Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Johndoe skrev:
Intressant nog så sa säljaren att Sverige endast fått 120-200st (kommer ej ihåg exakt) ioniq 5, medan exempelvis Norge fått 2000+.

Sverige var tydligen en stark marknad för Kia, så man verkade satsa på deras leveranser istället.
Är inte det extremt konstigt? De skulle förmodligen kunna sälja hur många bilar som helst i Sverige, utan att göra reklam, utan att anstränga sig, men de vill tydligen inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare

Inlägg av malmer »

De kan bara tillverka en viss mängd elbilar i sina fabriker. Oavsett efterfrågan. Är inte lätt att ställa om en förbränningsmotorlina till en elbilslina med vinst. En vanlig bil kan man sälja utan större marginal då man tjänar mer pengar under bilens livslängd. Svårare med en EV. Hyundai siktar på 10% vinstmarginal. Oklart vad de har idag på dem. Gissar att givet prissättningen och inflationen så är det nog mkt lägre.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

Raptor skrev:
Silly Bear skrev:
Johndoe skrev:
Kan meddela att även vi fått vår MY22 annullerad. Eftersom alla alternativ är rätt kassa så meddelade vi att vi lägger en order på MY23 istället.

Intressant nog så sa säljaren att Sverige endast fått 120-200st (kommer ej ihåg exakt) ioniq 5, medan exempelvis Norge fått 2000+.

Sverige var tydligen en stark marknad för Kia, så man verkade satsa på deras leveranser istället.

Lyckades du förhandla till sig nått för dina extra 20k
Var har ni alla fått att MY23 blivit 20000 kr dyrare?
Idag kostar den 639000:-. MY22 kostade 575000:-. Då får man HDA2.0 och inte nedgraderade HDA1.5 med MY23. För att få HDA2.0 så måste man lägga till ytterligare 10000:-.
Det är alltså 75000 kr i skillnad. Sedan blir man kompenserad med 30000:-. Då är det en skillnad på 45000:-.
Sedan kostar Mystic olive dessutom 8900 kr extra om man vill ha den.

Och då får man ett något större batteripack. Men hur mycket är det värt egentligen? 10000?

Alltså en skillnad på 35000:-.

Edit : räknar på AWD Advanced long range.
Han hade väl beställt Essential så det är inte samma priser.

Du får ju tänka på att ALLA biltillverkare har höjt priserna då materialpriserna har chockhöjts. Sen var det många ÅF som faktiskt gick med på ännu bättre rabatt utöver 65k på listpriset för att Hyundai krånglar med leverans... Vissa mer givmilda än andra.
Jag är jättenöjd att jag bytte till MY23. Förutom Smart Sense så la jag även till digital innerbackspegel som jag var lite halvsur över att jag inte kunde få till MY22. Så för mig är det win win.

Angående färgen så stämmer det att den är 1k dyrare och att det numera är vit som ingår gratis istället för Olive Green (vita kostade extra förr).

Sverige har fortfarande ett mycket bra pris på IONIQ 5 i jämförelse med resten av världen.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

malmer skrev:
De kan bara tillverka en viss mängd elbilar i sina fabriker. Oavsett efterfrågan. Är inte lätt att ställa om en förbränningsmotorlina till en elbilslina med vinst. En vanlig bil kan man sälja utan större marginal då man tjänar mer pengar under bilens livslängd. Svårare med en EV. Hyundai siktar på 10% vinstmarginal. Oklart vad de har idag på dem. Gissar att givet prissättningen och inflationen så är det nog mkt lägre.
Givetvis. Men varför skickar man då massvis med bilar till Norge och andra länder, men bara ett symboliskt litet antal till Sverige? Är den svenska elbilsmarknaden så betydelselös att man helt enkelt struntar i oss? Det blir ju bara ett irritationsmoment för alla stackare som har beställt en Ioniq 5 men aldrig får den levererad. I så fall hade det nästan varit bättre om Hyundai redan från början hade bestämt sig för att Sverige inte ska vara med överhuvudtaget. Dvs med noll bilar. Det hade visserligen varit tråkigt, men man hade samtidigt inte fått en massa besvikna kunder. Nu är det ju bara jobbigt att inte veta om och när man kan få en bil. Påminner om DDR där man beställde en Trabant och så kom den kanske någon gång 10-20 år senare.
Jag hade som sagt blivit fullständigt rasande om jag hade fått min beställning makulerad. Jag hade INTE beställt en 23:a, och jag hade aldrig mer beställt någon Hyundai överhuvudtaget.
DrDR
elbilist

Inlägg av DrDR »

DanneLKPG skrev:
Raptor skrev:
Silly Bear skrev:
Johndoe skrev:
Kan meddela att även vi fått vår MY22 annullerad. Eftersom alla alternativ är rätt kassa så meddelade vi att vi lägger en order på MY23 istället.

Lyckades du förhandla till sig nått för dina extra 20k
Var har ni alla fått att MY23 blivit 20000 kr dyrare?
Idag kostar den 639000:-. MY22 kostade 575000:-. Då får man HDA2.0 och inte nedgraderade HDA1.5 med MY23. För att få HDA2.0 så måste man lägga till ytterligare 10000:-.
Det är alltså 75000 kr i skillnad. Sedan blir man kompenserad med 30000:-. Då är det en skillnad på 45000:-.
Sedan kostar Mystic olive dessutom 8900 kr extra om man vill ha den.

Och då får man ett något större batteripack. Men hur mycket är det värt egentligen? 10000?

Alltså en skillnad på 35000:-.

Edit : räknar på AWD Advanced long range.
Han hade väl beställt Essential så det är inte samma priser.

Du får ju tänka på att ALLA biltillverkare har höjt priserna då materialpriserna har chockhöjts. Sen var det många ÅF som faktiskt gick med på ännu bättre rabatt utöver 65k på listpriset för att Hyundai krånglar med leverans... Vissa mer givmilda än andra.
Jag är jättenöjd att jag bytte till MY23. Förutom Smart Sense så la jag även till digital innerbackspegel som jag var lite halvsur över att jag inte kunde få till MY22. Så för mig är det win win.

Angående färgen så stämmer det att den är 1k dyrare och att det numera är vit som ingår gratis istället för Olive Green (vita kostade extra förr).

Sverige har fortfarande ett mycket bra pris på IONIQ 5 i jämförelse med resten av världen.
Hade beställt Mystic oliver green men säljaren gick utan vidare med på att jag skulle få den gratis även på MY23. Bytte sen till Galactic grey utan kostnad. Fick även ca 5000 kr avdrag på dragkrok och startpaket. Går säkert att få lite mer om man orkar bråka.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

En kompis är sugen på att köpa en Ioniq 5. Men i Umeå finns inga 800V laddare.
Vad är laddkurvan med en 400V laddare?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
PapaD
elbilist

Inlägg av PapaD »

Men...man snabbladdar väl aldrig på sin hemort? Eller?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Den verkar ju i alla fall kunna maxa SuC V2 och den finns i Umeå. Men jag fattar inte, är din kompis i samma situation som du själv utan möjlighet att ladda hemma? Då blir en elbil utan gratis SuC en ganska dyr angeläget.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
Den verkar ju i alla fall kunna maxa SuC V2 och den finns i Umeå. Men jag fattar inte, är din kompis i samma situation som du själv utan möjlighet att ladda hemma? Då blir en elbil utan gratis SuC en ganska dyr angeläget.
Han bor i villa och kan ladda hemma.
Men 800V laddare är sällsynta norr om Sundsvall.
Men det går väl inte ladda snabbare än ca 150kW på 400V?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Oklart, eftersom det mig veterligen inte finns några laddare med mer än 150kW som är på 400V och som Ioniq 5 inte tar död på (dvs SuC v3).
PapaD
elbilist

Inlägg av PapaD »

Ett större problem för honom är att det inte finns några Ioniq5 att köpa. 8-) 150 kW räcker väl till ändå, bilen är ju hyfsat snål.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

PapaD skrev:
Ett större problem för honom är att det inte finns några Ioniq5 att köpa. 8-) 150 kW räcker väl till ändå, bilen är ju hyfsat snål.
Det är klart att 150kW räcker. Jag kommer inte exakt ihåg hur laddkurvan ser ut, men jag tror inte att den i praktiken ligger över 150kW någon längre tid ändå, även om det finns mer effekt i laddaren och även om den kan ladda med upp till 230kW.
Ja, den är snål. Inte på vintern, men nu på sommaren är den hiskeligt snål tycker jag. I praktiken ingen större skillnad mot vår e-Golf, runt 15-16kWh/100km, vilket faktiskt innebär att vi numera oftast tar Ioniq när vi ska åka nånstans. Synd bara att skillnaden jämfört med vinterförbrukningen är så stor i Ioniq. Då ligger den runt 20kWh/100km eller mer.
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

Alltså den här bilen! :D Har precis varit på en 270 mils bilsemester. Så skön att köra och åka långt i och laddningen har funkat kanon. Nu är det ju inte högsäsong så är väl kanske därför vi inte behövt köa en enda gång. Men bilen har laddat snabbt och verkligen motsvarat förväntningarna. Vi har inte känt någon gång att vi behövt vänta på bilen. Vid något tillfälle skulle vi äta och ladda men barnen var nödiga på olika sätt så vi hann bara ordna upp det så var bilen klar och vi kopplade ur efter 20 min och flyttade bilen innan vi käkade istället. Verkligen snabb från 10/20 upp till 80-85. :)

Snitt för hela resan uträknat inkl laddförluster landar på runt 21kWh/100km och det är med farthållaren på +5 för det mesta. Tycker även att räckvidden inte påverkades jättemycket trots 7+ mil 130km/h på en av sträckorna. Kompenseras väl av vissa delar med 80km/h pga vägarbete och så då den verkligen är snål.

Startade dagarna fulladdad över natten och klarade runt 30-35 mil med rätt bra marginal. Det hade jag inte riktigt förväntat mig på dessa sträckor på E4, E20 osv.

En gång behövde vi exekvera plan B då vi i lätt panik behövde ett kisstopp och tänkte kombinera det med att toppa upp lite, såg då precis innan avfarten mot Ionity att det blev fullt så körde vidare ett par mil med risk för sprucken kissblåsa och laddade och tömde mig på (ja alltså bredvid :D ) en Allego-laddare istället.

Enda problemet uppstod sista 20 milen hem. Adaptiva farthållaren buggade ur så den höll inte avstånd eller anpassade sig som den skulle. Varnade också ibland med "Collision warning" eller liknande. Misstänker att det berodde på att bilen käkat för mycket insekter.
20220616_172650.jpg
20220610_201951.jpg
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Kul berättelse. Har du fått en uppfattning om hur mycket batterikapacitet du har kvar, eller snarare sagt hur mycket bilen har tappat hittills? Jag har försökt att räkna ut det på min bil med hjälp av den redovisade förbrukningen och kvarvarande räckvidd, men det går inte riktigt ihop.
Den brukar visa 42-43 mil vid 100%, men jag har ingen aning vilken förbrukning detta baseras på.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Såå.

Några reaktioner efter att hyndai hävt köpevatalet för 1200 Svenskar (som väntat mer än 1 år)? pga av kompontentbrist mm så de inte kan producera.
tydligen skall de få köpa nästa version (model 23) med ytterligare väntetid... (lite dyrare och minskad bonus)
DrDR
elbilist

Inlägg av DrDR »

Mickep skrev:
Såå.

Några reaktioner efter att hyndai hävt köpevatalet för 1200 Svenskar (som väntat mer än 1 år)? pga av kompontentbrist mm så de inte kan producera.
tydligen skall de få köpa nästa version (model 23) med ytterligare väntetid... (lite dyrare och minskad bonus)
Personligen var jag till en början uppgiven, men ändå rätt nöjd i slutändan då jag får en bättre bil och fick ändra från leasing till att köpa ut bilen. Dock trist att vänta ytterligare då jag redan väntat i 10 månader.

Konstigt att ingen biltidning har tagit upp denna tråd. Eller har ni sett nåt?
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

mati skrev:
Kul berättelse. Har du fått en uppfattning om hur mycket batterikapacitet du har kvar, eller snarare sagt hur mycket bilen har tappat hittills? Jag har försökt att räkna ut det på min bil med hjälp av den redovisade förbrukningen och kvarvarande räckvidd, men det går inte riktigt ihop.
Den brukar visa 42-43 mil vid 100%, men jag har ingen aning vilken förbrukning detta baseras på.
Nä har inte funderat så mycket kring det.
Ang. räckviddsmätaren så har den väl något rullande fönster den beräknar utifrån. Märkte t.ex vid nåt tillfälle att räckviddsmätaren sänkte sig bara några km medan vi körde 3-4 mil och det var väl för att en del tidigare motorvägskörning hamnade utanför fönstret samtidigt som vi körde på 80 och 100-väg ut från Göteborg mot Örebro. Till Örebro drog den förresten 17,7, snitthastighet 87. :) Trodde E20 var en större och snabbare väg än så.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

DrDR skrev:
Mickep skrev:
Såå.

Personligen var jag till en början uppgiven, men ändå rätt nöjd i slutändan då jag får en bättre bil och fick ändra från leasing till att köpa ut bilen. Dock trist att vänta ytterligare då jag redan väntat i 10 månader.

Samma här. Blev skitsur först då jag väntat på min AWD sen September.
Jag var (och lät väl) jätte-anti en beställning av MY23 när min ÅF ringde. Sen när jag fått jämföra lite och fått lite extra rabatt som plåster på såren (det är ju trots allt inte ÅF fel att Hyundai krånglar) så är jag ändå nöjd med att det blev som det blev. :D
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

MrRun skrev:
...samtidigt som vi körde på 80 och 100-väg ut från Göteborg mot Örebro. Till Örebro drog den förresten 17,7, snitthastighet 87. :) Trodde E20 var en större och snabbare väg än så.
Den där eländiga flaskhalsen mellan Vårgårda och Vara, där man bara får köra 50-70km/h, sänker såväl snitthastigheten som snittförbrukningen rejält. Numera har de ju åtminstonre byggt bort skogsvägen mellan Vårgårda och Alingsås, där går det ju nu att köra på ordentligt. Och även mellan Skara och Götene är det äntligen 100-väg igen, efter att ha varit 80-väg i flera år. Sist jag körde hem från Gbg tog det bara 2 timmar för de dryga 16 milen. Det är faktiskt riktigt snabbt och inte mycket långsammare än förr, alltså innan alla 90 och 100-vägar sänktes till 80.
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

DrDR skrev:
Mickep skrev:
Såå.

Jo nu så...
https://elbilen.se/nyheter/ilska-bland- ... v-ioniq-5/
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
Marsa
Teslaägare

Inlägg av Marsa »

Mickep skrev:
Såå.

Intressant att det är så många som 1200 som fått sin MY22 avbokad med erbjudande att boka en MY23 och få förtur i kön.
Med tanke på att färre än 1200 MY22 levererades så kommer detta kunna innebära att hela svenska kvoten för MY23 kan vara fullbokad av dessa bilar (om alla väljer att behålla bokningen och kvoten är samma).

Dvs riskerar alla som tidigare bokat en MY23 få vänta till MY24.....
Skoda Citigoe iV
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Tesla Model Y
Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Är det bara jag som känner misstro inför förklaringen med omvärldsläge och komponentbrist och att fabriken inte kan producera fler bilar? Hyundai har vad jag kan se levererat i särklass sämst av alla som tillverkar elbilar. Varför skulle dessa faktorer slå så hårt mot just Hyundai?
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

juristen skrev:
Är det bara jag som känner misstro inför förklaringen med omvärldsläge och komponentbrist och att fabriken inte kan producera fler bilar? Hyundai har vad jag kan se levererat i särklass sämst av alla som tillverkar elbilar. Varför skulle dessa faktorer slå så hårt mot just Hyundai?
Själv känner jag att det är skönt att detta faktiskt börjar diskuteras mer (om än i censurerad version) i gammelmedia (vår civilisation slår nu i planetära gränser pga expontiell tillväxt av människor sedan industriella revolutionen startade).

MVH samt flera intressanta företeelser som brist och hög inflation mm lär vi nog se dessvärre.
Raptor

Inlägg av Raptor »

Marsa skrev:
Mickep skrev:
Såå.

Intressant att det är så många som 1200 som fått sin MY22 avbokad med erbjudande att boka en MY23 och få förtur i kön.
Med tanke på att färre än 1200 MY22 levererades så kommer detta kunna innebära att hela svenska kvoten för MY23 kan vara fullbokad av dessa bilar (om alla väljer att behålla bokningen och kvoten är samma).

Dvs riskerar alla som tidigare bokat en MY23 få vänta till MY24.....
Exakt min tanke. Stackars alla som skrivit på en MY23 nyligen. Alla dessa ska nog starkt räkna med att de får sina beställningar avbrutna nästa år samma period.
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare

Inlägg av malmer »

Teslas grej att dumpa årsmodeller och bara göra kontinuerliga förbättringar kanske inte är så dumt ändå. Och om Hyundai har så långa leveranstider att inflationen äter vinsten får de väl helt enkelt höja priset för att korta köerna.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Skriv svar