Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Macki
elbilist

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Macki »

Ringde en säljare idag och beklagade sig att min beställda bil kommer bli försenad!? Hade ingen aning att jag hade en beställning liggandes men de har jag!
Iallafall jag kan få en vit my23 rwd, advanced, stora batteriet, komfort plus pkt, smart senes pkt, drag för 605000 dvs ytligare 30000 rabatt på kampanjen de har nu.
Men han avrådde mig att välja till smart senes pga lång leveranstid då, valde jag inte det så kunde bilen kommer redan i december senast januari. Bolla lite idéer med honom och säg att bilen är på båten i december men hinner inte levereras innan januari så räcker det att bilen fått regnummer så kan man lägga finansieringen och på så sätt komma runt att förlora 20000:- i klimatbonus, skulle kunna gå enligt honom. Skulle det funka så kan det vara nått att ta med sig. Vet inte om jag ska behålla beställningen för att sälja min bil i höst, om jag får bonus för den, borde kunna gå och göra en slant på den.
Men hur ser det ut för er andra, vad för rabatter får ni?
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

Bonusen räknas på "i trafik" så om säljaren kan ställa på den på dig innan den ens kommit fram till ÅF (och innan årsslutet) så bör det väl gå. :lol:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
DrDR
elbilist

Inlägg av DrDR »

Jeltsin skrev:
Raptor skrev:

Låser priset? Har du inte hängt med vad som hänt?
Nu har jag läst lite i tråden och förstår det som att beställningar annulleras och att det även framgår i avtal att prisjusteringar kan ske i samband med omvärldsläget. Vad trist för en som mig som ändå funderar på in I5 men fullständigt tappar intresset nu.
Står inget i mitt avtal att säljaren kan höja pris eller annullera avtalet, lite oklart vad de lagligt lutar sig mot. Men enligt konsumentköpslagen så gäller att: "Näringsidkaren är dock inte skyldig att fullgöra köpet, om det finns ett hinder som näringsidkaren inte kan övervinna eller om det skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till konsumentens intresse av att näringsidkaren fullgör köpet." Antar att ÅF anser att de inte kan påverka att de inte får leverans av bilar. Ska fråga när de ringer.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Peterle

Inlägg av Peterle »

ÅF ringde idag och beklagade att min beställning annullerades. Och om jag tänkte lägga en ombokning till MY23 så har jag tid fram till måndag...
Det var första och sista försöket att köra en Hyundai! Hantering från Hyundais sida är uruselt!
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

Peterle skrev:
ÅF ringde idag och beklagade att min beställning annullerades. Och om jag tänkte lägga en ombokning till MY23 så har jag tid fram till måndag...
Det var första och sista försöket att köra en Hyundai! Hantering från Hyundais sida är uruselt!
Du hamnar ju först i kön på MY23 och en hel del köpare har lyckats pruta ner så att man nästan får samma pris som innan (men en bättre bil).
Det är såklart riktigt tråkigt både för oss köpare och ÅF att behöva krångla med detta, men det kändes fånigt att ev få en MY22 år 2023.

Jag är faktiskt ganska nöjd att min blev ombokad till en MY23 nu när jag lugnat ner mig lite.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Och jag är sååååå glad att jag redan har en Ioniq 5, och framförallt att jag inte ångrade beställningen så som jag först trodde att jag skulle göra.
Jag kommer vårda den ömt. Känns som man har en raritet i garaget.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

mati skrev:
Och jag är sååååå glad att jag redan har en Ioniq 5, och framförallt att jag inte ångrade beställningen så som jag först trodde att jag skulle göra.
Jag kommer vårda den ömt. Känns som man har en raritet i garaget.
Samma här. Sjukt nöjd att jag köpte min i5 RWD "så länge" i väntan på AWD (hämtade December). Jag som var så nojjig att jag inte skulle hinna få bonusen innan min AWD var framme. :lol:
Väntan på AWD känns inte lika lång när man redan glider runt och njuter varje dag.

Och andrahandsvärdet på min RWD är högt, just nu iaf... Ganska många som nu fått sin bonus som jag vet har bud på 50-70k vinst från bilfirmor.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
DrDR
elbilist

Inlägg av DrDR »

ÅF ringde idag och jag frågade hur Hyundai juridiskt kunde motivera att annullera kontrakten. Han svarade att Hyundai Sverige hade stämt av detta med MRF chefsjurist och att de hade laglig rätt att göra så. Han sa även att några av hans kunder ämnade att driva detta vidare juridiskt.

I vilket fall, efter lite funderande, så har jag bestämt mig för att lägga en ny beställning på MY23. Kommer lägga till digital backspegel. Schysst att även få flush handles och större batteri med förvärmning. Den som väntar på nåt gott...
Solceller 10,3 kWp
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

DrDR skrev:
ÅF ringde idag och jag frågade hur Hyundai juridiskt kunde motivera att annullera kontrakten. Han svarade att Hyundai Sverige hade stämt av detta med MRF chefsjurist och att de hade laglig rätt att göra så. Han sa även att några av hans kunder ämnade att driva detta vidare juridiskt.

I vilket fall, efter lite funderande, så har jag bestämt mig för att lägga en ny beställning på MY23. Kommer lägga till digital backspegel. Schysst att även få flush handles och större batteri med förvärmning. Den som väntar på nåt gott...
Jag la också till digital backspegel på min. Ska bli intressant att se om den gör någon nytta. :D
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

DrDR skrev:

Flush handles har väl alla, frågan är om de är auto presenting eller inte?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Silly Bear

Inlägg av Silly Bear »

Jag har fått samma besked som alla andra.

MY2022 avbokad och för "möjlighet" att boka en MY2023

Säljaren som ringde mig påstod att priset skulle bli 20k högre än min avbokade bil
Och ville jag lägga till utrustning så kostade det såklart extra

Ni som har lyckats deala med era återförsäljare vad har ni fått till för någon deal?
Är själv sämst på att pruta och som det verkar nu ska man bara vara tacksam att man ges "möjligheten" att få köpa en elbil :roll:

När jag bokade i våras så tog jag en som bilfirman hade förbeställt en vit 4x4 essential
Nu har jag ju möjlighet att ändra på utrustningen så det känns väl som man ska ha lite chans att pruta?

Lät som på säljaren att det var bråttom att boka om men jag antar att då har dom kunnat annulera bokningen får fått en ny bokning så då har man noll möjlighet deala i efterhand
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Silly Bear skrev:

Säljaren som ringde mig påstod att priset skulle bli 20k högre än min avbokade bil

Ni som har lyckats deala med era återförsäljare vad har ni fått till för någon deal?
Är själv sämst på att pruta och som det verkar nu ska man bara vara tacksam att man ges "möjligheten" att få köpa en elbil :roll:

När jag bokade i våras så tog jag en som bilfirman hade förbeställt en vit 4x4 essential
Nu har jag ju möjlighet att ändra på utrustningen så det känns väl som man ska ha lite chans att pruta?

Lät som på säljaren att det var bråttom att boka om men jag antar att då har dom kunnat annulera bokningen får fått en ny bokning så då har man noll möjlighet deala i efterhand
Vilken säljare har du? Kan ringa honom och säga att vill du inte ha din köplats kan jag ta den. Tror inte han har någon anledning att pruta.
Silly Bear

Inlägg av Silly Bear »

Lurkern skrev:
Silly Bear skrev:

Vilken säljare har du? Kan ringa honom och säga att vill du inte ha din köplats kan jag ta den. Tror inte han har någon anledning att pruta.

Grymt svar.....tack så mycket....
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

Silly Bear skrev:

Det är många som har lyckats pruta bort hela eller nästan hela prisökningen från MY22 till MY23. Samt mattor, laddkabel etc på köpet.
Om du ska byta spec så ska du 100% välja en Advanced istället för en Essential. MYCKET stor skillnad i hur bilarna upplevs och utrustning som ingår.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
DrDR
elbilist

Inlägg av DrDR »

Hur har ni övriga gjort med vinterdäck? Beställt med bilen eller tredjepart? Behöver in och koda TPMS om man beställer tredjepart?
Solceller 10,3 kWp
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

DrDR skrev:
Hur har ni övriga gjort med vinterdäck? Beställt med bilen eller tredjepart? Behöver in och koda TPMS om man beställer tredjepart?
Köpte tredjepart och beställde modellspecifika TPMS. De gick inte att programmera. Fick köpa svindyra original och byta. De billiga vinterhjulen blev inte så billiga och mycket strul.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

DrDR skrev:
Jag köpte bara däck och kränger om inför varje säsong. Fälgarna och TPMS:erna är så dyra att man kan tjäna stora pengar på att inte ha dubbla uppsättningar.
Johndoe

Inlägg av Johndoe »

Walker skrev:
DrDR skrev:
Köpte tredjepart och beställde modellspecifika TPMS. De gick inte att programmera. Fick köpa svindyra original och byta. De billiga vinterhjulen blev inte så billiga och mycket strul.
Beställde du från hyundaizubehoer.de inklusive TPMS då?
De verkar ju vara original allting, så låter konstigt om de ej fungerar. Och fortfarande flera tusenlappar billigare än att köpa från svensk ÅF.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Jag beställde kompletta hjul från dem. Fungerade fint, tpms fungerade direkt.
Elbilist sedan 2014
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

mati skrev:
DrDR skrev:
Jag köpte bara däck och kränger om inför varje säsong. Fälgarna och TPMS:erna är så dyra att man kan tjäna stora pengar på att inte ha dubbla uppsättningar.
Låter som om skiftningarna tar något längre tid för dig och för mig är tid pengar, men visst närmare 40 som jag tror det går på till IX gör ju att man förstår hur du tänker…
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Dafro skrev:
mati skrev:
DrDR skrev:
Låter som om skiftningarna tar något längre tid för dig och för mig är tid pengar, men visst närmare 40 som jag tror det går på till IX gör ju att man förstår hur du tänker…
Jag tror att det tog knappt en halvtimme när däckverkstaden skiftade däcken i våras. Jag hade jobbdatorn med mig och hade tänkt att jobba under tiden, men det gick så snabbt att jag inte hann göra särskilt mycket. Lägg till 2×10 minuter för att åka till och från däckverkstaden, plus lite extratid för betalning osv, säg en timme totalt.
Att byta hjul (alltså utan att kränga) tar mig totalt ungefär 45 minuter om allt går bra. I princip alltså samma tidsåtgång. Låter jag däckverkstaden göra jobbet så är de snabbare, men då tillkommer ju återigen 20 minuter för resan. Ingen större skillnad alltså. Några minuter hit och dit. Den tiden har jag.
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

mati skrev:
Dafro skrev:
mati skrev:
DrDR skrev:
Jag tror att det tog knappt en halvtimme när däckverkstaden skiftade däcken i våras. Jag hade jobbdatorn med mig och hade tänkt att jobba under tiden, men det gick så snabbt att jag inte hann göra särskilt mycket. Lägg till 2×10 minuter för att åka till och från däckverkstaden, plus lite extratid för betalning osv, säg en timme totalt.
Att byta hjul (alltså utan att kränga) tar mig totalt ungefär 45 minuter om allt går bra. I princip alltså samma tidsåtgång. Låter jag däckverkstaden göra jobbet så är de snabbare, men då tillkommer ju återigen 20 minuter för resan. Ingen större skillnad alltså. Några minuter hit och dit. Den tiden har jag.
;) :o
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Johndoe

Inlägg av Johndoe »

Kan meddela att även vi fått vår MY22 annullerad. Eftersom alla alternativ är rätt kassa så meddelade vi att vi lägger en order på MY23 istället.

Intressant nog så sa säljaren att Sverige endast fått 120-200st (kommer ej ihåg exakt) ioniq 5, medan exempelvis Norge fått 2000+.

Sverige var tydligen en stark marknad för Kia, så man verkade satsa på deras leveranser istället.
Silly Bear

Inlägg av Silly Bear »

Johndoe skrev:
Kan meddela att även vi fått vår MY22 annullerad. Eftersom alla alternativ är rätt kassa så meddelade vi att vi lägger en order på MY23 istället.

Intressant nog så sa säljaren att Sverige endast fått 120-200st (kommer ej ihåg exakt) ioniq 5, medan exempelvis Norge fått 2000+.

Sverige var tydligen en stark marknad för Kia, så man verkade satsa på deras leveranser istället.

Lyckades du förhandla till sig nått för dina extra 20k
Raptor

Inlägg av Raptor »

Silly Bear skrev:
Johndoe skrev:

Lyckades du förhandla till sig nått för dina extra 20k
Var har ni alla fått att MY23 blivit 20000 kr dyrare?
Idag kostar den 639000:-. MY22 kostade 575000:-. Då får man HDA2.0 och inte nedgraderade HDA1.5 med MY23. För att få HDA2.0 så måste man lägga till ytterligare 10000:-.
Det är alltså 75000 kr i skillnad. Sedan blir man kompenserad med 30000:-. Då är det en skillnad på 45000:-.
Sedan kostar Mystic olive dessutom 8900 kr extra om man vill ha den.

Och då får man ett något större batteripack. Men hur mycket är det värt egentligen? 10000?

Alltså en skillnad på 35000:-.

Edit : räknar på AWD Advanced long range.
Skriv svar