Nästan en 1/3 av USA:s EV-köpare väljer Model Y (2022 Q1)
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Nästan en 1/3 av USA:s EV-köpare väljer Model Y (2022 Q1)
Intressant eftersom Tesla släppte sedanen M3 före suv:en (cuv) MY? (varför började de inte med model Y före model 3?)
Ford Mach-E har bara 5% av Q1 EV sale
"Despite threats from other automakers in the long game, they're all still looking like minor players five years after Tesla started launching its mass-market Model Y and Model 3. Together, the 3 and Y accounted for 62.8% of new EV registrations in the quarter, while Tesla’s four models together captured 71.7% of the EV market. "
https://www.greencarreports.com/news/11 ... 0-54655509
Ford Mach-E har bara 5% av Q1 EV sale
"Despite threats from other automakers in the long game, they're all still looking like minor players five years after Tesla started launching its mass-market Model Y and Model 3. Together, the 3 and Y accounted for 62.8% of new EV registrations in the quarter, while Tesla’s four models together captured 71.7% of the EV market. "
https://www.greencarreports.com/news/11 ... 0-54655509
Re: Nästan en 1/3 av USA:s EV-köpare väljer Model Y (2022 Q1
Om man börjat med Model Y så hade man haft svårt att sälja X och 3.
Många av de som nu köper Y är ju tidigare kunder av just dessa.
Många av de som nu köper Y är ju tidigare kunder av just dessa.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Nästan en 1/3 av USA:s EV-köpare väljer Model Y (2022 Q1
Det som är intressant är att så många i USA köper Y. För några år sedan, när 3:an kom, så var vi många här som ojade oss och ville ha en SUV eller iaf en bil med en baklucka som S har, men då fick vi lära oss att i USA är det sedanmodeller som gäller.
Jag förstår tanken att att den skulle kannibalisera på model X, men varför skulle då inte 3 kannibalisera på S?
Jag förstår tanken att att den skulle kannibalisera på model X, men varför skulle då inte 3 kannibalisera på S?
Re: Nästan en 1/3 av USA:s EV-köpare väljer Model Y (2022 Q1
Om de börjat med Y hade det varit svårare att göra vinst, eftersom större bil lika med dyrare, allt annat lika.
Men eftersom de fick ut model 3 till ett "bra" pris kunde de sedan dra nytta av den och göra Y betydligt billigare att tillverka, så att priset och vinstmarginalen blir mkt bra.
Mercedes, Audi m.fl gick direkt på suvven vilket gör att den blir dyr att tillverka, priset blir högt och kontentan blir att de tjänar mycket mindre pengar på den.
Men eftersom de fick ut model 3 till ett "bra" pris kunde de sedan dra nytta av den och göra Y betydligt billigare att tillverka, så att priset och vinstmarginalen blir mkt bra.
Mercedes, Audi m.fl gick direkt på suvven vilket gör att den blir dyr att tillverka, priset blir högt och kontentan blir att de tjänar mycket mindre pengar på den.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Nästan en 1/3 av USA:s EV-köpare väljer Model Y (2022 Q1
Köper inte den logiken. I så fall hade 3 varit dyr att tillverka och sålts billigt, dvs en mardröm marginalmässigt. Så blev inte fallet.tor-ake skrev:Om de börjat med Y hade det varit svårare att göra vinst, eftersom större bil lika med dyrare, allt annat lika.
Men eftersom de fick ut model 3 till ett "bra" pris kunde de sedan dra nytta av den och göra Y betydligt billigare att tillverka, så att priset och vinstmarginalen blir mkt bra.
Mercedes, Audi m.fl gick direkt på suvven vilket gör att den blir dyr att tillverka, priset blir högt och kontentan blir att de tjänar mycket mindre pengar på den.
Teslas framgång relativt de andra är imo snarare en kombination av effektivare tillverkning, mindre beroende av underleverantörer och mycket större volymer.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Nästan en 1/3 av USA:s EV-köpare väljer Model Y (2022 Q1
Det gjorde den såklart delvis, men det var också helt enligt plan. Man kunde lätt gjort Model 3 till en halvkombi likt S, men man valde att inte göra det för att behålla en stor USP för S.Jerker skrev:Jag förstår tanken att att den skulle kannibalisera på model X, men varför skulle då inte 3 kannibalisera på S?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Nästan en 1/3 av USA:s EV-köpare väljer Model Y (2022 Q1
Jag vet inte hur mycket 3 och Y kannibaliserar på S och X idag. Nu finns många fler alternativ. Förr var det nog en del som tänjde sin ekonomi till det yttersta för att kunna köpa en Tesla men idag är det många ggr fler som har råd att köpa en Tesla - eller en annan elbil med hyfsad prestanda som ärndå aldrig skulle ha köpt en S eller X. T.ex. sådana som jag själv. Där är det aldrig fråga om att jag kunde ha valt en S eller X eftersom de var och är för dyra.
Re: Nästan en 1/3 av USA:s EV-köpare väljer Model Y (2022 Q1
Den var kanske inte så billig att tillverka i början, tänker på hur Munro plockade isär bilen och förundrades över alla hundratals delar som utgjorde bakvagnen, numera en Mega casting.Legato skrev:Köper inte den logiken. I så fall hade 3 varit dyr att tillverka och sålts billigt, dvs en mardröm marginalmässigt. Så blev inte fallet.tor-ake skrev:Om de börjat med Y hade det varit svårare att göra vinst, eftersom större bil lika med dyrare, allt annat lika.
Men eftersom de fick ut model 3 till ett "bra" pris kunde de sedan dra nytta av den och göra Y betydligt billigare att tillverka, så att priset och vinstmarginalen blir mkt bra.
Mercedes, Audi m.fl gick direkt på suvven vilket gör att den blir dyr att tillverka, priset blir högt och kontentan blir att de tjänar mycket mindre pengar på den.
Teslas framgång relativt de andra är imo snarare en kombination av effektivare tillverkning, mindre beroende av underleverantörer och mycket större volymer.
Re: Nästan en 1/3 av USA:s EV-köpare väljer Model Y (2022 Q1
Är väl inte så konstigt att Y säljer bra, den är att betrakta som V70 eller Passat nu för tiden. En bra och käck familjebil helt enkelt, det har alltid gått hem i stugorna. Inget som sticker ut eller skapar debatt (utöver den vanliga elbilsdebatten)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Nästan en 1/3 av USA:s EV-köpare väljer Model Y (2022 Q1
Nu handlar tråden om USA marknaden egentligen.. Ja håller med dig om Sverige men i USA är ju en "v70" helt död på marknaden.HelectriC skrev:Är väl inte så konstigt att Y säljer bra, den är att betrakta som V70 eller Passat nu för tiden. En bra och käck familjebil helt enkelt, det har alltid gått hem i stugorna. Inget som sticker ut eller skapar debatt (utöver den vanliga elbilsdebatten)
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Nästan en 1/3 av USA:s EV-köpare väljer Model Y (2022 Q1
Ok, Toyota Camry eller Prius då.chaffis75 skrev:Nu handlar tråden om USA marknaden egentligen.. Ja håller med dig om Sverige men i USA är ju en "v70" helt död på marknaden.HelectriC skrev:Är väl inte så konstigt att Y säljer bra, den är att betrakta som V70 eller Passat nu för tiden. En bra och käck familjebil helt enkelt, det har alltid gått hem i stugorna. Inget som sticker ut eller skapar debatt (utöver den vanliga elbilsdebatten)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Nästan en 1/3 av USA:s EV-köpare väljer Model Y (2022 Q1
SUV och sedan.Jerker skrev:Det som är intressant är att så många i USA köper Y. För några år sedan, när 3:an kom, så var vi många här som ojade oss och ville ha en SUV eller iaf en bil med en baklucka som S har, men då fick vi lära oss att i USA är det sedanmodeller som gäller.
Jag förstår tanken att att den skulle kannibalisera på model X, men varför skulle då inte 3 kannibalisera på S?
Re: Nästan en 1/3 av USA:s EV-köpare väljer Model Y (2022 Q1
SUV och sedan vadå?MWall skrev:SUV och sedan.Jerker skrev:Det som är intressant är att så många i USA köper Y. För några år sedan, när 3:an kom, så var vi många här som ojade oss och ville ha en SUV eller iaf en bil med en baklucka som S har, men då fick vi lära oss att i USA är det sedanmodeller som gäller.
Jag förstår tanken att att den skulle kannibalisera på model X, men varför skulle då inte 3 kannibalisera på S?

Förlåt, kunde inte låta bli!

- Olof Tenghoff
- Teslaägare
- Inlägg: 178
- Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
- Ort: Florida
- Referralkod: ts.la/olof1715
Re: Nästan en 1/3 av USA:s EV-köpare väljer Model Y (2022 Q1
Den största orsaken till att börja med 3 före Y var nog räckvidd. Både den allmänna skepsisen mot elbilar och det faktiska avståndet mellan superchargers var större då.Bruno skrev:Intressant eftersom Tesla släppte sedanen M3 före suv:en (cuv) MY? (varför började de inte med model Y före model 3?)
Ford Mach-E har bara 5% av Q1 EV sale
"Despite threats from other automakers in the long game, they're all still looking like minor players five years after Tesla started launching its mass-market Model Y and Model 3. Together, the 3 and Y accounted for 62.8% of new EV registrations in the quarter, while Tesla’s four models together captured 71.7% of the EV market. "
https://www.greencarreports.com/news/11 ... 0-54655509
Teslaägare sedan 2013