Diess får sparken hos VW
Moderator: Redaktion
Diess får sparken hos VW
Herbert Diess lämnar VW efter att styrelsen kring familjerna Piech och Porsche enhälligt har beslutat att han måste ersättas. Han ersätts av Porsche chefen Oliver Blume.
Därmed försvinner en av Tysklands största förespråkare för elbilar. Vad händer nu? Diesel forever? E-Fuels som Porsche förespråkar?
https://www.spiegel.de/wirtschaft/herbe ... 7a742f2615
https://www.spiegel.de/wirtschaft/unter ... d446de06f9
Därmed försvinner en av Tysklands största förespråkare för elbilar. Vad händer nu? Diesel forever? E-Fuels som Porsche förespråkar?
https://www.spiegel.de/wirtschaft/herbe ... 7a742f2615
https://www.spiegel.de/wirtschaft/unter ... d446de06f9
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8153
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Diess får sparken hos VW
Synd, man undrar vad detta kommer att innebära för omställningen, det har ju framstått lite som att Diess varit den (enda?) drivande kraften bakom elektrifieringen av VW.
/fth

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Diess får sparken hos VW
Tror inte det innebär något alls om jag ska vara ärlig. VW är inte en enmansshow, så dom kommer mala på enligt den plan som styrelsen satt. Det är samma plan som Diess skulle fått köra efter också om jag får gissa.fth skrev:Synd, man undrar vad detta kommer att innebära för omställningen, det har ju framstått lite som att Diess varit den (enda?) drivande kraften bakom elektrifieringen av VW.![]()
/fth
Däremot tror jag att han varit väldigt bra under en period för att elda på VW.
Re: Diess får sparken hos VW
Enig, eller åtminstone väldigt lite.backe skrev:Tror inte det innebär något alls om jag ska vara ärlig. VW är inte en enmansshow, så dom kommer mala på enligt den plan som styrelsen satt. Det är samma plan som Diess skulle fått köra efter också om jag får gissa.fth skrev:Synd, man undrar vad detta kommer att innebära för omställningen, det har ju framstått lite som att Diess varit den (enda?) drivande kraften bakom elektrifieringen av VW.![]()
/fth
Däremot tror jag att han varit väldigt bra under en period för att elda på VW.
De har redan styrt om skutan till elektrifiering, att de skulle backa ifrån det nu ser jag som extremt osannolikt.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Diess får sparken hos VW
Nej, backa tror jag inte heller att de kommer göra. Men bromsa in. Och byta fokus så småningom. Diess har under lång tid fått kämpa mot vätgas- och e-fuel förespråkarna inom och utanför koncernen. Just Porsche-chefen, som nu ersätter Diess, är tyvärr en sådan e-fuel fantast. Man har därmed gjort sig av med en obekväm figur som om och om igen har påpekat att såväl vätgas som konstgjorda bränslen inte har någon framtid i personbilar.Legato skrev:Enig, eller åtminstone väldigt lite.backe skrev:Tror inte det innebär något alls om jag ska vara ärlig. VW är inte en enmansshow, så dom kommer mala på enligt den plan som styrelsen satt. Det är samma plan som Diess skulle fått köra efter också om jag får gissa.fth skrev:Synd, man undrar vad detta kommer att innebära för omställningen, det har ju framstått lite som att Diess varit den (enda?) drivande kraften bakom elektrifieringen av VW.![]()
/fth
Däremot tror jag att han varit väldigt bra under en period för att elda på VW.
De har redan styrt om skutan till elektrifiering, att de skulle backa ifrån det nu ser jag som extremt osannolikt.
Avskedningen motiveras med att Diess inte har levererat och att han har begått för många misstag.
Det skulle inte förvåna mig om han får jobb hos Tesla nu.
https://www.businessinsider.de/wirtscha ... t-haben-a/
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Diess får sparken hos VW
mati skrev:Nej, backa tror jag inte heller att de kommer göra. Men bromsa in. Och byta fokus så småningom. Diess har under lång tid fått kämpa mot vätgas- och e-fuel förespråkarna inom och utanför koncernen. Just Porsche-chefen, som nu ersätter Diess, är tyvärr en sådan e-fuel fantast. Man har därmed gjort sig av med en obekväm figur som om och om igen har påpekat att såväl vätgas som konstgjorda bränslen inte har någon framtid i personbilar.Legato skrev:Enig, eller åtminstone väldigt lite.backe skrev:Tror inte det innebär något alls om jag ska vara ärlig. VW är inte en enmansshow, så dom kommer mala på enligt den plan som styrelsen satt. Det är samma plan som Diess skulle fått köra efter också om jag får gissa.fth skrev:Synd, man undrar vad detta kommer att innebära för omställningen, det har ju framstått lite som att Diess varit den (enda?) drivande kraften bakom elektrifieringen av VW.![]()
/fth
Däremot tror jag att han varit väldigt bra under en period för att elda på VW.
De har redan styrt om skutan till elektrifiering, att de skulle backa ifrån det nu ser jag som extremt osannolikt.
Avskedningen motiveras med att Diess inte har levererat och att han har begått för många misstag.
Det skulle inte förvåna mig om han får jobb hos Tesla nu.
https://www.businessinsider.de/wirtscha ... t-haben-a/
Svårt att se att de planer man har satt med batterifabriker och EV-fabriker ska bromsas in. Känslan när jag läst är att Porsche satsar hårt på EV och man har stora samarbetsplaner med Rimac. Diess har nog kanske gjort sitt hos VW då han såklart gjort sig impopulär hos de grupper och orter som lever på produktion av ICE-bilar. Kan vara bättre att ta in en ny ledare som är bekant och som inte förknippas med något negativt.
Re: Diess får sparken hos VW
Ett problem när man är störst är att man behöver attrahera alla kundgrupper. Man behöver ha hela spektrat från enklaste skåpbilen till supersportbilar. Troligtvis kommer man under en övergångsperiod iallafall behöva fortsätta satsa på förbränningsmotorer. I 911 till exempel.
Re: Diess får sparken hos VW
Tråkigt och jag tror tyvärr snarare att det bromsar än accelererar omställning till elbilar inom organisationen.
Diess var ju projektledare inom BMWs elbilsatsning på i3/i8 2012-2014. Sen anställdes han av VW december 2014 men fick sitta i "karantän" ett antal månader tills han började jobba för VW sommaren 2015.
Så han har varit en stor förespråkare och drivkraft för omställningen till el inom VW-koncernen. Tråkigt att han, som jag ser det, blir "utmanövrerad" av andra krafter som antagligen inte riktigt vill dra åt samma håll som Diess strävat. Hans strävan mot elektrifiering inom VW har säkerligen skapat en hel del personliga motsättningar internt genom åren.
Som jag förstått det respekterar och beundrar han också Tesla och det Elon Musk gjort. Så inte helt omöjligt att han poppar upp i något Teslasammanhang framöver.
Diess var ju projektledare inom BMWs elbilsatsning på i3/i8 2012-2014. Sen anställdes han av VW december 2014 men fick sitta i "karantän" ett antal månader tills han började jobba för VW sommaren 2015.
Så han har varit en stor förespråkare och drivkraft för omställningen till el inom VW-koncernen. Tråkigt att han, som jag ser det, blir "utmanövrerad" av andra krafter som antagligen inte riktigt vill dra åt samma håll som Diess strävat. Hans strävan mot elektrifiering inom VW har säkerligen skapat en hel del personliga motsättningar internt genom åren.
Som jag förstått det respekterar och beundrar han också Tesla och det Elon Musk gjort. Så inte helt omöjligt att han poppar upp i något Teslasammanhang framöver.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Diess får sparken hos VW
Fast vätgas kanske inte är så jäkla dumt? Visst är det mindre effektivt men när det är överproduktion pga vind så blir det ändå billigt.
Här nere på kontinenten är det så galet många bilar. Vet inte hur laddstationerna skulle behöva se ut för att serva alla?
Här nere på kontinenten är det så galet många bilar. Vet inte hur laddstationerna skulle behöva se ut för att serva alla?
Re: Diess får sparken hos VW
E-fuel tror jag bara blir ett komplement till el för nischade märken som Porsche, Lambo och Bugatti (samt kanske några Audi).
Att folk skulle betala fantasibelopp för att köra Skodor på e-fuel istället för el känns helt orealistiskt imo.
Att folk skulle betala fantasibelopp för att köra Skodor på e-fuel istället för el känns helt orealistiskt imo.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Diess får sparken hos VW
Är övertygad om att batteritillgång kommer växa mkt snabbare än vindkraftsel-tillgång. Tror priserna kommer jämnas ut mer o mer över dygnet.MWall skrev:Fast vätgas kanske inte är så jäkla dumt? Visst är det mindre effektivt men när det är överproduktion pga vind så blir det ändå billigt.
Här nere på kontinenten är det så galet många bilar. Vet inte hur laddstationerna skulle behöva se ut för att serva alla?
Ser det som väldigt osannolikt att det någonsin ska vara smartare att köra en vätgasbil på samma el som två eller tre batteribilar kan köras på. Om det överhuvudtaget blir vätgasbilar så tror jag det blir på marknader där man har överskott av vätgas och inte behöver konvertera el, typ Japan.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Diess får sparken hos VW
Men titta på trådarna om laddkaos.. Om de inte styrs upp så öppnar sigmarknaden för andra typer avbränsle.. Dock är utmaningen att även ny nya bränslen måste ut till "bensinstationerna".Legato skrev:Är övertygad om att batteritillgång kommer växa mkt snabbare än vindkraftsel-tillgång. Tror priserna kommer jämnas ut mer o mer över dygnet.MWall skrev:Fast vätgas kanske inte är så jäkla dumt? Visst är det mindre effektivt men när det är överproduktion pga vind så blir det ändå billigt.
Här nere på kontinenten är det så galet många bilar. Vet inte hur laddstationerna skulle behöva se ut för att serva alla?
Ser det som väldigt osannolikt att det någonsin ska vara smartare att köra en vätgasbil på samma el som två eller tre batteribilar kan köras på. Om det överhuvudtaget blir vätgasbilar så tror jag det blir på marknader där man har överskott av vätgas och inte behöver konvertera el, typ Japan.
Men ja de är galet mycket bilar på vara rastplats som finns längsautobahn i Tyskland, undrar också hur de laddstationerna ska se ut om alla bilar vore elbilar.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Diess får sparken hos VW
Tror jag också. Man kanske t.o.m. kommer sälja Porsche gt3 inklusive bränsle i framtiden?Legato skrev:E-fuel tror jag bara blir ett komplement till el för nischade märken som Porsche, Lambo och Bugatti (samt kanske några Audi).
Att folk skulle betala fantasibelopp för att köra Skodor på e-fuel istället för el känns helt orealistiskt imo.
Re: Diess får sparken hos VW
Massor av bilar finns såklart, men alla behöver inte alltid ladda... Tror penetration av "hemmaladdning" kommer öka avsevärt och täcka även nästan alla som bor i lägenhet. Med längre räckvidder och alla bilar fulladdade inför långresor så minskar behovet av laddning på väg betydligt.chaffis75 skrev:Men titta på trådarna om laddkaos.. Om de inte styrs upp så öppnar sigmarknaden för andra typer avbränsle.. Dock är utmaningen att även ny nya bränslen måste ut till "bensinstationerna".Legato skrev:Är övertygad om att batteritillgång kommer växa mkt snabbare än vindkraftsel-tillgång. Tror priserna kommer jämnas ut mer o mer över dygnet.MWall skrev:Fast vätgas kanske inte är så jäkla dumt? Visst är det mindre effektivt men när det är överproduktion pga vind så blir det ändå billigt.
Här nere på kontinenten är det så galet många bilar. Vet inte hur laddstationerna skulle behöva se ut för att serva alla?
Ser det som väldigt osannolikt att det någonsin ska vara smartare att köra en vätgasbil på samma el som två eller tre batteribilar kan köras på. Om det överhuvudtaget blir vätgasbilar så tror jag det blir på marknader där man har överskott av vätgas och inte behöver konvertera el, typ Japan.
Men ja de är galet mycket bilar på vara rastplats som finns längsautobahn i Tyskland, undrar också hur de laddstationerna ska se ut om alla bilar vore elbilar.
Om man antog att alla elbilar klarade 80 mil på en laddning, hur ofta skulle folk då ladda på resa? Skulle ju bli extremt mycket färre samt i praktiken max en laddning per resdag och bil.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Diess får sparken hos VW
Har du erfarenhet av hur de ser ur längs vägarna i Tyskland och dessa rastplatser (uppskattar där kanake är en 50-80 bilar per rastplats men skiftar såklart) .. De som rastar har antagligen kört ganska längst redan dvs med dagens bilar dags att ladda.Legato skrev:Massor av bilar finns såklart, men alla behöver inte alltid ladda... Tror penetration av "hemmaladdning" kommer öka avsevärt och täcka även nästan alla som bor i lägenhet. Med längre räckvidder och alla bilar fulladdade inför långresor så minskar behovet av laddning på väg betydligt.chaffis75 skrev:Men titta på trådarna om laddkaos.. Om de inte styrs upp så öppnar sigmarknaden för andra typer avbränsle.. Dock är utmaningen att även ny nya bränslen måste ut till "bensinstationerna".Legato skrev:Är övertygad om att batteritillgång kommer växa mkt snabbare än vindkraftsel-tillgång. Tror priserna kommer jämnas ut mer o mer över dygnet.MWall skrev:Fast vätgas kanske inte är så jäkla dumt? Visst är det mindre effektivt men när det är överproduktion pga vind så blir det ändå billigt.
Här nere på kontinenten är det så galet många bilar. Vet inte hur laddstationerna skulle behöva se ut för att serva alla?
Ser det som väldigt osannolikt att det någonsin ska vara smartare att köra en vätgasbil på samma el som två eller tre batteribilar kan köras på. Om det överhuvudtaget blir vätgasbilar så tror jag det blir på marknader där man har överskott av vätgas och inte behöver konvertera el, typ Japan.
Men ja de är galet mycket bilar på vara rastplats som finns längsautobahn i Tyskland, undrar också hur de laddstationerna ska se ut om alla bilar vore elbilar.
Om man antog att alla elbilar klarade 80 mil på en laddning, hur ofta skulle folk då ladda på resa? Skulle ju bli extremt mycket färre samt i praktiken max en laddning per resdag och bil.
Sen kan man ju alltid tror de blir större batterier men jag tror inte normal hushållet har de pengarna men visst svårt att spå framtiden.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Diess får sparken hos VW
Klart jag har erfarenhet av det. Är tex i Spanien nu efter 341 mil med e-tron.chaffis75 skrev:Har du erfarenhet av hur de ser ur längs vägarna i Tyskland och dessa rastplatser (uppskattar där kanake är en 50-80 bilar per rastplats men skiftar såklart) .. De som rastar har antagligen kört ganska längst redan dvs med dagens bilar dags att ladda.Legato skrev:Massor av bilar finns såklart, men alla behöver inte alltid ladda... Tror penetration av "hemmaladdning" kommer öka avsevärt och täcka även nästan alla som bor i lägenhet. Med längre räckvidder och alla bilar fulladdade inför långresor så minskar behovet av laddning på väg betydligt.chaffis75 skrev:Men titta på trådarna om laddkaos.. Om de inte styrs upp så öppnar sigmarknaden för andra typer avbränsle.. Dock är utmaningen att även ny nya bränslen måste ut till "bensinstationerna".Legato skrev:Är övertygad om att batteritillgång kommer växa mkt snabbare än vindkraftsel-tillgång. Tror priserna kommer jämnas ut mer o mer över dygnet.MWall skrev:Fast vätgas kanske inte är så jäkla dumt? Visst är det mindre effektivt men när det är överproduktion pga vind så blir det ändå billigt.
Här nere på kontinenten är det så galet många bilar. Vet inte hur laddstationerna skulle behöva se ut för att serva alla?
Ser det som väldigt osannolikt att det någonsin ska vara smartare att köra en vätgasbil på samma el som två eller tre batteribilar kan köras på. Om det överhuvudtaget blir vätgasbilar så tror jag det blir på marknader där man har överskott av vätgas och inte behöver konvertera el, typ Japan.
Men ja de är galet mycket bilar på vara rastplats som finns längsautobahn i Tyskland, undrar också hur de laddstationerna ska se ut om alla bilar vore elbilar.
Om man antog att alla elbilar klarade 80 mil på en laddning, hur ofta skulle folk då ladda på resa? Skulle ju bli extremt mycket färre samt i praktiken max en laddning per resdag och bil.
Sen kan man ju alltid tror de blir större batterier men jag tror inte normal hushållet har de pengarna men visst svårt att spå framtiden.
Håller som sagt inte alls med om antagandet att alla alltid kommer ladda när de pausar. Tycker det är ett väldigt vanligt feltänk att anta att allt kommer se likadant ut som idag om tio år.
Är imo ett mycket, mycket troligare scenario att utvecklingen går framåt. Lägre förbrukning. Större, billigare och lättare batterier. Snabbare laddning. Mer destinations/hemmaladdare.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Diess får sparken hos VW
Sen får man ju inte heller glömma hur realiteten ser ut. I Tyskland råder redan akut energibrist. De kan göra vad de vill, men med dagens system och dagens livsstil kommer inte energin att räcka till. Inte om alla kör elbil, men ännu mindre om alla ska tanka e-Fuels eller vätgas istället. Det är en tråkig sanning som är svår att ta in. Allt det där babblandet om vätgas och syntetiska bränslen är ju inget annat än att stoppa huvudet i sanden och låtsas som att vi kan fortsätta leva som vi gjort de senaste 100+ åren då vi bränt billig fossil energi som fanns i överflöd. Kommer inte funka. Elbilar är en del av lösningen, men det räcker inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Diess får sparken hos VW
Jag tror egentligen inte på e-fule till bilar men är de inte ganska lätt att förflytta efule, dvs man kan köra de i tankbilar och tank båta precis som bensin och diesel.mati skrev:Sen får man ju inte heller glömma hur realiteten ser ut. I Tyskland råder redan akut energibrist. De kan göra vad de vill, men med dagens system och dagens livsstil kommer inte energin att räcka till. Inte om alla kör elbil, men ännu mindre om alla ska tanka e-Fuels eller vätgas istället. Det är en tråkig sanning som är svår att ta in. Allt det där babblandet om vätgas och syntetiska bränslen är ju inget annat än att stoppa huvudet i sanden och låtsas som att vi kan fortsätta leva som vi gjort de senaste 100+ åren då vi bränt billig fossil energi som fanns i överflöd. Kommer inte funka. Elbilar är en del av lösningen, men det räcker inte.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9388
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Diess får sparken hos VW
Då kan man använda den vätgasen till fossilfri stålproduktion, eller möjligen till flyg.MWall skrev:Fast vätgas kanske inte är så jäkla dumt? Visst är det mindre effektivt men när det är överproduktion pga vind så blir det ändå billigt.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Diess får sparken hos VW
Porsches satsning på e-fuel handlar ju bara om att kunna erbjuda bränsle till sportmodellerna med förbränningsmotorer. Inte för att ersätta diesel i någon större omfattning.chaffis75 skrev:Jag tror egentligen inte på e-fule till bilar men är de inte ganska lätt att förflytta efule, dvs man kan köra de i tankbilar och tank båta precis som bensin och diesel.mati skrev:Sen får man ju inte heller glömma hur realiteten ser ut. I Tyskland råder redan akut energibrist. De kan göra vad de vill, men med dagens system och dagens livsstil kommer inte energin att räcka till. Inte om alla kör elbil, men ännu mindre om alla ska tanka e-Fuels eller vätgas istället. Det är en tråkig sanning som är svår att ta in. Allt det där babblandet om vätgas och syntetiska bränslen är ju inget annat än att stoppa huvudet i sanden och låtsas som att vi kan fortsätta leva som vi gjort de senaste 100+ åren då vi bränt billig fossil energi som fanns i överflöd. Kommer inte funka. Elbilar är en del av lösningen, men det räcker inte.
För att begripa det där behöver man kunna ta till sig att sportbilar med förbränningsmotorer kommer finnas kvar även i framtiden. Nej, en lika snabb eller snabbare elbil är inte samma sak.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Diess får sparken hos VW
Vätgas i industri, värme och statiskt energilager har potential. I bilar är det hål i huvudet.MWall skrev:Fast vätgas kanske inte är så jäkla dumt? Visst är det mindre effektivt men när det är överproduktion pga vind så blir det ändå billigt.
Här nere på kontinenten är det så galet många bilar. Vet inte hur laddstationerna skulle behöva se ut för att serva alla?
Vätgas är teoretiskt bättre med vikt/kWh än li-ion idag, men sämre på volym/kWh. Blir trångt i bilar.
Behöver man fylla på fler antal bilar så vinner snabbladdaren alltid över en vätgasmack, oavsett om du ska tillverka vätgasen lokalt eller frakta in med tankbil.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Diess får sparken hos VW
Så kanske det är. Men det finns en generell diskussion kring e-fuel och hur de skulle kunna användas för att ersätta bensin och diesel i alla bilar, alltså inte bara i sportbilar. Det finns många som anser att detta är mycket bättre än att satsa på batterier. Den diskussionen har hittills varit ganska balanserad, mycket tack vare Diess, som alltid har varit skeptisk när det kommer till sådana lösningar. Nu är han borta och jag är rädd att elbilsförespråkarna har förlorad sin starkaste röst i Tyskland, medan vätgas- och e-fuel-lobbyn nu förmodligen får en rejäl uppsving. Det flyger nog en hel del champagnekorkar just nu.Fredrik j skrev:Porsches satsning på e-fuel handlar ju bara om att kunna erbjuda bränsle till sportmodellerna med förbränningsmotorer. Inte för att ersätta diesel i någon större omfattning.chaffis75 skrev:Jag tror egentligen inte på e-fule till bilar men är de inte ganska lätt att förflytta efule, dvs man kan köra de i tankbilar och tank båta precis som bensin och diesel.mati skrev:Sen får man ju inte heller glömma hur realiteten ser ut. I Tyskland råder redan akut energibrist. De kan göra vad de vill, men med dagens system och dagens livsstil kommer inte energin att räcka till. Inte om alla kör elbil, men ännu mindre om alla ska tanka e-Fuels eller vätgas istället. Det är en tråkig sanning som är svår att ta in. Allt det där babblandet om vätgas och syntetiska bränslen är ju inget annat än att stoppa huvudet i sanden och låtsas som att vi kan fortsätta leva som vi gjort de senaste 100+ åren då vi bränt billig fossil energi som fanns i överflöd. Kommer inte funka. Elbilar är en del av lösningen, men det räcker inte.
För att begripa det där behöver man kunna ta till sig att sportbilar med förbränningsmotorer kommer finnas kvar även i framtiden. Nej, en lika snabb eller snabbare elbil är inte samma sak.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Diess får sparken hos VW
Kanske får tyskarna och alla vi andra tänka om för jordens bästa - inte köra så långt. Är ju rätt skumt när svenssons ska till fjällen/alperna varje lov på vintern eller flyga till Thailand samt långa sommarsemestrar där man kör mer till medelhavet.
Jag vara säger…
Kanske får lösa det på andra sätt: biltåg etc.
Eller köra som vi med småbarn gör - inte så fasligt långt och 30 mil om dagen. Finns ju mycket att se. Vi har varit iväg i en vecka över hela Jylland och har endast laddat på AC om nätter och dagar. Och det var tur… Norrmän med elbilar som man snackade med berättade om kaos på de två Ionitystationer som finns. Bråk och köer…
Jag vara säger…
Kanske får lösa det på andra sätt: biltåg etc.
Eller köra som vi med småbarn gör - inte så fasligt långt och 30 mil om dagen. Finns ju mycket att se. Vi har varit iväg i en vecka över hela Jylland och har endast laddat på AC om nätter och dagar. Och det var tur… Norrmän med elbilar som man snackade med berättade om kaos på de två Ionitystationer som finns. Bråk och köer…
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8153
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Diess får sparken hos VW
Det är mångdubbelt dyrare att bygga ut vätgasmackar än att bygga snabbladdare, plus att man behöver bygga ut en mångdubbelt krångligare och dyrare infrastruktur för produktion och distribution.MWall skrev:Fast vätgas kanske inte är så jäkla dumt? Visst är det mindre effektivt men när det är överproduktion pga vind så blir det ändå billigt.
Här nere på kontinenten är det så galet många bilar. Vet inte hur laddstationerna skulle behöva se ut för att serva alla?
Jag räknade på kostnaden för utbyggnad bara i Sverige för en total omställning till vätgas för samtliga personbilar, bara mackarna hamnade på typ 500 miljarder SEK, sen skulle hela produktionen, lagringen, distributionen tillkomma.
Detta kommer aldrig någonsin att hända.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Diess får sparken hos VW
Men e-fule kanske är lättare att distribuera? Vet fakriskt int hur man gör de men inbillar mig de är lite som etanol?fth skrev:Det är mångdubbelt dyrare att bygga ut vätgasmackar än att bygga snabbladdare, plus att man behöver bygga ut en mångdubbelt krångligare och dyrare infrastruktur för produktion och distribution.MWall skrev:Fast vätgas kanske inte är så jäkla dumt? Visst är det mindre effektivt men när det är överproduktion pga vind så blir det ändå billigt.
Här nere på kontinenten är det så galet många bilar. Vet inte hur laddstationerna skulle behöva se ut för att serva alla?
Jag räknade på kostnaden för utbyggnad bara i Sverige för en total omställning till vätgas för samtliga personbilar, bara mackarna hamnade på typ 500 miljarder SEK, sen skulle hela produktionen, lagringen, distributionen tillkomma.
Detta kommer aldrig någonsin att hända.
/fth
Vätgas kan ju fakriskt eventuellt vara aktuellt för lastbilar i fjärrtrafik men jag är nog tveksam samtisigt. För normala bilar tror jag inte alls på vätgas.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19