I så fall går det ju in två nannies...Fredrik j skrev:En av 18-åringarna vill ju definitivt inte följa med honom på nån bilresa…

Moderator: Redaktion
I så fall går det ju in två nannies...Fredrik j skrev:En av 18-åringarna vill ju definitivt inte följa med honom på nån bilresa…
Tyvärr är det inte enstaka bilar det rör sig om heller. Fremont har gigantiska kvalitetsproblem. Jag köper inte en bil för 1.1MSEK+ (igen) som ser ut så där. Det blir tyskt om ett par år när dom alla har dedicerade EV-plattformar.PhR34k skrev:
Verkar som kvaliten fortsätter att vara dålig i USA tillverkade bilar.
På tal om ämnet så vad händer egentligen med våra beställningar i Sverige/resten av världen? Känns som att alla som bokat upp sig mer eller mindre agerat bank åt Tesla i 1-2 år nu.
Läs på TeslaMotorsClub, verkar vara väldigt utbrett med relativt stora fel också som Tesla inte gör något åt, t.ex. att ställbara fjädringen är stenhård och likadan i alla lägen.PhR34k skrev:
Verkar som kvaliten fortsätter att vara dålig i USA tillverkade bilar.
På tal om ämnet så vad händer egentligen med våra beställningar i Sverige/resten av världen? Känns som att alla som bokat upp sig mer eller mindre agerat bank åt Tesla i 1-2 år nu.
Jag är mer och mer sugen på andra alternativ framförallt nu när enligt min åsikt tesla skjutit sig själva i foten med att öppna upp SUC. Jag skulle vilja ha en F150 Lightning eller Rivian framför Model S Plaid som jag bokat.OfarligTesla skrev:Läs på TeslaMotorsClub, verkar vara väldigt utbrett med relativt stora fel också som Tesla inte gör något åt, t.ex. att ställbara fjädringen är stenhård och likadan i alla lägen.PhR34k skrev:
Verkar som kvaliten fortsätter att vara dålig i USA tillverkade bilar.
På tal om ämnet så vad händer egentligen med våra beställningar i Sverige/resten av världen? Känns som att alla som bokat upp sig mer eller mindre agerat bank åt Tesla i 1-2 år nu.
De verkar också ointresserade av att skala upp produktionen nämnvärt, känns mindre och mindre troligt att vi kommer få se Model S till de priserna vi bokat till. Kanske lanserar nästa refresh i EU och kallar den någonting nytt.
Nä det är inte så roligt. Är färdig med amerikansk kvalitet efter nuvarande bil.spacecoin skrev:Tyvärr är det inte enstaka bilar det rör sig om heller. Fremont har gigantiska kvalitetsproblem. Jag köper inte en bil för 1.1MSEK+ (igen) som ser ut så där. Det blir tyskt om ett par år när dom alla har dedicerade EV-plattformar.PhR34k skrev:
Verkar som kvaliten fortsätter att vara dålig i USA tillverkade bilar.
På tal om ämnet så vad händer egentligen med våra beställningar i Sverige/resten av världen? Känns som att alla som bokat upp sig mer eller mindre agerat bank åt Tesla i 1-2 år nu.
Om man jagar småpengar (som en spak vid ratten eller en sketen regnsensor) så förstår man liteGustafsson skrev:Samma gamla panel gaps som tidigare… Det är för mig slarvig montering, men säger inte egentligen något om den kvalitet som är viktig för mig- att grejerna är pålitliga och håller för att användas.
Märkligt att de inte tar sig tiden att justera karossen bättre.
Det önskar de nog att de kunde göra så de slipper leverera massvis med bilar till de lägre priserna, än har jag inte uteslutit att de kommer göra det.Gustafsson skrev:Det som jag tycker är riktigt dåligt är bristen på uppdateringar angående leverandstid/specifikationer mm. Det leder bara till spekulationer och dålig känsla. Vore nog läge för Tesla att betala tillbaka bokningsavgifterna och ta ett omtag när man kan leverera.
Ja men samtidigt förlorar de otroligt mycket på att inte få ut sina modeller på flera år, har väl gått snart 2 år sen de sålde en ny Model S/X utanför USA?OfarligTesla skrev:Det önskar de nog att de kunde göra så de slipper leverera massvis med bilar till de lägre priserna, än har jag inte uteslutit att de kommer göra det.Gustafsson skrev:Det som jag tycker är riktigt dåligt är bristen på uppdateringar angående leverandstid/specifikationer mm. Det leder bara till spekulationer och dålig känsla. Vore nog läge för Tesla att betala tillbaka bokningsavgifterna och ta ett omtag när man kan leverera.
Tror också det är ett stort strategiskt misstag. Samma sak med Roadstern.PhR34k skrev:Ja men samtidigt förlorar de otroligt mycket på att inte få ut sina modeller på flera år, har väl gått snart 2 år sen de sålde en ny Model S/X utanför USA?OfarligTesla skrev:Det önskar de nog att de kunde göra så de slipper leverera massvis med bilar till de lägre priserna, än har jag inte uteslutit att de kommer göra det.Gustafsson skrev:Det som jag tycker är riktigt dåligt är bristen på uppdateringar angående leverandstid/specifikationer mm. Det leder bara till spekulationer och dålig känsla. Vore nog läge för Tesla att betala tillbaka bokningsavgifterna och ta ett omtag när man kan leverera.
De har väl folk som har koll på sånt här antagligen och väger upp för och nackdelar men jag kan inte förstå att man medvetet vill förarga sina starkaste fans
Dessutom öppnat öppnat upp för andra bilmärken. Jag skulle ev kunna tänka mig att de skulle vara dyrare om de fortsätter att vara Tesla exklusive just för att få liksom en premiumkänsla jämfört med alla andra kassa alternativ som finns idag men när de nu dessutom öppnar sina laddare för andra fattar jag inte grejen.Legato skrev:Tror också det är ett stort strategiskt misstag. Samma sak med Roadstern.PhR34k skrev:Ja men samtidigt förlorar de otroligt mycket på att inte få ut sina modeller på flera år, har väl gått snart 2 år sen de sålde en ny Model S/X utanför USA?OfarligTesla skrev:Det önskar de nog att de kunde göra så de slipper leverera massvis med bilar till de lägre priserna, än har jag inte uteslutit att de kommer göra det.Gustafsson skrev:Det som jag tycker är riktigt dåligt är bristen på uppdateringar angående leverandstid/specifikationer mm. Det leder bara till spekulationer och dålig känsla. Vore nog läge för Tesla att betala tillbaka bokningsavgifterna och ta ett omtag när man kan leverera.
De har väl folk som har koll på sånt här antagligen och väger upp för och nackdelar men jag kan inte förstå att man medvetet vill förarga sina starkaste fans
Allt fokus verkar vara på att få ut så många M3 och MY som möjligt med maxade marginaler. Ser fint ut i RR på kort sikt men tror inte alls på strategin långsiktigt. Känner samma sak med prissättningen på SUC. Är helt orimligt att man gått från att vara billigast till en av de absolut dyraste på snabbladdning.
Det här kanske...PhR34k skrev:.../ när de nu dessutom öppnar sina laddare för andra fattar jag inte grejen.
“We are trying as best as possible to do the right thing for the advancement of electrification, even if that diminishes our competitive advantage,” Musk said during the Financial Times‘ Future of the Car Summit.
Source: https://www.teslarati.com/tesla-open-su ... on-update/
Säger dom samtidigt som de säljer hälften av sina lanserade modellerSwedishAdvocate skrev:Det här kanske...PhR34k skrev:.../ när de nu dessutom öppnar sina laddare för andra fattar jag inte grejen.“We are trying as best as possible to do the right thing for the advancement of electrification, even if that diminishes our competitive advantage,” Musk said during the Financial Times‘ Future of the Car Summit.
Source: https://www.teslarati.com/tesla-open-su ... on-update/
Tror nog mer det handlar om kortsiktig vinst för att hålla aktiepriset uppe, de måste komma med något nytt de kan tjäna pengar på hela tiden för att behålla hypen nu när de inte längre faktiskt släpper produkterna de tagit massvis med bokningar på redan.PhR34k skrev:Säger dom samtidigt som de säljer hälften av sina lanserade modeller
Jag har inte stenkoll, men som jag förstått det så verkar det bero på förseningen av storskalig 4680-produktion. Det plus 'inslag' av den industriomspännande komponentbristen. Och Putlers vansinneskrig i Ukraina har säkerligen inte underlättat. Och vem vet – Covid-nedstängningarna i Kina kanske sinkade lite det med. Och att det blev förseningar i Berlin hjälpte säkert inte heller. Och åtminstone det sista (Berlin) lastar åtminstone inte jag Tesla för...PhR34k skrev:Säger dom samtidigt som de säljer hälften av sina lanserade modellerSwedishAdvocate skrev:Det här kanske...PhR34k skrev:.../ när de nu dessutom öppnar sina laddare för andra fattar jag inte grejen.“We are trying as best as possible to do the right thing for the advancement of electrification, even if that diminishes our competitive advantage,” Musk said during the Financial Times‘ Future of the Car Summit.
Source: https://www.teslarati.com/tesla-open-su ... on-update/
Men du lastar tesla för komponentbristen, kriget i Ukraina och covidnedstängningarna?SwedishAdvocate skrev:Jag har inte stenkoll, men som jag förstått det så verkar det bero på förseningen av storskalig 4680-produktion. Det plus 'inslag' av den industriomspännande komponentbristen. Och Putlers vansinneskrig i Ukraina har säkerligen inte underlättat. Och vem vet – Covid-nedstängningarna i Kina kanske sinkade lite det med. Och att det blev förseningar i Berlin hjälpte säkert inte heller. Och åtminstone det sista (Berlin) lastar åtminstone inte jag Tesla för...PhR34k skrev:Säger dom samtidigt som de säljer hälften av sina lanserade modellerSwedishAdvocate skrev:Det här kanske...PhR34k skrev:.../ när de nu dessutom öppnar sina laddare för andra fattar jag inte grejen.“We are trying as best as possible to do the right thing for the advancement of electrification, even if that diminishes our competitive advantage,” Musk said during the Financial Times‘ Future of the Car Summit.
Source: https://www.teslarati.com/tesla-open-su ... on-update/
Alltså man kan ju inte dra ett ens krokigt streck mellan vad Elon säger och verkligheten. Han spinner medvetet vad som helst till sockervadd som alla fan-bois tuggar i sig.SwedishAdvocate skrev:Det här kanske...PhR34k skrev:.../ när de nu dessutom öppnar sina laddare för andra fattar jag inte grejen.“We are trying as best as possible to do the right thing for the advancement of electrification, even if that diminishes our competitive advantage,” Musk said during the Financial Times‘ Future of the Car Summit.
Förstår faktiskt inte hur du kan läsa in det...Fredrik j skrev:Men du lastar tesla för komponentbristen, kriget i Ukraina och covidnedstängningarna?
Jag tycker Elon/Tesla är långt ifrån perfekta...spacecoin skrev:Alltså man kan ju inte dra ett ens krokigt streck mellan vad Elon säger och verkligheten. Han spinner medvetet vad som helst till sockervadd som alla fan-bois tuggar i sig.SwedishAdvocate skrev:Det här kanske...PhR34k skrev:.../ när de nu dessutom öppnar sina laddare för andra fattar jag inte grejen.“We are trying as best as possible to do the right thing for the advancement of electrification, even if that diminishes our competitive advantage,” Musk said during the Financial Times‘ Future of the Car Summit.
Allt handlar om att tjäna mer pengar.
Så givet det, så förklarar ju det en del av ditt perspektiv...Tesla’s mission is to accelerate the world’s transition to sustainable energy.
Source:
https://www.tesla.com/about#:~:text=Tes ... ine%20cars.
Jag tror du är rätt ensam om att tro på företags mission statement som någon slags altrusitisk sanning... Det är marketing bullshit både i Teslas fall och i alla andra fall. Aktiebolag finns för att tjäna pengar. Du får ta och avgifta dig lite.SwedishAdvocate skrev:Men om jag minns rätt så har ju du aldrig trott på att Elon/Tesla menar allvar med det här:Så givet det, så förklarar ju det en del av ditt perspektiv...Tesla’s mission is to accelerate the world’s transition to sustainable energy.
Strawman argument. Var har jag skrivit att jag tror på alla företags mission statements?spacecoin skrev:Jag tror du är rätt ensam om att tro på företags mission statement som någon slags altrusitisk sanning... /...SwedishAdvocate skrev:Men om jag minns rätt så har ju du aldrig trott på att Elon/Tesla menar allvar med det här:Så givet det, så förklarar ju det en del av ditt perspektiv...Tesla’s mission is to accelerate the world’s transition to sustainable energy.