Oslo: Andelen elbilar ökar och står nu för totalt 30 procent

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Oslo: Andelen elbilar ökar och står nu för totalt 30 pro

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Skulle säga att iaf. Sverige så är läget bra mycket sämre med snabbladdning än för iaf. 2-3 år sedan. Finns nu klart färre snabbladdningspunkter/elbil än tidigare. Trenden är negativ, och nu när Tesla öppnat upp så är inte ens en Tesla längre någon garanti för trygg snabbladdning.
Glaset är alltid halvtomt med andra ord. Nej, jag håller inte med. För 2-3 år år sedan var det omöjligt att resa hela landet runt i en elbil som inte var en Tesla. Det var så glest mellan snabbladdarna att man helt enkelt inte kunde ta sig överallt.
Så är det inte längre. Numera går det (nästan) att åka överallt. Det är mycket tätare mellan laddarna, och laddarna har fått mer effekt också. Att det nu istället kan finnas risk för köer är en helt annan sak.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

nek0 skrev:
Hur man än gör blir vissa aldrig nöjda.
Ni som klagar hela tiden starta eget parti,vinn valet och fixa så alla blir nöjda. Vad är problemet?
Du har ju ändå val. Köp en diesel och betala massa skatt eller en elbil och räkna med att få vänta på din tur till laddaren några timmar per år.
Skall fundera lite på hur jag skall göra.

Har beställt en MYP, som jag testkörde i veckan. Den var riktigt trevlig för att vara SUV, men tyvärr allt för långt ifrån min kära M3. Hade hoppats att den skulle vara mer lik M3 än vad den var. Även om jag tyckte kvaliteten kändes bättre och tystare bil, så kommer jag inte byta M3 till MYP. Det var ändå, trots att den var bra, allt för mycket SUV/busskänsla i den.

Det som jag är inne på är att eventuellt ta MYP som vår ersättare till vår E-klass diesel. Men är osäker på hur vi skall göra. Även osäkert nu med miljöbonusen om den uteblir. Uteblir miljöbonus, och det dessutom tilltar med laddproblem vid resor, så lutar det åt att vi avbeställer MYP och istället beställer en ny E-klass till våren (ny generationens E-klass lanseras i kombiversion 2023).

Ingen brådska eller panik på något sätt. Avvaktar lugnt och ser hur köer/bonus utvecklas innan vi tar beslut.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Nej, jag håller inte med. För 2-3 år år sedan var det omöjligt att resa hela landet runt i en elbil som inte var en Tesla. Det var så glest mellan snabbladdarna att man helt enkelt inte kunde ta sig överallt.
Så är det inte längre. Numera går det (nästan) att åka överallt. Det är mycket tätare mellan laddarna, och laddarna har fått mer effekt också. Att det nu istället kan finnas risk för köer är en helt annan sak.
Ni och vi resor nog på väldigt olika sätt. Har själv klart upplevt allt mer köer och problem nu än tidigare. Som vi rest tidigare har jag aldrig saknat SuC där jag/vi rest. Inte en enda gång. Reser rätt mycket med elbil och snabbladdar rätt mycket på många resor under de senaste tre åren (som jag förstår på dig att du knappt gjort alls).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
mati skrev:
Nej, jag håller inte med. För 2-3 år år sedan var det omöjligt att resa hela landet runt i en elbil som inte var en Tesla. Det var så glest mellan snabbladdarna att man helt enkelt inte kunde ta sig överallt.
Ni och vi resor nog på väldigt olika sätt. Har själv klart upplevt allt mer köer och problem nu än tidigare. Som vi rest tidigare har jag aldrig saknat SuC där jag/vi rest. Inte en enda gång. Reser rätt mycket med elbil och snabbladdar rätt mycket på många resor under de senaste tre åren (som jag förstår på dig att du knappt gjort alls).
Ja, det är nog rätt att helgardera med en sista dieselbil.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

martinot skrev:
mati skrev:
Stämmer, vi har inte rest nånstans de senaste åren. Också delvis pga att det helt enkelt inte gick så bra med e-tron. För få eller inga laddmöjligheter utmed vägarna vi ville köra på gjorde att vi helt enkelt avstod. Skillnaden mot tidigare, när vi hade Tesla, var enorm.
Men nu skulle det faktiskt fungera igen. Att man riskerar stå i kö är ju inte alls samma sak som att inte kunna åka alls eftersom det inte finns några laddare.
Mickep

Inlägg av Mickep »

I år kommer McDonalds sätta upp 3 st 150 kw laddare (delade) i min stad. Det kommer ge en enorm push åt de rika elbilsägare som tidigare som mest har haft 50 kw (22 kw) 5 bilar per laddare (riks värdet 10 st elbil per laddare)
Tesla och ionity lyser med sin frånvaro. Hoppas mer att Max kommer matcha.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Mickep skrev:
I år kommer McDonalds sätta upp 3 st 150 kw laddare (delade) i min stad. Det kommer ge en enorm push åt de rika elbilsägare som tidigare som mest har haft 50 kw (22 kw) 5 bilar per laddare (riks värdet 10 st elbil per laddare)
Tesla och ionity lyser med sin frånvaro. Hoppas mer att Max kommer matcha.
Och din stad är?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mati skrev:
martinot skrev:
mati skrev:
Stämmer, vi har inte rest nånstans de senaste åren. Också delvis pga att det helt enkelt inte gick så bra med e-tron. För få eller inga laddmöjligheter utmed vägarna vi ville köra på gjorde att vi helt enkelt avstod. Skillnaden mot tidigare, när vi hade Tesla, var enorm.
Men nu skulle det faktiskt fungera igen. Att man riskerar stå i kö är ju inte alls samma sak som att inte kunna åka alls eftersom det inte finns några laddare.
Jo, jag är helt med på att det är en förbättring för er med icke-Teslor att kunna resa nu när SuC öppnat upp för er.

Tyvärr har det som en konsekvens av det blivit en försämring för oss med Teslor. Nu får vi uppleva både trasiga laddare och köer, vilket vi tidigare i princip varit helt förskonade ifrån.
Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:

Jo, det lutar att det nog får bli så. Avvaktar bonusdebaklet först och ser vad som händer där innan jag avbeställer vår MYP. Har ju ingen brådska, och kan ju lika gärna vänta tills den 8/7 iaf. innan jag tar något beslut i frågan.

På hemvägen i dag så var det fullt på Tesla Jönköping SuC. Första gången någonsin för mig, och då har jag kört problemfritt i tre års tid med Tesla. Dessutom 5 st trasiga laddpunkter. Har aldrig heller varit med om det innan hos Tesla SuC. Kanske har varit Ioniq5/EV6 som varit där och laddat, eller annan bil, som slagit de ur spel. Skyller dock inte på de elbilarna (även om det verkar vara ett känt problem att Hyndai/KIA och Tesla SuC kan slå ut varandra). Känns som Tesla inte gjort sitt jobb och testat saker ordentligt innan de öppnade upp SuC-nätet. Ansvaret ligger helt på Tesla här.
SuC Jönköping trasiga laddpunkter 22-06-12.jpg
Hade först tänkt att skippa Jönköping och åka till nästa SuC, men vi hade inte så mycket batteri så vi ändrade oss och åkte tillbaka. Som tur var så hade någon precis åkt när vi anlände, och fick den sista hela laddplatsen!

Puh! :shock:

De fem som var trasiga gjorde ju inte mycket nytta. :evil:

Nu efter att Tesla öppnat upp SuC så har jag som Teslaägare fått känna på mycket av den rädsla och oro på långa bilresor som många icke-Teslaägare berättat om.

Tänk vad snabbt saker kan ändra sig...

Får väl vara glad för de tre underbara "guldår" jag haft med bekymmersfritt långresande med elbil med Tesla SuC. Nu är tydligen sötebrödsdagarna över. Efter att de öppnat upp så sitter vi alla i samma båt (på gott och ont).
Bild
Swede1

Inlägg av Swede1 »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:

Jo, det lutar att det nog får bli så. Avvaktar bonusdebaklet först och ser vad som händer där innan jag avbeställer vår MYP. Har ju ingen brådska, och kan ju lika gärna vänta tills den 8/7 iaf. innan jag tar något beslut i frågan.

På hemvägen i dag så var det fullt på Tesla Jönköping SuC. Första gången någonsin för mig, och då har jag kört problemfritt i tre års tid med Tesla. Dessutom 5 st trasiga laddpunkter. Har aldrig heller varit med om det innan hos Tesla SuC. Kanske har varit Ioniq5/EV6 som varit där och laddat, eller annan bil, som slagit de ur spel. Skyller dock inte på de elbilarna (även om det verkar vara ett känt problem att Hyndai/KIA och Tesla SuC kan slå ut varandra). Känns som Tesla inte gjort sitt jobb och testat saker ordentligt innan de öppnade upp SuC-nätet. Ansvaret ligger helt på Tesla här.
Hade först tänkt att skippa Jönköping och åka till nästa SuC, men vi hade inte så mycket batteri så vi ändrade oss och åkte tillbaka. Som tur var så hade någon precis åkt när vi anlände, och fick den sista hela laddplatsen!

Nu efter att Tesla öppnat upp SuC så har jag som Teslaägare fått känna på mycket av den rädsla och oro på långa bilresor som många icke-Teslaägare berättat om.

Får väl vara glad för de tre underbara "guldår" jag haft med bekymmersfritt långresande med elbil med Tesla SuC. Nu är tydligen sötebrödsdagarna över. Efter att de öppnat upp så sitter vi alla i samma båt (på gott och ont).
Lägg in inlägget under tex tråden ”När är det kö”. Mkt intressant.
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:

Lider med dig och en eloge att du lägger problemet på Tesla och inte ägarna till icke Teslor. Dock mpstenjag säga att som det byggs laddare det senaste året har det inte gjorts innan så vi får hoppas att det snart blir bättre. Jag väntar fortfarande på minuttaxa för att styra långsamladdande bilar tex MG från ionity 300 kW laddare tex.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Jo, jag är helt med på att det är en förbättring för er med icke-Teslor att kunna resa nu när SuC öppnat upp för er.

Tyvärr har det som en konsekvens av det blivit en försämring för oss med Teslor. Nu får vi uppleva både trasiga laddare och köer, vilket vi tidigare i princip varit helt förskonade ifrån.
Fast det är ju inte enbart pga SuC-öppnandet att situationen har förbättrats för oss. I Norrland, ja givetvis, men inte i resten av Sverige och Europa. Det är ett trevllgt tillskott i laddinfrastrukturen, men inte avgörande för att man ska kunna åka vart man vill. Inte längre. Observera att jag inte pratar om att behöva stå och köa. Jag utgår ifrån att det kan vara kö eller till och med att det är kö. Jag pratar enbart om att överhuvudtaget kunna ladda. Det gick inte tidigare eftersom det inte fanns några laddare. Nu är yttäckningen så pass bra att det faktiskt går att hanka sig fram från laddare till laddare utan att behöva göra en massa omvägar. Läget är långt ifrån optimalt. Men helt klart bättre än för 3 år sedan. Om man är beredd på att behöva stå i kö vill säga.
Jag stod förresten i kö igår. Men det var hos en bensinmack. Svärfar behövde bensin för gräsklipparen och vi fick vänta på vår tur. Risken för köer är alltså inte begränsad till snabbladdning. Gräset är inte alltid grönare på andra sidan staketet.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Swede1 skrev:

Lägg in inlägget under tex tråden ”När är det kö”. Mkt intressant.
Ok. Skall göra så.
mati skrev:
Jag stod förresten i kö igår. Men det var hos en bensinmack. Svärfar behövde bensin för gräsklipparen och vi fick vänta på vår tur. Risken för köer är alltså inte begränsad till snabbladdning. Gräset är inte alltid grönare på andra sidan staketet.
Visst kan det vara en kö även på bensinmackar. Är det extremt sällan så kan man dock leva med det. Hände mig senast för ca 5-6 år sedan utanför Lysekil.

Kanske bara var en orelaterad slump, men kändes som de köerna och problemen jag råkade ut för vid första semesterresan med familjen i helgen dock var relaterade till just öppnandet av SuC. Detta som jag upplevde i helgen har inte hänt mig under tre år med rätt mycket resande med Tesla på SuC (även om jag vet att det förekommit för någon i väldigt enstaka fall).
Bild
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag tror att alla bilägare får justera sin inställning till hur förutsättningarna för en en bilresa kommer att vara i framtiden. Kanske bara under en övergångsperiod på 10-20 år, men ändå. Med elbil tar det lite längre tid att ta sig från A till B, iaf på resor som innebär att man måste ladda under färden. Och man får ta risken att det är köer så att man inte kan ladda direkt man kommer fram till en laddstation. Det bara är så. Elbilen kommer att ta över, att köra på fossilt bränsle kommer på ett eller annat sätt att begränsas och till slut i praktiken bara att vara för veteranbilsentusiaster.

Jag hade en Zoe 22 kWh de första tre åren, ytterligare ett halvår körde jag en Zoe 43 kWh. Enbart 22 kW AC-laddning. Körde en hel del resor bl.a. till Malmö och Göteborg. Till Malmö kunde det ta upp till 10 timmar mot c:a 5 med fossilbil. C:a 8 timmar med 43 kWh-varianten, så 6 timmar med Tesla är helt OK. Massor av människor är helt i händerna på tåginfrastrukturen, vilken inte alltid är helt optimal och det blir för dagpendlare av och till rätt långa dagar då de blir sittande med signalfel el.dyl. Jag är väldigt glad för att jag har tillgång till en bil, trots att det är en elbil som tar mig fram något lite långsammare på långfärder.

Man får tagga ned, helt enkelt, inte förutsätta att alla resor kommer att gå exakt som man tänkt sig. Ser vi några decennier tillbaka så tog långresor betydligt längre tid med bil än i dag beroende på att vägarna hade en helt annan status. Nu är det snart klart med motorvägsbygget på E4 mellan Ljungby och Markaryd, men för 35 år sedan var det inte mycket motorväg på E4 söder om Norrköping. Då tog en Malmöresa betydligt längre tid och det var helt naturligt.

Nu vet jag att det är många på det här forumet som inte är särskilt imponerade av miljö-/hållbarhetsargument, men en obegränsad tillgänglighet på laddstationer är ju också en fråga om hur stora resurser man ska lägga ned, och därmed också hur stor miljöbelastning man ska acceptera, för att ingen ska bli upprörd över att en bilresa tar lite längre tid än man beräknade.

Mitt recept för att kyla ned mig själv är att inte planera för allt för snabba resor utan planera in en större tidsåtgång och en viss osäkerhet och se till att man har nåt att göra om man blir stående i nån kö.

Men jag är ju sån där flummig miljöromantiker som tycker att det är viktigare att vi får en snabb övergång till elbilar än att mitt liv får vara exakt likadant som förut. 8-)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Jerker skrev:
Jag tror att alla bilägare får justera sin inställning till hur förutsättningarna för en en bilresa kommer att vara i framtiden. Kanske bara under en övergångsperiod på 10-20 år, men ändå. Med elbil tar det lite längre tid att ta sig från A till B, iaf på resor som innebär att man måste ladda under färden. Och man får ta risken att det är köer så att man inte kan ladda direkt man kommer fram till en laddstation. Det bara är så. Elbilen kommer att ta över, att köra på fossilt bränsle kommer på ett eller annat sätt att begränsas och till slut i praktiken bara att vara för veteranbilsentusiaster.
Oavsett var vi står i frågan om miljöuppoffring och begränsningar av bilismen, så tror jag att du har 100% rätt i ovan förutsägelse.

Den har fö. gällt elbilister även långt tidigare, men med skillnaden att den nu även gäller alla oss här som kör Tesla.
Bild
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag som tyskfödd har alltid varit van vid precis det tänket, att behöva planera för eventuella köer. Och då pratar vi stau, alltså oändligt långa köer på motorvägen som kan vara riktigt tidskrävande. Har ingenting med elbilar att göra, det drabbar alla i samma utsträckning. Men det är samtidigt ingenting man hetsar upp sig för. Det är bara acceptera. Att eventuellt behöva vänta på en ledig laddplats i 30 minuter förstör inte reseplaneringen på något sätt när man redan har kalkylerat med 1 timmes stau-tid.
Jag tror att gemene svensken är väldigt bortskämd när det kommer till restid. Risken att man hamnar i nån kö är ju totalt obefintlig i vanliga fall, och även om trafiken är tät och man åker en resa på tiotals mil så går det att planera resan nästan på minutnivå. Jag kan fortfarande bli helt fascinerad över detta. Då blir det såklart extremt påtagligt när denna lyx plötsligt sabbas av en oförutsedd laddkö.
macky

Inlägg av macky »

mati skrev:
Jag som tyskfödd har alltid varit van vid precis det tänket, att behöva planera för eventuella köer. Och då pratar vi stau, alltså oändligt långa köer på motorvägen som kan vara riktigt tidskrävande. Har ingenting med elbilar att göra, det drabbar alla i samma utsträckning. Men det är samtidigt ingenting man hetsar upp sig för. Det är bara acceptera. Att eventuellt behöva vänta på en ledig laddplats i 30 minuter förstör inte reseplaneringen på något sätt när man redan har kalkylerat med 1 timmes stau-tid.
Jag tror att gemene svensken är väldigt bortskämd när det kommer till restid. Risken att man hamnar i nån kö är ju totalt obefintlig i vanliga fall, och även om trafiken är tät och man åker en resa på tiotals mil så går att planera resan nästan på minutnivå. Jag kan fortfarande bli helt fascinerad över detta. Då blir det såklart extremt påtagligt när denna lyx plötsligt sabbas av en oförutsedd laddkö.
Jag glider lite off topic. Ok för att köer är rätt ovanliga på de stora vägarna mellan våra större städer. Men de finns definitivt i Sthlm med omnejd. Min resa från norrort ned till landet utanför Nyköping har tagit 3-3.25 timmar senaste gångerna. Bör ta ca 1 timme och 45 min. Det är kö med hastighet på ca 20 km/h från norrtull ned till Södertälje, ca 3,5 mil. Spelar inte så stor roll om du kör kl 15 eller 18 heller vad det verkar. Vi är tillbaka till läget för 10 år sen innan denna sträcka blev 3-filig. Förbifarten byggs men kommer ju bara göra att man hamnar i 2 mils kö ned till Stälje istället för 3.5. Alltid denna underdimensionering av vägarna i Sthlm.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Ja, Sverige är ju extremt ojämnt befolkat, typ alla bor i ett fåtal städer. Men för långresor gäller ju oftast att man inte drabbas av Stockholms trafiksituation. Har man väl kommit ut på en större väg så rullar det på utan avbrott. Så är det ju inte i Tyskland som jag beskrev ovan. Där kan bilköerna bara uppstå ur tomma intet, mitt på motorvägen, utan synlig anledning. Och plötsligt står man mer eller mindre stilla i en timme. Så är det ju inte i Sverige än.
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

mati skrev:
Ja, Sverige är ju extremt ojämnt befolkat, typ alla bor i ett fåtal städer. Men för långresor gäller ju oftast att man inte drabbas av Stockholms trafiksituation. Har man väl kommit ut på en större väg så rullar det på utan avbrott. Så är det ju inte i Tyskland som jag beskrev ovan. Där kan bilköerna bara uppstå ur tomma intet, mitt på motorvägen, utan synlig anledning. Och plötsligt står man mer eller mindre stilla i en timme. Så är det ju inte i Sverige än.
Du beskriver Stockholm väldigt bra där
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

mati skrev:
Jag tror att gemene svensken är väldigt bortskämd när det kommer till restid. Risken att man hamnar i nån kö är ju totalt obefintlig i vanliga fall, och även om trafiken är tät och man åker en resa på tiotals mil så går det att planera resan nästan på minutnivå. Jag kan fortfarande bli helt fascinerad över detta. Då blir det såklart extremt påtagligt när denna lyx plötsligt sabbas av en oförutsedd laddkö.
Kan hålla med. Om du har premiumabbonemang från Tesla får du fantastiska realtidsinfo om trafik i navigatorn vilket sparat oss massa restid (samt fått se trevlig landsbygd speciellt i Tyskland utanför parkeringsplatsen Autobahn) bara den (sån stor skillnad jämfört med ICE-bil är det inte om man åker långt och startar resan med full eller nära full laddning). Hur som så är det klart värt att gå över till eldrift känner jag efter +12000mil med Tesla.

MVH
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Gargamel skrev:
mati skrev:
Ja, Sthlm intar en särställning i Sverige med sitt köelände. Gbg har inte alls samma problem och Malmö inte ens i närheten.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Därför jag bara hade tvåhjulingar när jag bodde i Sthlm. Fattar inte hur folk orkar sitta i kö dag ut och dag in. Livet bara rinner iväg.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Gargamel skrev:
mati skrev:
Stockholm är inte Sverige.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Ja, Sthlm intar en särställning i Sverige med sitt köelände. Gbg har inte alls samma problem och Malmö inte ens i närheten.
Jag har ju numera ett jobb i Gbg som jag åker till typ ett par gånger i månaden (orkar inte oftare), men jag kan hålla med om att det inte är så himla farligt med köer faktiskt. Trots att de gräver om i hela stan. Det blir lite trögt på en del ställen när jag åker hem från Torslanda vid 17-tiden, det är ju då alla andra också ska hem. Men det är inte mer än att det kanske tar 5-10 minuter extra tid. Alla eländiga vägbyggen på E20 mellan Vårgårda och Vara är faktiskt mycket större flaskhalsar just nu. Det blir nog bra när det är färdigt. Men då är jag nog inte kvar på det uppdraget. ;)
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

mati skrev:
Gargamel skrev:
mati skrev:
Stockholm är inte Sverige.
Var någonstans skrev jag det?
Skriv svar