{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev:
.../ Gissa vem detta är:
"To make people safe by pushing mental and technological boundaries"

eller denna:
"We solve complex challenges, advance scientific discovery and deliver innovative solutions to help our customers keep people safe."
Givet t.ex. vad Putler/Kreml gör i Ukraina sen 2014 – tycker du verkligen att det verkar så långsökt?...

(Det första är SAAB. Det andra är Lockheed Martin.)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Hur blir det när Saudi använder grejerna i Jemen då? Att cherry picka som du gör för att applicera ett mission statement SOM ARGUMENT för vad ett företag går precis lika dåligt för vapentillverkare som för Tesla.

Har du aldrig haft ett jobb på ett noterat bilag?

They are all in the business of making money.
SwedishAdvocate

spacecoin skrev:
Hur blir det när Saudi använder grejerna i Jemen då? /...
Om Saudi får köpa eller inte känns 'rätt komplext'. Nu är vi liksom inne på USA's säkerhetspolitik och nationella säkerhet. Det här innefattar t.ex. hela den globala oljemarknaden...

Personligen är jag för bensin- och dieselransonering för att sätta dit Putler/Kreml/MBS (Mohammed bin Salman). Men det verkar ju t.ex. inte så många andra på det här forumet vara...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

spacecoin skrev:
.../ Att cherry picka som du gör /...
Vadå cerrry-picka? Jag diskuterar Tesla. Jag säger att det stämmer för Tesla. Sen att det stämmer jävligt dåligt rent generellt är en helt annan sak (!)
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
SwedishAdvocate

spacecoin skrev:
.../ Har du aldrig haft ett jobb på ett noterat bilag?

They are all in the business of making money.
Återigen: Jag diskuterar Tesla. Jag säger att det stämmer för Tesla. Sen att det stämmer jävligt dåligt rent generellt är en helt annan sak (!)

Men med det sagt så måste Tesla så klart gå med vinst. Annars kommer dem ju självklart aldrig kunna åstadkomma det syfte som finns i deras Mission statement. De måste ju (återigen) självklart följa det kapitalistiska systemets spelregler precis som alla andra.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Du cherrypickar när det passar att referera till mission statementet för Tesla. Du antyder att allt som inte är "av godo" är "av nödvändighet".

Känner du till historien om Tesla battery swap och varför dom visade det? Mjölka CO2-krediter genom att gama systemet. FSD-projektet, hur hjälper det till med mission statement? Det är ren girighet att sälja luft på burk. Alla pågående miljööverträdelser i Fremont? Rasismen?

Den här diskussionen är så dum, så jag tycker vi avslutar den nu.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Jag trodde vi skulle fått S "till sommaren" i år, men den tidpunkten har passerats.

Till jul kanske?
SwedishAdvocate

spacecoin skrev:
.../ så jag tycker vi avslutar den nu.
Du och jag kommer aldrig komma någon vart med det här, så jag avslutar gärna!...
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

dstr skrev:
Jag trodde vi skulle fått S "till sommaren" i år, men den tidpunkten har passerats.

Till jul kanske?
Jag tvivlar mer och mer på att de ens kommer vilja sälja dem här, frågan är om det är ekonomiskt vettigt för dem att skala upp produktionen tillräckligt för att möta hela världens efterfråga när de har flera års produktion som bokat till lägre priser än de säljer för just nu.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

OfarligTesla skrev:
dstr skrev:

Till jul kanske?
Jag tvivlar mer och mer på att de ens kommer vilja sälja dem här, frågan är om det är ekonomiskt vettigt för dem att skala upp produktionen tillräckligt för att möta hela världens efterfråga när de har flera års produktion som bokat till lägre priser än de säljer för just nu.
De pissar på oss som beställde tidigt. Typiskt Tesla.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
dstr skrev:

Till jul kanske?
Knepigt för dom om man sålt flera års produktion till ett pris som inte fungerar nu när inflationen slår till. Kan vara en bättre affär att bara strunta i europa
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Kommer bli extremt dyrt med en USA tillverkad när dollarn är över 10kr en S kommer nog kosta 1.4 miljoner tror jag
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:

De pissar på oss som beställde tidigt. Typiskt Tesla.
Ja lite så, på min 3a vägrar de ge tillbaka bokningsavgiften nu när jag avbokade pga deras dåliga AP utan radar men min S lär de inte leverera för det priset vi kommit överens om. Tesla är ett av de girigaste bolagen jag haft att göra med faktiskt som bryter avtal när det passar dem.

Jag beställde till och med innan de presenterade refreshen, så jag fick inte ens priset jag bokat till utan de höjde det och gav mig en liten rabatt. Så de har redan brutit avtalet en gång så de lär göra det igen om de kan tjäna på det.
Fredrik j skrev:

Knepigt för dom om man sålt flera års produktion till ett pris som inte fungerar nu när inflationen slår till. Kan vara en bättre affär att bara strunta i europa
Så går det när man vill ta in pengar flera år innan man kan leverera produkten, det är risken med det. Man kan inte utnyttja fördelarna och sen klaga när nackdelarna kommer. Men ja jag tror nästan att de skippar Europa istället för att komma ur avtalen.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Får kanske bli en PS3 istället då. Tesla klarar ju uppenbarligen inte av att leverera. Märkligt nog finns det ingen avbeställnkngsknapp på min reservation - man måste tydligen ringa eller skicka brevduva.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

thebishop skrev:
Får kanske bli en PS3 istället då. Tesla klarar ju uppenbarligen inte av att leverera. Märkligt nog finns det ingen avbeställnkngsknapp på min reservation - man måste tydligen ringa eller skicka brevduva.
Synd att den inte kommer som 6/7-sits (medan XC90 ju gör det). Tycker också den ser lovande ut!
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

XC90-ersättaren ska presenteras i Q3, den borde rimligen vara 7-sits.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Hertsh

Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Hertsh »

taliz skrev:
XC90-ersättaren ska presenteras i Q3, den borde rimligen vara 7-sits.
Thomas Ingenlath har sagt att de inte kommer ha en tredje sätesrad i P3, eftersom de vill skilja ut sig från Volvos ersättare till XC90. Det är väl det tydligaste beviset vi har på att Volvo kommer ha 7 säten.

Jim Rowan sa för någon månad sedan att ersättaren till XC90 utvecklas enligt plan, men han sa samtidigt att den kommer presenteras i slutet av året. Jag tolkar det som att lansering har flyttats från Q3 till Q4.
Glad för att jag sålt min Tesla
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Apropå kvalitet. Nu har refreshen av MS fått en recall på airbags:

Jag tror att Tesla ibland glömmer att bilar är en säkerhetskritisk tillämpning i ivern att slå nya leveransrekord.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

Trist att de stupade vid målsnöret.
Användarvisningsbild
eTron
Teslaägare

Inlägg av eTron »

OfarligTesla skrev:

Tyvärr tror jag som dig. Alternativt att de höjer priset o säger att vi får gilla nya priset eller så får vi ingen bil. Inte en susning att jag skulle acceptera det av principskäl, så isåfall har jag väntat i 1,5 år på en bil helt i onödan. Istället skulle det resultera i att jag aldrig mer kommer överväga att köpa en Tesla igen i hela mitt liv.
Hur skulle ni andra som också väntat länge göra?
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

eTron skrev:
OfarligTesla skrev:

Tyvärr tror jag som dig. Alternativt att de höjer priset o säger att vi får gilla nya priset eller så får vi ingen bil. Inte en susning att jag skulle acceptera det av principskäl, så isåfall har jag väntat i 1,5 år på en bil helt i onödan. Istället skulle det resultera i att jag aldrig mer kommer överväga att köpa en Tesla igen i hela mitt liv.
Hur skulle ni andra som också väntat länge göra?
Jag tittar på en PS3 eller xc90/Embla istället.

Från att varit en av teslas förespråkare går det nu i snabba steg åt andra hållet efter hur de beter sig på diverse fronter (vaporcars, service, avsaknad av recall för kritiska delar av hjulupphängningarna mm).
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

En annan viktig fråga är ju hur räntan ändras. Jag tänker ha min på leasing och det har ju varit väldigt billigt, men har ingen lust att betala stora belopp i räntor förutom förmånsvärdet. Så jag kan gott tänka mig en bil i en lägra prisklass framöver, även om jag gilla min S fortfarande..Så det lutar nu åt att köpa ut den privat och avboka min beställning.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Inlägg av Monark1954 »

Har fått frågor på mitt Teslakonto om leveransadress och blivit anvisad Umeå SC.
Även frågor om inbyte, betalning och ägare kunde fyllas i.
Även i Finnland har beställare fått frågor.
Kanske kommer det S/X i år till Europa?
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
bmw328coupe
Teslaägare

Inlägg av bmw328coupe »

Det är kanske nu det händer. Har också fått svara på frågorna (och fick också leverans Umeå). Vi får hålla tummarna att en båt (med våra bilar) kommer hit innan vintern.
Svart/svart Model S LR 2023 med 21"
Användarvisningsbild
termosen
Teslaägare

Inlägg av termosen »

Vill inte att min Model S kommer nu allafall. Tog precis ut en Model Y som jag tänkte ha 6-12 månader.
Model Y LR
Model S 100D -18
Skriv svar