Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Aktien TSLA
Kassaflödet är nog viktigt också, det börjar bli dags så smått att visa svarta siffror även med cap-ex.
Batteritillverkningen har ju all potential att vara större än biltillverkningen, men efterssom timingen med upprampningen med bilarna är så viktig så är ju både nya och gamla modeller i fokus och hur upprampningen går.
Undra hur det går med ökningen av kisel i anoden (som i 90-betteriet).
Första leveranserna av Powerwall har börjat dyka upp, än så länge mest PR men det kan nog snabbt bli volymer av pack/wall. Undra om vi får siffror?
Givetvis är M3 jättefokus nu, men jag tror dom inte kommer släppa så mycker mer info än att det kommer mer info i mars.
Batteritillverkningen har ju all potential att vara större än biltillverkningen, men efterssom timingen med upprampningen med bilarna är så viktig så är ju både nya och gamla modeller i fokus och hur upprampningen går.
Undra hur det går med ökningen av kisel i anoden (som i 90-betteriet).
Första leveranserna av Powerwall har börjat dyka upp, än så länge mest PR men det kan nog snabbt bli volymer av pack/wall. Undra om vi får siffror?
Givetvis är M3 jättefokus nu, men jag tror dom inte kommer släppa så mycker mer info än att det kommer mer info i mars.
152 = min sämsta affär någonsin!!!
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Ner i källaren. 147,99 låter rätt lågt. Fortsätter detta så kanske man ska kliva in med mer, frågan är bara när.
Framtiden: Tips emottages
- AGCF
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Frågan är när folk börjar spekulera i aktien inför model 3 releasen. Då kanske kursen börjar gå upp igen.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
- Cliff Barnes
- Teslaägare
Frågan är väl inte om 148 kr är lågt el högt utan om 19,4 miljarder dollar är låg eller hög värdering av Tesla
Om snittbilen kostar $100k så är värdet på Tesla 194 000 bilar. Vad kan dom ha för marginal på en bil? 30%? Då behöver dom sälja 650k bilar för att dra in sitt värde i vinst. Extremt svårt att värdera då det är teknik och know-how som är kapitalet.Cliff Barnes skrev:Frågan är väl inte om 148 kr är lågt el högt utan om 19,4 miljarder dollar är låg eller hög värdering av Tesla
Om man gissar att dom kan hålla en marginal på cirka $5000 per bil de närmsta 10 år och kommer sälja cirka 100k bilar per år (snittat) så blir det $5md. Det är vad jag skulle gissa att bolaget borde vara värt ur marknadens synvinkel. Resten är hype och teknikporr. Det blir dock bara strax under $40/aktie.
Extremt förenklat räknat enligt en extremt enkel modell. Den tar tex inte hänsyn till investeringar i varumärke, infrastruktur, fabriker etc etc.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Rekommenderar att ni ser filmen "The Big Short" eller läser boken. Ger en bra bild hur aktieanalytikernas värld ser ut.
Personligen tror jag att Teslaaktien inte är värld 250$ vilket den var värderad till för någon månad sedan. Jag tror dock långsiktigt att den kommer att vara värd det när Tesla producerar500.000 bilar om året och Gigafabriken är klar. Så långsiktigt oroar jag mig inte. Vad aktien riktiga värde borde vara idag har jag ingen aning om, men att sälja sina aktier tror jag inte är nödvändigt om man inte behöver kontanter av andra akuta skäl.
Personligen tror jag att Teslaaktien inte är värld 250$ vilket den var värderad till för någon månad sedan. Jag tror dock långsiktigt att den kommer att vara värd det när Tesla producerar500.000 bilar om året och Gigafabriken är klar. Så långsiktigt oroar jag mig inte. Vad aktien riktiga värde borde vara idag har jag ingen aning om, men att sälja sina aktier tror jag inte är nödvändigt om man inte behöver kontanter av andra akuta skäl.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Som t.ex. att betala sin Model X...Bod skrev:Vad aktien riktiga värde borde vara idag har jag ingen aning om, men att sälja sina aktier tror jag inte är nödvändigt om man inte behöver kontanter av andra akuta skäl.

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Räknar med 500 000bilar/år när Model 3 kommer igång ordentligt 2019-20, det är det Gigafactory är dimensionerad för. Då hamnar alltså värdet på $25 miljarder med samma täckningsbidrag per bil och tankesätt. Att vi kommer till de volymerna verkar hittills helt rimligt då vi har sett en ungefärlig fördubbling varje år nu. Hur länge det pågår vet ingen men det är inte helt orimligt att vi åtminstone har en liknade fabrik i Kina och en i EU och då är volymen 1,5 miljoner.Remuz skrev:Om snittbilen kostar $100k så är värdet på Tesla 194 000 bilar. Vad kan dom ha för marginal på en bil? 30%? Då behöver dom sälja 650k bilar för att dra in sitt värde i vinst. Extremt svårt att värdera då det är teknik och know-how som är kapitalet.Cliff Barnes skrev:Frågan är väl inte om 148 kr är lågt el högt utan om 19,4 miljarder dollar är låg eller hög värdering av Tesla
Om man gissar att dom kan hålla en marginal på cirka $5000 per bil de närmsta 10 år och kommer sälja cirka 100k bilar per år (snittat) så blir det $5md. Det är vad jag skulle gissa att bolaget borde vara värt ur marknadens synvinkel. Resten är hype och teknikporr. Det blir dock bara strax under $40/aktie.
Extremt förenklat räknat enligt en extremt enkel modell. Den tar tex inte hänsyn till investeringar i varumärke, infrastruktur, fabriker etc etc.
Det är också rimligt att anta att Tesla kommer kunna ha högre marginal än 5000 dollar per bil när de tunga investeringarna inte längre behövs
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Ja, jag tänkte skriva det också men samtidigt är det ju så att priserna ska pressas på Model 3 så inte alls säkert. Samtidigt kan man räkna med att de har hyggliga marginaler på P90D just nu, om vi förutsätter att de inte gör förlust på 70D så är nästan hela skillnaden vinst (minus batteriet). Det är ju inte så mycket dyrare med en något snabbare bil, lite läder och bling bling.Remuz skrev:Det är också rimligt att anta att Tesla kommer kunna ha högre marginal än 5000 dollar per bil när de tunga investeringarna inte längre behövs
Det lär bli åka av imorgon efter rapporten som presenteras ikväll (23:30 svensk tid).
Frågan är bara åt vilket håll det bär iväg...
(Själv är jag optimist
(Själv är jag optimist

Jag köpte 59 st aktier på $146,81 innan börsen stängde. När rapporten visar strålande resultat kommer jag bli mycket rik!josve skrev:Det lär bli åka av imorgon efter rapporten som presenteras ikväll (23:30 svensk tid).
(Själv är jag optimist
Har ännu inte bestämt mig för om jag då ska fortsätta att hänga här på forumet med er i "pöbeln"...
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
De förväntar sig gå med vinst i år och satsar på att leverera 80-90000 bilar i år. Produktionen av Tesla energy produkter har startat och där finns redan idag vinstmarginal som kommer att öka framöver. De står något om positivt kassaflöde under fjärde kvartalet men min engelska är inte tillräckligt bra för att förstå exakt vad de menar.
- Elektrokungen
- Teslaägare
Tesla gick rätt mycket back 2015... Frågan är hur rik Herr_X kommer bli imorgon.vigge50 skrev:
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Har gått upp 13% än så länge på eftermarknadenElektrokungen skrev:Tesla gick rätt mycket back 2015... Frågan är hur rik Herr_X kommer bli imorgon.vigge50 skrev:
Man redovisar en förlust på $900M och har redovisat förlust alla år konstant, ändå går aktien upp. Jag älskar tesla och Elon men detta påminner om en gruva i Norrland och en statsminister som sa "det luktar pengar".
Nu vet jag inte vad analytikerna räknat med men jag gissar att vi ser en hypeeffekt på minst 100%, dvs aktievärdet är rejält uppblåst.
Kan dom hålla 30% marginal på MS och MX, samt tar in Micheal Wolf för lite cost-Savings kommer det nog bli bra med kärlek från wall street. Som det är Nu är det dock obegripligt att aktien går upp.
Nu vet jag inte vad analytikerna räknat med men jag gissar att vi ser en hypeeffekt på minst 100%, dvs aktievärdet är rejält uppblåst.
Kan dom hålla 30% marginal på MS och MX, samt tar in Micheal Wolf för lite cost-Savings kommer det nog bli bra med kärlek från wall street. Som det är Nu är det dock obegripligt att aktien går upp.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Då har du nog inte hängt med Tesla så länge och noga. Elon Musk har länge sagt att han inte förväntar sig att Tesla skulle visa ett positivt resultat över ett helt år för än 2020 så ingen förväntar sig att det ska ske än på några år. Nu skrev Tesla däremot att de förväntar sig att de kommer gå plus i år vilket är betydligt bättre än vad någon hade räknat med och därmed går aktien upp. Aktien går inte upp och ner beroende på hur det går för företaget utan hur det går i förhållande till förväntningarna.Remuz skrev:Man redovisar en förlust på $900M och har redovisat förlust alla år konstant, ändå går aktien upp. Jag älskar tesla och Elon men detta påminner om en gruva i Norrland och en statsminister som sa "det luktar pengar".
$143 efter stängning. Tror det är dags att gå in med lite mera.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Aftermarket var uppe i nästan 165
Slutade på 157,93
Blir spännande att se vad som händer idag
Slutade på 157,93
Blir spännande att se vad som händer idag
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Du kan inte köpa för än marknaden har öppnat och nu har den gått upp till $157 så man skulle ha gjort som HerrX som nu har gjort en ganska rejäl vinst om han säljer de direkt.Bod skrev:$143 efter stängning. Tror det är dags att gå in med lite mera.
Herr X skrev:Jag köpte 59 st aktier på $146,81 innan börsen stängde. När rapporten visar strålande resultat kommer jag bli mycket rik!
Har ännu inte bestämt mig för om jag då ska fortsätta att hänga här på forumet med er i "pöbeln"...
Har tjänat 5000 spänn på den affären om jag säljer när börsen öppnar - det täcker 15% av de pengar jag blivit av med på hyresgäster som lämnat lägenheten de hyr av mig utan att betala. Håller på aktierna lite till så kanske jag har fått tillbaka alla hyrespengarna och har en slant över till pistagenötter.vigge50 skrev:Du kan inte köpa för än marknaden har öppnat och nu har den gått upp till $157 så man skulle ha gjort som HerrX som nu har gjort en ganska rejäl vinst om han säljer de direkt.Bod skrev:$143 efter stängning. Tror det är dags att gå in med lite mera.Herr X skrev:Jag köpte 59 st aktier på $146,81 innan börsen stängde. När rapporten visar strålande resultat kommer jag bli mycket rik!
Edit: Tack Danni
Senast redigerad av Herr X, redigerad totalt 1 gånger.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
FTFY.Herr X skrev:Har tjänat 5000 spänn på den affären om jag säljer när börsen öppnar - det täcker 15% av de pengar jag blivit av med på hyresgäster som lämnat lägenheten de hyr av mig utan att betala. Håller på aktierna lite till så kanske jag har fått tillbaka alla hyrespengarna och har en slant över till pistagenötter.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
M3 kommer att driva TSLA till nya höjder spår The Street:
http://www.thestreet.com/story/13468472 ... ights.html
http://www.thestreet.com/story/13468472 ... ights.html