SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av RagWal »

chaffis75 skrev:
Dafro skrev:
marcusw skrev:
Detta kanske har varit uppe i tråden, men orkar inte riktigt gå igenom 30 sidor ;) Laddade i Falkenberg igår vid lunchtid och ställde mig på plats 1A, en annan Tesla stod på 3A och ytterligare en Tesla på en plats mot skogen. Utöver oss var det även en Polestar 2 som laddade. Det som jag tyckte var märkligt var att det stod att det var endast 7 platser lediga i bilens navi, trots att det var 14 platser lediga. Först tänkte jag att det var pga fördröjningar, men under tiden jag åt kollade jag i Tesla-appen under "Ladda annan elbil än Tesla" och fick se detta:
IMG_2870.jpg
Paret som jag och en annan Tesla stod och laddade på var alltså ej fungerande, vilket var lite märkligt för min bil laddade :) När jag sen 4 timmar senare kom hem och kollade i appen, då var de fungerande igen! Är det så att Tesla inaktiverar möjligheten att ladda andra märken på vissa par under vissa tider?
Det var nytt för mig. Smart och bra för teslaägare men fult för övriga om det inte tydligt framgår att det är en halv SuC man kör till.
Finns inget som tyder på att de skulle begränsa antalet öppna stolpar på en plats. Antingen är stationen öppen eller ej för andra.. De är önsketänkande just nu från tesla ägare. Jag gissar på att Tesla helt enkelt hade något problem med den stationen just då. Jag kan tänka mig att om en Tesla laddar så måste inte kommunikationen fungera då bilen identifierar sig som tesla, däremot andra märken så krävs såklart kommunikation för att starta en laddning.
Fast ang vad marcusw skrev, man får känslan av att stationen var uppdelad på tesla resp övriga. Alltså inte bara begränsad för oteslor utan även för teslor?... Antingen misstag/dåligt uppdaterat eller så var det något test tänker jag.
stgus
elbilist

Inlägg av stgus »

Hej.

Underbart att Tesla har öppnat upp för oss andra. Helt plötsligt känner jag mig inte alls orolig över att köra längre sträckor med min Hyundai Ioniq 28kWh. Hade aldrig i min vildaste fantasi kunnat tro att Tesla via en OTA-update kunde uppdatera min bil till det bättre trots att den inte ens har appstyrning överhuvudtaget, men det har dom ju faktiskt gjort :D. Laddluckan sitter som tur är helt rätt på Ioniq:en, vänster bak, men jag måste ändå erkänna att jag var lite nervös första gången jag äntrade en Tesla SUC, man har ju läst om hur otrevliga alla Tesla-ägare är :evil: (OBS! Ironi)... . Falkenberg blev första stoppet... 16 platser av 18 var lediga, det lugnade mig något men jag ställde mig ändå så långt bort från alla som möjligt... Visste mycket väl att Teslas kablar är korta så jag backade riktigt nära och klev ur för att koppla in men den räckte ändå inte riktigt... Tror ingen såg när jag lätt rodnande fick hoppa in i bilen och backa några centimetrar till :oops:. Nu räckte kabeln och appen är väldigt enkel att använda så laddningen körde igång direkt - fantastiskt!

Ja just det ja, jag hade en fråga också. Enligt Teslas kartor på https://www.tesla.com/sv_se/supercharger så skall den nyöppnade laddstationen i Halmstad vara öppen för oss andra, men den dyker inte upp i Tesla-appen. För mig är det inget problem då det vimlar av öppna SUC:s längs E6:an Mellbystrand, Falkenberg, Varberg mfl., men jag är bara nyfiken på varför. Kanske så enkelt att den är så ny att de inte har hunnit uppdatera bara?

Glad Sommar!
SUC-Falkenberg.jpg
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

stgus skrev:
Hej.

Underbart att Tesla har öppnat upp för oss andra. Helt plötsligt känner jag mig inte alls orolig över att köra längre sträckor med min Hyundai Ioniq 28kWh. Hade aldrig i min vildaste fantasi kunnat tro att Tesla via en OTA-update kunde uppdatera min bil till det bättre trots att den inte ens har appstyrning överhuvudtaget, men det har dom ju faktiskt gjort :D. Laddluckan sitter som tur är helt rätt på Ioniq:en, vänster bak, men jag måste ändå erkänna att jag var lite nervös första gången jag äntrade en Tesla SUC, man har ju läst om hur otrevliga alla Tesla-ägare är :evil: (OBS! Ironi)... . Falkenberg blev första stoppet... 16 platser av 18 var lediga, det lugnade mig något men jag ställde mig ändå så långt bort från alla som möjligt... Visste mycket väl att Teslas kablar är korta så jag backade riktigt nära och klev ur för att koppla in men den räckte ändå inte riktigt... Tror ingen såg när jag lätt rodnande fick hoppa in i bilen och backa några centimetrar till :oops:. Nu räckte kabeln och appen är väldigt enkel att använda så laddningen körde igång direkt - fantastiskt!

Ja just det ja, jag hade en fråga också. Enligt Teslas kartor på https://www.tesla.com/sv_se/supercharger så skall den nyöppnade laddstationen i Halmstad vara öppen för oss andra, men den dyker inte upp i Tesla-appen. För mig är det inget problem då det vimlar av öppna SUC:s längs E6:an Mellbystrand, Falkenberg, Varberg mfl., men jag är bara nyfiken på varför. Kanske så enkelt att den är så ny att de inte har hunnit uppdatera bara?

Glad Sommar!
Har hört att Ioniq (som även jag kör) inte kan ladda på Supercharger V3 utan en mindre modifikation på bilen eftersom Tesla designat laddkabelns handtag lite tokigt så att den tar i den lilla LED lampan som Ioniq har ovanför laddporten. Kan vara värt att ha i åtanke...
lloydfabege
Teslaägare

Inlägg av lloydfabege »

SuC Jkpg har varit offline både i Tesla-appen och Chargefinder några gånger vid olika dagar. Är den avstängd för icke-teslor eller bara en tillfällighet?
Användarvisningsbild
Flagada
elbilist

Inlägg av Flagada »

Teslaspolen skrev:
Har hört att Ioniq (som även jag kör) inte kan ladda på Supercharger V3 utan en mindre modifikation på bilen eftersom Tesla designat laddkabelns handtag lite tokigt så att den tar i den lilla LED lampan som Ioniq har ovanför laddporten. Kan vara värt att ha i åtanke...
Verkar var lite exemplarberoende, jag har testat V3 på några ställen, tänkte först slipa bort lite plast på undersidan av LED-lampan men det går lirka in kontakten genom att börja trycka i den lite nedåtvinklat på min (38kWh 2020).
2022-07-07_174852.jpg
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Teslaspolen skrev:
Det är ändå lite tragikomiskt. Gamla Ioniq har problem med v3 eftersom laddhandsken inte passar så bra rent mekaniskt, men det går att fixa.
Med nya Ioniq5 har Hyundai (eller Tesla?) sett till att vi verkligen verkligen verkligen inte kan ladda på SuC v3 genom att göra hela bilen och dess mjukvara totalt inkompatibel med laddarna. Är det avsikt eller klantighet?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

mati skrev:
Teslaspolen skrev:
Det är ändå lite tragikomiskt. Gamla Ioniq har problem med v3 eftersom laddhandsken inte passar så bra rent mekaniskt, men det går att fixa.
Med nya Ioniq5 har Hyundai (eller Tesla?) sett till att vi verkligen verkligen verkligen inte kan ladda på SuC v3 genom att göra hela bilen och dess mjukvara totalt inkompatibel med laddarna. Är det avsikt eller klantighet?

Känns som inkompetens, bara händer.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
B99

Inlägg av B99 »

Har vi någon lista med bilar som inte kan ladda på V3?

Ionic 5
EV6
MB EQE (kanske fler EQx?)
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

B99 skrev:

Ionic 5
EV6
Verkar som att Stellantis-bilarna också har problem.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Jag har för mig att någon för ett par år sedan länkade till en artikel av någon ansvarig för ett annat laddnätverk, som utmanade Elon att ta sig an svårigheterna att ha ett laddnätverk som funkade för samtliga elbilar på marknaden. Tyvärr kan jag inte hitta det nu. I vilket fall, det var många som förlöjligade detta uttalande här på forumet och tyckte det vara var ett sätt att skylla ifrån sig för dålig tillförlitlighet hos laddarna. Men dessvärre verkar ligga något i det. Med tanke på att det verkar vara flera än Kia/Hyundai som har problem vid SuC så har jag svårt att tro att det skulle vara medvetet från endera parten. Det är bara svårt att vara kompatibel med med samtliga bilar på marknaden helt enkelt, vilket känns väldigt märkligt i och med att CCS är en standard. Övriga operatörer verkar iallafall ha löst det, så jag utgår från att tesla också löser det så småningom. Om intresset finns vill säga, vilket det borde göra om det resulterar i att laddare tillfälligt sätts ur funktion.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

DanneLKPG skrev:
B99 skrev:

Ionic 5
EV6
Verkar som att Stellantis-bilarna också har problem.
BMW IX
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Är Jönköping bara öppet vissa tider för andra märken? När jag åkte ifrån Linköping så stod det att det fanns 13 lediga stall för icke Tesla när jag kom fram stod det 0 trots att det bara var bilar på 3 av 20 stall.
Väldigt irriterande då jag räknat med att ladda där. Sedan när jag stod på en långsamladdare väldigt nära så stod det igen 13 lediga stall och åter igen 0 när jag väl kom fram några minuter senare. Det kändes som var utsatt för dolda kameran :(
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Pontus skrev:
Är Jönköping bara öppet vissa tider för andra märken? När jag åkte ifrån Linköping så stod det att det fanns 13 lediga stall för icke Tesla när jag kom fram stod det 0 trots att det bara var bilar på 3 av 20 stall.
Väldigt irriterande då jag räknat med att ladda där. Sedan när jag stod på en långsamladdare väldigt nära så stod det igen 13 lediga stall och åter igen 0 när jag väl kom fram några minuter senare. Det kändes som var utsatt för dolda kameran :(
De verkar antingen ha kommunikationsproblem eller så har de hållit på och uppdaterat någonting då det varit 0 lediga för icke Tesla under hela kvällarna i några dagar nu.

Detta verkar väl vara en fördel Teslabilar har, de kommer kunna ladda oavsett kommunikationsfel eller inte.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

iAkita skrev:
Jag har för mig att någon för ett par år sedan länkade till en artikel av någon ansvarig för ett annat laddnätverk, som utmanade Elon att ta sig an svårigheterna att ha ett laddnätverk som funkade för samtliga elbilar på marknaden. Tyvärr kan jag inte hitta det nu. I vilket fall, det var många som förlöjligade detta uttalande här på forumet och tyckte det vara var ett sätt att skylla ifrån sig för dålig tillförlitlighet hos laddarna. Men dessvärre verkar ligga något i det. Med tanke på att det verkar vara flera än Kia/Hyundai som har problem vid SuC så har jag svårt att tro att det skulle vara medvetet från endera parten. Det är bara svårt att vara kompatibel med med samtliga bilar på marknaden helt enkelt, vilket känns väldigt märkligt i och med att CCS är en standard. Övriga operatörer verkar iallafall ha löst det, så jag utgår från att tesla också löser det så småningom. Om intresset finns vill säga, vilket det borde göra om det resulterar i att laddare tillfälligt sätts ur funktion.
Det du skriver stämmer, jag kommer också ihåg dessa diskussioner. Tesla hyllades eftersom deras laddare minsann alltid fungerar och aldrig krånglar. Och alla andra, i synnerhet Ionity, sågades pga av de opålitliga laddarna.
Det är klart SuC fungerar. Det är enkelt när man bara behöver vara kompatibel med tre bilmodeller som man dessutom har full kontroll över.
Man ser ju vad som händer nu. Plötsligt är laddarna utslagna eftersom någon icke-Tesla har dödat dem, bilar kan inte ladda eftersom de inte är kompatibla, osv. Det påminner väldigt mycket om Ionitys inkörningsproblem.
Frågan är bara om biltillverkarna är lika angelägna att samarbeta med Tesla för att lösa problemen, som de var med Ionity. Jag tror inte riktigt det. De kan ju alltid hänvisa till Ionity och kräva att folk ska ladda där istället.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Mer intressant hade ju varit att få höra exakt varför t.ex ioniq 5 och EV6 strular på Supercharger. Rent tekniskt, vem är det som bryter standarden? Eller är det ett litet ynka mjukvarufel som skulle kunna lösas enkelt?

På tal om det, för en massa år sedan, när Tesmas CHAdeMO adapter kom ut, så pratades det en hel del om den, och varför CHAdeMO fanns som adapter men inte CCS. Jag vill bestämt minnas att det på den tiden sades att CHAdeMO och Tesla Supercharger byggde på samma/snarlika kommunikationsprotokoll, medans CCS tydligen skulle ha varit fundamentalt annorlunda. Stämde det? Har det något att göra med problemen vi ser idag? Kanske måste Tesla köra någon form av emulering/översättning mellan protokollen som vissa bilar "genomskådar"/inte gillar?
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

mati skrev:
iAkita skrev:
Det du skriver stämmer, jag kommer också ihåg dessa diskussioner. Tesla hyllades eftersom deras laddare minsann alltid fungerar och aldrig krånglar. Och alla andra, i synnerhet Ionity, sågades pga av de opålitliga laddarna.
Det är klart SuC fungerar. Det är enkelt när man bara behöver vara kompatibel med tre bilmodeller som man dessutom har full kontroll över.
Man ser ju vad som händer nu. Plötsligt är laddarna utslagna eftersom någon icke-Tesla har dödat dem, bilar kan inte ladda eftersom de inte är kompatibla, osv. Det påminner väldigt mycket om Ionitys inkörningsproblem.
Frågan är bara om biltillverkarna är lika angelägna att samarbeta med Tesla för att lösa problemen, som de var med Ionity. Jag tror inte riktigt det. De kan ju alltid hänvisa till Ionity och kräva att folk ska ladda där istället.
Varför skulle de göra det? Om jag sålde elbilar skulle jag vilja att mina kunder var glada och kunde ladda. Kunden skiter i vems fel det är. Att bli avvisad från det största laddnätverket är knappast bra kundvård.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

thebishop skrev:
Varför skulle de göra det? Om jag sålde elbilar skulle jag vilja att mina kunder var glada och kunde ladda. Kunden skiter i vems fel det är. Att bli avvisad från det största laddnätverket är knappast bra kundvård.
Ja varför? Därför att det är Tesla vi pratar om, och gammal-tillverkarna ser Tesla som ett existentiellt hot, garanterat ingen man vill samarbeta med.
Det är därför jag skulle tro att de hellre hänvisar till sitt eget (om än bristfälliga) laddnätverk Ionity.
Dessutom tvivlar jag på att tillverkarna vi pratar om i det här fallet, dvs Kia/Hyundai, Stellantis, BMW, verkligen vill sälja elbilar.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

mati skrev:
thebishop skrev:
Ja varför? Därför att det är Tesla vi pratar om, och gammal-tillverkarna ser Tesla som ett existentiellt hot, garanterat ingen man vill samarbeta med.
Det är därför jag skulle tro att de hellre hänvisar till sitt eget (om än bristfälliga) laddnätverk Ionity.
Dessutom tvivlar jag på att tillverkarna vi pratar om i det här fallet, dvs Kia/Hyundai, Stellantis, BMW, verkligen vill sälja elbilar.
Sluta vara en sån dysterkvist.

BMW har t ex sänkt priset rätt mycket på iX3 så att man nu får en sån med hyfsad utrustning för exakt 700 tkr. Gissa varför? :)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

OfarligTesla skrev:
Pontus skrev:
De verkar antingen ha kommunikationsproblem eller så har de hållit på och uppdaterat någonting då det varit 0 lediga för icke Tesla under hela kvällarna i några dagar nu.

Detta verkar väl vara en fördel Teslabilar har, de kommer kunna ladda oavsett kommunikationsfel eller inte.
Samma sak nu först 9 lediga sedan 0 några minuter senare.
Trist om pålitligheten försvinner när man har ett annat märke. Det var ju ett av deras starka kort.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

mati skrev:
thebishop skrev:
Jag tror beslutet mer hänger på om de tjänar mer pengar på att samarbeta - vilket de lär göra med nöjdare kunder.

Hur som helst, gammeltillverkarna kan nog lugna sig nu, med elon musks totala defokus på verkligheten så öppnas ju dörren för dem att komma ikapp igen.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Det ser verkligen ut som det är något konstigt med Jönköping, nu är den full igen enligt appen och kollar man på övriga laddare så verkar det inte vara speciellt högt tryck just nu i allmänhet.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

OfarligTesla skrev:
Det ser verkligen ut som det är något konstigt med Jönköping, nu är den full igen enligt appen och kollar man på övriga laddare så verkar det inte vara speciellt högt tryck just nu i allmänhet.
Vad jag läst här så verkar de bara vara Jönköping som strular eller är de även andra siter?
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Måste bryta det negativa med en liten positiv post. Laddade utan problem och utan trängsel i Sälen idag. Handslaget mellan Tesla-laddarna och bilen är bra mycket snabbare än de flesta andra laddarna.

En norsk Ioniq5 kom dock som hade problem, jag gick fram till honom och berättade att det troligen inte skulle gå att få igång och att det fanns en InCharge på 75kW runt hörnet. Han åkte till den istället. :)
20220708_144358.jpg
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

joel80 skrev:
Måste bryta det negativa med en liten positiv post. Laddade utan problem och utan trängsel i Sälen idag. Handslaget mellan Tesla-laddarna och bilen är bra mycket snabbare än de flesta andra laddarna.
Trevligt att veta, lär hänga en del på SuC när jag fått min Polestar då de laddarna ligger lägligt till för många resor och var lite orolig för att det skulle bli problem.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

joel80 skrev:

En norsk Ioniq5 kom dock som hade problem, jag gick fram till honom och berättade att det troligen inte skulle gå att få igång och att det fanns en InCharge på 75kW runt hörnet. Han åkte till den istället. :)
20220708_144358.jpg
Även jag var där idag vid 17-tiden, kom en norsk X och tog platsen precis bredvid oss lagom tills vi skulle åka.

Hursom, gick med lite lirkande att få in kabeln och laddade upp nog för att ta mig fram med lite marginal. Dyrt! Men ville se om det gick att få det att fungera, och det gjorde det ju!
Skriv svar