Jag har fortfarande 2022.12.3.6BrooklynS skrev:Buggfix, hade 16.1 sedan tidigare. Inga förändringar.
Känns som om det är dags för en uppdatering nu...
Moderator: Redaktion
Jag har fortfarande 2022.12.3.6BrooklynS skrev:Buggfix, hade 16.1 sedan tidigare. Inga förändringar.
Flottan är ju spretigare sedan MCU3 och MS/MX-refresh. Det blir ju till slut ohållbart att uppdatera alla olika varianter tyvärr. Det lär inte blir snabbare med tiden.malmer skrev:Är det bara jag eller har Tesla börjat med mycket långsammare rollouts av nya versioner?
Känns också som att det är väldigt spretigt med många olika versioner som de håller på att få ut samtidigt.
Fick den med nu till M3 SR+ 2022.Tellus skrev:Fick 22.16.3 nu till MYP, första uppdateringen
Autopilot 130>140 km/t
Accounts linked to driver profile
Navigation prediction with crosswind, headwind, humidity and temperature
Samma här MX 2019 Raven.elvisp skrev:Fick den med nu till M3 SR+ 2022.Tellus skrev:Fick 22.16.3 nu till MYP, första uppdateringen
Autopilot 130>140 km/t
Accounts linked to driver profile
Navigation prediction with crosswind, headwind, humidity and temperature
Vision only antar jag avses.Remuz skrev:Funkar AP bara i 130 nu? Funkade fint upp till 150 förr
Kanske om man tittar emot den. Linsen är ju fish-eye och sitter lite suboptimalt placerad för förarövervakning. Jag personligen är dock ingen fan av att ge bort min biometri-information och Tesla har mig veterligen inget säkert sätt att lagra den i säkert bilen (likt Apples secure enclave) i nuvarande bilar.malmer skrev:Borde inte den interna kameran kunna användas också för automatisk upplåsning om man har pin-to-drive. En enklare face-id helt enkelt för bilen. Om den misslyckas finns ju alltid pin-koden.
Det finns ju alltså lagring i bilen så just den biten är ju tekniskt inget konstigt. Sedan kanske kamerorna inte duger till för riktigt bra identifiering men när man pratar om att byta 4 siffrors pin-kod, i en bil som kräver att du ändå har någon annan form av nyckellösning (fob, mobil eller kort), till en ansiktsigenkänning så kan det ju vara tillräckligt bra? D.v.s. om du låser upp en mobil med ditt ansikte som enda identifiering är kraven högre än om du ändå måste ha en nyckel med dig för att faktiskt kunna ta dig in i bilen och föra att köra den.spacecoin skrev:Kanske om man tittar emot den. Linsen är ju fish-eye och sitter lite suboptimalt placerad för förarövervakning. Jag personligen är dock ingen fan av att ge bort min biometri-information och Tesla har mig veterligen inget säkert sätt att lagra den i säkert bilen (likt Apples secure enclave) i nuvarande bilar.malmer skrev:Borde inte den interna kameran kunna användas också för automatisk upplåsning om man har pin-to-drive. En enklare face-id helt enkelt för bilen. Om den misslyckas finns ju alltid pin-koden.
Apple har ju lite specialhårdvara för faceid utöver säker lagring: https://www.iphonefaq.org/archives/976228 (dot projection, ir-kamera så man får en bra djuprepresentation utöver den vanliga 7MP-kameran) så man inte kan lura den med en bild.
Se även: https://support.apple.com/en-us/HT208108
"Face ID matches against depth information, which isn’t found in print or 2D digital photographs. It's designed to protect against spoofing by masks or other techniques through the use of sophisticated anti-spoofing neural networks. "
"Privacy is incredibly important to Apple. Face ID data—including mathematical representations of your face—is encrypted and protected by the Secure Enclave. ... Face ID data doesn’t leave your device and is never backed up to iCloud or anywhere else."
Nej det finns ingen möjlighet till säker lagring i bilen liknande det Apple har:Franz skrev:Det finns ju alltså lagring i bilen så just den biten är ju tekniskt inget konstigt. Sedan kanske kamerorna inte duger till för riktigt bra identifiering men när man pratar om att byta 4 siffrors pin-kod, i en bil som kräver att du ändå har någon annan form av nyckellösning (fob, mobil eller kort), till en ansiktsigenkänning så kan det ju vara tillräckligt bra? D.v.s. om du låser upp en mobil med ditt ansikte som enda identifiering är kraven högre än om du ändå måste ha en nyckel med dig för att faktiskt kunna ta dig in i bilen och föra att köra den.
Jag tror du överdriver behovet av säkerhet för ersättning av en 4-siffrig pin-kod som du säkert kan se när någon knappar om du bara sneglar in genom en fönsterruta från en parkeringsplats. Låter ju dock som något man skulle kunna välja själv och där du slipper. Några andra kanske får en säkrare upplevelse ifall de valt att skippa pin för att de tycker att det är omständigt att behöva mata in varje gång de skall köra.spacecoin skrev:Nej det finns ingen möjlighet till säker lagring i bilen liknande det Apple har:Franz skrev:Det finns ju alltså lagring i bilen så just den biten är ju tekniskt inget konstigt. Sedan kanske kamerorna inte duger till för riktigt bra identifiering men när man pratar om att byta 4 siffrors pin-kod, i en bil som kräver att du ändå har någon annan form av nyckellösning (fob, mobil eller kort), till en ansiktsigenkänning så kan det ju vara tillräckligt bra? D.v.s. om du låser upp en mobil med ditt ansikte som enda identifiering är kraven högre än om du ändå måste ha en nyckel med dig för att faktiskt kunna ta dig in i bilen och föra att köra den.
https://support.apple.com/en-gb/guide/s ... 0b31ff/web
Om du kan hålla upp en bild för att lura systemet är det säkrare med PIN och timeouts som idag.
Jag gillar idén dock, och bilar borde ha ansiktsigenkänning, och får det säkert i framtiden. Den där bilen från Apple kanske kommer någon gång...
Det är ju inte bilen som behöver skyddas utan dina biometri-uppgifter. Det är en specialkategori av känsliga personuppgifter som du inte vill sprida (till någon). Håller med om OT. Vi sätter punkt där.Franz skrev:Jag tror du överdriver behovet av säkerhet för ersättning av en 4-siffrig pin-kod.
Funkar Sentry fortfarande? Eller något annat nytt med den som du förstår är relaterat till releasenotes?Stripe68 skrev:Jag fick 2022.20.5 nu.
Det brukar vara 0.7-2GBAnderzzon skrev:Är det någon som har koll på hur många GB uppdateringen är på? Har inte tillgång till Wi-Fi nu när jag är på resa men vore nice att testa den uppdaterade ruttplaneringen på vägen hemåt.
Enligt release notes så var det enda nya för mig att jag nu kan ändra färg på bilen som visas i instrumenten och i appen. Jag har inte sett något konstigt med Sentry.yps skrev:Funkar Sentry fortfarande? Eller något annat nytt med den som du förstår är relaterat till releasenotes?
När jag fick 2022.16 häromdagen landa den in på ca 3.2gig!spacecoin skrev:Det brukar vara 0.7-2GBAnderzzon skrev:Är det någon som har koll på hur många GB uppdateringen är på? Har inte tillgång till Wi-Fi nu när jag är på resa men vore nice att testa den uppdaterade ruttplaneringen på vägen hemåt.
Lustigt. Fick 2022.20.5 nu. 2 uppdateringar på några dagar. Har inte fått nåt på 1-2 månader innan.elvisp skrev:Fick den med nu till M3 SR+ 2022.Tellus skrev:Fick 22.16.3 nu till MYP, första uppdateringen
Autopilot 130>140 km/t
Accounts linked to driver profile
Navigation prediction with crosswind, headwind, humidity and temperature