Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Xerxes
Teslaägare

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Xerxes »

Maw skrev:
taliz skrev:
Dafro skrev:
Storm skrev:
Jo, du kommer vänja dig fort och inse att det är genomtänkt.
Vänja sig fort ja. Genomtänkt mer än att det sparar pengar nej.
Det är definitivt väldigt genomtänkt. Jag och många med mig föredrar Teslas setup i 3/Y före allt annat.
Säkert är det väldigt genomtänkt av Tesla för att spara pengar, inte pga ergonomi. Om Tesla hade tyckt att lösningen i M3/MY var det optimala ur andra aspekter än att spara pengar så hade de tagit bort förardisplayen på sina dyrare modeller MS/MX/CT också.
Självklart är det att föredra att få relevant information i siktlinjen, finns mycket erfarenhet i världen gällande effektiva förarmiljöer och finns nog ingen tvekan om detta. Teslas val baseras förmodligen på design, en önskan att sticka ut och säker också ekonomi, det känns väl rimligt att dagens design borde kompletteras med en genomtänkt HUD.
M3LR 2022
Gadiel

Inlägg av Gadiel »

Maw skrev:
Gadiel skrev:
Maw skrev:
Fick också sms om att tacka ja eller nej till leverans i augusti/september. Jag valde att köra en tid till med min Polestar 2 och skjuta leveransen av min M3P till mars...
- Hoppas att Tesla gör om sin prislista så baspriset hamnar under 700k, t ex genom att lägga performance som ett tillval på M3 base.
- Hoppas Tesla hinner överger "vision only" och inför en bra radar så AP blir mer användbart igen.
- Hoppas på att ryktet om en ny, kraftfullare, bakmotor till M3P infrias med ännu bättre prestanda.
- Hoppas att det runt årsskiftet likt senast införs lite allmänna förbättringar på M3.
Tesla kommer ju inte att justera sina priser eller ”hitta på”
paket för att anpassa sig till den svenska marknaden.

Nyare och starkare motor finns ju redan till -22. Tror ju knappast att de kommer med ännu en ny motor.
Men Elektrek har yrat förut, så inget nytt under solen.
Vi får se om Tesla hör några justeringar i prislistan. Jag tror inte på några prissänkningar men jag vill minnas att de på andra marknader delat upp baspris och tillval för att kvalificera sig för bonus. Varför skulle de inte göra det i Sverige också?

M3P -22 accelererar väl exakt lika snabbt som tidigare M3P så en ökning av effekten och accelerationen är inte orimlig.
Tesla kommer inte att anpassa sina priser med olika paket osv… inte en chans.

Den nya hairpin motorn är starkare. Accelerationen är ju inte testad ännu vad jag vet i alla fall med -22.
Kan mycket väl vara lite starkare.
Men det finns redan uppgivet vad som ligger i linen ffam till 2025 för Model3 och någon ”Plaidversion” fanns det inte med där.
Johan-noob

Inlägg av Johan-noob »

Men däremot så hade Elon Musk sagt att priserna kan gå ner när inflationen försvinner eller blir bättre sen så vet jag inte om man kan lita på det
Användarvisningsbild
Xerxes
Teslaägare

Inlägg av Xerxes »

Teslas hantering av beställningar och kommunikationen runt detta lämnar en dålig eftersmak, känner mig ännu mer osäker på deras kundhantering när jag väl fått leverans och har betalt.

Beställde i början av mars och ingen ändring av min leverans, ligger kvar i Q1, detta kanske ändras till det bättre men känns oseriöst när man ser att de som beställt långt senare verkar få leverans. Verkar vara totalt kaos på bolaget.

Hur som helst, för egen del kommer jag bara köpa om jag får premie, utan den finns det många alternativ och jag tror tyvärr att man står ganska exponerad om man köper en M3 till dagens lyfta pris och inte får premien.
M3LR 2022
Användarvisningsbild
Xerxes
Teslaägare

Inlägg av Xerxes »

Johan-noob skrev:
Men däremot så hade Elon Musk sagt att priserna kan gå ner när inflationen försvinner eller blir bättre sen så vet jag inte om man kan lita på det
Japp, då sitter du förmodligen i en rätt tråkig sits om du köper till dagens högre pris och missar premien, då kommer folk kunna köpa till ett lägre pris och därmed få premie..
M3LR 2022
Johan-noob

Inlägg av Johan-noob »

Xerxes skrev:
Johan-noob skrev:
Japp, då sitter du förmodligen i en rätt tråkig sits om du köper till dagens högre pris och missar premien, då kommer folk kunna köpa till ett lägre pris och därmed få premie..
Jag hoppas jag klarar mig jag beställde i april i år M3LR Vit med det längre priset men jag hoppas de inte uppdatera listorna på Skatteverket.
Jag får min leverans kanske augusti-september
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Xerxes skrev:
Teslas hantering av beställningar och kommunikationen runt detta lämnar en dålig eftersmak, känner mig ännu mer osäker på deras kundhantering när jag väl fått leverans och har betalt.

Beställde i början av mars och ingen ändring av min leverans, ligger kvar i Q1, detta kanske ändras till det bättre men känns oseriöst när man ser att de som beställt långt senare verkar få leverans. Verkar vara totalt kaos på bolaget.

Hur som helst, för egen del kommer jag bara köpa om jag får premie, utan den finns det många alternativ och jag tror tyvärr att man står ganska exponerad om man köper en M3 till dagens lyfta pris och inte får premien.
Beställde du i början av mars och beräknas få leverans Q1 2023?
Användarvisningsbild
Xerxes
Teslaägare

Inlägg av Xerxes »

Fredrik j skrev:
Xerxes skrev:

Japp, fick samma SMS som diskuterats men i appen fortfarande Q1, också LR men svart, kommer den nu så tar jag väl den men i Q1 absolut inte.
M3LR 2022
Johan-noob

Inlägg av Johan-noob »

Xerxes skrev:
Fredrik j skrev:
Xerxes skrev:

Japp, fick samma SMS som diskuterats men i appen fortfarande Q1, också LR men svart, kommer den nu så tar jag väl den men i Q1 absolut inte.
Men har du fått någon återkoppling av Tesla, för mig ringde de upp för att säkerställa att jag kunde ta emot M3 i augusti-september tyvärr kan jag inte se nått i någon app eftersom som jag ska leasa vi jobbet.
marchr

Inlägg av marchr »

Jag beställde också svart LR i början på mars. Har inte haft senare leverans än november men har för det mesta haft aug-sep som edd. Har du dubbelkollat så att du har angivet leveransplats? Mig ringde de också efter sms för att säkerställa att jag kan ta emot bilen q3. Jag har Norrköping som upphämtnkngsställe.
Användarvisningsbild
Xerxes
Teslaägare

Inlägg av Xerxes »

Johan-noob skrev:
Xerxes skrev:
Fredrik j skrev:
Xerxes skrev:

Men har du fått någon återkoppling av Tesla, för mig ringde de upp för att säkerställa att jag kunde ta emot M3 i augusti-september tyvärr kan jag inte se nått i någon app eftersom som jag ska leasa vi jobbet.
Allting ser klart ut, nästa steg är betalning. Japp, det verkar minst sagt rörig..
M3LR 2022
Kunden71

Inlägg av Kunden71 »

Jahaja. Från att ha stått leverans i augusti och fått SMS där jag bekräftat att jag vill ha den i augusti så står det nu jan-mar 2023…?! M3LR grå/vit
PelleA

Inlägg av PelleA »

Beställde 13 maj och fick leveranstid Jan-mars. Sedan stod det i appen nov-dec. Det ändrades till 9 aug-8 sept. Sedan kom ett sms för bekräftelse. Mejlade tesla och frågade om det kunde stämma och det gjorde det. Idag när jag gick in i appen står det ingenting. Man undrar ju vad som händer nu? Har beställt en LR grå med vit inredning och drag.
Användarvisningsbild
MGHG
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin320985

Inlägg av MGHG »

Kunden71 skrev:
Jahaja. Från att ha stått leverans i augusti och fått SMS där jag bekräftat att jag vill ha den i augusti så står det nu jan-mar 2023…?! M3LR grå/vit
Detsamma har hänt mig. Märkligt att senaste förändringen hände igår som var en söndag. Jag pratade med en försäljare idag och fick rådet att ”ha is i magen” och avvakta. Förhoppningsvis ändras uppskattningen tillbaka till ungefär samma som tidigare (vilket för mig var slutet av september).
Tesla Model 3 Long Range, svart, 18” aero-fälgar, premiuminteriör. Hämtad 2022-12-29.
jdd

Inlägg av jdd »

Yes, fick VIN nu. Leverans 11-25 augusti. M3P grå/svart beställd i mars.
falconfly

Inlägg av falconfly »

Jag fick precis VIN, m3p grå/svart beställd slutet av mars, leverans 9 aug-8 sep

Redigera: såg nu att leverans var uppdaterad till 4-18 augusti
Johan-noob

Inlägg av Johan-noob »

Ni som fått VIN nummer fick ni smset också
Nickname

Inlägg av Nickname »

Verkar som att M3LR vit hanteras sist i leveransplaneringen i sommar…

Ingen återkoppling ännu efter att ha svarat JA på sms.

Beställde Vit/Svart M3LR 16/4…. Estimerad till Q2 2023 just nu :shock:

Samma för mig, får jag inte leverans i Aug-Sep i år, så avbokar jag.
falconfly

Inlägg av falconfly »

Johan-noob skrev:
Ni som fått VIN nummer fick ni smset också
Ja, jag fick SMS om leveras augusti/september. Då hade jag beräknad leverans 22-30 sep.

Jag hade initiellt Maj 2022, och har sedan dess haft allt från maj till jan 2023, har hoppat ca en gång i veckan.
marchr

Inlägg av marchr »

Ni som har fått VIN har troligtvis en bil lastad på skeppet morning chorus. Ytterligare ett skepp (Glovis summit) kommer segla från Shanghai om någon dag och troligtvis dyker fler VIN upp då.
Användarvisningsbild
g0mer
Teslaägare

Inlägg av g0mer »

Kan äntligen skriva att jag också har fått vin. Beställt en M3LR grå/svart med 19” i början av mars.

Fick även sms för nån vecka sedan.
Användarvisningsbild
Squiddy
Teslaägare

Inlägg av Squiddy »

Någon som vet om dom skickar ut VIN till de som ska ha den som förmånsbil och där leasingföretaget står som beställare?
Jag får nämligen inte upp bilen under mitt Teslakonto pga detta.
Johan-noob

Inlägg av Johan-noob »

Squiddy skrev:
Någon som vet om dom skickar ut VIN till de som ska ha den som förmånsbil och där leasingföretaget står som beställare?
Jag får nämligen inte upp bilen under mitt Teslakonto pga detta.
Samma sak för mig med jag har autolease men där finns inte mycket info.
falconfly

Inlägg av falconfly »

Lite intressant att det eventuellt finns något fartyg som avgått innan den nu nämnda Morning Chorus, med tanke på de VIN som dykt upp och deras beräknade datum.
Skärmavbild 2022-07-19 kl. 16.17.35.png
Användarvisningsbild
Xerxes
Teslaägare

Inlägg av Xerxes »

g0mer skrev:
Kan äntligen skriva att jag också har fått vin. Beställt en M3LR grå/svart med 19” i början av mars.

Fick även sms för nån vecka sedan.
Grattis, beställde LR svart/svart vid samma tidpunkt men inget meddelande alls.
M3LR 2022
Skriv svar