Drift mode till M3 och MY via elektronikmodul

Här diskuterar vi hur man lagar och modifierar sin Tesla.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Petterham
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 18 aug 2021 12:52

Drift mode till M3 och MY via elektronikmodul

Inlägg av Petterham »

När jag valde mellan en M3 LR och M3 Performance var det Track Mode som lockade mest, men dragkroken som styrde valet. Jag har sedan dess hoppats på och letat efter möjligheter att ge min LR möjlighet att sladda och leka likt en Performance, och hittade till slut det kanadensiska företaget Ingenexts lösningar.
Jag letade även efter andras erfarenheter av dessa produkter och hittade en del i USA och Storbritannien, men jag lyckades aldrig hitta någon svensk som hade testat, eller ville berätta om sina erfarenheter. Så jag bestämde mig för att testa själv, och blev även svensk återförsäljare för produkterna på köpet. Så om du också är nyfiken på detta hittar du mer info om produkterna här:

https://www.frejfaxe.se/evtrim/

Jag har nu själv kört med Boost 50 ett tag och delar gärna med mig av mina erfarenheter så här långt. Har du frågor ska jag försöka besvara dem via PM eller här på forumet efter bästa förmåga.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Drift mode till M3 och MY via elektronikmodul

Inlägg av Tellus »

Intressant, många bra funktioner!
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
pdjansson
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 mar 2022 08:17

Re: Drift mode till M3 och MY via elektronikmodul

Inlägg av pdjansson »

Vilka alternativ finns det till MYP-22?
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Drift mode till M3 och MY via elektronikmodul

Inlägg av LasseTM »

Det har ju redan kommit en "nice try module" eftersom Tesla upptäckte den första generationen.
Om det nu kommer en "nice try 2" kommer du leverera denna då och är den kostnadsfri eller hur funkar det?
Jag har varit sugen ett tag men det är ju ganska lätt för Tesla att upptäcka en modul som denna och spärra den eller i alla fall spärra din garanti.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Petterham
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 18 aug 2021 12:52

Re: Drift mode till M3 och MY via elektronikmodul

Inlägg av Petterham »

pdjansson skrev:
Vilka alternativ finns det till MYP-22?
Det finns idag inga moduler som ökar prestandan i en Performance, men med en Bonus Module får även en MYP tillgång till alla de extra funktioner som exempelvis justerbar regenerering, möjlighet att blockera däcktrycksvarning, automatisk öppning av trunk- och frunk-lucka och drift mode. Se fler funktioner i länken här: https://www.frejfaxe.se/evtrim/
Performance-modellerna har ju redan Track Mode som ger fler möjligheter att styra och balansera prestanda och hjälpmedel när det gäller att drifta eller köra på bana.
Användarvisningsbild
Petterham
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 18 aug 2021 12:52

Re: Drift mode till M3 och MY via elektronikmodul

Inlägg av Petterham »

LasseTM skrev:
Det har ju redan kommit en "nice try module" eftersom Tesla upptäckte den första generationen.
Om det nu kommer en "nice try 2" kommer du leverera denna då och är den kostnadsfri eller hur funkar det?
Jag har varit sugen ett tag men det är ju ganska lätt för Tesla att upptäcka en modul som denna och spärra den eller i alla fall spärra din garanti.
Hej du sugne! Det är ju inte alldeles enkelt att sia i framtiden, men istället för att spekulera själv ställde jag frågan till Ingenext direkt, och de svarade så här:

About the Nice try, it was added in August 2020 following the message that appeared on the screen (we add the Nice Try for free). We are working to keep our products working for a long time and if we need to make modifications we send updates (it's free).

Så vårt svar får bli att ja, så länge Ingenext följer sin ambition att hålla modulerna fungerande utan extra kostnad kommer också vi att göra vårt bästa för att hjälpa till och uppdatera de moduler vi sålt.
Användarvisningsbild
Petterham
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 18 aug 2021 12:52

Re: Drift mode till M3 och MY via elektronikmodul

Inlägg av Petterham »

Så här "skyddas" modulerna:
Det finns en inställning kallad "Allow update" där man förhindrar Teslas uppdateringar i avvaktan på att Ingenext hunnit testa och se så att de fungerar innan vi användare installerar uppdateringarna.
IMG_4857.PNG
För min del har nu Ingenext testat och godkänt 2022.8.3 så nu när jag öppnar Allow update kan 2022.8.3 installeras. Om jag sedan stänger av "Allow update" förhindras framtida uppdateringar tills jag aktiverar funktionen igen.
IMG_4934.PNG
Användarvisningsbild
pdjansson
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 mar 2022 08:17

Re: Drift mode till M3 och MY via elektronikmodul

Inlägg av pdjansson »

Petterham skrev:
pdjansson skrev:
Vilka alternativ finns det till MYP-22?
Det finns idag inga moduler som ökar prestandan i en Performance, men med en Bonus Module får även en MYP tillgång till alla de extra funktioner som exempelvis justerbar regenerering, möjlighet att blockera däcktrycksvarning, automatisk öppning av trunk- och frunk-lucka och drift mode. Se fler funktioner i länken här: https://www.frejfaxe.se/evtrim/
Performance-modellerna har ju redan Track Mode som ger fler möjligheter att styra och balansera prestanda och hjälpmedel när det gäller att drifta eller köra på bana.
Vad jag förstår har inte MYP track mode (som i M3P) men då kommer det med bonus modulen. Väntar in min MYP så får se vad som händer framöver!

/Daniel
MRPJ
Inlägg: 8
Blev medlem: 09 jun 2022 21:24

Re: Drift mode till M3 och MY via elektronikmodul

Inlägg av MRPJ »

Drift mode är ju nästan ett måste till vintern.
Bilen slår automatiskt över till chill mode när man slår på drift mode. För att skona drivlinan antar jag. Kan nog bli rätt bra för körbarheten på snö och is men ingen fördel på asfalt. Men den klöser lös alla fyra ändå om man provoserar lite.
Önskar man fick välja.

Resten av funktionerna är lite onödiga egentligen. Nästan allting är ju påslaget orginal på mylr redan.
Skriv svar