebar energi när man skrapar på ytan.Risk för haveri med enorma konsekvenser samt avfallet som är enormt radioaktivt i tusentals år och dess konsekvenser (som tidigare nämnts), uran är ändligt mm mm.

Sedan har vi mäktiga intressen som vill se fortsatt energimonopol, Vi har nyttiga idioter, troll, mm mm

Därför fortsätter tråden.

MVH
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 9 gång.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare

Inlägg av NiklasTesla »

niklas12 skrev:

5. Vad händer med vindkraftverk när de är uttjänta och vem ska städa upp efteråt.
Se tidigare svar samt MVH
niklas12

Inlägg av niklas12 »

NiklasTesla skrev:
niklas12 skrev:

Du får nog hjälpa mig här jag hittar inte svar på dessa frågor i tråden heller
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare

Inlägg av NiklasTesla »

Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare

Inlägg av NiklasTesla »

niklas12 skrev:
NiklasTesla skrev:
niklas12 skrev:

Bjuder på en artikel kring vindkraftverk utan Neodym (se ovan) men resten av grävjobbet (kunskapsresan) får du göra själv. ;)

Var själv pro kärnkraft för många år sedan ända tills jag lärde mig mer.

MVH
niklas12

Inlägg av niklas12 »

NiklasTesla skrev:
niklas12 skrev:
NiklasTesla skrev:
niklas12 skrev:

Bjuder på en artikel kring vindkraftverk utan Neodym (se ovan) men resten av grävjobbet (kunskapsresan) får du göra själv. ;)

Var själv pro kärnkraft för många år sedan ända tills jag lärde mig mer.

MVH
Ja neodym gruvor i kina är inget vidare så kan man hitta en bättre lösning så är det bra.
Har du en gång varit PRO kärnkraft så finns det ju fortfarande hopp ;)

Sålänge det inte finns några bra svar på de övriga frågorna så är kärnkraft den enda hållbara lösningen.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare

Inlägg av NiklasTesla »

Tack och lov finns det svar och andra lösningar som sagt (mänskligheten klev tyvärr in på ett sidospår när vi lärde oss att klyva atomen alldeles för tidigt för vad vår civilisation är redo för).

Då jag själv och många jag känner lider av sjukdom (några har tyvärr dött i förtid redan) som mest troligtvis har att göra med just utsläpp från just kärnkraften så är sannolikheten att jag skulle vända åsikt mindre än ca 0,0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000001%

Ser det dock som ett kall att utbilda kring faran med kärnkraft och kärnvapen (något som jag utbildad inom) samt MVH
Screenshot_20220726-021741.png
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Nu har dem äntligen hittat en lösning för att balansera vindkraftens ojämna produktion.

Vi stryper effekten när det blåser för mycket och låter skattebetalarna först betala vindkraftsägarns för tappade intäkter.
Ovanpå det så håller vi uppe elpriset och får betala med högre elpriser.
Detta måste ju vara det bästa förslaget hittills.

https://www.vindkraftsnyheter.se/202201 ... trypa-elen
Skriv svar