https://www.bloomberg.com/news/articles ... ussian-cutJPMorgan Sees ‘Stratospheric’ $380 Oil on Worst-Case Russian Cut
JPMorgan Sees ‘Stratospheric’ $380 Oil on Worst-Case
Moderator: Redaktion
JPMorgan Sees ‘Stratospheric’ $380 Oil on Worst-Case
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: JPMorgan Sees ‘Stratospheric’ $380 Oil on Worst-Case
Det vore katastrof för hela samhället. Att vi som kör på el kan bli ännu mer självgoda är en klen tröst.Zalman3 skrev:https://www.bloomberg.com/news/articles ... ussian-cutJPMorgan Sees ‘Stratospheric’ $380 Oil on Worst-Case Russian Cut
Självgodheten dämpas nog lite när man upptäcker att man är en del av samhället trots allt även om man inte själv tankar.MWall skrev:Det vore katastrof för hela samhället. Att vi som kör på el kan bli ännu mer självgoda är en klen tröst.Zalman3 skrev:https://www.bloomberg.com/news/articles ... ussian-cutJPMorgan Sees ‘Stratospheric’ $380 Oil on Worst-Case Russian Cut
- Tillsynsmannen
- Teslaägare
Men skönt ändå att slippa tanka den dyra soppan. Ett annat orosmoln: hur långt uppåt kan elpriserna sticka? Frågan sträcker sig såklart bortom bara elbilsladdning.Fredrik j skrev:Självgodheten dämpas nog lite när man upptäcker att man är en del av samhället trots allt även om man inte själv tankar.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Intressant artikel. 150USD / fat och nytt rekord (sedan det som 2008 "skapade finanskrisen enl somliga") borde inte vara långt bort. Olja är vår civilisations huvudenergikälla. Kommer bli massa (förmodligen mindre trevliga spinnoff effekter som ex nuvarande Ukrainakriget (krig om fossila energikällor), finanskris, SAS som konstant måste räddas, Arbiska våren och sedan kriget i Syrien och flyktingkrisen pga tidigare mfl mfl).Tillsynsmannen skrev:Men skönt ändå att slippa tanka den dyra soppan. Ett annat orosmoln: hur långt uppåt kan elpriserna sticka? Frågan sträcker sig såklart bortom bara elbilsladdning.Fredrik j skrev:Självgodheten dämpas nog lite när man upptäcker att man är en del av samhället trots allt även om man inte själv tankar.
Om något positivt så lär omställningen till förnyelsebart transport och energisystem snabbas på.
Elpris kan inte gå hur högt som helst (redan idag rejält lönsamt med ex solel och vindkraft på rätt platser) men lär såklart variera beroende på tillgång och efterfrågan. Vi som har elbil, hus och ex solceller samt kort till jobba kan nyttja möjligheten och ladda när elen är billig och sedan sälja när den är dyr med timdebitering. Mer hemmaodling lär bli vanligare och resor lär väl på nära till medellång sikt bli mer ovanligt.
Hönan eller ägget men redan 2008 när jag läste på om peak oil så tror jag det var R Heinberg som sade att allt kommer bli mer lokalt samt det kanske intressantaste med peak oil är att vi inte kommer prata om den utom om dess sidoeffekter/bieffekter som alla kriser som pågår.
Tycker han prickat ganska bra.
Dock så ser jag ändå mer ljust på sakernas tillstånd än många då vi badar i förnyelsebar energi som vi inte tar tillvara på och vi idag lever så inneffektivt energimässigt (vi eldar för kråkorna). Vår civilisation genomgår just nu en ny teknologisk och energimässig revolution och vi får vara med på första plats vilket är kul. Tycker själv jag lever i världens Sci-Fi värld idag med elbil med Ferrariprestanda, solceller på huset som ("gör olja") man känner cash på utan att behöva jobba så mitt eget liv har blivit så mycket bättre än jag själv kunde tro för bara 15år sedan (miljonär har man blivit också på husköpet innan 40år då ombyggnation till plusenergihus var rejält billigt (under 100tkr) men sedan ökade värdet på huset med ca 3ggr vad vi köpte det för).
Kris och möjlighet är samma tecken på Kinesiska vill jag minnas.
MVH
Det finns inget tak, för vi ska ha upp fördyrande vindsnurror.Tillsynsmannen skrev:Men skönt ändå att slippa tanka den dyra soppan. Ett annat orosmoln: hur långt uppåt kan elpriserna sticka? Frågan sträcker sig såklart bortom bara elbilsladdning.Fredrik j skrev:Självgodheten dämpas nog lite när man upptäcker att man är en del av samhället trots allt även om man inte själv tankar.
Du menar till skillnad mot fördyrande kärnkraftverk?Gargamel skrev:Det finns inget tak, för vi ska ha upp fördyrande vindsnurror.Tillsynsmannen skrev:Men skönt ändå att slippa tanka den dyra soppan. Ett annat orosmoln: hur långt uppåt kan elpriserna sticka? Frågan sträcker sig såklart bortom bara elbilsladdning.Fredrik j skrev:Självgodheten dämpas nog lite när man upptäcker att man är en del av samhället trots allt även om man inte själv tankar.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Det finns redan en tråd om kärnkraft. Ta det där istället.
-
Nja, det där är lite av en vandringssägen: https://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_w ... 2crisis%22NiklasTesla skrev:Kris och möjlighet är samma tecken på Kinesiska vill jag minnas.
MVH