Eller via denna tråden på forumet. Men också såklart via Joels livesändningar på Youtube.
Du kanske kan editera in Glymps-länken samt dagens sändningslänkar i första inlägget när det väl är kör-dag? Enklare att hitta än att leta sig fram till typ sida 25 i tråden.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Ja, nu är det inte långt kvar. Jag skickade PM till alla som anmält sig, för att få besked om hur många vi blir till middagen på söndag kväll. Flera av er har svarat, men ni som ännu inte gjort det så gör gärna det senast på måndag. Detta eftersom stadshotellet ville ha besked hur många vi blir.
Och ni som tvekar på medverkande, har fortfarande chansen att anmäla er. Eller så dyker ni bara upp som gubben i lådan på lördag
Lite sugen är jag men med en törstig E-tron så sparar nog denna elen till bättre behövande, och konsert i Göteborg fredag kväll. Men nästa år med IX50 kanske….
Har väl inte varit någon etron 55 med tidigare? Varför inte försöka bevisa storheten med den platta laddkurvan?
Vissa av oss ör ju ödmjuka och det vore ju synd om dom behöver stänga ner elen i delar av södra Sverige redan till helgen med tanke på förbrukningen på 280 typ, då hjälper tyvärr inte den eminenta platta kurvan men tycker fortfarande att en platt kurva är bäst. Men främst annnat inplanerat i helgen förutom Rammstein på Ullevi fredag kväll, men har fått tag i en extra förare till nästa år, så då siktar jag på det om det blir datum som passar.
Jag tycker olika bilars energiförbrukning är intressant och i detta fallet så kör nog alla med samma hastighet och nästan samtidigt, kommer förbrukningen följas upp?
Är lite lat, någon som har och kan dela med sig av siffrorna på hur långt det är mellan Teslas SUC och adresserna, på tänkt färdväg?
Jag tycker olika bilars energiförbrukning är intressant och i detta fallet så kör nog alla med samma hastighet och nästan samtidigt, kommer förbrukningen följas upp?
Är lite lat, någon som har och kan dela med sig av siffrorna på hur långt det är mellan Teslas SUC och adresserna, på tänkt färdväg?
Jag kommer att nolla en av trippmätarna före start. Lite beroende på väder kommer nog förbrukningen att hamna mellan 150 och 160 Wh/km i min M3LR, men flertalet andra bilar lär nog dra mer.
Det är nog 18 SuC längs min tänkta rutt (till större delen E4) om jag minns rätt, så i snitt mindre än 10 mil mellan dem. De flesta kommer jag m a o att köra förbi utan att stanna.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Sofie
Jag tror faktiskt att vi får en helt okej rutt av att bara lägga in haparanda i bilen. Men tyvärr räknar den laddstopps tiden helt fel min tar ofta dubbla tiden en vad som står... Snabbladdare häromdagen efter en lång tur maxa ur på 92kw... En kort stund sen går den snabbt 50kw så kommer bli mycket tid att studera vart alla andra är i Sverige
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Blev tvunegn att kolla på en plan för mig nästa år i abrp och då blir nog planen 4 laddstopp, men då får man nog planera drickandet om det inte ska bli extra stopp pga föraren.
Blev tvunegn att kolla på en plan för mig nästa år i abrp och då blir nog planen 4 laddstopp, men då får man nog planera drickandet om det inte ska bli extra stopp pga föraren.
Bara 4 stopp? Skulle det verkligen bli snabbaste sättet? Behöver du inte ladda så pass att det saktat ner en del då?
Sofie
Jag tror faktiskt att vi får en helt okej rutt av att bara lägga in haparanda i bilen. Men tyvärr räknar den laddstopps tiden helt fel min tar ofta dubbla tiden en vad som står... Snabbladdare häromdagen efter en lång tur maxa ur på 92kw... En kort stund sen går den snabbt 50kw så kommer bli mycket tid att studera vart alla andra är i Sverige
Jo vi får försöka ta rygg på dig så länge vi kan, förhoppningsvis hinner vi tom se dig lämna SUC när vi anländer, åtminstone dom första gångerna.
Sofie
Jo vi får försöka ta rygg på dig så länge vi kan, förhoppningsvis hinner vi tom se dig lämna SUC när vi anländer, åtminstone dom första gångerna.
Jag tror ni tar Robin lätt! Han lyckas alltid få nått problem med bilen.
Sofie
Tror nog att bilprovningen i våras lyckades lösa det problem Robin fick förra gången. När jag skulle backa ut från bilprovningen hade handbromsoken plötsligt gett upp helt utan förvarning bromsarna var med beröm godkända.
Jag hoppas på att kunna ta rygg, i och med att jag velar mellan Stockholm och Arboga, hjärtat säger Arboga för att slippa Stockholm, men bilen laddar ju numera så långsamt efter 30% SOC.
Bara 4 stopp? Skulle det verkligen bli snabbaste sättet? Behöver du inte ladda så pass att det saktat ner en del då?
Väljer jag snabbast i abrp så föreslår den 5 stopp och då skulle jag spara ca 12 min men ökar risken för kö med varje extra stopp men vi får väl se. Skulle även få välja laddare som är långsammare än vad bilen kan nyttja. I Umeå måste jag ladda nästan fullt för att komma fram. enligt abrp så skulle jag komma ca 30 min efter M3 och det skulle kännas helt ok med en så mycket större bil. Men som sagt vi får se om det passar nästa år.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
Sofie
Tror nog att bilprovningen i våras lyckades lösa det problem Robin fick förra gången. När jag skulle backa ut från bilprovningen hade handbromsoken plötsligt gett upp helt utan förvarning bromsarna var med beröm godkända.
Jag hoppas på att kunna ta rygg, i och med att jag velar mellan Stockholm och Arboga, hjärtat säger Arboga för att slippa Stockholm, men bilen laddar ju numera så långsamt efter 30% SOC.
Har inte heller bestämt mig för vägvalet där än.
Men du har väl CCS-konverterat och kan välja andra än Teslas laddare om du skulle ta vägar med längre avstånd mellan SuC?
Väljer jag snabbast i abrp så föreslår den 5 stopp och då skulle jag spara ca 12 min men ökar risken för kö med varje extra stopp men vi får väl se. Skulle även få välja laddare som är långsammare än vad bilen kan nyttja. I Umeå måste jag ladda nästan fullt för att komma fram. Och skönt att slippa stanna 18 ggr eller vad det var M3 behöver göra. Och enligt abrp så skulle jag komma ca 30 min efter M3 om den slipper köer vill säga och det skulle kännas helt ok med en så mycket större bil. Men som sagt vi får se om det passar nästa år.
Varför skulle en M3 stanna 18 gånger? Han som vann förra året (med en M3LR) stannade sex gånger. Jag räknar med att stanna fem eller sex gånger, lite beroende på hur vädret blir.
Väljer jag snabbast i abrp så föreslår den 5 stopp och då skulle jag spara ca 12 min men ökar risken för kö med varje extra stopp men vi får väl se. Skulle även få välja laddare som är långsammare än vad bilen kan nyttja. I Umeå måste jag ladda nästan fullt för att komma fram. Och skönt att slippa stanna 18 ggr eller vad det var M3 behöver göra. Och enligt abrp så skulle jag komma ca 30 min efter M3 om den slipper köer vill säga och det skulle kännas helt ok med en så mycket större bil. Men som sagt vi får se om det passar nästa år.
Varför skulle en M3 stanna 18 gånger? Han som vann förra året (med en M3LR) stannade sex gånger. Jag räknar med att stanna fem eller sex gånger, lite beroende på hur vädret blir.
Sorry jag som läste ditt inlägg lite fort, kom bara ihåg 18 men det stod ju att du skulle passera de flesta. Verkar rimligare.
Sorry jag som läste ditt inlägg lite fort, kom bara ihåg 18 men det stod ju att du skulle passera de flesta. Verkar rimligare.
Det är lugnt
Blir väldigt kul att se hur långt efter vi med veteran teslor blir i år. Vi borde vara långt efter mot 7-8 år nyare bilar.
Och tycker att det är kul att se hur pass bra det fungerar trots 25 000 mil på mätaren när alla ikke kunniga tror man bytt batteri flera gånger
Kanske är dags under tävlingen för motor eller batteri att ge upp vem vet med min vanliga "tur" när jag gör något
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Vet om att det är tidigt, men på nuvarande väderprognos ser det ut som om ni får fint väder (ej regn).
Räknar därför med att min tid från förra året slås
Nu hoppas jag att ni med M3LR känner trycket!
Vet om att det är tidigt, men på nuvarande väderprognos ser det ut som om ni får fint väder (ej regn).
Om din tid blir slagen lär det inte vara med många minuter.
Om jag minns rätt hade du aningen bättre tid på vägen norrut. Slapp du regn då?
Om din tid blir slagen lär det inte vara med många minuter.
Gissar att jag förlorade 10-15 min norrut på grund av handhavandemisstag, och lite mer än så söderut på grund av regn, med tillhörande för små mariginaler.
Kommer följa er norrut från solstolen i Fuengirola, och söderut från Tullinge.
Nästa år hoppas jag vara med, med en Model S Plaid, om Tesla bestämmer sig för att leverera…
Förbereder inför helgen. Från 19" till 18"
Har som mål att komma före Joel
Hahaha!! Har jag blivit din arch enemy utan att ens veta om det!
Tror du faktiskt inte får några problem med det, längre räckvidd, snabbare laddning (har du väl?) samt bättre nätverk än mig ovanför Sundsvall.
Stor risk att jag hamnar på en 50-80kW-stolpe en bra stund någonstans längst norrlandskusten.
Sen är det ju fusk med 18", jag kör ju med 19"!
Blir väldigt kul att se hur långt efter vi med veteran teslor blir i år. Vi borde vara långt efter mot 7-8 år nyare bilar.
Och tycker att det är kul att se hur pass bra det fungerar trots 25 000 mil på mätaren när alla ikke kunniga tror man bytt batteri flera gånger
Kanske är dags under tävlingen för motor eller batteri att ge upp vem vet med min vanliga "tur" när jag gör något
Våran har just nu 29053 mil på mätaren. Även jag känner skräck för plötsligt haveri, typ att luftfjädringen lägger av eller att hjulupphängningen bak havererar plötsligt, alternativt att batteriet brinner upp.
Tror du faktiskt inte får några problem med det, längre räckvidd, snabbare laddning (har du väl?) samt bättre nätverk än mig ovanför Sundsvall.
Stor risk att jag hamnar på en 50-80kW-stolpe en bra stund någonstans längst norrlandskusten.
Haha, det var bara något jag kom på när jag skrev inlägget. Tänkte att det kanske är bra att ha ett mål med turen.
250kW är max i laddning på min, men den håller inte det så länge
Haha, det var bara något jag kom på när jag skrev inlägget. Tänkte att det kanske är bra att ha ett mål med turen.
250kW är max i laddning på min, men den håller inte det så länge
Bra mål
Det anammar jag också. Det och att bli bästa model S, samt att förbättra mina tider ifrån 2020.