Laddning vid stugan?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Erxon
elbilist
Inlägg: 414
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Laddning vid stugan?

Inlägg av Erxon »

Kommer man våga ladda bilen vid stugan?

Vi kommer åka till stugan i fjällen ett par dagar på semestern och denna gång ta Q4:an, normalt på vintern tar vi en V70 då även ett skotersläp följer med.
Denna gång tänkte jag ta DKW'n så min fundering är om man vågar ladda bilen vid stugan.
Vi har ett uttag för motorvärmare på framsidan av stugan, avsäkrat till 10A och vet att det är fler uttag på insidan på samma säkring.
Stugan är byggd 1978 så elen som är dragen har några år på nacken.

Jag kan ställa ner strömstyrkan i laddkabeln som följde med bilen och provat att den ger då 1 kWh mot ordinarie dryga 2 kwh så med denna nedställning borde det motsvara 5A
Skulle ni våga ladda bilen med dessa förutsättningar? Starta och gå ut och känna på kontakten med jämna mellanrum?

Stugan finns i Lofsdalen och enligt Chargefinder finns det bara några 7,4 kWh stolpar vid skidbacken, men dessa står ungefär där man nu håller på och bygger nytt för fjällanläggningen så är inte säker på att de finns i funktion. Sen är det lite drygt att behöva ställa bilen flera timmar där när stugan i princip är längst bort från skidområdet i Lofsdalen.

Visst kan man ladda upp i Sveg, men Sveg verkar vara en riktig laddöken då det bara finns en 50 kWh stolpe för oss som inte åker Tesla, synd att de inte har öppnat upp för andra i Sveg.

Skulle ni våga att ladda bilen?
Det som gör att jag är osäker är att jag inte har koll på hur många punkter det finns där elkablarna är mellan-kopplade samt åldern på kablarna.
Normalt är jag inte främmande att använda Shucko-uttag om jag vet hur det är draget med kablage mm.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1572
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Laddning vid stugan?

Inlägg av Klintan »

5A absolut inget problem på ett friskt motorvärmaruttag.
Elbilist sedan 2014
MRPJ
Inlägg: 8
Blev medlem: 09 jun 2022 21:24

Re: Laddning vid stugan?

Inlägg av MRPJ »

Slappna av och ladda på. På 6a är det värsta som kan hända att säkringen går om du tex kör en vattenkokare eller liknande på samma krets som bilen laddas. Skulle inte vara orolig att köra 10a heller men det skadar ju inte att känna på uttaget efter nån timme.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Laddning vid stugan?

Inlägg av Dafro »

MRPJ skrev:
Slappna av och ladda på. På 6a är det värsta som kan hända att säkringen går om du tex kör en vattenkokare eller liknande på samma krets som bilen laddas. Skulle inte vara orolig att köra 10a heller men det skadar ju inte att känna på uttaget efter nån timme.
Om du mot inrådan måste använda förlängningssladd så kör max 5-6A och känn på kontakten. Om du kör utan så finns temsensor. 8A ska inte vara några problem mer än som någon annan sa om det är någon annan förbrukare. För mig i stuga är problemet vvb så den får jag stänga av på natten nör jag laddar, fast jag har box med lastbalansering.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3196
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Laddning vid stugan?

Inlägg av Leo »

Ja.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddning vid stugan?

Inlägg av LarsL »

Självklart kan man ladda i motorvärmareuttaget.
Gör som alltid på nya platser där du inte laddat förut. Börja med en låg effekt, låg ström, lite laddning per timme. Kolla sedan efter ett tag 1-2 timmar att inget blivit varmt. Jag hoppas att elektrikern som dragit fram ett 10A uttag för motorvärmare har dragit kabeln direkt från skåpet så att det inte finns skarvar. Men om du lätt ser sådana så är det bra ställen att hålla koll på så att det inte blir varmt där heller. Kablar i sig är sällan ett problem när de är så pass nya att det fanns plast. När du konstaterat att inget blir varmt kan du höja till nästa steg och kolla igen efter ett tag.

Köp med lite extra proppar så att du kan byta om du råkar dra igång vattenkokaren eller bastun samtidigt som du laddar. Det bör ju finnas på plats medan alltid bra att ha.
Erxon
elbilist
Inlägg: 414
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Laddning vid stugan?

Inlägg av Erxon »

Tack för svar, men måste förtydliga lite
Uttaget som sitter på utsidan är ett vanligt utanpåliggande uttag som kan användas för tex motorvärmare, det är inte ett speciell motorvärmaruttag från Defa.
Uttaget monterades 1978 när stugan byggdes, inte purfärskt med andra ord.

Blir det så att jag får igenom min vilja så skulle jag vilja dra om en del av elen i stugan och då göra bättre förutsättningar för att kunna ladda en bil på plats.

Skulle jag ladda så kommer jag att börja med låg ström och känna med jämna mellanrum.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14629
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Laddning vid stugan?

Inlägg av taliz »

Viktigaste skulle jag säga är att kolla så det inte glappar när du kopplat in. Det är då det kan bli varmt och smälta. Fast med bara 5A gör det nog inte det oavsett. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Laddning vid stugan?

Inlägg av Dafro »

Erxon skrev:
Tack för svar, men måste förtydliga lite
Uttaget som sitter på utsidan är ett vanligt utanpåliggande uttag som kan användas för tex motorvärmare, det är inte ett speciell motorvärmaruttag från Defa.
Uttaget monterades 1978 när stugan byggdes, inte purfärskt med andra ord.

Blir det så att jag får igenom min vilja så skulle jag vilja dra om en del av elen i stugan och då göra bättre förutsättningar för att kunna ladda en bil på plats.

Skulle jag ladda så kommer jag att börja med låg ström och känna med jämna mellanrum.
5A är lugnt men är det från 1978 så skulle jag byta ut det. :D
27,8 kWp solceller
Skriv svar