Ändringar i ellagen 1 juli

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19931
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ändringar i ellagen 1 juli

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
niklas12 skrev:
Frågan är hur biltillverkarna ser på slitaget på batteriet om man använder det för lagring.
Vill man köpa en begagnad elbil som endast gått 500mil men där batteriet gått flera tusen cycler? Och hur kommer marknaden prissätta detta ?
Har du läst artikeln om att V2G kanske nöter MINDRE på batteriet, än om bilen bara står på parkeringen och inte används?
Du får nog också läsa artikeln lite bättre ;)
Det KAN KANSKE beroende på förutsättningar slita mindre…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
niklas12
Inlägg: 3153
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Ändringar i ellagen 1 juli

Inlägg av niklas12 »

Bjelke skrev:
Zalman3 skrev:
niklas12 skrev:
Frågan är hur biltillverkarna ser på slitaget på batteriet om man använder det för lagring.
Vill man köpa en begagnad elbil som endast gått 500mil men där batteriet gått flera tusen cycler? Och hur kommer marknaden prissätta detta ?
Har du läst artikeln om att V2G kanske nöter MINDRE på batteriet, än om bilen bara står på parkeringen och inte används?
Du får nog också läsa artikeln lite bättre ;)
Det KAN KANSKE beroende på förutsättningar slita mindre…
Jag har som sagt inte läst artikeln som hänvisades till länka gärna
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19931
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ändringar i ellagen 1 juli

Inlägg av Bjelke »

niklas12 skrev:
Bjelke skrev:
Zalman3 skrev:
niklas12 skrev:
Frågan är hur biltillverkarna ser på slitaget på batteriet om man använder det för lagring.
Vill man köpa en begagnad elbil som endast gått 500mil men där batteriet gått flera tusen cycler? Och hur kommer marknaden prissätta detta ?
Har du läst artikeln om att V2G kanske nöter MINDRE på batteriet, än om bilen bara står på parkeringen och inte används?
Du får nog också läsa artikeln lite bättre ;)
Det KAN KANSKE beroende på förutsättningar slita mindre…
Jag har som sagt inte läst artikeln som hänvisades till länka gärna
Jag syftade på att Zalman borde läsa artikeln en gång till, för det är bara under speciella omständigheter
som man skulle kunna få lägre degradering vid V2G-användning (typ om alternativet är att
bilen står på hög SoC och liknande).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare
Inlägg: 339
Blev medlem: 27 jun 2014 23:35

Re: Ändringar i ellagen 1 juli

Inlägg av sondell »

Zalman3 skrev:
Jag tror vi framtiden kommer sträva efter en konstant förbrukning som möjligt. Det är det man kommer använda lagringsmöjligheter till. Dock tror jag dessa lagringsmöjligheter kommer finnas mer centraliserat t.ex. per kvarter eller stadsdel, inte i varje enskilt hus.
Varför inte införa ett billigt abonnemang med 8A huvudsäkring?
Exakt. Väntat länge på. Men effekttaxa är ju bättre egentligen. Tjänar mest på det. Har balanserat mot max 8-10A i flera år. Bergvärme, elbil, 300 m2 uppvärmt. Nu är det väl inte alltid nödvändigt. Vissa stunder kan man lika gärna dra 100 A då nätet är lite använt. Det viktigaste är flexibilitet. Både vad gäller produktion och konsumtion.
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare
Inlägg: 339
Blev medlem: 27 jun 2014 23:35

Re: Ändringar i ellagen 1 juli

Inlägg av sondell »

niklas12 skrev:
Frågan är hur biltillverkarna ser på slitaget på batteriet om man använder det för lagring.
Vill man köpa en begagnad elbil som endast gått 500mil men där batteriet gått flera tusen cycler? Och hur kommer marknaden prissätta detta ?
V2G ska inte vara energilager utan "effektlager". Det ska toppa alternativt bromsa laddning vid speciella peak effekter. Det är största nyttan och ger totalt väldigt få cykler på batteriet. Styrningen av detta från nätägare eller svk är ju det kluriga at få till. I dagsläget är det ju enklare att stänga av ett aluminiumsmältverk på 1 GW.
Kanske en affärsmöjlighet med någon mellanhand med styrmöhligheter som avtalar med många elbilsägare och sedan handlar på SvK's kapacitetsmaeknader.
Användarvisningsbild
Marsa
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 02 dec 2019 08:34

Re: Ändringar i ellagen 1 juli

Inlägg av Marsa »

niklas12 skrev:
Nöts väldigt lite är ju relativt ,tidigare brukade man räkna med att ett lithium batteri skulle klara 3000cycler utan att gå under 80% I kapacitet vilket motsvarar ca 15000mil
Du menar 150000 mil antar jag. Detta givetvis beroende på storleken på bilens batteri.
Skoda Citigoe iV
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Tesla Model Y
Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ändringar i ellagen 1 juli

Inlägg av Teslaspolen »

sondell skrev:
niklas12 skrev:
Frågan är hur biltillverkarna ser på slitaget på batteriet om man använder det för lagring.
Vill man köpa en begagnad elbil som endast gått 500mil men där batteriet gått flera tusen cycler? Och hur kommer marknaden prissätta detta ?
V2G ska inte vara energilager utan "effektlager". Det ska toppa alternativt bromsa laddning vid speciella peak effekter. Det är största nyttan och ger totalt väldigt få cykler på batteriet. Styrningen av detta från nätägare eller svk är ju det kluriga at få till. I dagsläget är det ju enklare att stänga av ett aluminiumsmältverk på 1 GW.
Kanske en affärsmöjlighet med någon mellanhand med styrmöhligheter som avtalar med många elbilsägare och sedan handlar på SvK's kapacitetsmaeknader.
Det finns redan idag och är inte V2G utan flexibel laddning. Tibber t.ex gör det redan om man har deras laddbox eller kopplat bilens API till Tibber.
niklas12
Inlägg: 3153
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Ändringar i ellagen 1 juli

Inlägg av niklas12 »

Marsa skrev:
niklas12 skrev:
Nöts väldigt lite är ju relativt ,tidigare brukade man räkna med att ett lithium batteri skulle klara 3000cycler utan att gå under 80% I kapacitet vilket motsvarar ca 15000mil
Du menar 150000 mil antar jag. Detta givetvis beroende på storleken på bilens batteri.
Detta är taget från Nissans garantivillkor där de garanterar minst 80% kapacitet efter 15000mil

Frågan var egentligen vad som kommer gälla om man använder bilen som ett energilager och vad det kostar ägaren i form av minskade garantier.

användandet av bilen som energilager i en V2G lösning innebär rimligtvis ett högre slitage på batteriet och kortare livslängd på batteriet frågan är om biltillverkarna kommer försöka reglera och styra detta på något sätt.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare
Inlägg: 339
Blev medlem: 27 jun 2014 23:35

Re: Ändringar i ellagen 1 juli

Inlägg av sondell »

Teslaspolen skrev:
sondell skrev:
niklas12 skrev:
Frågan är hur biltillverkarna ser på slitaget på batteriet om man använder det för lagring.
Vill man köpa en begagnad elbil som endast gått 500mil men där batteriet gått flera tusen cycler? Och hur kommer marknaden prissätta detta ?
V2G ska inte vara energilager utan "effektlager". Det ska toppa alternativt bromsa laddning vid speciella peak effekter. Det är största nyttan och ger totalt väldigt få cykler på batteriet. Styrningen av detta från nätägare eller svk är ju det kluriga at få till. I dagsläget är det ju enklare att stänga av ett aluminiumsmältverk på 1 GW.
Kanske en affärsmöjlighet med någon mellanhand med styrmöhligheter som avtalar med många elbilsägare och sedan handlar på SvK's kapacitetsmaeknader.
Det finns redan idag och är inte V2G utan flexibel laddning. Tibber t.ex gör det redan om man har deras laddbox eller kopplat bilens API till Tibber.
Ha. Det var långt från mål du. Har självklart detta själv. Men det är rätt långt ifrån nätstödjande tjänster man kan bidra med med V2G. Tibber har dock en bra plattform att utgå från. Men man får sluta klaga på politiker och allt möjligt i tråden. Ingen hindrar nåt, det är tvärtemot en ypperlig affärsmöjlighet att göra nåt med. En större aktör måste sälja mot svk
"https://www.svk.se/aktorsportalen/bidra ... -reserver/"
Och sedan då dela med sig till de uppkopplade kunderna.
En del av det som behövs för stor andel intermittent kraft.
niklas12
Inlägg: 3153
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Ändringar i ellagen 1 juli

Inlägg av niklas12 »

Om V2G hade funnits och det hade varit möjligt så hade det varit extremt förmånligt i SE4 att tanka fullt på natten och pumpa ut på nätet under dagen.

Jag tror till och med att man kunnat köpa bilen bara av denna anledning och tjäna pengar på den.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Skriv svar