Ladda med husvagn

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Ladda med husvagn

Inlägg av Jerker »

Är nu på min första husvagnssemester med elbil. Har räknat med att oftast tvingas koppla av vagnen vid laddning, men ibland har man tur. Detta är Mers laddare i Västervik.
IMG20220712181822.jpg
ObscureEconomist

Re: Ladda med husvagn

Inlägg av ObscureEconomist »

Måste verkligen vara på håret att du får dra den där vagnen med en model 3, eller får du ens det?
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare

Inlägg av Daven »

Vad får du för förbrukning? Vad blir användbar räckvidd? Hur lång blir resan totalt samt antal stopp?
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Här skippade jag att koppla loss, alla utom 2st var ju lediga, och jag var kvar vid bilen den kvart jag behövde ladda. :)
Dessutom lagligt då P2an får dra 1500kg. ;)
20220713_104239.jpg
Min förbrukning har legat mellan 36-42kWh/100km.
Mot det högre när man kör motorväg och jag kanske ligger 10-15km/h för fort.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

ObscureEconomist skrev:
Måste verkligen vara på håret att du får dra den där vagnen med en model 3, eller får du ens det?
Jodå. De äldre Solifer är förvånansvärt lätta. Men det är på gränsen!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Daven skrev:
Vad får du för förbrukning? Vad blir användbar räckvidd? Hur lång blir resan totalt samt antal stopp?
Landar på mellan 270 och 290 Wh/km beroende på topografi.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

joel80 skrev:
Här skippade jag att koppla loss, alla utom 2st var ju lediga, och jag var kvar vid bilen den kvart jag behövde ladda. :)
Jag gjorde samma i söndags i Linköping, men då var det stall jag blockerade med vagnen ur funktion.
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare

Inlägg av flipmac »

joel80 skrev:
20220713_104239.jpg
10-15 över tillåten hastighet på motorvägen eller tillåten hastighet med husvagn? 8-)
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

flipmac skrev:
joel80 skrev:
20220713_104239.jpg
10-15 över tillåten hastighet på motorvägen eller tillåten hastighet med husvagn? 8-)
Hahaha... husvagn.. så 90-95km/h.
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

joel80 skrev:
flipmac skrev:
joel80 skrev:
20220713_104239.jpg
Hahaha... husvagn.. så 90-95km/h.
För några år sedan blev jag passerad av en pickis med en husvagn på släp, jag låg i 130, han blåste förbi mig, nånstans efter 2-1-vägarna efter Jönköping mot borås-hållet.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Gargamel skrev:
För några år sedan blev jag passerad av en pickis med en husvagn på släp, jag låg i 130, han blåste förbi mig, nånstans efter 2-1-vägarna efter Jönköping mot borås-hållet.
Ja, jag blev omkörd av en Volvo med stor husvagn nu när jag var ute. Jag höll 80 och den måste ha kört i minst 100och försvann snabbt i fjärran.

Samtidigt körde jag om en Subaru med husvagn. Den höll runt 75 men i minsta uppförslut saktade den ned till 60, så jag tröttnade. Och en 2+1-väg gjorde det enkelt och säkert att köra om. Också väldigt smärtfritt med elbil! :D
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Är nu på min första husvagnssemester med elbil. Har räknat med att oftast tvingas koppla av vagnen vid laddning, men ibland har man tur. Detta är Mers laddare i Västervik.
Det är väl logiskt att det går bra när Elon finns i närheten. :geek:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Gargamel skrev:
Då har gränsen för vad jag tycker är acceptabelt på allmän väg passerat och jag blir sur nog att ringa 112. Inte sällan ser man hur svajigt det går med släp/vagn i sånna hastigheter. Bättre den blir stoppad än orsakar en olycka.
Fick blåljus att stoppa en gubbe som blåste 140km/h på E4an med tungt släp där det svajade rejält. Jag tappade honom i sikte ett tag då jag inte följde med men efter en kvart stod han skamset vid vägsidan med blåljus bakom. Man kan säkert tycka det var grinigt gjort av mig, men jag ansåg inte det var säkert, han var inte ensam på vägen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

joel80 skrev:
Man kan säkert tycka det var grinigt gjort av mig, men jag ansåg inte det var säkert, han var inte ensam på vägen.
Inte alls grinigt tycker jag. Däremot är jag förvånad över att du fick polisen att stoppa honom. Jag ringde polisen några gånger, t.ex. när någon jag kände körde berusad och utan körkort, eller när en idiot körde varje dag med en oreggad cross kors och tvärs i skogen och på allmän väg, men de brydde sig inte. Har sedermera slutat att ringa dem.
Så sent som igår fick jag bevittna hur en långtradare gjorde en idiotisk omkörning på E20 i värsta semestertrafiken. Över heldragen linje, noll sikt, flera mötande bilar som fick tvärnita och kasta sig i vägrenen. Att det inte blev en masskrock var bara ren tur. Den lastbilschauffören borde man sätta bakom galler för mordförsök. Men men, hur ska man bevisa det? Polisen hade väl knappast tagit honom pga av hörsägen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

mati skrev:
joel80 skrev:
Man kan säkert tycka det var grinigt gjort av mig, men jag ansåg inte det var säkert, han var inte ensam på vägen.
Inte alls grinigt tycker jag. Däremot är jag förvånad över att du fick polisen att stoppa honom. Jag ringde polisen några gånger, t.ex. när någon jag kände körde berusad och utan körkort, eller när en idiot körde varje dag med en oreggad cross kors och tvärs i skogen och på allmän väg, men de brydde sig inte. Har sedermera slutat att ringa dem.
Så sent som igår fick jag bevittna hur en långtradare gjorde en idiotisk omkörning på E20 i värsta semestertrafiken. Över heldragen linje, noll sikt, flera mötande bilar som fick tvärnita och kasta sig i vägrenen. Att det inte blev en masskrock var bara ren tur. Den lastbilschauffören borde man sätta bakom galler för mordförsök. Men men, hur ska man bevisa det? Polisen hade väl knappast tagit honom pga av hörsägen.
Dashcam i sin egen bil är en bra start. ;)
Jag har ringt några gånger då de inte haft nån bil i närheten eller "ledig" också. Men tänker att om man inte ringer så fattar dom inte behovet heller...
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Om det inte skett en olycka måste polisen i praktiken ta dom på bar gärning.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
Det är väl logiskt att det går bra när Elon finns i närheten. :geek:
:lol: Ja, självklart!
Skriv svar