Laddappar och laddbrickor i Europa
Moderator: Redaktion
Laddappar och laddbrickor i Europa
I sommar blir det road trip till Italien med resa genom Danmark, Tyskland och Schweiz med Audi E-Tron. Jag tänker att de flesta laddstoppen går att använda Etron charching service kortet men även laddat ner Enel X appen för att ladda i Italien.
Har ni tips på andra lämpliga appar eller helst Rfid taggar för ovan länder? Rfid tag (kopplat till något konto/app) då jag upplever att det fungerar med en fysisk bricka/kort än att aktivera via app.
Har ni tips på andra lämpliga appar eller helst Rfid taggar för ovan länder? Rfid tag (kopplat till något konto/app) då jag upplever att det fungerar med en fysisk bricka/kort än att aktivera via app.
Re: Laddappar och laddbrickor i Europa
Kolla alla laddställen på vägen på hela din route och får du se vilka ladd-operatörer du skulle kunna anordna konto hos.
Nu vet jag inte vad audis kort erbjuder men här är vad jag använder:
DK: Northe har mycket god täckning och priser.
Övriga länder
EnBw är stora på snabbladdare- appen heter Mobility+. De har korttidsabonnemang som är bra för semester.
Har tidigare gett bättre pris på Enel i Italien än enel-x.
Plugsurfing för destinationsladdning. Funkar på väldigt många lokala stolpar samt bl a Allegos snabbladdare.
Och jag skulle beställa rfid - mera driftsäkert=färre svordomar.
Övriga länder
EnBw är stora på snabbladdare- appen heter Mobility+. De har korttidsabonnemang som är bra för semester.
Plugsurfing för destinationsladdning. Funkar på väldigt många lokala stolpar samt bl a Allegos snabbladdare.
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020
Tesla Model 3 LR AWD 2023
Wokeswagen ID.5 GTX 2023
Hej Nilp!
I Northe appen har du god täckning i hela Skandinavien, i vår app kan du även se tillgänglighet av laddstationer, planera din rutt men även betala smidigt.
Önskar du ett laddkort, beställt detta enkelt i Northe appen under 'min profil- laddkort- beställ laddkort'
Ha en bra semester, Northe
I Northe appen har du god täckning i hela Skandinavien, i vår app kan du även se tillgänglighet av laddstationer, planera din rutt men även betala smidigt.
Önskar du ett laddkort, beställt detta enkelt i Northe appen under 'min profil- laddkort- beställ laddkort'

Åker just nu i Europa och laddar på SuC samt ionity m.fl. Använder appen bonnet till allt utom SuC. Hittills har det funkat klockrent och just riktigt bra pris via bonnet, ca 4,50 kr/kWh. Inga andra appar hittills.
Kanon, tack för bra tips!borgward skrev:Nu vet jag inte vad audis kort erbjuder men här är vad jag använder:
Övriga länder
Ok, ska kolla upp. Tack!Northe skrev:Hej Nilp!
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Jag använder nästan uteslutande SuC på mina långresor, men för destinationsladdning i Tyskland har jag med framgång använt ChargePoint några gånger, den appen funkade felfritt, gav tillgång till många laddare, och hade mycket bra priser, mycket billigare på samma stolpar än andra roamingtjänster jag jämförde med.
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
P.S. i Sverige är ChargePoint dock väldigt dyra, jag har inte kollat andra länder, men i Tyskland var dom alltså iaf tidigare billigast av alla dom jag testat.
/fth
/fth
Nilp skrev:Ok, ska kolla upp. Tack!Northe skrev:Hej Nilp!
Kul, bara att skriva om du har några funderingar funkar lika bra här som på Facebook

/Northe
Topp, Jag har ChargePoint nedladdad redan men aldrig använt den. Laddade ner för länge sen när de var billiga på Ionity men sen hade de strul med att de angav pris i SEK men tog betalt i EUR. dvs när det stod 8,70 sek/Kwh så tog de betalt 8,70 EUR/Kwh. Såg en del sura kommentarer här i forumet då med all rätta.fth skrev:P.S. i Sverige är ChargePoint dock väldigt dyra, jag har inte kollat andra länder, men i Tyskland var dom alltså iaf tidigare billigast av alla dom jag testat.
/fth

Men kanske fungerar bra nu?
- fth
- Teslaägare
Den har funkat bra för mig på destinationsladdare i Tyskland iaf, jag tror jag betalade €0.25/kWh på stolpar där andra roamingtjänster ville ha €0.50/kWh eller mer.Nilp skrev:Topp, Jag har ChargePoint nedladdad redan men aldrig använt den. Laddade ner för länge sen när de var billiga på Ionity men sen hade de strul med att de angav pris i SEK men tog betalt i EUR. dvs när det stod 8,70 sek/Kwh så tog de betalt 8,70 EUR/Kwh. Såg en del sura kommentarer här i forumet då med all rätta.
/fth
Funkade bra för mig senast nör bonnet och OKQ8 bråkade, men visst betalde 8.70, och just då hade jag nog även accepterat att betala det i Euro.Nilp skrev:Topp, Jag har ChargePoint nedladdad redan men aldrig använt den. Laddade ner för länge sen när de var billiga på Ionity men sen hade de strul med att de angav pris i SEK men tog betalt i EUR. dvs när det stod 8,70 sek/Kwh så tog de betalt 8,70 EUR/Kwh. Såg en del sura kommentarer här i forumet då med all rätta.fth skrev:P.S. i Sverige är ChargePoint dock väldigt dyra, jag har inte kollat andra länder, men i Tyskland var dom alltså iaf tidigare billigast av alla dom jag testat.
/fth

27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW