Köpråd m3lr 2019

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Fnorrr
Teslaägare

Köpråd m3lr 2019

Inlägg av Fnorrr »

Tja, kollar på en m3lr awd från 2019. Bilen hat skrivande stund gått runt 8000mil och jag undrar är det något man ska se upp med när det gäller m3or so m gått +5000mil?

Tacksam för tips och råd
Användarvisningsbild
xandor82
Teslaägare

Re: Köpråd m3lr 2019

Inlägg av xandor82 »

Hej, har den gått över 8000 mil så har den ingen nybilsgaranti kvar. Det är ju 4 år eller 8000 mil.

Däremot batteri och drivlinegarantin är ju kvar (8 år eller 19200 mil).

Kan du få fram hur mycket degradering det är på batteriet är ju det bra men kan vara svårt beroende på vilken firma som säljer.

Bäst är nog att försöka kolla med förra ägaren om vad som är bytt på bilen. Klassiskt är väl länkarmar.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

xandor82 skrev:
.../ Bäst är nog att försöka kolla med förra ägaren om vad som är bytt på bilen. Klassiskt är väl länkarmar.
På en Model 3?

Tänker du inte på en S eller X nu?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Flajjan
Teslaägare

Inlägg av Flajjan »

Gör som du skulle gjort med vilken bil som helst, testa alla funktioner, känn efter vibrationer eller missljud.

På min 2019 stökar emellanåt elhissen på förardörren, mina dörrar knakade när man öppnade dom (bytt dörrstängarna på garanti) det låter som något är löst bakom instr panelen.

Elhiss stöket kommer och går, knarret skall förhoppningsvis lösas när tekniker kommer.

Skulle säga att det är lite småfel, troligen inte mer än normalbilen och det mesta på en 2019 borde vara löst av tidigare ägare. Bilen dåligt isolerad och allmänt amerikansk, men det vet man när man köper en dylik bil tänker jag.
Tesla 3 Performance fsd 2019 - Elin
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
Användarvisningsbild
xandor82
Teslaägare

Inlägg av xandor82 »

SwedishAdvocate skrev:
xandor82 skrev:
.../ Bäst är nog att försöka kolla med förra ägaren om vad som är bytt på bilen. Klassiskt är väl länkarmar.
På en Model 3?

Model 3, min har iaf bytt länkarmar fram två gånger :)
SwedishAdvocate

xandor82 skrev:
SwedishAdvocate skrev:
xandor82 skrev:
På en Model 3?

Model 3, min har iaf bytt länkarmar fram två gånger :)
Är det en LR eller en P?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
xandor82
Teslaägare

Inlägg av xandor82 »

P förvisso..
SwedishAdvocate

xandor82 skrev:
P förvisso..
Det är bara det att jag inte hört att folk bytt länkarmar på M3P innan, men det kanske är vanligt det med... Erkänner att jag inte har ngn vidare koll på just det här...
Elvis2022

Inlägg av Elvis2022 »

Jag köpte nyss och precis som övriga säger är att kolla bilens skick , grundläggande. Lär dig beräkna batteri och normalt för en Tesla m3 2019 är 8-10% degradering efter 2-3 år. Har sett exemplar med 15% degradering och de ska du undvika, helst. Någorlunda bra värde på batteri är på LR 70 kW kvar. Från ursprungliga 78kw.

Tänk på att du ska ha fälgar och bra däck, dyrt att köpa, kablar ska följa med , teckna extra försäkring som förlänger nybils garanti . Pris 12tkr.

Bilfirman har ingen historik. Så upp till dig.
Användarvisningsbild
xandor82
Teslaägare

Inlägg av xandor82 »

Elvis2022 skrev:
Jag köpte nyss och precis som övriga säger är att kolla bilens skick , grundläggande. Lär dig beräkna batteri och normalt för en Tesla m3 2019 är 8-10% degradering efter 2-3 år. Har sett exemplar med 15% degradering och de ska du undvika, helst. Någorlunda bra värde på batteri är på LR 70 kW kvar. Från ursprungliga 78kw.

Tänk på att du ska ha fälgar och bra däck, dyrt att köpa, kablar ska följa med , teckna extra försäkring som förlänger nybils garanti . Pris 12tkr.

Bilfirman har ingen historik. Så upp till dig.
Många bra punkter här Elvis.

Personligen kan jag bli lite arg på mig själv att jag inte synade bilen mer noggrant innan jag köpte i april. Många "fabrikationsfel" på min 2019 som jag hittar nya varje dag. Tex. dörrarna sitter olika långt ut, samma med handtagen. Lackskador/lack som saknas, repor som man hittar lite sporadiskt (vit bil så syns inte i alla väderlekar). Min plastkåpa i frunken satt inte fast heller (clipsen har lostnat på höger sidan).

Tecka extra försäkring som förlänger nybilsgaranti? Det finns väl inte annat än om man köper beggat hos Tesla direkt?
Annars är det inte en nybilsgaranti utan bara en försäkring som inte täcker i närheten av vad nybilsgarantin.

Om jag inte förstår fel?
Skriv svar