Varför en ny Y istället för att behålla din S?
Moderator: Redaktion
Varför en ny Y istället för att behålla din S?
Ser en del som byter in sina S mot nya Y. Vad jag förstår är förmånsvärdet på en 2018 Model S riktigt bra. Är det för att få en ny bil, går ju inte att beställa en S nu, eller ser ni Y som en bättre bil?
Sitter och funderar på om en begagnad S för samma pengar som en ny Y är ett bättre val, men jag ser ju ut att vara lite ensam om det på forumet. Då brukar man ha fel.
Sitter och funderar på om en begagnad S för samma pengar som en ny Y är ett bättre val, men jag ser ju ut att vara lite ensam om det på forumet. Då brukar man ha fel.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Varför en ny Y istället för att behålla din S?
Man kan ju också välja att se det som att vi är rätt många med model S som inte
köper nytt och jag själv mest för att den inte går att köpa här, jag skulle nog ha bytt
ut den ena mot en ny för nåt år sedan om det hade varit möjligt (och inte en Y alltså)…
Sedan vet jag inte om jag skulle stå ut med den där vidriga ratten och knappar för
blinkers osv, så beroende på utförande här så skulle jag kanske inte köpt en ny S iaf, men
det påverkar ju inte min syn på dom model S jag har nu
Det är en jäkligt trevlig bil. Lite väl stor ibland såklart…
köper nytt och jag själv mest för att den inte går att köpa här, jag skulle nog ha bytt
ut den ena mot en ny för nåt år sedan om det hade varit möjligt (och inte en Y alltså)…
Sedan vet jag inte om jag skulle stå ut med den där vidriga ratten och knappar för
blinkers osv, så beroende på utförande här så skulle jag kanske inte köpt en ny S iaf, men
det påverkar ju inte min syn på dom model S jag har nu

Det är en jäkligt trevlig bil. Lite väl stor ibland såklart…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Y har ju en del fördelar. Dragkrok, nyare konstruktion, förhoppningsvis bättre byggkvalitet, bättre att lasta i, osv.
Hade jag stått inför valet så hade jag utan tvekan tagit en Model Y.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
Undrar hur många som helst hade viljat ha en Model 3 med halvkombilucka (eller som kombi) och med instrumentering bakom ratten och/eller HUD. Och dragkrok såklart!mati skrev:Y har ju en del fördelar. Dragkrok, nyare konstruktion, förhoppningsvis bättre byggkvalitet, bättre att lasta i, osv.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Efter provkörning av MY valde jag att byta till en nyare MS istället. Jag gillade inte att MY var så stötig, displayen är nog en vanesak men jag föredrar en display framför ratten fortfarande. Jag tycker att MS är en snyggare bil dessutom.
Jadu. I tidens begynnelse var jag het spekulant på en Model 3. Dvs innan den premiärvisades. Jag förbokade så fort det var möjligt, innan eventet. Men när bilen presenterades någon halvtimme senare, med sitt fjantiga brevinkast och utan instrumentbräda, blev besvikelsen enorm. Förbokningen ångrades och det blev en begagnad Model S istället. Visserligen alldeles för dyr, och naturligtvis utan dragkrok, men åtminstone med en riktig baklucka.SwedishAdvocate skrev:Undrar hur många som helst hade viljat ha en Model 3 med halvkombilucka (eller som kombi) och med instrumentering bakom ratten och/eller HUD. Och dragkrok såklart!mati skrev:Y har ju en del fördelar. Dragkrok, nyare konstruktion, förhoppningsvis bättre byggkvalitet, bättre att lasta i, osv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Inte riktigt svar på frågan, men jag bytte en äldre S mot en 3:a. Största anledningen var risk/kostnads-minimering. Batterigarantin började sina och reparationerna kom oftare. Försäkringen började dessutom bli dyr.
Sedan hade jag en pre-facelift och min spaning är att när väl den nya S:en kommer till Europa, så blir de gamla bilarna iskalla.
Nu gick det fortfarande att få rätt bra betalt för den.
Om det var ett korrekt antagande får framtiden utvisa.
Dock gillade jag S:en bättre - det var en jäkla schysst bil helt enkelt, men snålgubben i mig sa nej.
Kanske att den faceliftade S:en blir rimligt prissatt när den nya kommer och att jag byter tillbaks.
Sedan hade jag en pre-facelift och min spaning är att när väl den nya S:en kommer till Europa, så blir de gamla bilarna iskalla.
Nu gick det fortfarande att få rätt bra betalt för den.
Om det var ett korrekt antagande får framtiden utvisa.
Dock gillade jag S:en bättre - det var en jäkla schysst bil helt enkelt, men snålgubben i mig sa nej.
Kanske att den faceliftade S:en blir rimligt prissatt när den nya kommer och att jag byter tillbaks.
Model S Standard Range Raven
Bättre att lasta i en Model Y än en S, nja det håller jag inte med om. Tycker de har misslyckats med höjden i bagaget under hatthyllan, de borde sänkt golvet lite.mati skrev:Y har ju en del fördelar. Dragkrok, nyare konstruktion, förhoppningsvis bättre byggkvalitet, bättre att lasta i, osv.
Ja hatthyllan är också en miss.
Men annars ett bra alternativ till en S.
Och vi bytte också bort vår gamla Model s av samma orsak som Jeppe. När åldern smyger på firman fundera på hur mycket reparationer man är villig att ta. Jag tyckte det började dra iväg en hel del på en sex år gammal S.
Model Y LR.
Model S70D
Beggad S:
+ Snygg
+ Möjlighet till fri SuC
+ Bra komfort
+ Instrumentering bakom ratten
+ AP1 är i flera avseenden bättre än dagens EAP.
- Många och dyra reparationer
- Laddar långsamt
- Svindyr försäkring
- Kass vändradie och inte särskilt smidig
Ny Model Y
+ Förhoppningsvis bättre kvalitet
+ Bättre laddkurva och CCS
- Trafikfarlig UX då du måste flytta ögonen från vägen för att kolla navigering.
- Svennig
- Trist design
- Stötig
- Interiören känns billig
- Hemsk ratt
- Saknar radar
+ Snygg
+ Möjlighet till fri SuC
+ Bra komfort
+ Instrumentering bakom ratten
+ AP1 är i flera avseenden bättre än dagens EAP.
- Många och dyra reparationer
- Laddar långsamt
- Svindyr försäkring
- Kass vändradie och inte särskilt smidig
Ny Model Y
+ Förhoppningsvis bättre kvalitet
+ Bättre laddkurva och CCS
- Trafikfarlig UX då du måste flytta ögonen från vägen för att kolla navigering.
- Svennig
- Trist design
- Stötig
- Interiören känns billig
- Hemsk ratt
- Saknar radar
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Nyare konstruktion och stor risk för dyra reparationer på S var stora skäl för mig. Och dragkrok.
Model Y LR AWD 2022
- Olof Tenghoff
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/olof1715
Jag har en av varje (-16 refresh S och -21 Y) och kör båda sedan ett drygt år, så detta är förhoppningsvis en användbar jämförelse. Det finns definitivt inget enkelt svar, båda har stora fördelar:
Bättre på S:
Bredare bagage, lättare att lägga in tex en cykel
Mer harmonisk fjädring. Känns som både längre fjädringsväg och bättre avstämning mellan fjädrar och dämpare.
Bättre vägkänsla. Vet inte säkert om S är snabbare genom kurvorna i absoluta tal, men det känns som man har mycket mer kontroll över bilen.
Går längre i motorvägsfart. Som alla SUVar tappar Y mycket av sin range i hög fart.
Skärm framför ratten
Snyggare
Bättre på Y
Laddar snabbare på Superchargers
Mindre och därmed lättare att parkera och ta sig fram med
Markfrigång
Dragkrok
Bättre infotainment, snabbare respons, mer spel och grejer.
Lite bättre app. Man kan tex stänga och öppna fönster vilket inte går på S.
Försök till sammanfattning
För mig är vägkänslan en överväldigande fördel med S och jag kör den alltid om inte frun tagit den först
På långresor blir det dock Y eftersom den superladdar dubbelt så fort.
Bättre på S:
Bredare bagage, lättare att lägga in tex en cykel
Mer harmonisk fjädring. Känns som både längre fjädringsväg och bättre avstämning mellan fjädrar och dämpare.
Bättre vägkänsla. Vet inte säkert om S är snabbare genom kurvorna i absoluta tal, men det känns som man har mycket mer kontroll över bilen.
Går längre i motorvägsfart. Som alla SUVar tappar Y mycket av sin range i hög fart.
Skärm framför ratten
Snyggare
Bättre på Y
Laddar snabbare på Superchargers
Mindre och därmed lättare att parkera och ta sig fram med
Markfrigång
Dragkrok
Bättre infotainment, snabbare respons, mer spel och grejer.
Lite bättre app. Man kan tex stänga och öppna fönster vilket inte går på S.
Försök till sammanfattning
För mig är vägkänslan en överväldigande fördel med S och jag kör den alltid om inte frun tagit den först

Teslaägare sedan 2013