Närsynt autopilot?
Moderator: Redaktion
- Daniel R
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel77041
Närsynt autopilot?
Hej,
Tycker autopiloten reagerar sent.
Exempel: ligger i 70 på landsväg och kommer ikapp cyklar. AP vekar upptäcka dem först ca 30-50 m bort och bromsar då ganska hårt.
Är detta normalt?
Daniel
Exempel: ligger i 70 på landsväg och kommer ikapp cyklar. AP vekar upptäcka dem först ca 30-50 m bort och bromsar då ganska hårt.
Är detta normalt?
Daniel
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
- Gustafsson
- Teslaägare
Re: Närsynt autopilot?
Tyvärr är inte AP bättre än så. Den går inte att lita på. Däremot kan den ändå varna för saker (men sent) om man är ouppmärksam, den blir ju aldrig trött som vi människor. Finns lång tråd om AP på forumet. Finns tyvärr flera exempel på när den inte varnat i samband med olyckor med dödlig utgång. Därför extremt viktigt att förstå hur primitiv den faktiskt är och att man som förare alltid måste ha koll.Daniel R skrev:Hej,
Är detta normalt?
Daniel
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Du borde inte ha AP på i närheten av gångtrafikanter eller cyklister. Designdomänen är motorväg enligt manualen. Jag använder den på landsväg om det inte finns oskyddade trafikanter.
Med det sagt så håller jag med om att det finns en lagg på ca 0.5-1.0 sekund som man märker i denna typ av situationer.
Med det sagt så håller jag med om att det finns en lagg på ca 0.5-1.0 sekund som man märker i denna typ av situationer.
- Gustafsson
- Teslaägare
https://www.washingtonpost.com/technolo ... t-crashes/tslaqqq skrev:Vilka exempel då ?
Finns många artiklar om olyckor där AP inte ser stillastående objekt och bilen kör in i dem utan att bromsa. Också där AP följer fel linjer och kör in i mitträcke mm mm.
Jag tycker inte det är konstigt, bilkörning är ett extremt komplicerat problem för en dator att hantera. Jag tror inte ens det är möjligt med den teknik som finns i bilarna.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Varför skulle det inte vara möjligt? Tänker du på beräkningskraften som krävs?Gustafsson skrev:https://www.washingtonpost.com/technolo ... t-crashes/tslaqqq skrev:Vilka exempel då ?
Finns många artiklar om olyckor där AP inte ser stillastående objekt och bilen kör in i dem utan att bromsa. Också där AP följer fel linjer och kör in i mitträcke mm mm.
Jag tycker inte det är konstigt, bilkörning är ett extremt komplicerat problem för en dator att hantera. Jag tror inte ens det är möjligt med den teknik som finns i bilarna.
Det är inte möjligt med den teknik som finns i bilarna av många anledningar. Sensorerna är för dåliga, inte ger säkra objektklassifieringar eller avståndsbedömningar på ett konsekvent sätt, speciellt inte i mörker eller i motljus.Curik skrev:Varför skulle det inte vara möjligt? Tänker du på beräkningskraften som krävs?Gustafsson skrev:https://www.washingtonpost.com/technolo ... t-crashes/tslaqqq skrev:Vilka exempel då ?
En framåtriktad Lidar eller HD-radar skulle sannolikt höja säkerheten med en faktor 10x på motorväg och förhindrat de flesta dödliga olyckor vi sett med AP. Utöver detta är beräkningskraften slut i HW3 sedan två år tillbaka och Tesla håller på med en massa tweaks (som t ex att optimera/slå ihop NN, minska frame rate eller ta bort redundansen man hade).
Att du inte tror det är möjligt är inte samma sak som att det är omöjligt. Jag jobbar med neurala nät och tror mest det handlar om träning och hur man designar koden som konsumerar modellen. Det är riktigt komplicerat. Men vi får väl se!spacecoin skrev:Det är inte möjligt med den teknik som finns i bilarna..
Förklara gärna för mig hur man gör säkra avståndsbedömningar i bländande motljus utan vettigt stereo-seende framåt på ett sätt som är så säkert att du kan riskera livet på att det alltid funkar. Gärna med 1.2MP kameror... I motorvägshastighet...Curik skrev:Att du inte tror det är möjligt är inte samma sak som att det är omöjligt
Utöver det så är skillnaden mellan ML för att hitta lite mönster i data och säkerhets-kritisk realtids-ML enorm som du säkert vet.
Jag vet inte om du jobbar med robotics/computer vision eller om det är att hitta konsumentmönster i en data lake som de flesta gör.Curik skrev:Jag jobbar med neurala nät och tror mest det handlar om träning och hur man designar koden som konsumerar modellen
Man behöver kunna resonera om omvärlden för att lösa självkörning i en obegränsad ODD. Kan dina modeller det? Nä. Räcker det med mer data och design på NN. Nä. Finns det några ML-modeller som kan det? Nä. Behövs det genombrott i grundforskningen? Ja, flera stycken.
Kan man köra säkert med bara kameror någonsin? Ja kanske. Antagligen. Någonsin är en lång tid. Vill man göra det inom de kommande 10-15 åren? Knappast. Vi diskuterar väl ändå i kontext av HW3 och våra bilar som vi äger idag väl?
Se (en bra intervju i sin helhet).