Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1176
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

mati skrev:
Jag har idag i ett sista desperat test försökt att få igång ACn via appen medan bilen stod på en solig parkering i stan. Det funkade såklart inte. Men den hade ändrat inställningarna när jag kom tillbaka till bilen. Temperaturen stod plötsligt på 18 grader, som i appen, och tidigare manuellt läge var ändrat till Auto 3. Men ACn startades aldrig.
Nu kom vi hem och då startade ACn helt av sig själv så fort jag kopplade in laddsladden. Flera timmar efter att jag hade försökt starta den via appen. Bilen är avstängd och låst och ACn går. Jag har ingen aning hur man stänger av den. När jag sätter mig i bilen och slår på tändningen så stängs ACn av omedelbart. Men så fort jag stänger av tändningen så startar ACn igen. Bilen går inte att nå via appen heller. Men även om det hade gått så tror jag inte att jag hade kunnat stänga av ACn den vägen. Det finns ju bara en start-knapp i appen. Inte stop.
Vad f*n är det för sk*t?
Har du startat om datorn i bilen? Reset-knappen med en tandpetare.

Så sjukt olik min upplevelse appen där fungerar 99,9% av gångerna och AC:n är galet bra. :oops:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Tessi19
elbilist
Inlägg: 633
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
Jag har idag i ett sista desperat test försökt att få igång ACn via appen medan bilen stod på en solig parkering i stan. Det funkade såklart inte. Men den hade ändrat inställningarna när jag kom tillbaka till bilen. Temperaturen stod plötsligt på 18 grader, som i appen, och tidigare manuellt läge var ändrat till Auto 3. Men ACn startades aldrig.
Nu kom vi hem och då startade ACn helt av sig själv så fort jag kopplade in laddsladden. Flera timmar efter att jag hade försökt starta den via appen. Bilen är avstängd och låst och ACn går. Jag har ingen aning hur man stänger av den. När jag sätter mig i bilen och slår på tändningen så stängs ACn av omedelbart. Men så fort jag stänger av tändningen så startar ACn igen. Bilen går inte att nå via appen heller. Men även om det hade gått så tror jag inte att jag hade kunnat stänga av ACn den vägen. Det finns ju bara en start-knapp i appen. Inte stop.
Vad f*n är det för sk*t?
Jo det finns en stop knapp för climate control i appen, i Apple appen i alla fall version 2.0.6. Om den skulle hjälpa är en annan femma Bild
____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Jag har Android och ingen sådan knapp.
Får testa göra en omstart vid tillfälle. Men ACn stängdes i alla fall av efter nån timme eller så. Därefter fick också appen kontakt med bilen igen.

Edit, jo fan, på min suftplatta har jag en sådan knapp. Men inte i mobilen. Konstigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 633
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
Jag har Android och ingen sådan knapp.
Får testa göra en omstart vid tillfälle. Men ACn stängdes i alla fall av efter nån timme eller så. Därefter fick också appen kontakt med bilen igen.

Edit, jo fan, på min suftplatta har jag en sådan knapp. Men inte i mobilen. Konstigt.
Far du ta med dig plattan i fickan framöver ;)
____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Tessi19 skrev:
mati skrev:
Jag har Android och ingen sådan knapp.
Får testa göra en omstart vid tillfälle. Men ACn stängdes i alla fall av efter nån timme eller så. Därefter fick också appen kontakt med bilen igen.

Edit, jo fan, på min suftplatta har jag en sådan knapp. Men inte i mobilen. Konstigt.
Far du ta med dig plattan i fickan framöver ;)
Nja, appåtkomsten var ju ändå nere under timmarna som bilen lekte kylskåp i garaget. Spelar ingen roll vilken app jag använder. En sak är säker, jag kommer hålla tassarna borta från appen när det gäller att starta ACn. Det har ändå aldrig fungerat, men om den dessutom får fnatt så är det inte värt att försöka ens.
Mycket tråkigt. Den stora fördelen med elbilar är ju annars att man kan ha ACn påslagen medan bilen står parkerad. Inte så med Ioniq 5. Hund i bilen funkar således inte. Nu får vi lämna hundarna hemma när vi gör utflykter, vilket ju inte alltid är möjligt. Och tråkigt är det såklart också. Det är faktiskt riktigt kasst och ställer till det ganska mycket för oss och hur vi använder bilen. I slutändan åker vi då kanske ingenstans eftersom vi inte vill åka utan hundarna.
Ska man verkligen behöva anpassa sin livsstil efter bilens alla fel och buggar? Det tycker inte jag.
Det är tveksamt om detta verkligen blir en bil som jag kommer ha länge, så som jag hade tänkt mig. Tråkigt, för det är för övrigt en riktigt bra bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
iAkita
elbilist
Inlägg: 2756
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av iAkita »

mati skrev:
Tessi19 skrev:
mati skrev:
Jag har Android och ingen sådan knapp.
Får testa göra en omstart vid tillfälle. Men ACn stängdes i alla fall av efter nån timme eller så. Därefter fick också appen kontakt med bilen igen.

Edit, jo fan, på min suftplatta har jag en sådan knapp. Men inte i mobilen. Konstigt.
Far du ta med dig plattan i fickan framöver ;)
Nja, appåtkomsten var ju ändå nere under timmarna som bilen lekte kylskåp i garaget. Spelar ingen roll vilken app jag använder. En sak är säker, jag kommer hålla tassarna borta från appen när det gäller att starta ACn. Det har ändå aldrig fungerat, men om den dessutom får fnatt så är det inte värt att försöka ens.
Mycket tråkigt. Den stora fördelen med elbilar är ju annars att man kan ha ACn påslagen medan bilen står parkerad. Inte så med Ioniq 5. Hund i bilen funkar således inte. Nu får vi lämna hundarna hemma när vi gör utflykter, vilket ju inte alltid är möjligt. Och tråkigt är det såklart också. Det är faktiskt riktigt kasst och ställer till det ganska mycket för oss och hur vi använder bilen. I slutändan åker vi då kanske ingenstans eftersom vi inte vill åka utan hundarna.
Ska man verkligen behöva anpassa sin livsstil efter bilens alla fel och buggar? Det tycker inte jag.
Det är tveksamt om detta verkligen blir en bil som jag kommer ha länge, så som jag hade tänkt mig. Tråkigt, för det är för övrigt en riktigt bra bil.
Finns inte utility mode i Ioniq 5, som det gör i EV6? De verkar ju ha i princip identiskt infotainment. Stillastående läge tror jag det kallas på svenska. Då kan du ha AC på när du lämnar bilen utan att vara beroende av appen. Du behöver inte heller komma ihåg att starta om AC:n efter en tid.

Edi: Lite tips om man kan ha det igång även om man lämnar bilen:
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Jo, det finns utility-läge i Ioniq5. Men det är ju bara en krånglig work around. Bilen är ju påslagen, enda skillnaden jämfört med normal-läge är att det inte går att köra. Men instrumentbrädan är tänd, lamporna runtom lyser, den skriker när man lämnar kupén med nyckeln på sig. Det går inte heller att låsa bilen på ett vettigt sätt. Och har man lyckats låsa den med hjälp att fönster-knepet så kan man inte låsa upp den igen.
Det funkar inte som i videon ovan. Dörrhandtaget och nycklar funkar inte då. Det går bara via appen. Och har man ingen täckning så får man kliva in genom bakluckan. Det är milt sagt superbökigt och jag vill använda utility-läge enbart i nödfall, helst inte alls.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1176
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

mati skrev:
Jo, det finns utility-läge i Ioniq5. Men det är ju bara en krånglig work around. Bilen är ju påslagen, enda skillnaden jämfört med normal-läge är att det inte går att köra. Men instrumentbrädan är tänd, lamporna runtom lyser, den skriker när man lämnar kupén med nyckeln på sig. Det går inte heller att låsa bilen på ett vettigt sätt. Och har man lyckats låsa den med hjälp att fönster-knepet så kan man inte låsa upp den igen.
Det funkar inte som i videon ovan. Dörrhandtaget och nycklar funkar inte då. Det går bara via appen. Och har man ingen täckning så får man kliva in genom bakluckan. Det är milt sagt superbökigt och jag vill använda utility-läge enbart i nödfall, helst inte alls.
Varför bakluckan? Du kan ju låsa/låsa upp med den fysiska nyckeln om inget annat fungerar? :)
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Tessi19
elbilist
Inlägg: 633
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
Jag har idag i ett sista desperat test försökt att få igång ACn via appen medan bilen stod på en solig parkering i stan. Det funkade såklart inte. Men den hade ändrat inställningarna när jag kom tillbaka till bilen. Temperaturen stod plötsligt på 18 grader, som i appen, och tidigare manuellt läge var ändrat till Auto 3. Men ACn startades aldrig.
Nu kom vi hem och då startade ACn helt av sig själv så fort jag kopplade in laddsladden. Flera timmar efter att jag hade försökt starta den via appen. Bilen är avstängd och låst och ACn går. Jag har ingen aning hur man stänger av den. När jag sätter mig i bilen och slår på tändningen så stängs ACn av omedelbart. Men så fort jag stänger av tändningen så startar ACn igen. Bilen går inte att nå via appen heller. Men även om det hade gått så tror jag inte att jag hade kunnat stänga av ACn den vägen. Det finns ju bara en start-knapp i appen. Inte stop.
Vad f*n är det för sk*t?
Har samma beteende av bilen. Tänkte testa som du efter updaten och se om det kanske nu gick att starta climate control med appen som det tidigare gjorde ibland.
Och den startar men samma som du skrev stänger den inte av. Den upprepar ett meddelande i appen att climate control will be completed i 5 minutes. Nu fortsätter den bara och även började den igen efter att ha varit i bilen, tryckt på start knappen,stängt av bilen och låst igen. Jag uppmärksammade att den hade starter igen pga ett nytt meddelande i appen att den skulle vara färdig om 5 minuter igen.

Det gick inte att stänga med appen heller när jag tryckte på stop Climate control, som jag föreslog. Då fick jag meddelande att det inte gick att stänga av den Bild


Att gå in igen och sedan låsa efter det gjorde att den inte började kyla igen, kanske för att jag hade tryckt på stop climate control i appen.

Har skickat mejl till Bluelink om buggen….
____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

DanneLKPG skrev:
Varför bakluckan? Du kan ju låsa/låsa upp med den fysiska nyckeln om inget annat fungerar? :)
Ja, men det måste man också komma ihåg när man står där lite halvpanikslagen med en bil som inte går att låsa upp, varken med fjärrnyckeln eller genom att trycka på handtaget, samtidigt som det står en tjatande sambo bredvid som med all rätt undrar vad det är för skitbil.
När det visade sig att bakluckan faktiskt gick att öppna precis som vanligt så var det ganska givet att man får kliva in i bilen den vägen.
Nu vet jag ju att fysiska nyckeln är ytterligare en möjlighet som man kan prova. Men alltså allvarligt, ska det vara såhär svårt när man bara vill ha ACn igång medan bilen står parkerad? Det är faktiskt enklare att låta bilen stå i garaget. Vi har ju ytterligare en elbil, och i den kan man faktiskt starta ACn via appen. Och i den fungerar ACn dessutom perfekt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1176
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

mati skrev:
Men alltså allvarligt, ska det vara såhär svårt när man bara vill ha ACn igång medan bilen står parkerad? Det är faktiskt enklare att låta bilen stå i garaget. Vi har ju ytterligare en elbil, och i den kan man faktiskt starta ACn via appen. Och i den fungerar ACn dessutom perfekt.
Absolut, men för majoriteten av oss så fungerar app/AC utan problem. Ser i princip aldrig klagomål angående Bluelink förutom här (där det är väldigt få användare). Måste vara något riktigt galet med din och Tessis AC som gör att bilen till och med inte ens vill starta med appen? Och när den väl är igång så är den riktigt svag hos er... Hoppas man hittar felet på era så att ni kan få uppleva som det ska vara.

Jag har inga hundar så har inte behövt använda Utility Mode särskilt ofta, men när jag testat det så har det funkat att låsa med appen och sen låsa upp igen. Dock fungerade ej fjärren då. Mycket udda beteende.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Tessi19
elbilist
Inlägg: 633
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

DanneLKPG skrev:
mati skrev:
Men alltså allvarligt, ska det vara såhär svårt när man bara vill ha ACn igång medan bilen står parkerad? Det är faktiskt enklare att låta bilen stå i garaget. Vi har ju ytterligare en elbil, och i den kan man faktiskt starta ACn via appen. Och i den fungerar ACn dessutom perfekt.
Absolut, men för majoriteten av oss så fungerar app/AC utan problem. Ser i princip aldrig klagomål angående Bluelink förutom här (där det är väldigt få användare). Måste vara något riktigt galet med din och Tessis AC som gör att bilen till och med inte ens vill starta med appen? Och när den väl är igång så är den riktigt svag hos er... Hoppas man hittar felet på era så att ni kan få uppleva som det ska vara.

Jag har inga hundar så har inte behövt använda Utility Mode särskilt ofta, men när jag testat det så har det funkat att låsa med appen och sen låsa upp igen. Dock fungerade ej fjärren då. Mycket udda beteende.
Nja även på int. Ioniq forum där även du strövar finns fler med AC problem, Bluelink är mycket beroende på var i världen man är tydligen, särskild vad gäller funktionaliteten.
Men hoppas verkligen att det blir ordning på torpet, har dock förtroende för vår ÅF men mindre i Hyundai tyvärr.
Vinterladdning (som är trög) som behöver förvärmning och Climate control problem är det enda för mig som strular, annars mycket nöjd med bilen. Men det finns än så länge bra möjlighet att bli av med den för bra peng. Vet dock inte vad jag ska ha istället och det är för lång väntan på det i alla fall.
____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1176
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

Tessi19 skrev:
DanneLKPG skrev:
mati skrev:
Men alltså allvarligt, ska det vara såhär svårt när man bara vill ha ACn igång medan bilen står parkerad? Det är faktiskt enklare att låta bilen stå i garaget. Vi har ju ytterligare en elbil, och i den kan man faktiskt starta ACn via appen. Och i den fungerar ACn dessutom perfekt.
Absolut, men för majoriteten av oss så fungerar app/AC utan problem. Ser i princip aldrig klagomål angående Bluelink förutom här (där det är väldigt få användare). Måste vara något riktigt galet med din och Tessis AC som gör att bilen till och med inte ens vill starta med appen? Och när den väl är igång så är den riktigt svag hos er... Hoppas man hittar felet på era så att ni kan få uppleva som det ska vara.

Jag har inga hundar så har inte behövt använda Utility Mode särskilt ofta, men när jag testat det så har det funkat att låsa med appen och sen låsa upp igen. Dock fungerade ej fjärren då. Mycket udda beteende.
Nja även på int. Ioniq forum där även du strövar finns fler med AC problem, Bluelink är mycket beroende på var i världen man är tydligen, särskild vad gäller funktionaliteten.
Men hoppas verkligen att det blir ordning på torpet, har dock förtroende för vår ÅF men mindre i Hyundai tyvärr.
Vinterladdning (som är trög) som behöver förvärmning och Climate control problem är det enda för mig som strular, annars mycket nöjd med bilen. Men det finns än så länge bra möjlighet att bli av med den för bra peng. Vet dock inte vad jag ska ha istället och det är för lång väntan på det i alla fall.
Sen IONIQ 5 lanserades i USA så är IONIQ-forumet mestadels fyllt med inlägg därifrån och det skiljer en del mellan våra bilar. AC-problemen jag läste om där var amerikanska bilar och det var då man hade bytt ut PTC för att lösa det. I svenska grupperna har jag sett typ 2 inlägg någonsin om AC och någon enstaka som inte hade fungerade värme. Hyundai verkar inte heller ha något på sitt serviceforum om AC så då känns det inte så utbrett? Till och med min lösa/glappande förarstol fanns ju med där. Man bytte hela underredsfästet på garantin (notan hamnade tydligen på nästan 30k). :lol:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Tessi19
elbilist
Inlägg: 633
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

DanneLKPG skrev:
Tessi19 skrev:
DanneLKPG skrev:
mati skrev:
Men alltså allvarligt, ska det vara såhär svårt när man bara vill ha ACn igång medan bilen står parkerad? Det är faktiskt enklare att låta bilen stå i garaget. Vi har ju ytterligare en elbil, och i den kan man faktiskt starta ACn via appen. Och i den fungerar ACn dessutom perfekt.
Absolut, men för majoriteten av oss så fungerar app/AC utan problem. Ser i princip aldrig klagomål angående Bluelink förutom här (där det är väldigt få användare). Måste vara något riktigt galet med din och Tessis AC som gör att bilen till och med inte ens vill starta med appen? Och när den väl är igång så är den riktigt svag hos er... Hoppas man hittar felet på era så att ni kan få uppleva som det ska vara.

Jag har inga hundar så har inte behövt använda Utility Mode särskilt ofta, men när jag testat det så har det funkat att låsa med appen och sen låsa upp igen. Dock fungerade ej fjärren då. Mycket udda beteende.
Nja även på int. Ioniq forum där även du strövar finns fler med AC problem, Bluelink är mycket beroende på var i världen man är tydligen, särskild vad gäller funktionaliteten.
Men hoppas verkligen att det blir ordning på torpet, har dock förtroende för vår ÅF men mindre i Hyundai tyvärr.
Vinterladdning (som är trög) som behöver förvärmning och Climate control problem är det enda för mig som strular, annars mycket nöjd med bilen. Men det finns än så länge bra möjlighet att bli av med den för bra peng. Vet dock inte vad jag ska ha istället och det är för lång väntan på det i alla fall.
Sen IONIQ 5 lanserades i USA så är IONIQ-forumet mestadels fyllt med inlägg därifrån och det skiljer en del mellan våra bilar. AC-problemen jag läste om där var amerikanska bilar och det var då man hade bytt ut PTC för att lösa det. I svenska grupperna har jag sett typ 2 inlägg någonsin om AC och någon enstaka som inte hade fungerade värme. Hyundai verkar inte heller ha något på sitt serviceforum om AC så då känns det inte så utbrett? Till och med min lösa/glappande förarstol fanns ju med där. Man bytte hela underredsfästet på garantin (notan hamnade tydligen på nästan 30k). :lol:
Ah just det glappande förarstol glömde jag, den tycker man inte var något fel på i vår bil…
____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Tessi19 skrev:
Ah just det glappande förarstol glömde jag, den tycker man inte var något fel på i vår bil…
Fick du också en faktura för felsökning då? Jag menar, eftersom de tydligen inte tyckte att det var nåt fel, så som i mitt fall.
Jag är också nöjd med bilen, förutom mjukvaruproblemen då. Att den inte laddar lika snabbt som utlovat har jag inte ont av, jag har bara snabbladdat en gång. Då kom den kortvarigt upp i 140kW, 60-70kW resten av tiden. Jag överlevde väntetiden utan större skador. Visserligen tråkigt att det skiljer så mycket från vad Hyundai hävdar, men men...
De initiala problemen att den inte ville ladda hemma på Wall connectorn har jag fått en lösning på som innebär att jag måste stå och hålla i laddhandsken tills den låser sig. De 10-20 sekunderna per dag är enerverande, men även den väntetiden går att överleva.
Det tråkiga är som sagt alla dessa j*a buggar och att bilen titt som tätt glömmer inställningar. Schemaläggningen för laddning får jag peta in på nytt minst varannan dag. Och så appen och ACn då. Ingen show stopper det heller, men jäkligt tråkigt.
Med det sagt så tror jag inte att det finns en bättre bil för mina behov just nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1176
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

mati skrev:
Tessi19 skrev:
Det tråkiga är som sagt alla dessa j*a buggar och att bilen titt som tätt glömmer inställningar. Schemaläggningen för laddning får jag peta in på nytt minst varannan dag. Och så appen och ACn då. Ingen show stopper det heller, men jäkligt tråkigt
Efter 220623-uppdateringen så glömmer min bil inte schemaläggningen längre, men din strular fortfarande alltså?
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

DanneLKPG skrev:
mati skrev:
Tessi19 skrev:
Det tråkiga är som sagt alla dessa j*a buggar och att bilen titt som tätt glömmer inställningar. Schemaläggningen för laddning får jag peta in på nytt minst varannan dag. Och så appen och ACn då. Ingen show stopper det heller, men jäkligt tråkigt
Efter 220623-uppdateringen så glömmer min bil inte schemaläggningen längre, men din strular fortfarande alltså?
Ingen skillnad mot tidigare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1697
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Klintan »

Diskuterade i5 med närmaste grannen, som också har en. Han har haft problem med urladdat 12V-batteri, där bilen tre gånger varit död och inte gått att starta. Samtliga gånger har han parkerat bilen med under 12% laddnivå över natten och fått varning i appen på låg nivå på högspänningsbatteriet. Hans teori är att bluelink håller bilen vaken i dessa fall och laddar ur 12V-batteriet. Någon annan som råkat ut för samma sak?
Jag har aldrig lämnat bilen med låg laddning utan att starta laddning, så jag har aldrig upplevt problemet.
IMG_20220713_115155~2.jpg
Elbilist sedan 2014
Tessi19
elbilist
Inlägg: 633
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

Klintan skrev:
Diskuterade i5 med närmaste grannen, som också har en. Han har haft problem med urladdat 12V-batteri, där bilen tre gånger varit död och inte gått att starta. Samtliga gånger har han parkerat bilen med under 12% laddnivå över natten och fått varning i appen på låg nivå på högspänningsbatteriet. Hans teori är att bluelink håller bilen vaken i dessa fall och laddar ur 12V-batteriet. Någon annan som råkat ut för samma sak?
Jag har aldrig lämnat bilen med låg laddning utan att starta laddning, så jag har aldrig upplevt problemet.
IMG_20220713_115155~2.jpg
Nej samma som du aldrig haft bilen under 15% utan att ladda.
____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Tessi19
elbilist
Inlägg: 633
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
Tessi19 skrev:
Ah just det glappande förarstol glömde jag, den tycker man inte var något fel på i vår bil…
Fick du också en faktura för felsökning då? Jag menar, eftersom de tydligen inte tyckte att det var nåt fel, så som i mitt fall.
Jag är också nöjd med bilen, förutom mjukvaruproblemen då. Att den inte laddar lika snabbt som utlovat har jag inte ont av, jag har bara snabbladdat en gång. Då kom den kortvarigt upp i 140kW, 60-70kW resten av tiden. Jag överlevde väntetiden utan större skador. Visserligen tråkigt att det skiljer så mycket från vad Hyundai hävdar, men men...
De initiala problemen att den inte ville ladda hemma på Wall connectorn har jag fått en lösning på som innebär att jag måste stå och hålla i laddhandsken tills den låser sig. De 10-20 sekunderna per dag är enerverande, men även den väntetiden går att överleva.
Det tråkiga är som sagt alla dessa j*a buggar och att bilen titt som tätt glömmer inställningar. Schemaläggningen för laddning får jag peta in på nytt minst varannan dag. Och så appen och ACn då. Ingen show stopper det heller, men jäkligt tråkigt.
Med det sagt så tror jag inte att det finns en bättre bil för mina behov just nu.
Nej ingen faktura för det men de ville ta betalt för en hjulinställning som gjordes pga ett oljud i däcken sedan byte till sommardäck.
____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1176
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

Klintan skrev:
Diskuterade i5 med närmaste grannen, som också har en. Han har haft problem med urladdat 12V-batteri, där bilen tre gånger varit död och inte gått att starta. Samtliga gånger har han parkerat bilen med under 12% laddnivå över natten och fått varning i appen på låg nivå på högspänningsbatteriet. Hans teori är att bluelink håller bilen vaken i dessa fall och laddar ur 12V-batteriet. Någon annan som råkat ut för samma sak?
Jag har aldrig lämnat bilen med låg laddning utan att starta laddning, så jag har aldrig upplevt problemet.
IMG_20220713_115155~2.jpg

Aldrig hänt mig. Igår hade min bil 9% batteri i ca 6 timmar innan elpriset gick ner så att jag kunde starta laddning. Inte märkt av något. När 12V laddas så brukar bilen öppna luckorna i fronten och det ser jag relativt ofta när jag går förbi...
Har han gjort uppdateringarna på verkstaden som ska råda bot på 12V-problemen då? Om det hänt tre gånger och ändå lämnar han bilen med så låg laddning? Försöker han framkalla med flit? :D
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1697
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Klintan »

DanneLKPG skrev:
Klintan skrev:
Diskuterade i5 med närmaste grannen, som också har en. Han har haft problem med urladdat 12V-batteri, där bilen tre gånger varit död och inte gått att starta. Samtliga gånger har han parkerat bilen med under 12% laddnivå över natten och fått varning i appen på låg nivå på högspänningsbatteriet. Hans teori är att bluelink håller bilen vaken i dessa fall och laddar ur 12V-batteriet. Någon annan som råkat ut för samma sak?
Jag har aldrig lämnat bilen med låg laddning utan att starta laddning, så jag har aldrig upplevt problemet.
IMG_20220713_115155~2.jpg

Aldrig hänt mig. Igår hade min bil 9% batteri i ca 6 timmar innan elpriset gick ner så att jag kunde starta laddning. Inte märkt av något. När 12V laddas så brukar bilen öppna luckorna i fronten och det ser jag relativt ofta när jag går förbi...
Har han gjort uppdateringarna på verkstaden som ska råda bot på 12V-problemen då? Om det hänt tre gånger och ändå lämnar han bilen med så låg laddning? Försöker han framkalla med flit? :D
Efter första gången fick han en uppdatering hos verkstaden, ytterligare uppdatering gjord förra veckan som kanske löser det? Han har varit på samma resa dessa gånger där han kommer fram med låg SoC och inte kan ladda förrän dagen därpå. Numera med jumpstartbatteri redo, så det är inte så svårt att komma igång, men ska inte behövas på en modern bil.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1176
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

Klintan skrev:
Efter första gången fick han en uppdatering hos verkstaden, ytterligare uppdatering gjord förra veckan som kanske löser det? Han har varit på samma resa dessa gånger där han kommer fram med låg SoC och inte kan ladda förrän dagen därpå. Numera med jumpstartbatteri redo, så det är inte så svårt att komma igång, men ska inte behövas på en modern bil.
Om ÅF inte bytt hans 12V-batteri så bör det även göras. Säkert tagit skada av dessa incidenter. Jag hoppas att uppdateringarna har löst hans problem, för som du säger så förväntar man sig inte att 12V ska dö på en ny bil. Särskilt inte en elbil som kan ladda upp 12V oavsett om den körs eller ej.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Marsa
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 02 dec 2019 08:34

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Marsa »

Extremt konstigt att många verkar uppleva så olika beteende/buggar hos bilen.
Vissa kan i stort sett inte använda bluelink alls. Andra (jag inkluderad) har i stort sett aldrig problem med det.
AC strular för vissa, andra fungerar det klockrent för.
Återkommande 12v problem för vissa, andra har aldrig råkat ut för det. Etc etc etc.

Enda problemet jag själv råkat ut för är att inte kunna lägga i D, vilket löstes snabbt efter en omstart, och det har bara hänt en gång.

Undrar om skillnaden i problem beror på olika konfiguration (inställningar), olika FW/SW för delsystemen som inte har OTA, eller olika HW/hårdvarufel?
Skoda Citigoe iV
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Tesla Model Y
Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1176
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

Marsa skrev:
Extremt konstigt att många verkar uppleva så olika beteende/buggar hos bilen.
Vissa kan i stort sett inte använda bluelink alls. Andra (jag inkluderad) har i stort sett aldrig problem med det.
AC strular för vissa, andra fungerar det klockrent för.
Återkommande 12v problem för vissa, andra har aldrig råkat ut för det. Etc etc etc.

Enda problemet jag själv råkat ut för är att inte kunna lägga i D, vilket löstes snabbt efter en omstart, och det har bara hänt en gång.

Undrar om skillnaden i problem beror på olika konfiguration (inställningar), olika FW/SW för delsystemen som inte har OTA, eller olika HW/hårdvarufel?
Ja jag är också skonad... Har en MY23 AWD på beställning och jag hoppas inte den får några skumma problem sen när jag bytt till den. :?
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Skriv svar