"Visslande" högfrekvent ljud
Moderator: Redaktion
"Visslande" högfrekvent ljud
Jag har haft min Tesla Model 3 sedan juni -21 och på senare tid har jag noterat ett irriterande högfrekvent "visslande" ljud. Det kan variera en del i frekvens och det verkar vara lite mer påtagligt när det blåser ute så jag misstänker att det är någon vindresonans någonstans, men det är bara min spekulation. Det lite märkliga är att det inte har låtit så här tidigare. Det är som mest märkbart omkring 70-90 km/h. Förmodligen för att i högre hastigheter än så, så är det andra ljud som vägljud osv som gör det lite mindre hörbart.
Det låter ungefär som min tinnitus för övrigt, hehe.
Jag har googlat på det och den vanligaste orsaken verkar vara att plastdetaljer i nederdelen av backspeglarna inte har jackat fast ordentligt så man får trycka upp den. Men våra backspeglar ser intakta ut och går ej att rubba.
Vårt nästa steg är att sätta på maskeringstejp runt hela vindrutan fram samt uppe vid taket där taket möter vindrutan. Här har vi för övrigt redan en gummilist runt glastaket sedan tidigare.
Känner någon igen detta och kanske har tips på åtgärder? Mobile service ska lyssna på det men det är inte fören i juni och jag är väl inte så optimistisk att det ska åtgärdas av honom (om hans öron nu överhuvudtaget uppfattar den höga frekvensen).
Det låter ungefär som min tinnitus för övrigt, hehe.
Jag har googlat på det och den vanligaste orsaken verkar vara att plastdetaljer i nederdelen av backspeglarna inte har jackat fast ordentligt så man får trycka upp den. Men våra backspeglar ser intakta ut och går ej att rubba.
Vårt nästa steg är att sätta på maskeringstejp runt hela vindrutan fram samt uppe vid taket där taket möter vindrutan. Här har vi för övrigt redan en gummilist runt glastaket sedan tidigare.
Känner någon igen detta och kanske har tips på åtgärder? Mobile service ska lyssna på det men det är inte fören i juni och jag är väl inte så optimistisk att det ska åtgärdas av honom (om hans öron nu överhuvudtaget uppfattar den höga frekvensen).
Re: "Visslande" högfrekvent ljud
Denna tråd på annat forum innehåller en del lösningar på olika vindljud:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... se.177619/
Hoppas du hittar något användbart där.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Tackar, jag ska spana in den!juristen skrev:Denna tråd på annat forum innehåller en del lösningar på olika vindljud:
Nu har det tillkommit ett intermittent knäppande/gnisslande ljud på förarsidan någonstans som är mycket tydligt men svårt att isolera. Kan inte direkt luta mig överallt och lyssna noga när bilens autopilot, farthållare osv är ur funktion heller.
Samt då väntetid på service på 3-4 månader ...
Detta är allt annat än ett problemfritt bilägande är jag rädd

Agathorn skrev:Tackar, jag ska spana in den!juristen skrev:Denna tråd på annat forum innehåller en del lösningar på olika vindljud:
Nu har det tillkommit ett intermittent knäppande/gnisslande ljud på förarsidan någonstans som är mycket tydligt men svårt att isolera. Kan inte direkt luta mig överallt och lyssna noga när bilens autopilot, farthållare osv är ur funktion heller.
Som att äga en Alfa Romeo på 80-talet

Om du har knäppande/gnisslande i kupén framför ratten så är det säkert vid luftutsläppet.
Testa att lägga handen i springan där luften kommer ut. Tryck lite lätt och se om det inte försvinner.
Flera som har haft det problemet inklusive jag själv, men det kan de fixa på service med en skumfoam som de lägger in.
Lycka till!
Audi Q8 e-tron 55 -24
Har nog "hittat" felet nu efter lite googling. Någon "ground strap" som behöver fixas vid den bakre motorn.
Mitt ljud låter exakt som i detta klippet:
Finns även en Tesla service bulletin om detta: https://www.tsbsearch.com/Tesla/SB-18-17-003
Får se vad mobile service säger på vår tid i juni (som vi väntat på sedan mars).
Finns även en Tesla service bulletin om detta: https://www.tsbsearch.com/Tesla/SB-18-17-003
Får se vad mobile service säger på vår tid i juni (som vi väntat på sedan mars).
Knäppande ljud från luftutsläppet har jag haft tidigare. Mobile service försökte fixa med skumfoam som du säger på flera platser. det hjälpte inte och lösningen i mitt fall var att byta ut hela den längsgående listen till en annan. Då knäpper det nu "bara" när bilen inte är helt varm. Innan knäppte det hela tiden och särskilt i högersvängar.JoeMad skrev:Agathorn skrev:Tackar, jag ska spana in den!juristen skrev:Denna tråd på annat forum innehåller en del lösningar på olika vindljud:
Som att äga en Alfa Romeo på 80-talet![]()
Om du har knäppande/gnisslande i kupén framför ratten så är det säkert vid luftutsläppet.
Testa att lägga handen i springan där luften kommer ut. Tryck lite lätt och se om det inte försvinner.
Flera som har haft det problemet inklusive jag själv, men det kan de fixa på service med en skumfoam som de lägger in.
Lycka till!
Ljudet nu är annorlunda och kommer inte direkt från bakom ratten utan jag uppfattar det som mera vid högtalaren fram på vänstersidan. Men det kan vara vid dörren också. Det är mer högt ljud och mer skallrande än knäppande. Typ som plast som slår emot varandra.
Och ja, jag kan tänka mig att kvaliten motsvarar Alfas på 80-talet

Möjligtvis på din bil, otur i så fall. Vi är väldigt många som inte har något som helst problem men det är ju mest de som har problem som hörs. Har ägt en Alfa och den var inte direkt problemfri kan man väl säga.Agathorn skrev:Knäppande ljud från luftutsläppet har jag haft tidigare. Mobile service försökte fixa med skumfoam som du säger på flera platser. det hjälpte inte och lösningen i mitt fall var att byta ut hela den längsgående listen till en annan. Då knäpper det nu "bara" när bilen inte är helt varm. Innan knäppte det hela tiden och särskilt i högersvängar.JoeMad skrev:Agathorn skrev:Tackar, jag ska spana in den!juristen skrev:Denna tråd på annat forum innehåller en del lösningar på olika vindljud:
Lycka till!
Ljudet nu är annorlunda och kommer inte direkt från bakom ratten utan jag uppfattar det som mera vid högtalaren fram på vänstersidan. Men det kan vara vid dörren också. Det är mer högt ljud och mer skallrande än knäppande. Typ som plast som slår emot varandra.
Är det ljudet som diskuteras i denna tråden? Det har nämligen jag!Agathorn skrev:Knäppande ljud från luftutsläppet har jag haft tidigare. Mobile service försökte fixa med skumfoam som du säger på flera platser. det hjälpte inte och lösningen i mitt fall var att byta ut hela den längsgående listen till en annan. Då knäpper det nu "bara" när bilen inte är helt varm. Innan knäppte det hela tiden och särskilt i högersvängar.JoeMad skrev:Som att äga en Alfa Romeo på 80-taletAgathorn skrev:Tackar, jag ska spana in den!juristen skrev:Denna tråd på annat forum innehåller en del lösningar på olika vindljud:
Detta är allt annat än ett problemfritt bilägande är jag rädd![]()
Lycka till!
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... se.253698/
Jag kan såklart bara tala för mig själv. Och ja, i mitt fall har bilen varit allt annat än en smidig upplevelse. Vi har hela tiden haft en servicetid inbokad pga olika orsaker.ducce916m skrev:Möjligtvis på din bil, otur i så fall. Vi är väldigt många som inte har något som helst problem men det är ju mest de som har problem som hörs. Har ägt en Alfa och den var inte direkt problemfri kan man väl säga.Agathorn skrev:Knäppande ljud från luftutsläppet har jag haft tidigare. Mobile service försökte fixa med skumfoam som du säger på flera platser. det hjälpte inte och lösningen i mitt fall var att byta ut hela den längsgående listen till en annan. Då knäpper det nu "bara" när bilen inte är helt varm. Innan knäppte det hela tiden och särskilt i högersvängar.JoeMad skrev:Agathorn skrev:Tackar, jag ska spana in den!juristen skrev:Denna tråd på annat forum innehåller en del lösningar på olika vindljud:
Lycka till!
Vårt största problem nu är att i cirka 80% av tiden vi kör så fungerar inte följande (alls): Autopilot, farthållare, ljusautomatik, aut. vindrutetorkare, sentry mode, kameror. Detta har vi haft sedan februari och vi har tid för utbyte av en kamera i juni. Jag ställer mig högst tveksam till att en ensam kamera är orsaken då det fungerar ibland. Så jag antar att de byter den och så fungerar det kanske en dag eller så och sedan fallerar det igen. Sedan vänta 4 månader på nästa servicetid.
Så nej ... Värre katastrof både upplevelsemässigt med detaljkvaliten och tillförlitligheten har jag inte upplevt tidigare. Även när vi hämtade ut bilen så var det ingen rolig upplevelse. Allt från repade fälgar de inte vill ersätta till stenskott i lacken de fixade genom att dutta i med pensel till smutsig inredning och en hel del panel gaps där vissa inte går att fixa. Huven fram är t.ex. skev så hela bilen har "underbett" sett framifrån. "Within spec".
Jag är avundsjuk på de som får felfria exemplar.
-
Blev du något klokare gällande av detta? Jag har lämnat in min 2 gånger pga vinande ljud mellan 60-80km/h, också en LR uthämtad juni 2021, och till och med påpekat ground strap. Men enligt killen på SC i segeltorp som kollade på min bil så satt ground strapen som den skulle.Agathorn skrev:Har nog "hittat" felet nu efter lite googling. Någon "ground strap" som behöver fixas vid den bakre motorn.
Mitt ljud kommer från a-stolpen på förarsidan. Jag har försökt hitta kåpor som sitter löst, tejpat kring vindruta osv.
Kolla hur tätningen ser ut kring vindrutan, jag påpekade att jag tyckte det såg konstigt på ett ställe mitt emellan vindrutan och takrutan, men fick som svar att det inte påverkar något.
Mobile service var hos oss och lyssnade och bekräftade att han hörde det. Han hänvisar nu i efterhand dock bara till Tesla SC i Malmö som får mäta upp ljudet och där då avgöra om det är högt nog för att vara "within spec" för att de ska bry sig med att åtgärda det.
Detta är inget vindbrus eller liknande och det är ju tydligt att det uppkommer vid jämn fart omkring 70 km/h. Lite svag acceleration och ljudet försvinner. Det är absolut kopplat till motorn. Om man fäller baksätet så hörs det också tydligare. I alla fall i vår bil.
Detta är inget vindbrus eller liknande och det är ju tydligt att det uppkommer vid jämn fart omkring 70 km/h. Lite svag acceleration och ljudet försvinner. Det är absolut kopplat till motorn. Om man fäller baksätet så hörs det också tydligare. I alla fall i vår bil.
-
Jag förstår, jag vill tro att mitt ljud inte heller är relaterat till vind, men vill inte stänga några dörrarAgathorn skrev:Mobile service var hos oss och lyssnade och bekräftade att han hörde det. Han hänvisar nu i efterhand dock bara till Tesla SC i Malmö som får mäta upp ljudet och där då avgöra om det är högt nog för att vara "within spec" för att de ska bry sig med att åtgärda det.

Första gången jag lämnade in den beskrev jag det som när en generator i en fosilbil inte mår bra. Låter exakt som du beskriver ovan.
Tycker du att ljudet kommer från framdelen eller bakdelen av bilen?
Först var jag övertygad om att det kommer från vindrutan fram. Det är det min hjärna talar om för mig. Jag köpte maskeringstejp och var redo att börja tejpa överallt runt vindrutan för att lokalisera platsen mer exakt.billyohgren skrev:Jag förstår, jag vill tro att mitt ljud inte heller är relaterat till vind, men vill inte stänga några dörrarAgathorn skrev:Mobile service var hos oss och lyssnade och bekräftade att han hörde det. Han hänvisar nu i efterhand dock bara till Tesla SC i Malmö som får mäta upp ljudet och där då avgöra om det är högt nog för att vara "within spec" för att de ska bry sig med att åtgärda det.
Första gången jag lämnade in den beskrev jag det som när en generator i en fosilbil inte mår bra. Låter exakt som du beskriver ovan.
Tycker du att ljudet kommer från framdelen eller bakdelen av bilen?
Sedan läste jag om detta med ground strap-problemet och blev överraskad att mitt lät precis likadant. Att det blir tydligare med baksätet fällt övertygade mig om att problemet inte sitter framme i bilen utan baktill.
Har exakt samma "problem", har alltid funnits ett högfrekvent ljud vid runt 70 km/h, men nu har det blivit värre. Trycker man väldigt lätt på gasen så man kommer upp i 71 km/h försvinner det under en stund, så att så länge motorn har lite att jobba med hör man inget. Det är vid "cruising" det uppstår. Det verkar ju som att ljudet nu kommit för många ganska samtidigt. Något i 2022.12 som gjorde något? (Har inte fått 2022.16 än)Agathorn skrev:Mobile service var hos oss och lyssnade och bekräftade att han hörde det. Han hänvisar nu i efterhand dock bara till Tesla SC i Malmö som får mäta upp ljudet och där då avgöra om det är högt nog för att vara "within spec" för att de ska bry sig med att åtgärda det.
M3 LR 2024
M3 SR+ 2021 MiC (Såld)
M3 SR+ 2021 MiC (Såld)
Har lånat en Model Y LR från MoS för provkörning och den har ett högfrekvent pip som min fru stör sig enormt på. Det är mer eller mindre konstant vid körning, dvs inte det vinande ljudet som hörs vid acceleration. Mina öron uppfattar det knappt, men för min fru är det en dealbreaker. Oroande att det förekommer på en demobil… Har ni andra som råkat ut för det kommit till rätta med problemet?
Tycker mig också hört ett högfrekvent pip i vissa hastigheter den senaste månade. Har en M3 LR Fremont från mitten av 2021, men har inte noterat detta högfrekventa pip tidigare. Misstänker också att det kan vara något nytt reglertekniskt som kommit med någon av de senare uppdateringarna._Al_ skrev:Har lånat en Model Y LR från MoS för provkörning och den har ett högfrekvent pip som min fru stör sig enormt på. Det är mer eller mindre konstant vid körning, dvs inte det vinande ljudet som hörs vid acceleration. Mina öron uppfattar det knappt, men för min fru är det en dealbreaker. Oroande att det förekommer på en demobil… Har ni andra som råkat ut för det kommit till rätta med problemet?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Hade ett klonkande ljud från passagerarsidan vid ojämn väg fast fortfarande på asfalt. Hursomhelst blev jag tokig och trodde först det var luckan under handskfacket men efter lite pill och skum så fortsatte klonkadet. Ljudet kom från armen till handskfacket, två plastbitar som jobbade mot varandra så lite tejp där och ljudet försvann. Minus för att handskfacket tar lite mer tid på sig att öppna men det kan jag leva med
.