Helt otroligt! Ju mer (Mer ! ) jag läser desto mer förvirrad blir jag. Helt otroligt med två kablar. Är de ändå inte tillräckligt långa för att funka oberoende av på vilken sida av bilen som man har uttaget? Om det är en kort kabel så skulle jag förstå att man har två parkeringsplatser per laddare för att kunna ställa sig optimalt, men två kablar?
Känns nästan som nån form av falsk marknadsföring. Man skyltar med 8 ladduttag, men egentligen är det bara 4. Dags att de byter namn till MINDRE, eller FÖR MÅNGA.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Känns nästan som nån form av falsk marknadsföring. Man skyltar med 8 ladduttag, men egentligen är det bara 4. Dags att de byter namn till MINDRE, eller FÖR MÅNGA.
Ja, precis.
Datzun skrev:
Jag fick svar från MER: Tack för att du kontaktar oss på Mer!
Dessvärre kan man bara ladda ett snabbladdaruttag i taget.
Det finns 8 uttag men i praktiken kan man då bara använda 4 samtidigt.
Om du har fler funderingar är du välkommen att återkomma.
Det här svaret väcker ju fler frågor än det ger svar.
Känns nästan som nån form av falsk marknadsföring. Man skyltar med 8 ladduttag, men egentligen är det bara 4. Dags att de byter namn till MINDRE, eller FÖR MÅNGA.
Ja, precis.
Datzun skrev:
Jag fick svar från MER: Tack för att du kontaktar oss på Mer!
Dessvärre kan man bara ladda ett snabbladdaruttag i taget.
Det finns 8 uttag men i praktiken kan man då bara använda 4 samtidigt.
Om du har fler funderingar är du välkommen att återkomma.
Det här svaret väcker ju fler frågor än det ger svar.
Jag ifrågasatte det här till MER och fick nedan svar.
Hej,
Nu har jag tagit detta med min kollega som har varit med och driftsatt laddarna på Time.
Han säger att det ska egentligen vara möjligt att ladda 8st samtidigt men att det är en konfiguration som verkar har blivit fel och det ska vi naturligtvis åtgärda inom det snaraste.
Mitt första svar var egentligen generellt för snabbladdare då man inte kan ladda mer än en åt gången men nu fick jag veta att just de som är uppsatta på Time i Mjölby ska man kunna ladda 2 samtidigt på.
VW ID.7 Pro 2024
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
VW ID.4 Pro 2021 såld
Jag ifrågasatte det här till MER och fick nedan svar.
Hej,
Nu har jag tagit detta med min kollega som har varit med och driftsatt laddarna på Time.
Han säger att det ska egentligen vara möjligt att ladda 8st samtidigt men att det är en konfiguration som verkar har blivit fel och det ska vi naturligtvis åtgärda inom det snaraste.
Mitt första svar var egentligen generellt för snabbladdare då man inte kan ladda mer än en åt gången men nu fick jag veta att just de som är uppsatta på Time i Mjölby ska man kunna ladda 2 samtidigt på.
Den personen vet ju inte vad den pratar om. Det är på den gamla sortens AC / CCS / Chademo-laddare som man bara kan ladda på antingen CCS eller Chademo. Den nya sortens HPC har ju inte alls den begränsningen.
Känns nästan som nån form av falsk marknadsföring. Man skyltar med 8 ladduttag, men egentligen är det bara 4. Dags att de byter namn till MINDRE, eller FÖR MÅNGA.
Ja, precis.
Datzun skrev:
Jag fick svar från MER: Tack för att du kontaktar oss på Mer!
Dessvärre kan man bara ladda ett snabbladdaruttag i taget.
Det finns 8 uttag men i praktiken kan man då bara använda 4 samtidigt.
Om du har fler funderingar är du välkommen att återkomma.
Det här svaret väcker ju fler frågor än det ger svar.
Jag ifrågasatte det här till MER och fick nedan svar.
Hej,
Nu har jag tagit detta med min kollega som har varit med och driftsatt laddarna på Time.
Han säger att det ska egentligen vara möjligt att ladda 8st samtidigt men att det är en konfiguration som verkar har blivit fel och det ska vi naturligtvis åtgärda inom det snaraste.
Mitt första svar var egentligen generellt för snabbladdare då man inte kan ladda mer än en åt gången men nu fick jag veta att just de som är uppsatta på Time i Mjölby ska man kunna ladda 2 samtidigt på.
Fast förmodligen är sanningen som MrEarp säger- det beror på om andra bilen tar >75 kw. Isåfall- no juice for you
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020
Tesla Model 3 LR AWD 2023
Wokeswagen ID.5 GTX 2023
Vill lägga ett litet förslag till hemsidan som borde va enkelt att fixa:
Göra så man slipper skriva in ort för att få fram kartan. Jag brukar inte ha tangentbord till hands och kan inte gå via "min position".
Alltså en knapp: Gå direkt till karta.
Tack för bra sida i övrigt.
Ska kolla på någon bra lösning för det.
Tillsvidare är ett tips att klicka på "I närheten" ändå. Om man inte kan dela sin position lokaliseras en ungefärlig plats baserat på IP. Då hamnar man oftast någorlunda rätt på kartan (om man inte använder VPN i ett annat land såklart, då hamnar man där).
Vill lägga ett litet förslag till hemsidan som borde va enkelt att fixa:
Göra så man slipper skriva in ort för att få fram kartan. Jag brukar inte ha tangentbord till hands och kan inte gå via "min position".
Alltså en knapp: Gå direkt till karta.
Tack för bra sida i övrigt.
Ska kolla på någon bra lösning för det.
Tillsvidare är ett tips att klicka på "I närheten" ändå. Om man inte kan dela sin position lokaliseras en ungefärlig plats baserat på IP. Då hamnar man oftast någorlunda rätt på kartan (om man inte använder VPN i ett annat land såklart, då hamnar man där).
Skulle inte en tanke kunna vara att om man är på svenska sidan så tar knappen en till en översikt av hela Sverige? Om man har ett annat språk så får man en översikt av det/de länderna som språket brukas i...
Jag använder det inte i bilen för plötsliga laddningsbehov där jag befinner mig för stunden (har ingen elbil utan väntar på leverans). Jag använder det för planering och översikt. Så för min del skulle det vara fint att komma till Sverige helt utzoomat så kan man snabbt sikta och zooma in den plats man är intresserad av. Så brukar jag använda tex Eniro, Google Maps, Hemnet och Lantmäteriets Min karta.
Att döma av andra trådar, tex dom om kö vid laddningsstationer, så tror jag att det är fler än jag som sitter och zoomar runt i Sverige på ChargeFinder av mer planeringsskäl och nyfikenhet, alltså inte att med hjälp av position snabbt hitta en laddare i närheten av där man för stunden befinner sig med bilen.
Känner igen mig. Jag slösurfar dagligen in på Chargefinder. Inte på något sätt för ett jag ska ladda, utan enbart av nyfikenhet. Man vill ju veta vilka nya laddare som har dykt upp och så. Det är viktiga saker.
Förr i tiden gick jag alltid in på uppladdning.nu för att kolla läget, men sedan Chargefinder har funnits har jag inte varit inne där en enda gång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Känner igen mig. Jag slösurfar dagligen in på Chargefinder. Inte på något sätt för ett jag ska ladda, utan enbart av nyfikenhet. Man vill ju veta vilka nya laddare som har dykt upp och så. Det är viktiga saker.
Förr i tiden gick jag alltid in på uppladdning.nu för att kolla läget, men sedan Chargefinder har funnits har jag inte varit inne där en enda gång.
För någon vecka sedan fick jag betala för att inte ha koll på uppladdning eller plugshare. Jag skulle hem från Norrköping och snål som jag är såg jag att den gamla 50kW laddaren vid EgenEl-parken i Katrineholm, som nu drivs via InCharge och kostar 2:-/kWh, var online i ChargeFinder och InChargeappen. Så jag skippade SuC och åkte till Katrineholm där jag fann en krossad CCS-handske.. Så det blev att åka bort till Mer-laddarna vid Burger King och fylla på för 6:-/kWh.. (vid BK visade det sig dessutom att de 4x150kW verkar vara 2x delad 150kW).
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri Avgasfri sedan 2015.04.28
Känner igen mig. Jag slösurfar dagligen in på Chargefinder. Inte på något sätt för ett jag ska ladda, utan enbart av nyfikenhet. Man vill ju veta vilka nya laddare som har dykt upp och så. Det är viktiga saker.
Förr i tiden gick jag alltid in på uppladdning.nu för att kolla läget, men sedan Chargefinder har funnits har jag inte varit inne där en enda gång.
Ja, uppladdning.nu verkar vara helt akterseglat idag. De hade ju en app som de sedan slutade att underhålla. Jag kontaktade dem och fick svaret att det var en ny på G, men det var för flera år sedan. Att surfa på en hemsida på mobilen är inte optimalt.
Det som är kul med chargefinder tycker jag är lite att jämföra hur tex vid gränsen till finland är det pris per kWh på svenska sidan och pris per minuts laddning på finska sidan från samma bolag. Blir en ganska rejäl skillnad om man har snabba laddare.
Någon annan som har problem med att sidan blir blank i Safari? Har testat det mesta som att ta bort kakor mm men fortfarande blank och bara i Safari, fungerade i förrgår.
Någon annan som har problem med att sidan blir blank i Safari? Har testat det mesta som att ta bort kakor mm men fortfarande blank och bara i Safari, fungerade i förrgår.
Så är det även för mig. Det har även varit samma fel vid något tidigare tillfälle. Det är ju ett i-landsproblem att använda två webbläsare, men ändå ett problem.
Någon annan som har problem med att sidan blir blank i Safari? Har testat det mesta som att ta bort kakor mm men fortfarande blank och bara i Safari, fungerade i förrgår.
Så är det även för mig. Det har även varit samma fel vid något tidigare tillfälle. Det är ju ett i-landsproblem att använda två webbläsare, men ändå ett problem.
Tack för att ni rapporterar! Vi har märkt att det här problemet kan inträffa i samband med att vi gjort ändringar i en viss del av plattformen. Tror dock vi har hittat felet nu och förhoppningsvis kommer det inte hända framöver.
Funkar det för er nu?
Om någon annan upplever samma eller liknande problem så posta gärna här i tråden eller maila till hello@chargefinder.com
Tack för att ni rapporterar! Vi har märkt att det här problemet kan inträffa i samband med att vi gjort ändringar i en viss del av plattformen. Tror dock vi har hittat felet nu och förhoppningsvis kommer det inte hända framöver.
Funkar det för er nu?
Om någon annan upplever samma eller liknande problem så posta gärna här i tråden eller maila till hello@chargefinder.com
Tack för att ni rapporterar! Vi har märkt att det här problemet kan inträffa i samband med att vi gjort ändringar i en viss del av plattformen. Tror dock vi har hittat felet nu och förhoppningsvis kommer det inte hända framöver.
Funkar det för er nu?
Om någon annan upplever samma eller liknande problem så posta gärna här i tråden eller maila till hello@chargefinder.com
Skulle vilja ha fler steg på kW-stegen för filter.
Kanske även en ny blå nyans för de mellan säg 60-99kW.
Det finns ett ju gäng CSS som är snabbare än 50kW men inte helt 100kW. Bore fint om man kunde särskilja de från alla de som bara är på 50kW.
Vad tror ni om det?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR