Frågan är ju hur högt räntan pressas upp. Blir det stora förändringar så kommer ju elbilen blir dyrare än fossilen och då meningslöst att byta på det sättet. Nu får vi väl hoppas att inte eländet med mat och oljekostnader späs på genom höga räntor. Men det verkar som att ekonomerna tror att det är lösningen.
Jag förstår mig inte på ekonomerna faktiskt. Ekonomin är ju inte överhettad utan i obalans pga pandemin och kriget i Ukraina. Det har lett till brist på utbud på allt möjligt. Energi, mat, komponenter...
Varför är svaret på denna brist att höja räntan? Det är ju att lägga sten på börda i detta läge. Är de där ekonomiska teorierna så rigida att du struntar i varför priserna stiger?
Frågan är ju hur högt räntan pressas upp. Blir det stora förändringar så kommer ju elbilen blir dyrare än fossilen och då meningslöst att byta på det sättet. Nu får vi väl hoppas att inte eländet med mat och oljekostnader späs på genom höga räntor. Men det verkar som att ekonomerna tror att det är lösningen.
Är inte bränslet beroende av räntan? Hög ränta högt bränslepris.
Frågan är ju hur högt räntan pressas upp. Blir det stora förändringar så kommer ju elbilen blir dyrare än fossilen och då meningslöst att byta på det sättet. Nu får vi väl hoppas att inte eländet med mat och oljekostnader späs på genom höga räntor. Men det verkar som att ekonomerna tror att det är lösningen.
Jag förstår mig inte på ekonomerna faktiskt. Ekonomin är ju inte överhettad utan i obalans pga pandemin och kriget i Ukraina. Det har lett till brist på utbud på allt möjligt. Energi, mat, komponenter...
Varför är svaret på denna brist att höja räntan? Det är ju att lägga sten på börda i detta läge. Är de där ekonomiska teorierna så rigida att du struntar i varför priserna stiger?
Kan någon förklara teorierna bakom?
Om Riksbanken höjer räntan blir kronan relativt sett mer värd och den importerade inflationen minskar.
Frågan är ju hur högt räntan pressas upp. Blir det stora förändringar så kommer ju elbilen blir dyrare än fossilen och då meningslöst att byta på det sättet. Nu får vi väl hoppas att inte eländet med mat och oljekostnader späs på genom höga räntor. Men det verkar som att ekonomerna tror att det är lösningen.
Jag förstår mig inte på ekonomerna faktiskt. Ekonomin är ju inte överhettad utan i obalans pga pandemin och kriget i Ukraina. Det har lett till brist på utbud på allt möjligt. Energi, mat, komponenter...
Varför är svaret på denna brist att höja räntan? Det är ju att lägga sten på börda i detta läge. Är de där ekonomiska teorierna så rigida att du struntar i varför priserna stiger?
Kan någon förklara teorierna bakom?
Av dom två är det ju kriget som är det osäkra.
Vad man skulle gjort var att möta kostnadsökningar förorsakade av kriget så långt som det är möjligt. Här har ju högskatteländer mer i verktygslådan.
För att svara på ursprungsfrågan: Jag kommer hålla min Plaid (1,4 msek typ) oavsett bidrag eller inte. OM den väl levereras en dag så kommer jag göra allt för att hämta hem den, höga räntor eller ej. Om den sedan skulle bli svårsåld eller inte av någon anledning struntar jag i. Min grundtanke är att aldrig sälja den.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Frågan är ju hur högt räntan pressas upp. Blir det stora förändringar så kommer ju elbilen blir dyrare än fossilen och då meningslöst att byta på det sättet. Nu får vi väl hoppas att inte eländet med mat och oljekostnader späs på genom höga räntor. Men det verkar som att ekonomerna tror att det är lösningen.
Jag förstår mig inte på ekonomerna faktiskt. Ekonomin är ju inte överhettad utan i obalans pga pandemin och kriget i Ukraina. Det har lett till brist på utbud på allt möjligt. Energi, mat, komponenter...
Varför är svaret på denna brist att höja räntan? Det är ju att lägga sten på börda i detta läge. Är de där ekonomiska teorierna så rigida att du struntar i varför priserna stiger?
Kan någon förklara teorierna bakom?
Om Riksbanken höjer räntan blir kronan relativt sett mer värd och den importerade inflationen minskar.
Fast kostnadsökningarna beror inte på "inflation" som jag ser det. Inte i klassisk mening. Dvs där efterfrågan är så stark att priserna höjs. Nu är det ju händelser som står utanför det "normala" som driver priserna.
Men frågar du en ekonom så är det väl ingen skillnad. Och det är lite därför jag är glad att jag är ingenjör och inte ekonom. Flummigt och stelbent på samma gång.
Jag tror, att elbilsmarknaden (och även fossilbilsmarknaden) kommer bli lugnare efter 12 juli, inte bara på grund av semestern men även på grund av inflationen, nervösitet för en recession, fler ökningar av räntorna.
I sånna fall skulle jag mena, att de flesta tittar på att behålla den nuvarande bil lite längre och inte direkt köpa en ny.
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
Ukraina producerar en del för bilmarknaden. Svårt att göra när bomberna faller. Covid 19 har stängt en del fabriker. brist på metaller.
högt pris på energi. (elen är svindyr).
Och inflationen skapar kostnadsökningar, som i sin tur leder till ökade kostnader längst ledet.
Fast kostnadsökningarna beror inte på "inflation" som jag ser det. Inte i klassisk mening. Dvs där efterfrågan är så stark att priserna höjs. Nu är det ju händelser som står utanför det "normala" som driver priserna.
Men frågar du en ekonom så är det väl ingen skillnad. Och det är lite därför jag är glad att jag är ingenjör och inte ekonom. Flummigt och stelbent på samma gång.[/quote]
Jo, vi har haft en massiv centralbanksdriven tillgångsinflation som till sist spränger topplocket i största allmänhet. Vi har en ESG-politik där vi i väst slutar låna ut till investeringar i olja och eftermarknad, lägger ned kärnkraft, som pajat inte bara energipriserna utan nu även livsmedelsproduktionen när konstgödselproduktionen dyker som en följd därav.
Fast kostnadsökningarna beror inte på "inflation" som jag ser det. Inte i klassisk mening. Dvs där efterfrågan är så stark att priserna höjs. Nu är det ju händelser som står utanför det "normala" som driver priserna.
Men frågar du en ekonom så är det väl ingen skillnad. Och det är lite därför jag är glad att jag är ingenjör och inte ekonom. Flummigt och stelbent på samma gång.
Jo, vi har haft en massiv centralbanksdriven tillgångsinflation som till sist spränger topplocket i största allmänhet. Vi har en ESG-politik där vi i väst slutar låna ut till investeringar i olja och eftermarknad, lägger ned kärnkraft, som pajat inte bara energipriserna utan nu även livsmedelsproduktionen när konstgödselproduktionen dyker som en följd därav.
Om det nu är så, på vilket sätt hjälper då höjda räntor? Jag är lika förvirrad som MWall vad det gäller detta.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Fast kostnadsökningarna beror inte på "inflation" som jag ser det. Inte i klassisk mening. Dvs där efterfrågan är så stark att priserna höjs. Nu är det ju händelser som står utanför det "normala" som driver priserna.
Men frågar du en ekonom så är det väl ingen skillnad. Och det är lite därför jag är glad att jag är ingenjör och inte ekonom. Flummigt och stelbent på samma gång.
Jo, vi har haft en massiv centralbanksdriven tillgångsinflation som till sist spränger topplocket i största allmänhet. Vi har en ESG-politik där vi i väst slutar låna ut till investeringar i olja och eftermarknad, lägger ned kärnkraft, som pajat inte bara energipriserna utan nu även livsmedelsproduktionen när konstgödselproduktionen dyker som en följd därav.
Om det nu är så, på vilket sätt hjälper då höjda räntor? Jag är lika förvirrad som MWall vad det gäller detta.
Kostnadsökningarna beror väl fortfarande på det klassiska: efterfrågan överstiger utbudet. Vad anledningen är den här gången spelar ingen roll - om man ska gå på teorin att räntan kontrollerar allting. Just nu minskar utbudet pga brister på allt möjligt. Nedstängningar i Kina spär på komponentbristen och orsakar kaos med fraktcontainrar, utebliven rysk gas höjer priset på el. Samtidigt kvarstår efterfrågan, vilket gör att priserna går upp när allt fler slåss om allt färre konstgödselförpackningar, mjölpåsar eller teslor. Enligt skolboken höjer man då räntan i hopp om att det som många gånger är lånefinansierad konsumtion skall bromsa in. Det blir kanske inte lika attraktivt att beställa en tesla med privatavbetalning om räntan är 15% som om den är 0,25%. Likaså kommer folk få lägga mer pengar på att betala bolåneräntorna, vilket gör att de inte kan lägga dessa pengar på annat. Sen tar det lång tid innan effekterna slår igenom, folk har bundna räntor, de har kanske sparkapital de kan ta av innan de behöver dra åt svångremmen osv.
Så det är väl inget konstigt med det egentligen. Sen kan man diskutera huruvida teorin är tillämplig i praktiken, men har man gjort på ett visst sätt tidigare och det har funkat (tycker man själv iaf) gör man garanterat på samma sätt igen.
Under en lång period har man fått höra att händelser utanför det normala är orsaken för allt möjligt - kanske är det så att det onormala nu är det normala?
Inflationen drivs av kostnadsökningar för drivmedel. Ingen kommer undan och det räcker inte att köra elbil.
"Ingen" är att ta i. För de som sällan/aldrig kör långresor och kan ladda hemma så är elkostnaden fortfarande extremt låg.
När det pratas om elbilar i media fokuseras det ofta på när elpriserna är som högst. Egentligen borde man fokusera på när priserna är som lägst (åtminstone på veckobasis), det är ju då man laddar.
Kör man 100 mil i månaden (som Svensson) och nästan bara laddar hemma så spelar det ingen större roll om man som förut betalar 200:-/månad för bränslet eller som nu kanske 250:-. Bränslet blir helt enkelt en försvinnande liten andel av TCOn oavsett.
Inflationen drivs av kostnadsökningar för drivmedel. Ingen kommer undan och det räcker inte att köra elbil.
"Ingen" är att ta i. För de som sällan/aldrig kör långresor och kan ladda hemma så är elkostnaden fortfarande extremt låg.
När det pratas om elbilar i media fokuseras det ofta på när elpriserna är som högst. Egentligen borde man fokusera på när priserna är som lägst (åtminstone på veckobasis), det är ju då man laddar.
Kör man 100 mil i månaden (som Svensson) och nästan bara laddar hemma så spelar det ingen större roll om man som förut betalar 200:-/månad för bränslet eller som nu kanske 250:-. Bränslet blir helt enkelt en försvinnande liten andel av TCOn oavsett.
Jag pratar om att priserna på fossila bränslen drabbar dom allra flesta i samhället oavsett vilken bil man kör. Om inte direkt så indirekt.
Om situationen blir långvarig så har man framkallat en kris som potentiellt kommer försena elektrifieringen märkbart. Väldigt få köper nya bilar när man känner ekonomisk osäkerhet.
Precis som Norge hade en möjlighet att sänka priser på elbilar (tack vare sina extrema punktskatter på bilar) har ju sverige möjligheten att möta ökade priser med sänkta skatter, och framförallt sänkt reduceringsplikt. Jag tror på riktigt att det skulle öka hastigheten på elektrifieringen på lite sikt. Nu går vi ju mot en tvärnit.
Inflationen drivs av kostnadsökningar för drivmedel. Ingen kommer undan och det räcker inte att köra elbil.
"Ingen" är att ta i. För de som sällan/aldrig kör långresor och kan ladda hemma så är elkostnaden fortfarande extremt låg.
När det pratas om elbilar i media fokuseras det ofta på när elpriserna är som högst. Egentligen borde man fokusera på när priserna är som lägst (åtminstone på veckobasis), det är ju då man laddar.
Kör man 100 mil i månaden (som Svensson) och nästan bara laddar hemma så spelar det ingen större roll om man som förut betalar 200:-/månad för bränslet eller som nu kanske 250:-. Bränslet blir helt enkelt en försvinnande liten andel av TCOn oavsett.
Jag pratar om att priserna på fossila bränslen drabbar dom allra flesta i samhället oavsett vilken bil man kör. Om inte direkt så indirekt.
Om situationen blir långvarig så har man framkallat en kris som potentiellt kommer försena elektrifieringen märkbart. Väldigt få köper nya bilar när man känner ekonomisk osäkerhet.
Precis som Norge hade en möjlighet att sänka priser på elbilar (tack vare sina extrema punktskatter på bilar) har ju sverige möjligheten att möta ökade priser med sänkta skatter, och framförallt sänkt reduceringsplikt. Jag tror på riktigt att det skulle öka hastigheten på elektrifieringen på lite sikt. Nu går vi ju mot en tvärnit.
Tvärnit i försäljningen av elbilar? Jag tror du har helt fel. Bollen är redan i rullning och dramatiskt högre bensin och dieselpriser påskyndar bara omställningen.
Sen kan man göra ännu mer för att snabba på det ytterligare, men någon "tvärnit" finns inte på kartan i min värld. Vi får se framöver vem som får rätt.
Inflationen drivs av kostnadsökningar för drivmedel. Ingen kommer undan och det räcker inte att köra elbil.
"Ingen" är att ta i. För de som sällan/aldrig kör långresor och kan ladda hemma så är elkostnaden fortfarande extremt låg.
När det pratas om elbilar i media fokuseras det ofta på när elpriserna är som högst. Egentligen borde man fokusera på när priserna är som lägst (åtminstone på veckobasis), det är ju då man laddar.
Kör man 100 mil i månaden (som Svensson) och nästan bara laddar hemma så spelar det ingen större roll om man som förut betalar 200:-/månad för bränslet eller som nu kanske 250:-. Bränslet blir helt enkelt en försvinnande liten andel av TCOn oavsett.
Jag pratar om att priserna på fossila bränslen drabbar dom allra flesta i samhället oavsett vilken bil man kör. Om inte direkt så indirekt.
Om situationen blir långvarig så har man framkallat en kris som potentiellt kommer försena elektrifieringen märkbart. Väldigt få köper nya bilar när man känner ekonomisk osäkerhet.
Precis som Norge hade en möjlighet att sänka priser på elbilar (tack vare sina extrema punktskatter på bilar) har ju sverige möjligheten att möta ökade priser med sänkta skatter, och framförallt sänkt reduceringsplikt. Jag tror på riktigt att det skulle öka hastigheten på elektrifieringen på lite sikt. Nu går vi ju mot en tvärnit.
Tvärnit i försäljningen av elbilar? Jag tror du har helt fel. Bollen är redan i rullning och dramatiskt högre bensin och dieselpriser påskyndar bara omställningen.
Sen kan man göra ännu mer för att snabba på det ytterligare, men någon "tvärnit" finns inte på kartan i min värld. Vi får se framöver vem som får rätt.
Jag tror vi går mot en tvärnit i nybilsförsäljningen oavsett bränsle om konjunkturen dyker kraftigt och människor får koncentrera sin kreditvärdighet till bostaden.
Jag tror alltså inte att försäljningen av fossilbilar därför skulle öka.
Det är positivt för elektrifieringen att det säljs många nya bilar.