Ladda med husvagn
Moderator: Redaktion
Ladda med husvagn
Är nu på min första husvagnssemester med elbil. Har räknat med att oftast tvingas koppla av vagnen vid laddning, men ibland har man tur. Detta är Mers laddare i Västervik.
-
Re: Ladda med husvagn
Måste verkligen vara på håret att du får dra den där vagnen med en model 3, eller får du ens det?
BMW i4 M50 -22
Vad får du för förbrukning? Vad blir användbar räckvidd? Hur lång blir resan totalt samt antal stopp?
Här skippade jag att koppla loss, alla utom 2st var ju lediga, och jag var kvar vid bilen den kvart jag behövde ladda. 
Dessutom lagligt då P2an får dra 1500kg.
Min förbrukning har legat mellan 36-42kWh/100km.
Mot det högre när man kör motorväg och jag kanske ligger 10-15km/h för fort.

Dessutom lagligt då P2an får dra 1500kg.

Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Jodå. De äldre Solifer är förvånansvärt lätta. Men det är på gränsen!ObscureEconomist skrev:Måste verkligen vara på håret att du får dra den där vagnen med en model 3, eller får du ens det?
Landar på mellan 270 och 290 Wh/km beroende på topografi.Daven skrev:Vad får du för förbrukning? Vad blir användbar räckvidd? Hur lång blir resan totalt samt antal stopp?
Jag gjorde samma i söndags i Linköping, men då var det stall jag blockerade med vagnen ur funktion.joel80 skrev:Här skippade jag att koppla loss, alla utom 2st var ju lediga, och jag var kvar vid bilen den kvart jag behövde ladda.
10-15 över tillåten hastighet på motorvägen eller tillåten hastighet med husvagn?joel80 skrev:Här skippade jag att koppla loss, alla utom 2st var ju lediga, och jag var kvar vid bilen den kvart jag behövde ladda.
Dessutom lagligt då P2an får dra 1500kg.![]()

Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Hahaha... husvagn.. så 90-95km/h.flipmac skrev:10-15 över tillåten hastighet på motorvägen eller tillåten hastighet med husvagn?joel80 skrev:Här skippade jag att koppla loss, alla utom 2st var ju lediga, och jag var kvar vid bilen den kvart jag behövde ladda.
För några år sedan blev jag passerad av en pickis med en husvagn på släp, jag låg i 130, han blåste förbi mig, nånstans efter 2-1-vägarna efter Jönköping mot borås-hållet.joel80 skrev:Hahaha... husvagn.. så 90-95km/h.flipmac skrev:10-15 över tillåten hastighet på motorvägen eller tillåten hastighet med husvagn?joel80 skrev:Här skippade jag att koppla loss, alla utom 2st var ju lediga, och jag var kvar vid bilen den kvart jag behövde ladda.
Ja, jag blev omkörd av en Volvo med stor husvagn nu när jag var ute. Jag höll 80 och den måste ha kört i minst 100och försvann snabbt i fjärran.Gargamel skrev:För några år sedan blev jag passerad av en pickis med en husvagn på släp, jag låg i 130, han blåste förbi mig, nånstans efter 2-1-vägarna efter Jönköping mot borås-hållet.
Samtidigt körde jag om en Subaru med husvagn. Den höll runt 75 men i minsta uppförslut saktade den ned till 60, så jag tröttnade. Och en 2+1-väg gjorde det enkelt och säkert att köra om. Också väldigt smärtfritt med elbil!

Det är väl logiskt att det går bra när Elon finns i närheten.Jerker skrev:Är nu på min första husvagnssemester med elbil. Har räknat med att oftast tvingas koppla av vagnen vid laddning, men ibland har man tur. Detta är Mers laddare i Västervik.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Då har gränsen för vad jag tycker är acceptabelt på allmän väg passerat och jag blir sur nog att ringa 112. Inte sällan ser man hur svajigt det går med släp/vagn i sånna hastigheter. Bättre den blir stoppad än orsakar en olycka.Gargamel skrev:För några år sedan blev jag passerad av en pickis med en husvagn på släp, jag låg i 130, han blåste förbi mig, nånstans efter 2-1-vägarna efter Jönköping mot borås-hållet.
Fick blåljus att stoppa en gubbe som blåste 140km/h på E4an med tungt släp där det svajade rejält. Jag tappade honom i sikte ett tag då jag inte följde med men efter en kvart stod han skamset vid vägsidan med blåljus bakom. Man kan säkert tycka det var grinigt gjort av mig, men jag ansåg inte det var säkert, han var inte ensam på vägen.
Inte alls grinigt tycker jag. Däremot är jag förvånad över att du fick polisen att stoppa honom. Jag ringde polisen några gånger, t.ex. när någon jag kände körde berusad och utan körkort, eller när en idiot körde varje dag med en oreggad cross kors och tvärs i skogen och på allmän väg, men de brydde sig inte. Har sedermera slutat att ringa dem.joel80 skrev:Man kan säkert tycka det var grinigt gjort av mig, men jag ansåg inte det var säkert, han var inte ensam på vägen.
Så sent som igår fick jag bevittna hur en långtradare gjorde en idiotisk omkörning på E20 i värsta semestertrafiken. Över heldragen linje, noll sikt, flera mötande bilar som fick tvärnita och kasta sig i vägrenen. Att det inte blev en masskrock var bara ren tur. Den lastbilschauffören borde man sätta bakom galler för mordförsök. Men men, hur ska man bevisa det? Polisen hade väl knappast tagit honom pga av hörsägen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dashcam i sin egen bil är en bra start.mati skrev:Inte alls grinigt tycker jag. Däremot är jag förvånad över att du fick polisen att stoppa honom. Jag ringde polisen några gånger, t.ex. när någon jag kände körde berusad och utan körkort, eller när en idiot körde varje dag med en oreggad cross kors och tvärs i skogen och på allmän väg, men de brydde sig inte. Har sedermera slutat att ringa dem.joel80 skrev:Man kan säkert tycka det var grinigt gjort av mig, men jag ansåg inte det var säkert, han var inte ensam på vägen.
Så sent som igår fick jag bevittna hur en långtradare gjorde en idiotisk omkörning på E20 i värsta semestertrafiken. Över heldragen linje, noll sikt, flera mötande bilar som fick tvärnita och kasta sig i vägrenen. Att det inte blev en masskrock var bara ren tur. Den lastbilschauffören borde man sätta bakom galler för mordförsök. Men men, hur ska man bevisa det? Polisen hade väl knappast tagit honom pga av hörsägen.

Jag har ringt några gånger då de inte haft nån bil i närheten eller "ledig" också. Men tänker att om man inte ringer så fattar dom inte behovet heller...
mati skrev:Det är väl logiskt att det går bra när Elon finns i närheten.Jerker skrev:Är nu på min första husvagnssemester med elbil. Har räknat med att oftast tvingas koppla av vagnen vid laddning, men ibland har man tur. Detta är Mers laddare i Västervik.