Diess får sparken hos VW

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Diess får sparken hos VW

Inlägg av MWall »

fth skrev:
MWall skrev:
Fast vätgas kanske inte är så jäkla dumt? Visst är det mindre effektivt men när det är överproduktion pga vind så blir det ändå billigt.

Här nere på kontinenten är det så galet många bilar. Vet inte hur laddstationerna skulle behöva se ut för att serva alla?
Det är mångdubbelt dyrare att bygga ut vätgasmackar än att bygga snabbladdare, plus att man behöver bygga ut en mångdubbelt krångligare och dyrare infrastruktur för produktion och distribution.

Jag räknade på kostnaden för utbyggnad bara i Sverige för en total omställning till vätgas för samtliga personbilar, bara mackarna hamnade på typ 500 miljarder SEK, sen skulle hela produktionen, lagringen, distributionen tillkomma.

Detta kommer aldrig någonsin att hända.

/fth

Nånting måste ju ge sig. Jag tror inte elbilar skalar så bra. Det funkar bra om några kör elbil men ska alla köra elbil så blir det kaos under semesterperioden. Det finns ingen ekonomisk vinning i att bygga infrastruktur som bara behövs under ett par månader.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Diess får sparken hos VW

Inlägg av Bjelke »

MWall skrev:
fth skrev:
MWall skrev:
Fast vätgas kanske inte är så jäkla dumt? Visst är det mindre effektivt men när det är överproduktion pga vind så blir det ändå billigt.

Här nere på kontinenten är det så galet många bilar. Vet inte hur laddstationerna skulle behöva se ut för att serva alla?
Det är mångdubbelt dyrare att bygga ut vätgasmackar än att bygga snabbladdare, plus att man behöver bygga ut en mångdubbelt krångligare och dyrare infrastruktur för produktion och distribution.

Jag räknade på kostnaden för utbyggnad bara i Sverige för en total omställning till vätgas för samtliga personbilar, bara mackarna hamnade på typ 500 miljarder SEK, sen skulle hela produktionen, lagringen, distributionen tillkomma.

Detta kommer aldrig någonsin att hända.

/fth

Nånting måste ju ge sig. Jag tror inte elbilar skalar så bra. Det funkar bra om några kör elbil men ska alla köra elbil så blir det kaos under semesterperioden. Det finns ingen ekonomisk vinning i att bygga infrastruktur som bara behövs under ett par månader.
Jag har haft en tanke på en slags flex-semester (lika som flextid ungefär) där man mer flexibelt kan välja
när man vill ha sin semester, eller delar av den.
Jag skulle gärna ta en eller två veckor i Maj tex, det är ofta mycket fint väder 1-2 veckor då, och samma
sak i Augusti, men dom allra flesta tar sina 4 veckor i juni-juli och dessutom sammanhängande.
Som konstruktör så brukar det gå skapligt ändå men oftast inte med kort varsel (jämför med flextid).
Jag tror att många arbetsgivare skulle kunna få det att funka om man försökte lite mer :)
Det skulle nog inte behöva bli supermånga som gjorde det för att det skulle bli bättre på vägarna :)
Inom vård och omsorg är det redan vanligt, och några branscher till, men väldigt många är väldigt
stela och konservativa (och lagen ger bara stöd för 4 sammanhängande veckor under juni till Augusti).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Diess får sparken hos VW

Inlägg av mati »

chaffis75 skrev:
Men e-fule kanske är lättare att distribuera? Vet fakriskt int hur man gör de men inbillar mig de är lite som etanol?
Ja, det är tanken. Det ska vara precis som bensin, typ, eller etanol som du säger. Men e-Fuels har ännu sämre energieffektivitet än vätgas. Jag har för mig att verkningsgraden ligger bara runt 10% eller nåt. Horribelt dåligt hur som helst. Det är helt galet att det ens diskuteras på allvar. Nånting med den dåliga effektiviteten borde inte få användas för annat än undantagsfall och i väldigt udda tillämpningar som av någon anledning kräver en förbränningsmotor.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Diess får sparken hos VW

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Jag har haft en tanke på en slags flex-semester
Eller som jag brukar säga, semester är den konstiga tiden på året när alla andra inte jobbar. ;)
Jag har i år faktiskt lyckats med konststycket att ha 4 veckor sammanhängande semester utan att jobba. Det är första gången på 6 år. Fram tills nu har jag i princip inte tagit någon semester alls, förutom kanske några enstaka dagar hit och dit. Nu gick det inte längre. Jag var helt slutkörd. Det där med semester är ingen dum grej har jag märkt. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4991
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Diess får sparken hos VW

Inlägg av chaffis75 »

Bjelke skrev:
Jag har haft en tanke på en slags flex-semester (lika som flextid ungefär) där man mer flexibelt kan välja
när man vill ha sin semester, eller delar av den.
Jag skulle gärna ta en eller två veckor i Maj tex, det är ofta mycket fint väder 1-2 veckor då, och samma
sak i Augusti, men dom allra flesta tar sina 4 veckor i juni-juli och dessutom sammanhängande.
Som konstruktör så brukar det gå skapligt ändå men oftast inte med kort varsel (jämför med flextid).
Jag tror att många arbetsgivare skulle kunna få det att funka om man försökte lite mer :)
Det skulle nog inte behöva bli supermånga som gjorde det för att det skulle bli bättre på vägarna :)
Inom vård och omsorg är det redan vanligt, och några branscher till, men väldigt många är väldigt
stela och konservativa (och lagen ger bara stöd för 4 sammanhängande veckor under juni till Augusti).
Låter som du inte har barn i skolålder..
Innan dottern började skolan åkte vi alltid till fjällen lite mindre populära veckor och samma sak med med sommarsemester, perfekt åka på semester mot slutet av augusti.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7281
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Diess får sparken hos VW

Inlägg av fth »

MWall skrev:
Nånting måste ju ge sig. Jag tror inte elbilar skalar så bra. Det funkar bra om några kör elbil men ska alla köra elbil så blir det kaos under semesterperioden. Det finns ingen ekonomisk vinning i att bygga infrastruktur som bara behövs under ett par månader.
Problemet med vätgas är ju just att man måste bygga en infrastruktur för 12 månader om året.

Det kommer ju aldrig finnas hemma- eller destinationsladdning för vätgas. Kostnaden för ett vätgasbaserat transportsystem kommer alltid vara mångdubbelt högre än för ett batteribaserat.

Den enda orsaken vi fortfarande öht diskuterat detta är att fossillobbyn lyckats med sitt uppdrag.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Diess får sparken hos VW

Inlägg av MWall »

fth skrev:
MWall skrev:
Nånting måste ju ge sig. Jag tror inte elbilar skalar så bra. Det funkar bra om några kör elbil men ska alla köra elbil så blir det kaos under semesterperioden. Det finns ingen ekonomisk vinning i att bygga infrastruktur som bara behövs under ett par månader.
Problemet med vätgas är ju just att man måste bygga en infrastruktur för 12 månader om året.

Det kommer ju aldrig finnas hemma- eller destinationsladdning för vätgas. Kostnaden för ett vätgasbaserat transportsystem kommer alltid vara mångdubbelt högre än för ett batteribaserat.

Den enda orsaken vi fortfarande öht diskuterat detta är att fossillobbyn lyckats med sitt uppdrag.

/fth
Hur tänker du dig att laddstationerna ska se ut längs A7 genom Tyskland t ex? Eller motorvägen längs franska medelhavskusten mot Spanien? Galet mycket bilar. Får E4:an att framstå som en liten landsväg.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7281
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Diess får sparken hos VW

Inlägg av fth »

MWall skrev:
Hur tänker du dig att laddstationerna ska se ut längs A7 genom Tyskland t ex? Eller motorvägen längs franska medelhavskusten mot Spanien? Galet mycket bilar. Får E4:an att framstå som en liten landsväg.
Ja, det är absolut ett problem att lösa, men inte oöverstigligt.

Tänk dig samma scenario i ett vätgasbaserat system, det är oöverstigligt, bara distributionen av vätgas längs dessa vägar skulle kräva fullständigt absurda investeringar.

Att skala upp hela infrastrukturen som krävs för detta är så oerhört kostsamt att inte ens dom mest fanatiska anhängarna har lyckats skapa ett ”best case scenario” som har någon som helst möjlighet att bli verklighet.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 11089
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Diess får sparken hos VW

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
chaffis75 skrev:
mati skrev:
Sen får man ju inte heller glömma hur realiteten ser ut. I Tyskland råder redan akut energibrist. De kan göra vad de vill, men med dagens system och dagens livsstil kommer inte energin att räcka till. Inte om alla kör elbil, men ännu mindre om alla ska tanka e-Fuels eller vätgas istället. Det är en tråkig sanning som är svår att ta in. Allt det där babblandet om vätgas och syntetiska bränslen är ju inget annat än att stoppa huvudet i sanden och låtsas som att vi kan fortsätta leva som vi gjort de senaste 100+ åren då vi bränt billig fossil energi som fanns i överflöd. Kommer inte funka. Elbilar är en del av lösningen, men det räcker inte.
Jag tror egentligen inte på e-fule till bilar men är de inte ganska lätt att förflytta efule, dvs man kan köra de i tankbilar och tank båta precis som bensin och diesel.
Porsches satsning på e-fuel handlar ju bara om att kunna erbjuda bränsle till sportmodellerna med förbränningsmotorer. Inte för att ersätta diesel i någon större omfattning.
För att begripa det där behöver man kunna ta till sig att sportbilar med förbränningsmotorer kommer finnas kvar även i framtiden. Nej, en lika snabb eller snabbare elbil är inte samma sak.
Så kanske det är. Men det finns en generell diskussion kring e-fuel och hur de skulle kunna användas för att ersätta bensin och diesel i alla bilar, alltså inte bara i sportbilar. Det finns många som anser att detta är mycket bättre än att satsa på batterier. Den diskussionen har hittills varit ganska balanserad, mycket tack vare Diess, som alltid har varit skeptisk när det kommer till sådana lösningar. Nu är han borta och jag är rädd att elbilsförespråkarna har förlorad sin starkaste röst i Tyskland, medan vätgas- och e-fuel-lobbyn nu förmodligen får en rejäl uppsving. Det flyger nog en hel del champagnekorkar just nu.
Var förs den diskussionen angående e-fuel? Jag har bara hört det från Porsche på senare tid. Om man bortser från trollen.
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 480
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Diess får sparken hos VW

Inlägg av tor »

MWall skrev:
fth skrev:
MWall skrev:
Nånting måste ju ge sig. Jag tror inte elbilar skalar så bra. Det funkar bra om några kör elbil men ska alla köra elbil så blir det kaos under semesterperioden. Det finns ingen ekonomisk vinning i att bygga infrastruktur som bara behövs under ett par månader.
Problemet med vätgas är ju just att man måste bygga en infrastruktur för 12 månader om året.

Det kommer ju aldrig finnas hemma- eller destinationsladdning för vätgas. Kostnaden för ett vätgasbaserat transportsystem kommer alltid vara mångdubbelt högre än för ett batteribaserat.

Den enda orsaken vi fortfarande öht diskuterat detta är att fossillobbyn lyckats med sitt uppdrag.

/fth
Hur tänker du dig att laddstationerna ska se ut längs A7 genom Tyskland t ex? Eller motorvägen längs franska medelhavskusten mot Spanien? Galet mycket bilar. Får E4:an att framstå som en liten landsväg.
Jag ser det som svårt men långt ifrån omöjligt. Om man tänker sig att snabbladdning tar 10 ggr längre tid än att tanka (3 vs 30 minuter i snitt gissar jag på) så behövs 10 ggr fler snabbladdare än pumpar. Jag har för mig att dom har ca. 10 pumpar -> 100 snabbladdare.
Yta finns ju på rastplatserna för detta då en del av parkeringen behövs göras om. Om sedan elnätet pallar 100 snabladdare vet jag inte. Går ju att lösa med batteri men kostar såklart. Detta är en lika stor station som Tesla bygger mellan Los Angeles och Las Vegas

Vilken del ser du som det största problemet?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Diess får sparken hos VW

Inlägg av MWall »

tor skrev:
MWall skrev:
fth skrev:
MWall skrev:
Nånting måste ju ge sig. Jag tror inte elbilar skalar så bra. Det funkar bra om några kör elbil men ska alla köra elbil så blir det kaos under semesterperioden. Det finns ingen ekonomisk vinning i att bygga infrastruktur som bara behövs under ett par månader.
Problemet med vätgas är ju just att man måste bygga en infrastruktur för 12 månader om året.

Det kommer ju aldrig finnas hemma- eller destinationsladdning för vätgas. Kostnaden för ett vätgasbaserat transportsystem kommer alltid vara mångdubbelt högre än för ett batteribaserat.

Den enda orsaken vi fortfarande öht diskuterat detta är att fossillobbyn lyckats med sitt uppdrag.

/fth
Hur tänker du dig att laddstationerna ska se ut längs A7 genom Tyskland t ex? Eller motorvägen längs franska medelhavskusten mot Spanien? Galet mycket bilar. Får E4:an att framstå som en liten landsväg.
Jag ser det som svårt men långt ifrån omöjligt. Om man tänker sig att snabbladdning tar 10 ggr längre tid än att tanka (3 vs 30 minuter i snitt gissar jag på) så behövs 10 ggr fler snabbladdare än pumpar. Jag har för mig att dom har ca. 10 pumpar -> 100 snabbladdare.
Yta finns ju på rastplatserna för detta då en del av parkeringen behövs göras om. Om sedan elnätet pallar 100 snabladdare vet jag inte. Går ju att lösa med batteri men kostar såklart. Detta är en lika stor station som Tesla bygger mellan Los Angeles och Las Vegas

Vilken del ser du som det största problemet?
Det där. Du har idag bara en tredjedel av räckvidden också. Så 30 ggr så många laddare. Tveksamt om du blir klar på 30 minuter dessutom. Skulle säga att det tar minst 40 minuter. Kanske snabbare i framtiden.

I vilket fall kommer det behövas skogar av laddare...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Diess får sparken hos VW

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Var förs den diskussionen angående e-fuel? Jag har bara hört det från Porsche på senare tid. Om man bortser från trollen.
Jag har bara hört det i Tyskland och i tysk media. Här i Sverige har jag inte hört nånting kring detta överhuvudtaget.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 480
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Diess får sparken hos VW

Inlägg av tor »

MWall skrev:
tor skrev:
MWall skrev:
fth skrev:
MWall skrev:
Nånting måste ju ge sig. Jag tror inte elbilar skalar så bra. Det funkar bra om några kör elbil men ska alla köra elbil så blir det kaos under semesterperioden. Det finns ingen ekonomisk vinning i att bygga infrastruktur som bara behövs under ett par månader.
Problemet med vätgas är ju just att man måste bygga en infrastruktur för 12 månader om året.

Det kommer ju aldrig finnas hemma- eller destinationsladdning för vätgas. Kostnaden för ett vätgasbaserat transportsystem kommer alltid vara mångdubbelt högre än för ett batteribaserat.

Den enda orsaken vi fortfarande öht diskuterat detta är att fossillobbyn lyckats med sitt uppdrag.

/fth
Hur tänker du dig att laddstationerna ska se ut längs A7 genom Tyskland t ex? Eller motorvägen längs franska medelhavskusten mot Spanien? Galet mycket bilar. Får E4:an att framstå som en liten landsväg.
Jag ser det som svårt men långt ifrån omöjligt. Om man tänker sig att snabbladdning tar 10 ggr längre tid än att tanka (3 vs 30 minuter i snitt gissar jag på) så behövs 10 ggr fler snabbladdare än pumpar. Jag har för mig att dom har ca. 10 pumpar -> 100 snabbladdare.
Yta finns ju på rastplatserna för detta då en del av parkeringen behövs göras om. Om sedan elnätet pallar 100 snabladdare vet jag inte. Går ju att lösa med batteri men kostar såklart. Detta är en lika stor station som Tesla bygger mellan Los Angeles och Las Vegas

Vilken del ser du som det största problemet?
Det där. Du har idag bara en tredjedel av räckvidden också. Så 30 ggr så många laddare. Tveksamt om du blir klar på 30 minuter dessutom. Skulle säga att det tar minst 40 minuter. Kanske snabbare i framtiden.

I vilket fall kommer det behövas skogar av laddare...
Ja laddning tar nog ofta 40 minuter men tror du att det är så i snitt? Är ju många Tesla som bara laddar typ 15 minuter också. 3 minuter i snitt på att tanka tror jag också är tight. Många av dessa är man ju tvingad att gå in i butiken och betala innan man flyttar bilen idag. Jag tror faktor 10 på pump vs laddare stämmer hyffsat.

Men det med räckvidd är ju ett bra argument. Om man leker med tanken på att åka köpenhamn -> Lyon så är det 150 mil. En diesel är det starta med full tank och tanka en gång på vägen. Tesla Y är 5 laddstopp.

Det hade varit väldigt intressant att veta hur många procent av körda kilometer idag sker med elbil (inte andel elbil vs fosil, alla nya bilar går mer i synnerhet elbilar). Då borde man ju kunna utgå från denna faktor och räkna upp för det fungerar ju hyffsat idag?
Användarvisningsbild
Elvis21
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 28 sep 2021 16:33

Re: Diess får sparken hos VW

Inlägg av Elvis21 »

Sedan får man väl ta i beaktning att alla som tankar måste tanka på en bensinstation medans de flesta mil körda med elbil sker i hemmet så den faktorn kan ju också tas med.

Klart blir det fler mil på semestern men slutar du dagen med tomt batteri och startar med fullt vilket är omöjligt med en fossil så kan du ta bort någon faktor också.

Är alldeles säkert inte omöjligt och man får nog räkna med genomsnitt och inte enbart att x ska bränna igenom från Sverige till medelhavet.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Diess får sparken hos VW

Inlägg av mati »

tor skrev:
Ja laddning tar nog ofta 40 minuter men tror du att det är så i snitt? Är ju många Tesla som bara laddar typ 15 minuter också. 3 minuter i snitt på att tanka tror jag också är tight. Många av dessa är man ju tvingad att gå in i butiken och betala innan man flyttar bilen idag. Jag tror faktor 10 på pump vs laddare stämmer hyffsat.
Om man tar ett någorlunda realistiskt framtidsscenario för laddhastigheten så kan man kanske titta på Ioniq5/EV6. De bilarna laddar idag ungefär 2 mil per minut som bäst. Kanske inte riktigt i verkligheten, men inom en inte alltför avlägsen framtid tror jag att det är ganska realistiskt att en vanlig elbil klarar detta.
10 minuters laddning ger alltså 20 mil. Förutsatt att plug&charge också blir någon form av standard överallt så borde en laddning vara avklarad på mindre än 15 minuter.
Att tanka tar nästan lika lång tid, i synnerhet i Tyskland där man oftast behöver betala i kassan, helst kontant. Ska man dessutom gå på toa så tillkommer den tiden, eftersom det inte går att göra samtidigt som man tankar. De flesta flyttar ju inte sina bilar efter avslutad tankning, de blockerar alltså pumpen under tiden de betalar/kissar.
Enda verkliga skillnaden är att man får fler mil när man tankar, dvs man tankar inte lika ofta. Vad kan det handla om? Faktor 3 kanske? Man tömmer ju inte tanken till noll innan man stannar och tankar, så som man oftast gör med ett batteri.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10496
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Diess får sparken hos VW

Inlägg av Legato »

tor skrev:
MWall skrev:
fth skrev:
MWall skrev:
Nånting måste ju ge sig. Jag tror inte elbilar skalar så bra. Det funkar bra om några kör elbil men ska alla köra elbil så blir det kaos under semesterperioden. Det finns ingen ekonomisk vinning i att bygga infrastruktur som bara behövs under ett par månader.
Problemet med vätgas är ju just att man måste bygga en infrastruktur för 12 månader om året.

Det kommer ju aldrig finnas hemma- eller destinationsladdning för vätgas. Kostnaden för ett vätgasbaserat transportsystem kommer alltid vara mångdubbelt högre än för ett batteribaserat.

Den enda orsaken vi fortfarande öht diskuterat detta är att fossillobbyn lyckats med sitt uppdrag.

/fth
Hur tänker du dig att laddstationerna ska se ut längs A7 genom Tyskland t ex? Eller motorvägen längs franska medelhavskusten mot Spanien? Galet mycket bilar. Får E4:an att framstå som en liten landsväg.
Jag ser det som svårt men långt ifrån omöjligt. Om man tänker sig att snabbladdning tar 10 ggr längre tid än att tanka (3 vs 30 minuter i snitt gissar jag på) så behövs 10 ggr fler snabbladdare än pumpar. Jag har för mig att dom har ca. 10 pumpar -> 100 snabbladdare.
Yta finns ju på rastplatserna för detta då en del av parkeringen behövs göras om. Om sedan elnätet pallar 100 snabladdare vet jag inte. Går ju att lösa med batteri men kostar såklart. Detta är en lika stor station som Tesla bygger mellan Los Angeles och Las Vegas

Vilken del ser du som det största problemet?
Återigen så fastnar diskussionen i dagens teknik.

Tycker detta är väldigt fascinerande. Tror ni på fullt allvar att teknikutvecklingen idag stannar gällande batterier och laddning?

För mig är det helt uppenbart att den kommer fortsätta i hög takt och som skrivet tidigare, kombinationen av större, billigare och lättare batterier, lägre förbrukning, mer hemladdning och snabbare snabbladdning kommer såklart drastiskt minska behovet på resa.

30 minuter är ju för övrigt tom länge med dagens teknik. Stannar kortare än så med vår stora SUV...
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10496
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Diess får sparken hos VW

Inlägg av Legato »

mati skrev:
tor skrev:
Ja laddning tar nog ofta 40 minuter men tror du att det är så i snitt? Är ju många Tesla som bara laddar typ 15 minuter också. 3 minuter i snitt på att tanka tror jag också är tight. Många av dessa är man ju tvingad att gå in i butiken och betala innan man flyttar bilen idag. Jag tror faktor 10 på pump vs laddare stämmer hyffsat.
Om man tar ett någorlunda realistiskt framtidsscenario för laddhastigheten så kan man kanske titta på Ioniq5/EV6. De bilarna laddar idag ungefär 2 mil per minut som bäst. Kanske inte riktigt i verkligheten, men inom en inte alltför avlägsen framtid tror jag att det är ganska realistiskt att en vanlig elbil klarar detta.
10 minuters laddning ger alltså 20 mil. Förutsatt att plug&charge också blir någon form av standard överallt så borde en laddning vara avklarad på mindre än 15 minuter.
Att tanka tar nästan lika lång tid, i synnerhet i Tyskland där man oftast behöver betala i kassan, helst kontant. Ska man dessutom gå på toa så tillkommer den tiden, eftersom det inte går att göra samtidigt som man tankar. De flesta flyttar ju inte sina bilar efter avslutad tankning, de blockerar alltså pumpen under tiden de betalar/kissar.
Enda verkliga skillnaden är att man får fler mil när man tankar, dvs man tankar inte lika ofta. Vad kan det handla om? Faktor 3 kanske? Man tömmer ju inte tanken till noll innan man stannar och tankar, så som man oftast gör med ett batteri.
Och då tog du bara med laddhastigheten...

Väldigt viktig faktor är som sagt att "alla" bilar startar långresan med full laddning. Är den laddningen i framtiden 80 mil eller 100 mil så behövs det antagligen färre laddare än bensinpumpar.

Det blir för övrigt spännande att se om vi kommer gå mot större och större batterier och få laddare, eller om det snarare blir mindre och billigare batterier/bilar med hypersnabb laddning.... Skulle gissa att vi kommer få en tydligare uppdelning iaf mellan bilar byggda för långresa vs rena citybilar.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Diess får sparken hos VW

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Och då tog du bara med laddhastigheten...

Väldigt viktig faktor är som sagt att "alla" bilar startar långresan med full laddning. Är den laddningen i framtiden 80 mil eller 100 mil så behövs det antagligen färre laddare än bensinpumpar.
Och även om räckvidden för vanliga Svensson-bilar stannar nånstans vid 50 mil, eller säg 40 motorvägsmil, så duger det gott. Då klarar man i praktiken 80 mil med en laddning på resan, eftersom halva sträckan ju körs på hembränt. Det är faktiskt ingen jätteskillnad jämfört med en fossilbil.
Och i idealfallet behöver man då inte ens ladda med en massa effekt eftersom man vid den tidpunkten kanske vill käka nånting eller så. Det är alltså fullt tänkbart att en del resenärer nöjer sig med med 50kW-laddare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7281
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Diess får sparken hos VW

Inlägg av fth »

Legato skrev:
Återigen så fastnar diskussionen i dagens teknik.

Tycker detta är väldigt fascinerande. Tror ni på fullt allvar att teknikutvecklingen idag stannar gällande batterier och laddning?

För mig är det helt uppenbart att den kommer fortsätta i hög takt och som skrivet tidigare, kombinationen av större, billigare och lättare batterier, lägre förbrukning, mer hemladdning och snabbare snabbladdning kommer såklart drastiskt minska behovet på resa.

30 minuter är ju för övrigt tom länge med dagens teknik. Stannar kortare än så med vår stora SUV...
Instämmer helt, det finns hyfsat förutsägbara kurvor för utveckligen av batterier map kapacitet, pris, laddeffekt etc, som alla pekar mot att detta är fullt genomförbart i massiv skala.

Motsvarande utveckling för vätgasteknik finns helt enkelt inte, många av dom kritiska komponenterna i det systemet är i princip ”färdigutvecklade”, det finns sannolikt inga stora vinster att göra längre för produktion, komprimering, lagring etc.

Sen kommer alltid grundproblemet med den erbarmligt dåliga ”round trip”-effektiviteten finnas, det kommer alltid krävas minst dubbelt så stor produktion av el i ett vätgasbaserat system jämfört med batterier.

Visst, har man ”överkapacitet” så kanske det är ett mindre problem, men jag är helt säker på att det går att hitta mycket bättre sätt att använda extra kWh än att vaska dom i elektrolysörer/bränsleceller och kuska land och rike runt med komprimerad vätgas i tankbilar.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14643
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Diess får sparken hos VW

Inlägg av taliz »

Att några av världens största elproducenter investerar i enorma batterilager är väl ett tecken om något på att vätgas inte duger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3364
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Diess får sparken hos VW

Inlägg av Niklas Z »

mati skrev:
Och även om räckvidden för vanliga Svensson-bilar stannar nånstans vid 50 mil, eller säg 40 motorvägsmil, så duger det gott. Då klarar man i praktiken 80 mil med en laddning på resan, eftersom halva sträckan ju körs på hembränt. Det är faktiskt ingen jätteskillnad jämfört med en fossilbil.
Och i idealfallet behöver man då inte ens ladda med en massa effekt eftersom man vid den tidpunkten kanske vill käka nånting eller så. Det är alltså fullt tänkbart att en del resenärer nöjer sig med med 50kW-laddare.
Precis. Den räckvidden har jag idag med M3LR. Den går över 40 mil på motorväg (i alla fall sommartid) och laddning på V3-SuC för att få ytterligare 30 mil tar mindre än 20 min. Det är sällan folk kör över 70 mil som en etapp. Tidigare i sommar körde jag 125 mil på en dag. Laddning lunch, laddning kvällsmat och ett laddstopp på 12-13 min. Och då körde jag ändå över skyltad hastighet, vilket drog upp förbrukningen. Ingen av måltiderna intogs på restauranger som tar god tid.
Jag vet att långt ifrån alla elbilar klarar detta lika bra, men utvecklingen borde leda till att det som idag är bland det bästa på marknaden kommer att bli det normala.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Fredrik j
Inlägg: 11089
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Diess får sparken hos VW

Inlägg av Fredrik j »

Elvis21 skrev:
Sedan får man väl ta i beaktning att alla som tankar måste tanka på en bensinstation medans de flesta mil körda med elbil sker i hemmet så den faktorn kan ju också tas med.

Klart blir det fler mil på semestern men slutar du dagen med tomt batteri och startar med fullt vilket är omöjligt med en fossil så kan du ta bort någon faktor också.

Är alldeles säkert inte omöjligt och man får nog räkna med genomsnitt och inte enbart att x ska bränna igenom från Sverige till medelhavet.
Om vi pratar om autobahn så är ju bensin/diesel dyrare där så vanligt är nog att tankar fylls nära hemmet innan avresa. Autobahnmackarna används därför mest för längre resor ungefär som snabbladdning. 10pumpar blir 100 snabbladdare. Sen ligger ju tankstationerna med ca 80km mellanrum längs autobahn.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Diess får sparken hos VW

Inlägg av MWall »

mati skrev:
Legato skrev:
Och då tog du bara med laddhastigheten...

Väldigt viktig faktor är som sagt att "alla" bilar startar långresan med full laddning. Är den laddningen i framtiden 80 mil eller 100 mil så behövs det antagligen färre laddare än bensinpumpar.
Och även om räckvidden för vanliga Svensson-bilar stannar nånstans vid 50 mil, eller säg 40 motorvägsmil, så duger det gott. Då klarar man i praktiken 80 mil med en laddning på resan, eftersom halva sträckan ju körs på hembränt. Det är faktiskt ingen jätteskillnad jämfört med en fossilbil.
Och i idealfallet behöver man då inte ens ladda med en massa effekt eftersom man vid den tidpunkten kanske vill käka nånting eller så. Det är alltså fullt tänkbart att en del resenärer nöjer sig med med 50kW-laddare.
Om man startar hemifrån ja...
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3364
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Diess får sparken hos VW

Inlägg av Niklas Z »

MWall skrev:
mati skrev:
Legato skrev:
Och då tog du bara med laddhastigheten...

Väldigt viktig faktor är som sagt att "alla" bilar startar långresan med full laddning. Är den laddningen i framtiden 80 mil eller 100 mil så behövs det antagligen färre laddare än bensinpumpar.
Och även om räckvidden för vanliga Svensson-bilar stannar nånstans vid 50 mil, eller säg 40 motorvägsmil, så duger det gott. Då klarar man i praktiken 80 mil med en laddning på resan, eftersom halva sträckan ju körs på hembränt. Det är faktiskt ingen jätteskillnad jämfört med en fossilbil.
Och i idealfallet behöver man då inte ens ladda med en massa effekt eftersom man vid den tidpunkten kanske vill käka nånting eller så. Det är alltså fullt tänkbart att en del resenärer nöjer sig med med 50kW-laddare.
Om man startar hemifrån ja...
Det finns oftast goda möjligheter att ladda på andra ställen än hemma, om man vill börja färden med fullt batteri. I Polen och Tjeckien var det inte så lätt, men i Tyskland, Danmark, Norge, Österrike och Slovenien har jag i alla fall haft goda möjligheter att göra det. Inte varje morgon, men väldigt ofta i alla fall.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Diess får sparken hos VW

Inlägg av MWall »

Niklas Z skrev:
MWall skrev:
mati skrev:
Legato skrev:
Och då tog du bara med laddhastigheten...

Väldigt viktig faktor är som sagt att "alla" bilar startar långresan med full laddning. Är den laddningen i framtiden 80 mil eller 100 mil så behövs det antagligen färre laddare än bensinpumpar.
Och även om räckvidden för vanliga Svensson-bilar stannar nånstans vid 50 mil, eller säg 40 motorvägsmil, så duger det gott. Då klarar man i praktiken 80 mil med en laddning på resan, eftersom halva sträckan ju körs på hembränt. Det är faktiskt ingen jätteskillnad jämfört med en fossilbil.
Och i idealfallet behöver man då inte ens ladda med en massa effekt eftersom man vid den tidpunkten kanske vill käka nånting eller så. Det är alltså fullt tänkbart att en del resenärer nöjer sig med med 50kW-laddare.
Om man startar hemifrån ja...
Det finns oftast goda möjligheter att ladda på andra ställen än hemma, om man vill börja färden med fullt batteri. I Polen och Tjeckien var det inte så lätt, men i Tyskland, Danmark, Norge, Österrike och Slovenien har jag i alla fall haft goda möjligheter att göra det. Inte varje morgon, men väldigt ofta i alla fall.

Ja destinationsladdningen måste bli vanligare. När jag sökte på hotell med laddning så blev det typ inga att välja på. Ofta väldigt dyra hotell också. Därför sitter vi och laddar nu på SuC efter 20 minuters färd från hotellet... Bra start på dagen! :roll:

Hade det inte varit gratis hade jag inte klarat det. Då hade det blivit en fossilbil som andrabil som nästan uteslutande hade använts för semestern. Kanske 1000 mil om år, varav 700 under semestern.

Nu räcker bränslebesparingen till inträde på Portaventura, Camp Nou, tröja på Camp Nou till grabben, inträde till Europa Park och en låda lite finare vin från Chateauneuf du Pape.
Skriv svar