Teslas represented three-quarters of all ADAS crashes—273 out of 367 crashes reported between July 2021 and May 15, 2022. The news provides yet more data undermining Tesla's safety claims about its Autopilot system.
Är Tesla sämre än alla andra, eller körs Autopilot mer än andra bilar?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Teslas represented three-quarters of all ADAS crashes—273 out of 367 crashes reported between July 2021 and May 15, 2022. The news provides yet more data undermining Tesla's safety claims about its Autopilot system.
Är Tesla sämre än alla andra, eller körs Autopilot mer än andra bilar?
Teslas represented three-quarters of all ADAS crashes—273 out of 367 crashes reported between July 2021 and May 15, 2022. The news provides yet more data undermining Tesla's safety claims about its Autopilot system.
Är Tesla sämre än alla andra, eller körs Autopilot mer än andra bilar?
Teslas represented three-quarters of all ADAS crashes—273 out of 367 crashes reported between July 2021 and May 15, 2022. The news provides yet more data undermining Tesla's safety claims about its Autopilot system.
Är Tesla sämre än alla andra, eller körs Autopilot mer än andra bilar?
Inte olyckor per km.
Totalt meningslös statistik.
Den som har mest bilar med AP på vägen förlorar ju den statistiken direkt...
Har tesla flest bilar utrustade med förarassistans på vägen?
Teslas bilar rapporterar in direkt via OTA en olycka.
Många andra biltillverkare med icke uppkopplade bilar måste åka ut på platsen och själva koppla in sig i bilen för att se vad som hänt.
Hur ofta tror du det händer?
Teslas represented three-quarters of all ADAS crashes—273 out of 367 crashes reported between July 2021 and May 15, 2022. The news provides yet more data undermining Tesla's safety claims about its Autopilot system.
Är Tesla sämre än alla andra, eller körs Autopilot mer än andra bilar?
Inte olyckor per km.
Totalt meningslös statistik.
Den som har mest bilar med AP på vägen förlorar ju den statistiken direkt...
Har tesla flest bilar utrustade med förarassistans på vägen?
Teslas bilar rapporterar in direkt via OTA en olycka.
Många andra biltillverkare med icke uppkopplade bilar måste åka ut på platsen och själva koppla in sig i bilen för att se vad som hänt.
Hur ofta tror du det händer?
Så du menade att den med flest uppkopplade bilar på vägen förlorar den statistiken? Så alla andra bilar med förarstödfunktioner är inblandade i fler olyckor utan att det registreras någonstans?
Teslas represented three-quarters of all ADAS crashes—273 out of 367 crashes reported between July 2021 and May 15, 2022. The news provides yet more data undermining Tesla's safety claims about its Autopilot system.
Är Tesla sämre än alla andra, eller körs Autopilot mer än andra bilar?
Inte olyckor per km.
Totalt meningslös statistik.
Den som har mest bilar med AP på vägen förlorar ju den statistiken direkt...
Har tesla flest bilar utrustade med förarassistans på vägen?
Teslas bilar rapporterar in direkt via OTA en olycka.
Många andra biltillverkare med icke uppkopplade bilar måste åka ut på platsen och själva koppla in sig i bilen för att se vad som hänt.
Hur ofta tror du det händer?
Det är ett krav sedan ett år tillbaka, att det rapporteras så skulle tro de följer reglerna.
” Since June 2021, automakers have been required to inform NHTSA if any of their vehicles crash while using partially automated driving systems, also known as SAE level 2 systems.”
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
So what can we conclude from this data? Unfortunately, not very much. The data seems to corroborate Tesla’s reported numbers in terms of accident rates on Autopilot, and suggests there is no obvious correlation between Autopilot use and accidents. If there is a positive or negative safety impact, it is far too small for us to assess with the limited data available today. I would love for manufacturers, including Tesla, to release more data and better data. Perhaps the NHTSA will be able to use the reports they’re now receiving to produce greater insights in the future.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Jag skrev en kort notis om detta i "Autonoma fordon"-tråden. Generellt sett är det bra att NHTSA begär in data löpande, men som JM säger är det svårt att dra några slutsatser av datat av många anledningar.
Jag skulle vilja se bl a körd sträcka med ADAS/ADS, huruvida rapporterande bil var vållande eller blev påkörd, och "fleet size" med ADAS/ADS. Tyvärr är det så att många tillverkare har inte telemetrin som Tesla har och kan bara rapportera in olyckor som de blir varse om pga klagomål, än mindre det jag skulle vilja se.
Man kan betrakta detta som ett första steg i alla fall.