Är batteribytesstationer framtiden?
Moderator: Redaktion
Är batteribytesstationer framtiden?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Är batteribytesstationer framtiden?
Jag tror det är för många osäkerhetsfaktorer för att detta ska fungera på ett bra sätt.
Hade man däremot haft ett system med bilar där man inte äger utan endast hyr sitt batteri hade det nog varit ett annat läge.
Men med nuvarande setup där man själv äger och ansvarar för sitt batteri blir det för mycket osäkerhet.
Hade man däremot haft ett system med bilar där man inte äger utan endast hyr sitt batteri hade det nog varit ett annat läge.
Men med nuvarande setup där man själv äger och ansvarar för sitt batteri blir det för mycket osäkerhet.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Re: Är batteribytesstationer framtiden?
Skulle kunna vara en lösning för kommersiella fordon möjligen. Om dom ska rulla dygnet runt.niklas12 skrev:Jag tror det är för många osäkerhetsfaktorer för att detta ska fungera på ett bra sätt.
Hade man däremot haft ett system med bilar där man inte äger utan endast hyr sitt batteri hade det nog varit ett annat läge.
Men med nuvarande setup där man själv äger och ansvarar för sitt batteri blir det för mycket osäkerhet.
Re: Är batteribytesstationer framtiden?
Där tror jag absolut det kan vara gångbart tänk linjetrafik med lastbil där man har fasta sträckor man kör.Fredrik j skrev:Skulle kunna vara en lösning för kommersiella fordon möjligen. Om dom ska rulla dygnet runt.niklas12 skrev:Jag tror det är för många osäkerhetsfaktorer för att detta ska fungera på ett bra sätt.
Hade man däremot haft ett system med bilar där man inte äger utan endast hyr sitt batteri hade det nog varit ett annat läge.
Men med nuvarande setup där man själv äger och ansvarar för sitt batteri blir det för mycket osäkerhet.
Där kan man ha 20 fordon och kanske 30-40 batteripack som man skiftar mellan och kan ladda långsamt för att förlänga livslängden.
Investering för snabbladdar nätverk och nätinfrastruktur som kan ladda flera lastbilar samtidigt är inte rolig, jag tror här finns ekonomi för bytesstationer
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Re: Är batteribytesstationer framtiden?
Blir väldigt många batteripack som bara ligger och väntar, istället för att sitta i bilar. Inte så smart så länge det finns brist på batteripack.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Model Y LR 2023 väntar på leverans
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8153
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Är batteribytesstationer framtiden?
Dom skulle ju teoretiskt kunna användas till lagring och/eller frekvensreglering i elnätet när dom är ”lediga”.malmer skrev:Blir väldigt många batteripack som bara ligger och väntar, istället för att sitta i bilar. Inte så smart så länge det finns brist på batteripack.
Med rätt batterikemi så skulle man ju kunna använda intervallet 80-100% till detta, och bara toppa upp efter efterfrågan och prognos.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Är batteribytesstationer framtiden?
Det är bara Nio som gör precis som de brukar, häver ut sig slumpartade idéer och ser vad som inte är omedelbar flopp.
Batteribytarstationer löser ett problem som inte finns.
Batteribytarstationer löser ett problem som inte finns.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Är batteribytesstationer framtiden?
Kan vara bar att byta vid behov. De flesta behöver inte stora batteripack (kör mindre än 10 km om dagen 80% av tiden). Men behöver vid behov växla upp vid semester och lång resor.
Eftersom det är brist på batterier behöver inte alla köra omkring med död vikt hela tiden. Problemet när alla behöver lång räckvidd samtidigt behöver lösas.
Eftersom det är brist på batterier behöver inte alla köra omkring med död vikt hela tiden. Problemet när alla behöver lång räckvidd samtidigt behöver lösas.
- Olof Tenghoff
- Teslaägare
- Inlägg: 178
- Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
- Ort: Florida
- Referralkod: ts.la/olof1715
Re: Är batteribytesstationer framtiden?
Nej det tror jag inte.
intressant ändå att Nio och Tesla går i totalt motsatt riktning. utbytbart kontra mer och mer integrerat, strukturellt pack.
De lägre kostnader, vikt, mindre komplexitet och mer robusthet med strukturellt pack kommer nog att vinna i längden.
intressant ändå att Nio och Tesla går i totalt motsatt riktning. utbytbart kontra mer och mer integrerat, strukturellt pack.
De lägre kostnader, vikt, mindre komplexitet och mer robusthet med strukturellt pack kommer nog att vinna i längden.
Teslaägare sedan 2013
Re: Är batteribytesstationer framtiden?
Jag tror att det finns behov av både batteribyte och fast-svetsade batterier. Bussar, taxi osv är några exempel där battery swap kan vara en fördel. Om det blir något brett återstår att se, men om man vill rädda planeten vore det bra med mindre batterier i personbilar.
En killer application för battery swap tycker jag är uppgraderings-potentialen när det kommer ny teknik:
https://cnevpost.com/2022/07/21/nio-rea ... ery-in-q4/
En killer application för battery swap tycker jag är uppgraderings-potentialen när det kommer ny teknik:
https://cnevpost.com/2022/07/21/nio-rea ... ery-in-q4/
Re: Är batteribytesstationer framtiden?
Ang det här med mindre batterier så tänker jag skaffa bil med större batteri (har bara 95 kWh nu) pga av laddsituationen, anser du att en elbil med stort batteri är sämre än en fossilbil?spacecoin skrev:Jag tror att det finns behov av både batteribyte och fast-svetsade batterier. Bussar, taxi osv är några exempel där battery swap kan vara en fördel. Om det blir något brett återstår att se, men om man vill rädda planeten vore det bra med mindre batterier i personbilar.
En killer application för battery swap tycker jag är uppgraderings-potentialen när det kommer ny teknik:
https://cnevpost.com/2022/07/21/nio-rea ... ery-in-q4/
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Är batteribytesstationer framtiden?
Jag anser att många klarar sig med ett mindre batteri om det kan "laddas" på fem minuter (och tillgången på dessa "laddare" är god). Jag anser också att ett stort batteri är dyrare att tillverka och sämre för planeten. Jag anser att det är bättre för alla om man kan uppgradera till ett nytt/bättre batteri än att skrota hela bilen.Dafro skrev:Ang det här med mindre batterier så tänker jag skaffa bil med större batteri (har bara 95 kWh nu) pga av laddsituationen, anser du att en elbil med stort batteri är sämre än en fossilbil?
Re: Är batteribytesstationer framtiden?
När hela bilflottan är eldriven kommer det behövas sjukt många snabbladdare överallt om det ska fungera med små batterier.spacecoin skrev:Jag anser att många klarar sig med ett mindre batteri om det kan "laddas" på fem minuter (och tillgången på dessa "laddare" är god). Jag anser också att ett stort batteri är dyrare att tillverka och sämre för planeten. Jag anser att det är bättre för alla om man kan uppgradera till ett nytt/bättre batteri än att skrota hela bilen.Dafro skrev:Ang det här med mindre batterier så tänker jag skaffa bil med större batteri (har bara 95 kWh nu) pga av laddsituationen, anser du att en elbil med stort batteri är sämre än en fossilbil?
Re: Är batteribytesstationer framtiden?
Jag vet inte. Jag kör ungarna till och från skolan och gör lite ärenden i vardagen. Mest står bilen parkerad. Jag laddar 50-60% i vardagen. Jag betalar för tillgängligheten, En del som kör i tjänsten t ex behöver säkert större batterier. Kommer jag 20 mil på vintern räcker det för mig.Fredrik j skrev:När hela bilflottan är eldriven kommer det behövas sjukt många snabbladdare överallt om det ska fungera med små batterier.spacecoin skrev:Jag anser att många klarar sig med ett mindre batteri om det kan "laddas" på fem minuter (och tillgången på dessa "laddare" är god). Jag anser också att ett stort batteri är dyrare att tillverka och sämre för planeten. Jag anser att det är bättre för alla om man kan uppgradera till ett nytt/bättre batteri än att skrota hela bilen.Dafro skrev:Ang det här med mindre batterier så tänker jag skaffa bil med större batteri (har bara 95 kWh nu) pga av laddsituationen, anser du att en elbil med stort batteri är sämre än en fossilbil?
När det gäller uppgraderbarhet (och nedgraderbarhet) är det trevligt med battery swap i teorin i alla fall. Kan köpa tillgång till ett större batteri när man behöver det.
Re: Är batteribytesstationer framtiden?
Men du är ju inte beroende av 5 minutersladdning med bra tillgång. Du klarar ju dig ändå.
Re: Är batteribytesstationer framtiden?
Inte i vardagen. Det är när man ska längre sträckor då, som inte är vardagskörning. Då skulle ett 50kW-batteri med femminuters-laddning funka lika bra, eller bättre, som ett 100kW som jag har idag med 30-40-minuters-laddning.Fredrik j skrev:Men du är ju inte beroende av 5 minutersladdning med bra tillgång. Du klarar ju dig ändå.
Man får ju betala för extremfallet i dagsläget. Det är inte särskilt resurs-optimerat.
Re: Är batteribytesstationer framtiden?
För att tillgången till laddare ska vara god när alla 5 miljoner bilar är elbilar kommer det ju krävas kopiösa mängder laddstationer. Många med liten utnyttjande.spacecoin skrev:Inte i vardagen. Det är när man ska längre sträckor då, som inte är vardagskörning. Då skulle ett 50kW-batteri med femminuters-laddning funka lika bra, eller bättre, som ett 100kW som jag har idag med 30-40-minuters-laddning.Fredrik j skrev:Men du är ju inte beroende av 5 minutersladdning med bra tillgång. Du klarar ju dig ändå.
Man får ju betala för extremfallet i dagsläget. Det är inte särskilt resurs-optimerat.
- Olof Tenghoff
- Teslaägare
- Inlägg: 178
- Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
- Ort: Florida
- Referralkod: ts.la/olof1715
Re: Är batteribytesstationer framtiden?
Jag tror tvärtom. Bussar stannar ju hela tiden. Perfekt tillfälle för en laddningsdutt från en robotladdare eller strömavtagare. Taxibilar måste ju ibland stanna för att byta förare och en autonom bil åtminstone städas ur. Också ett perfekt tillfälle att ladda.spacecoin skrev:Jag tror att det finns behov av både batteribyte och fast-svetsade batterier. Bussar, taxi osv är några exempel där battery swap kan vara en fördel. Om det blir något brett återstår att se, men om man vill rädda planeten vore det bra med mindre batterier i personbilar.
En killer application för battery swap tycker jag är uppgraderings-potentialen när det kommer ny teknik:
https://cnevpost.com/2022/07/21/nio-rea ... ery-in-q4/
Teslaägare sedan 2013