När är det kö?
Moderator: Redaktion
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: När är det kö?
Nu framgår det av appen att det är fullt i Sundsvall West.
Det låter osannolikt, jag tror aldrig jag mer än två bilar där...
Det låter osannolikt, jag tror aldrig jag mer än två bilar där...
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- metchristian
- Teslaägare
Circle k i Danmark: har uppmaning en att plug in hybrider INTE ska ladda vid deras snabbladdare.. det gör man hemma stod det på skylten
det borde tas efter.. phev bör inte tillåtas på snabbladdare.

För att? Mercedes laddhybrid med snabbladdning är väl inte långsammare än en MG väl. Och dom sparar väl in på utsläpp även dom men visst är det kö så borde dom väl inte ladda kan man tycka.metchristian skrev:Circle k i Danmark: har uppmaning en att plug in hybrider INTE ska ladda vid deras snabbladdare.. det gör man hemma stod det på skyltendet borde tas efter.. phev bör inte tillåtas på snabbladdare.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
De kan väl få ladda de med, så länge de flyttar på sig när det börjar gå långsamt... som alla andra...Dafro skrev:För att? Mercedes laddhybrid med snabbladdning är väl inte långsammare än en MG väl. Och dom sparar väl in på utsläpp även dom men visst är det kö så borde dom väl inte ladda kan man tycka.metchristian skrev:Circle k i Danmark: har uppmaning en att plug in hybrider INTE ska ladda vid deras snabbladdare.. det gör man hemma stod det på skyltendet borde tas efter.. phev bör inte tillåtas på snabbladdare.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Samsyn men visst om ck har 350 kW så håller jag med om att laddhybrider och långsamt laddande elbilar borde hålla sig undan.krille skrev:De kan väl få ladda de med, så länge de flyttar på sig när det börjar gå långsamt... som alla andra...Dafro skrev:För att? Mercedes laddhybrid med snabbladdning är väl inte långsammare än en MG väl. Och dom sparar väl in på utsläpp även dom men visst är det kö så borde dom väl inte ladda kan man tycka.metchristian skrev:Circle k i Danmark: har uppmaning en att plug in hybrider INTE ska ladda vid deras snabbladdare.. det gör man hemma stod det på skyltendet borde tas efter.. phev bör inte tillåtas på snabbladdare.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Vad toppar en Mercedes laddhybird på i snabbladdning?
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
chaffis75 skrev:Vad toppar en Mercedes laddhybird på i snabbladdning?
Var visst sämre än jag trodde. 24 kW , gissade på 50.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Mm.. Jo är de toppen s skulle jag nog säga att de inte bör snabbladda. Vid den nivån nivån jag skämmas ordentligt att stå kvar vid en snabbaladdare och ja detta är då toppen.Dafro skrev:chaffis75 skrev:Vad toppar en Mercedes laddhybird på i snabbladdning?
Var visst sämre än jag trodde. 24 kW , gissade på 50.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Rapport från första etappen, Stockholm-Rendsburg 2022-07-12 (102 mil).
Ödeshög: 3-7 Tesla, fick dela stolpe c:a 5 min, sen fullt ös
Markaryd: 3-8 Tesla
Köge: många Tesla, några andra märken, 50-75% fullt hela tiden, slapp dock dela effekt
Kolding: 3-5 Tesla
Inga köer alltså, men klart högre tryck på SuC än tidigare år. Kolding kan bli bra, 8 v3 igång, 8 till på plats (spärrade med buntband f.n.) i omedelbar anslutning till stort köpcentrum med mataffär, restauranger, shopping etc, kul omväxling till Burger King iaf.
/fth
Ödeshög: 3-7 Tesla, fick dela stolpe c:a 5 min, sen fullt ös
Markaryd: 3-8 Tesla
Köge: många Tesla, några andra märken, 50-75% fullt hela tiden, slapp dock dela effekt
Kolding: 3-5 Tesla
Inga köer alltså, men klart högre tryck på SuC än tidigare år. Kolding kan bli bra, 8 v3 igång, 8 till på plats (spärrade med buntband f.n.) i omedelbar anslutning till stort köpcentrum med mataffär, restauranger, shopping etc, kul omväxling till Burger King iaf.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- daz_meatball
- Teslaägare
Ett varningens finger för Halmstad SUC på kvällarna, Det är mycket folk som inte har något att där att göra på kvällar och nätter så håll ögonen öppna !
Nu till något bättre det har varit total kaos på Mellbystrand SUC ett par dagar jag kör inom varje dag för att ta en titt och döm om min förvåning idag så är hela stationen upptagen men alla hade parkerat snyggt och prydligt och endast två icke Teslor.
Ladda lungt
Nu till något bättre det har varit total kaos på Mellbystrand SUC ett par dagar jag kör inom varje dag för att ta en titt och döm om min förvåning idag så är hela stationen upptagen men alla hade parkerat snyggt och prydligt och endast två icke Teslor.
Ladda lungt

-22 Model 3 LR #teamblue
-23 Model Y LR #teamblue
-25 Model Y LR Juniper #teamblue
-23 Model Y LR #teamblue
-25 Model Y LR Juniper #teamblue
20 av 20 lediga Ulricehamn 10.00, en.model 3 parkerad ej inkopplad, men folk runt som grejade så den var nog på gång
17 av 20 lediga Jönköping 10.30
8 av 14 Lediga Ödeshög 11.00 (är det verkligen 14 där??)
3 av 12 lediga i Linköping 11.30
17 av 20 lediga Jönköping 10.30
8 av 14 Lediga Ödeshög 11.00 (är det verkligen 14 där??)
3 av 12 lediga i Linköping 11.30
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
5 min kö i Norrköping, en laddare trasig. 15 tesla 4 andra. Laddar långsamt när man delar par med en norsk Y.
Efter 10min laddning är det nu 2 platser lediga. Skiter snart i Norrköping och tar en toppning i sillekrog när man ändå bara får 71kW här.
Efter 10min laddning är det nu 2 platser lediga. Skiter snart i Norrköping och tar en toppning i sillekrog när man ändå bara får 71kW här.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Körde en resa från Stockholm till Tyskland, Polen, Tjeckien, Slovenien, Kroatien, Italien, Österrike, Tyskland, Danmark och till Stockholm igen som jag precis kom hem ifrån.
Har alltid tycket att SuC har varit bra men det är rätt illa på sina ställen.
Ofta väldigt fullt, stod i 3 köer under resans gång, den västa varade i 40min innan jag fick en laddare och ibland fick vi dela på laddare som hade 108kW i toppeffekt.
V3 laddare behövs nu när det är mycket bilar ute på vägarna, jag valde Ionity vid 3 andra tillfällen då jag fick högre effekt där än att dela på 100-150kW ur en V2 laddare.
Tesla måste börja bygga ut flera laddare på sina ställen, många är fortfarande 4-6 bås med V2 laddare.
Funkade helt ok eftersom jag hade barn med mig men skulle jag resa i jobbet hade jag blivit galen.
Har alltid tycket att SuC har varit bra men det är rätt illa på sina ställen.
Ofta väldigt fullt, stod i 3 köer under resans gång, den västa varade i 40min innan jag fick en laddare och ibland fick vi dela på laddare som hade 108kW i toppeffekt.
V3 laddare behövs nu när det är mycket bilar ute på vägarna, jag valde Ionity vid 3 andra tillfällen då jag fick högre effekt där än att dela på 100-150kW ur en V2 laddare.
Tesla måste börja bygga ut flera laddare på sina ställen, många är fortfarande 4-6 bås med V2 laddare.
Funkade helt ok eftersom jag hade barn med mig men skulle jag resa i jobbet hade jag blivit galen.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Jag gjorde en liknande resa som du 25/6-6/7: Polen, Tjeckien, Österrike, Slovenien, Österrike igen, Tyskland, Danmark och hem till Uppsala. Ingen kö någonstans, inte ens dela stolppar och få sänkt effekt. Men jag laddade ganska lite på SuC. I Polen och Tjeckien finns inte så många alternativ, så där laddade jag fyra gånger på SuC och i Tjeckien två gånger. Däremot laddade jag inte på SuC i Österrike och Slovenien. I Tyskland laddade jag inte på SuC förrän vid Herzsprung, cirka 10 mil norväst om Berlin.
Det är så gott om andra laddare i Tyskland, Österrike och Slovenien att jag inte behövde ladda på SuC på fem dagar. Sista dagen körde vi från Dresden till Uppsala, cirka 125 mil. Då laddade vi på två SuC, Herzsprung och Markaryd. Inga köer på någon av dem.
Den enklaste lösningen på köer är nog att ladda på andra stationer.
Det är så gott om andra laddare i Tyskland, Österrike och Slovenien att jag inte behövde ladda på SuC på fem dagar. Sista dagen körde vi från Dresden till Uppsala, cirka 125 mil. Då laddade vi på två SuC, Herzsprung och Markaryd. Inga köer på någon av dem.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Tystberga, 2 av 8 lediga 13.15. Laddar med delad effekt igen...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- Gustafsson
- Teslaägare
Vilka andra laddnätverk passar bäst som bra alternativ för oss med Tesla? Finns nåt ´net of Choice ’ ? Kanske dags att vidga vyerna lite..Själv har jag snabbladdat en del på Eviny, vilket funkat bra. Även 50 kW via MER har använts om jag planerat stopp runt en timme typ äta, handla + toa
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Problemet är alla dessa jäkla appar, jag försökte registrera mig hos 2 andra stationer utan framgång.Niklas Z skrev:Jag gjorde en liknande resa som du 25/6-6/7: Polen, Tjeckien, Österrike, Slovenien, Österrike igen, Tyskland, Danmark och hem till Uppsala. Ingen kö någonstans, inte ens dela stolppar och få sänkt effekt. Men jag laddade ganska lite på SuC. I Polen och Tjeckien finns inte så många alternativ, så där laddade jag fyra gånger på SuC och i Tjeckien två gånger. Däremot laddade jag inte på SuC i Österrike och Slovenien. I Tyskland laddade jag inte på SuC förrän vid Herzsprung, cirka 10 mil norväst om Berlin.
Visakort måste bara funka som betalning.
Körde med Ionity i Sverige och mycket i Tyskland pga lägre pris än SuC
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Håller med om att det blir många appar. I Tyskland är det dock enkelt, eftersom EnBW:s och Maingaus appar fungerar så bra och ger tillgång till massvis av laddare. Jag insåg under resan att de apparna fungerade lika bra i Österrike och Slovenien, så där var det mycket smidigt, klart enklare än här i Sverige, där det krävs väldigt många appar.LasseTM skrev:Problemet är alla dessa jäkla appar, jag försökte registrera mig hos 2 andra stationer utan framgång.
Visakort måste bara funka som betalning.
Körde med Ionity i Sverige och mycket i Tyskland pga lägre pris än SuC
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Kristinehamn idag runt lunchtid. Alla utom två stalls lediga på SuC (en norsk ID4 och en Model 3), medan allt var upptaget och kö vid de två Recharge-laddarna hos McDonalds bredvid. Samma sak lite senare på eftermiddagen när jag åkte hem igen.
Intressant att folk hellre köar, istället för att ladda på en helt ledig SuC precis bredvid.
Det kan ju egentligen bara finnas tre anledningar:
- för dyrt
- för krångligt
- folk vet inte att det går att ladda på SuC
Att folk är rädda för ilskna teslaägare tror jag inte spelar någon roll i det här fallet, eftersom det var helt tomt på SuC.
Men det kanske ändå ger en fingervisning för teslaägare som är rädda för pöbelladdning. Normalbilisten verkar undvika SuC.
Intressant att folk hellre köar, istället för att ladda på en helt ledig SuC precis bredvid.
Det kan ju egentligen bara finnas tre anledningar:
- för dyrt
- för krångligt
- folk vet inte att det går att ladda på SuC
Att folk är rädda för ilskna teslaägare tror jag inte spelar någon roll i det här fallet, eftersom det var helt tomt på SuC.
Men det kanske ändå ger en fingervisning för teslaägare som är rädda för pöbelladdning. Normalbilisten verkar undvika SuC.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Gustafsson skrev:Vilka andra laddnätverk passar bäst som bra alternativ för oss med Tesla? Finns nåt ´net of Choice ’ ? Kanske dags att vidga vyerna lite..Själv har jag snabbladdat en del på Eviny, vilket funkat bra. Även 50 kW via MER har använts om jag planerat stopp runt en timme typ äta, handla + toa
Nä finns inget annat bra än SuC, så hål, fast vid det. Allt annat är skit.

27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Nej en Tesla kan inte ladda på något annat än sucGustafsson skrev:Vilka andra laddnätverk passar bäst som bra alternativ för oss med Tesla? Finns nåt ´net of Choice ’ ? Kanske dags att vidga vyerna lite..Själv har jag snabbladdat en del på Eviny, vilket funkat bra. Även 50 kW via MER har använts om jag planerat stopp runt en timme typ äta, handla + toa

Linköping idag, tidig eftermiddag. 5 lediga sa kartan i bilen men fullt + en i kö sa verkligheten. Inga superbekymmer och det blev bara några minuters väntan.
Bara Teslor på plats så när som på en semi-vilsen Ioniq 5 som lite ofinurligt blockade två laddare. Och ahhhh spicy lime chicken-grejen på chopchop. Orimligt onyttigt slash dundergott.
Bara Teslor på plats så när som på en semi-vilsen Ioniq 5 som lite ofinurligt blockade två laddare. Och ahhhh spicy lime chicken-grejen på chopchop. Orimligt onyttigt slash dundergott.
-
Var ute på långresa idag. I Ulricehamn var det gott om lediga laddare, dock var det fullt på den närliggande Ionity-stationen. I Ödeshög var det kö, behövde dock inte vänta så länge.
Och Linköping är V3 så han kommer inte kunna ladda där med sin IONIQ 5 och blockerar i onödan.inb7000 skrev:Linköping idag, tidig eftermiddag. 5 lediga sa kartan i bilen men fullt + en i kö sa verkligheten. Inga superbekymmer och det blev bara några minuters väntan.
Trist, men läser man inte på sociala medier angående sin bil får man tyvärr en otrevlig överraskning i dagsläget.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19