Som sagt mycket märkligt att den fick sånt lyft på så låg slänt.
De hade iallafall lappat ihop busken lite

Moderator: Redaktion
Riggat? Någon idé om vem som vaskar bilar på det här sättet och varför? Försäkringsbedrägeri?Beigler skrev:Jag bor ganska nära och har varit och kollat på platsen. Det hela känns nästan som ett skämt eller riggat av någon anledning. Jag förstår inte hur teslan kommit upp över bilen. Även om det är en backe så är den inte speciellt hög. Knappast de tre meter som nämns i artikeln. Snarare 60-70 cm. Den bestigna bilen stod dessutom precis ovanför backen så även om farten varit extremt hög borde teslan snarare ha träffat bilen mitt på dörren och puttat den framför sig och inte klättrat över.
Jag sätter mina pengar på att det är riggat…
Måste det inte varit någon form av höjdhopp snarare än ett längdhopp. Om han nästan stod still innan slänten och maxade (trampa på fel pedal?) så tänker jag att den driver på ganska bra med bakhjulen och när den lätt klättrar över slänten med framjulen så får den luft och sedan kanske en rejäl studs mot kantstenen/slänten med bakhjulen ger den en ordentligt lyft. Alltså att det har gått ganska långsamt men accelererat kraftigt i just avstampet.SwedishAdvocate skrev:Teslan lär väl dels ha 'hyvlat av' X antal tiotals centimeter av 'backen'/guppet och säkerligen komprimerat ihop det en del också när den kom farande. Det tycker jag syns rätt tydligt på bilden på första sidan i tråden...Beigler skrev:.../ Jag förstår inte hur teslan kommit upp över bilen. Även om det är en backe så är den inte speciellt hög. Knappast de tre meter som nämns i artikeln. Snarare 60-70 cm. /...
Det är väldigt få tillverkare som har fungerande AEB i högre hastigheter. Volvo är en av dem.Dafro skrev:Gäller detta bara tesla då? Autobroms i en tidigare xc90 funka helt klart i högre hastigheter.spacecoin skrev:AEB verkar inte aktiveras på bilen om man håller ned gasen över en viss nivå, och sällan över 30 km/h. Det är typ i bilköer och i formella tester det funkar. Det har ju skett en del hemska olyckor där bilar kört för fort och mejar ned fotgängare och inte fasen blev det någon AEB av det.Aida skrev:Men frågan är varför autobromsen inte slog till? Kopplas den bort när man trycker gasen i botten? Hann den inte reagera?
Niron kanske 'tippade' åt höger ('sett' från förarstolen i Niron) när Teslan kom 'flygande'. Kanske lutade den ca 40 grader (eller nåt) åt höger 'vilande' på högerhjulen. Då skulle väl Teslans bakhjul kunna ha kommit åt Nirons vänsterdörr(ar). Och sen hamnade Niron ståendes igen med Teslan på taket...MrRun skrev:Märklig bedrift. Tycker det ser ut på bilden på Ab som att Teslan klättrat på Niron. Är det inte däckspår som syns på dörren?
Lyktstolpen är böjd sedan tidigare…jeppe_sthlm skrev:Var och handlade där idag. Fanns en böjd lyktstolpe på höger sida. Möjligt att den på något vis åkt på den, men isåfall borde den ha slagit runt.
Som sagt mycket märkligt att den fick sånt lyft på så låg slänt.
De hade iallafall lappat ihop busken lite
Eller bara så att körkortet borde ha lämnats tillbaka för några år sedanmans71 skrev:Tydligen ägs bilen av en 78 årig man som även även äger en Model S P100D. Man tänker att man borde vara ganska van vid att hantera kraften om man har två stycken. Tekniskt fel eller kanske utlånad?
Det kanske är dags nu då? Kanske hade han hoppats på att kunna få åka i sina självkörande bilar utan körkort?Gargamel skrev:Eller bara så att körkortet borde ha lämnats tillbaka för några år sedanmans71 skrev:Tydligen ägs bilen av en 78 årig man som även även äger en Model S P100D. Man tänker att man borde vara ganska van vid att hantera kraften om man har två stycken. Tekniskt fel eller kanske utlånad?