Elbilshatare

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate

Re: Elbilshatare

Inlägg av SwedishAdvocate »

mati skrev:
.../ Å andra sidan så dödas kreativiteten lika effektivt om det går till så som i mitt fall, när du sitter hos en stor biltillverkare där alla bara gör sin lilla grej. Jag känner nästan så att jag inte vågar fakturera min tid, för jag gör fan ingenting. Hjärnan går på tomgång och det verkar vara fullt tillräckligt, för annars hade de väl sagt nåt antar jag. Money for Nothing, liksom. Det är så det känns. Gräsligt. Frågan är hur länge jag själv klarar av att vara så ineffektiv. Det är ett gigantiskt slöseri med resurser och kunskap som pågår, för jag antar att det är exakt likadant hos alla andra stora företag.
Vad är det som hindrar dig från att höja ditt eget tempo på den här arbetsplatsen om du känner dig ostimulerad? Så fort du blir klar med den arbetsuppgift du är tilldelad så kommer de väl ge dig en ny. Eller? Och om du vill så kan du ju även söka chefstjänster på den här arbetsplatsen och se till att det blir 'räfst- och rättarting'...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

SwedishAdvocate skrev:
Vad är det som hindrar dig från att höja ditt eget tempo på den här arbetsplatsen om du känner dig ostimulerad? Så fort du blir klar med den arbetsuppgift du är tilldelad så kommer de väl ge dig en ny. Eller? Och om du vill så kan du ju även söka chefstjänster på den här arbetsplatsen och se till att det blir 'räfst- och rättarting'...
Nja. Uppgifterna är alltid är av samma stuk. Ganska oavancerade grejer, dokumentation och andra skriverier, som förutom av mig själv utförs av folk som är 20 år yngre än jag själv. Det är ingenting som utmanar mig på något sätt. Och så känner jag mig mest som en gammal gubbe, men samtidigt vill jag inte att folk upplever mig som dryg när jag liksom förmedlar intrycket av att vara uttråkad. Detta är en tidsbegränsad tjänst på konsultbasis för just denna uppgift och inget annat. Jag överlever nog. Men det är synd att de tar seniora systemutvecklare med ingenjörsbakgrund för denna typen av tjänst. Fast det är bra betalt, åtminstone jämfört med konsulttaxan här på vischan.
Jag har ingen som helst ambition att bli chef, jag är inte den typen, och jag skulle aldrig få en sådan tjänst heller. Och jag vill inte heller. Nej, jag gillar att jobba brett med att utveckla ny teknik, att ha ett ansvarsområde som kräver djupa tekniska kunskaper och där jag kan utveckla både hård och mjukvara. Helst sånt som andra inte har lyckats med eller som anses vara omöjligt. Det tycker jag om och det är jag bra på.
Men det är väldigt väldigt långt ifrån det jag gör just nu. Och för att vara ärlig så finns det inte många sådana jobb i Sverige. Man får ta det som finns. Och så får man göra nåt roligt på sin fritid istället.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

mati skrev:
Jerker skrev:
Jag har också upplevt stora och små organisationer och sett hur de stora är ineffektiva och de små är effektiva och flexibla. Det gäller nog i alla sammanhang.

Undrar om Tesla och SpaceX kommer att klara av att ha den vitalitet, effektivitet och flexibilitet även i fortsättningen som de har visat prov på hittills? Jag kan tänka mig att Elons förmåga att ha detaljkunskaper om utveckling och produktion och att han tar sig rätten att detaljstyra gör företagen till en bättre fungerande organism, som är som en förlängning av hans kropp och hjärna.

Men hur länge håller det? När blir företagen så stora så att han tappar kontrollen och vad händer då?
Jag vet inte om det verkligen är en fördel när Elon sitter och detaljstyr allting. Han saknar ju helt uppenbarligen förtroendet i sina egna anställda. Han behöver dem enbart av den enkla anledningen att han inte kan göra allting själv av rent praktiska skäl. Jag vet naturligtvis inte hur det är att jobba på Tesla, men min känsla är att det är ganska plågsamt. Det är inte bra för kreativiteten att han en chef som flåser dig i nacken hela tiden.
Å andra sidan så dödas kreativiteten lika effektivt om det går till så som i mitt fall, när du sitter hos en stor biltillverkare där alla bara gör sin lilla grej. Jag känner nästan så att jag inte vågar fakturera min tid, för jag gör fan ingenting. Hjärnan går på tomgång och det verkar vara fullt tillräckligt, för annars hade de väl sagt nåt antar jag. Money for Nothing, liksom. Det är så det känns. Gräsligt. Frågan är hur länge jag själv klarar av att vara så ineffektiv. Det är ett gigantiskt slöseri med resurser och kunskap som pågår, för jag antar att det är exakt likadant hos alla andra stora företag.
Grattis Mati en annan jobbar ihjäl sig själv för låg lön. Nu vart jag ännu mer sugen på att sätta mig i skolbänken igen och byta bransch till ingenjör istället för HR, ekonomi, service.

MVH ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

NiklasTesla skrev:
Grattis Mati en annan jobbar ihjäl sig själv för låg lön. Nu vart jag ännu mer sugen på att sätta mig i skolbänken igen och byta bransch till ingenjör istället för HR, ekonomi, service.

MVH ;)
Jag vet. Samtidigt tror jag inte att det i själva verket är så himla bra betalt egentligen, men jämfört med vad jag fått på tidigare uppdrag är det mycket. Men det beror snarare på att min timtaxa har varit på tok för låg. För en nyexad eller för en med bara några få års arbetserfarenhet, så som de flesta i mitt team, är det säkert en ganska hög timtaxa dock.
Jag har alltid slitit häcken av mig och jobbat typ oavbrutet, utan att ta semester eller ledigt. Nu är det lite mer easy peasy. Alla tycker att det är stressigt och svårt. Men det är det inte. Det är kanske så man brukar jobba, jag är bara inte van vid det.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
NiklasTesla skrev:
Grattis Mati en annan jobbar ihjäl sig själv för låg lön. Nu vart jag ännu mer sugen på att sätta mig i skolbänken igen och byta ;) bransch till ingenjör istället för HR, ekonomi, service.

MVH ;)
Jag vet. Samtidigt tror jag inte att det i själva verket är så himla bra betalt egentligen, men jämfört med vad jag fått på tidigare uppdrag är det mycket. Men det beror snarare på att min timtaxa har varit på tok för låg. För en nyexad eller för en med bara några få års arbetserfarenhet, så som de flesta i mitt team, är det säkert en ganska hög timtaxa dock.
Jag har alltid slitit häcken av mig och jobbat typ oavbrutet, utan att ta semester eller ledigt. Nu är det lite mer easy peasy. Alla tycker att det är stressigt och svårt. Men det är det inte. Det är kanske så man brukar jobba, jag är bara inte van vid det.
Du får väl avancera ett snäpp uppåt där då ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Du får väl avancera ett snäpp uppåt där då ;)
Nä, jag trivs inte med att jobba på så stora bolag. Jag har försökt tidigare, och det går inte så bra har jag insett. I mindre bolag får man ju oftast ett mycket bredare sysselsättningsområde med mycket mer varierade uppgifter och mer ansvar. Ungefär som "vi behöver utveckla en bil, se till att den blir klar om ett år. Gör vad som krävs", medan det i mitt nuvarande uppdrag är mer som "specificera vad som ska hända när man trycker ner blinkerspaken, att trycka upp den behöver du inte bry dig om, det gör någon annan".
En aning tillspetsat, men ungefär så. Det är nog alltid ungefär så det ser ut i stora bolag, och jag förstår på sätt och vis också varför de jobbar på det sättet. Men det är inte riktigt min grej.
Om inget annat så blir det ineffektivt och det tar lång tid att få igenom förändringar (som att ställa om till eldrift).
ObscureEconomist

Inlägg av ObscureEconomist »

Ställa om till eldrift, långsamt och Volvo går väl inte riktigt ihop. Volvo är världsledande på ellastbilar. Volvo cars är en annan sak däremot.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
Jake_F
Teslaägare

Inlägg av Jake_F »

bonath skrev:
Kan väl vara vad som helst, svartsjukedrama t.ex....
Ja inte kan nån känna samma kärlek för sin gamla diesel-brännare som man gör för Tesla! *blink*
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

ObscureEconomist skrev:
Ställa om till eldrift, långsamt och Volvo går väl inte riktigt ihop. Volvo är världsledande på ellastbilar. Volvo cars är en annan sak däremot.
Att vara världsledande (om man nu är det) och att vara snabb är inte samma sak.
Aida

Inlägg av Aida »

Jerker skrev:
DanneLKPG skrev:
Artikel på SVT Nyheter igår där man intervjuar en busschaufför som hyllar nya elbussarna som SL köpt in. Kommentarsfälten fyllda av "Vänta bara tills vintern, då blir det inte kul", "Jag tvingas köra elektriskt lastbil och det är skit", "Bara att invänta nyheter om brand snart då", "Hur puckade får inköparna vara med våra pengar???" med mera. Och såklart massor med gilla-markeringar på skitsnacket... Några enstaka personer som försöker rätta falska påståenden, men blir bombarderade av skratt-emojis. :roll:
Kan ju rapportera från Nyköping där man haft enbart elbussar i stadstrafiken i ett par år att alla chaufförer, resenärer och folk som går på gatorna är skitnöjda med det beslutet. Och gissa vad? De fungerar på vintern också! :o

Jag gläds varje gång jag [inte] hör en stadsbuss accelerera ut från en hållplats, helt ljudlöst och kvickt som en småbil! :D
Jag var väldigt positiv till elbussar och tyckte att det var skönt med tystnaden i stadstrafik. Men i vintras blev jag lite konfunderad… Det visar sig att alla elbussar har bränslevärmare som är helt orenade! De står och spyr ut blå rök som luktar sovjet! Så fort det ska va lite värme i bussarna. Kul också att chaufförerna står och röker bredvid bussarna på ändhållplatsen med öppna dörrar samtidigt som bränslevärmarna är påslagna! Detta försämrar luften betänkligt jämfört med de tidigare renade gasbussarna! Jag hörde mig för med en tekniker på Nobina som bekräftade att elbussarna inte klarar av att hålla värmen med värmepump el elvärmare pga kallrasen vid de många hållplatserna när alla dörrarna öppnas så de har orenade bränslevärmare! Idioti!
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Alla elbussar? Låter konstigt. Eller alla från en specifik tillverkare? Har letat runt lite hur Volvos elbussar funkar, men jag ser inget annat än "electric HVAC". Men jag har inte behörighet att läsa alla specar. Jag kan fråga nån som (kanske) vet.
Aida

Inlägg av Aida »

mati skrev:
Alla elbussar? Låter konstigt. Eller alla från en specifik tillverkare? Har letat runt lite hur Volvos elbussar funkar, men jag ser inget annat än "electric HVAC". Men jag har inte behörighet att läsa alla specar. Jag kan fråga nån som (kanske) vet.

Lyssna på Scania i de två klippen här och läs denna rapport:
https://sverigesradio.se/artikel/osters ... pa-vintern

https://www.svenskkollektivtrafik.se/gl ... l-2018.pdf

Låter iofs bra att Scania ävrn har frånluftsvärmeboch använder HVO100 men bränslevärmare har inte mkt lagkrav på sig…

De Mercedesbussar som går i Ystad är helt orenade med dieselrök som en buss fr 70-talet iaf. Hemskt!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Aida skrev:
Jag var väldigt positiv till elbussar och tyckte att det var skönt med tystnaden i stadstrafik. Men i vintras blev jag lite konfunderad… Det visar sig att alla elbussar har bränslevärmare som är helt orenade! De står och spyr ut blå rök som luktar sovjet! Så fort det ska va lite värme i bussarna. Kul också att chaufförerna står och röker bredvid bussarna på ändhållplatsen med öppna dörrar samtidigt som bränslevärmarna är påslagna! Detta försämrar luften betänkligt jämfört med de tidigare renade gasbussarna! Jag hörde mig för med en tekniker på Nobina som bekräftade att elbussarna inte klarar av att hålla värmen med värmepump el elvärmare pga kallrasen vid de många hållplatserna när alla dörrarna öppnas så de har orenade bränslevärmare! Idioti!
Det är väl Volvos bussar? De har i alla fall tidigare haft galna idéer om att det inte går att värma med el, vilket man naturligtvis ska göra.
SwedishAdvocate

Aida skrev:
Det uppstår ju lite frågor...

1. Varför har man dörrarna öppna till en buss om man vill ha värme i den?
2. Varför måste vara så j---a varmt i bussen vintertid? Folk har ju för h-----e ytterkläder på sig till och från bussen. Så j---a kallt i bussen kan det väl knappast bli vintertid. Då kan man väl bara ha lite elvärme i stolarna eller nåt istället...

Suck!... :evil:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

Forts:

Chauffören får väl ha ordentligt med kläder på sig och ett par bra tillräckligt tunna handskar! Hen kan ju dessutom få ordentligt med elvärme i förarstolen. Ser inga som helst problem att klara sig utan en
j----a fossilbrännarvärmare!...
bjalle8888

Inlägg av bjalle8888 »

Går åt extremt mycket värmeenergi på vintern i en buss, så en bränsledriven värmare eller rejält mycket kortare räckvidd är det som gäller
Tesla Model 3 2019
VW Tiguan Allspace R-line 2021
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Frågan är ju varför man inte kör med avgasrening?
bjalle8888

Inlägg av bjalle8888 »

Naturligvis för att det är dyrt med reningsutrustning....av samma orsak har inga bränslevärmare på personbilarna det heller....
Tesla Model 3 2019
VW Tiguan Allspace R-line 2021
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Fredrik j skrev:
Det kostar pengar och det finns inga krav på avgasrening.
Precis som med avgasbilar ( inkl. mopedbilar).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
SwedishAdvocate

bjalle8888 skrev:
Går åt extremt mycket värmeenergi på vintern i en buss, så en bränsledriven värmare eller rejält mycket kortare räckvidd är det som gäller
Ja... För det är ju ingen i det här landet som pallar sitta i ytterkläder på ett sittunderlag på ett eluppvärmt säte i ca +5-10 grader i en ~kvart-tjugo minuter. Nej för då måste man ju tvunget till närmsta akutmottagning i ambulans direkt efteråt för behandling av förfrysningsskador...

Nej! Vi måste tvunget ha minst +22 grader i varenda j---a bussj---el året om!...

Jo men visst sörru!
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
niklas12

Inlägg av niklas12 »

SwedishAdvocate skrev:
bjalle8888 skrev:
Ja... För det är ju ingen i det här landet som pallar sitta i ytterkläder på ett eluppvärmt säte i ca +5-10 grader i en ~kvart-tjugo minuter. Nej för då måste man ju tvunget till närmsta akutmottagning i ambulans direkt efteråt för behandling av förfrysningsskador...

Nej! Vi måste tvunget ha minst +22 grader i varenda j---a bussj---el året om!...

Jo men visst sörru!
Det lär ju knappast bli fler som åker kollektivt om man dessutom behöver frysa då tar man hellre bilen.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
Skillnaden är ju att man inte sitter i en personbil med värmaren på. Kunderna stör ju sig tydligen. Borde ju vara tillräckligt.
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
Skillnaden är ju att man inte sitter i en personbil med värmaren på. Kunderna stör ju sig tydligen. Borde ju vara tillräckligt.
Eftersom detta är stadsbussar borde man ju tänka hela vägen och inkludera detta i upphandlingen.
Men det är nog tyvärr för mycket begärt
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

niklas12 skrev:
SwedishAdvocate skrev:
bjalle8888 skrev:
Ja... För det är ju ingen i det här landet som pallar sitta i ytterkläder på ett eluppvärmt säte i ca +5-10 grader i en ~kvart-tjugo minuter. Nej för då måste man ju tvunget till närmsta akutmottagning i ambulans direkt efteråt för behandling av förfrysningsskador...

Jo men visst sörru!
Det lär ju knappast bli fler som åker kollektivt om man dessutom behöver frysa då tar man hellre bilen.
Dom få gånger jag behöver åka kollektivt brukar jag störa mig på att det växlar från kallt på vägen till bussen, skitvarmt på bussen, kallt på perrongen och sen skitvarmt på tåget. Det behöver ju inte vara köldgrader ombord men 15grader skulle väl räcka eftersom man vanligtvis har ytterkläder.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

niklas12 skrev:
Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
Eftersom detta är stadsbussar borde man ju tänka hela vägen och inkludera detta i upphandlingen.
Men det är nog tyvärr för mycket begärt
Problemet är väl att kollektivtrafikbolagen inte bryr sig så värst om kunderna. Uppdraget är ju att köra bussen enligt tidtabellen.
Skriv svar