Jag tror att alla bilägare får justera sin inställning till hur förutsättningarna för en en bilresa kommer att vara i framtiden. Kanske bara under en övergångsperiod på 10-20 år, men ändå. Med elbil tar det lite längre tid att ta sig från A till B, iaf på resor som innebär att man måste ladda under färden. Och man får ta risken att det är köer så att man inte kan ladda direkt man kommer fram till en laddstation. Det bara är så. Elbilen kommer att ta över, att köra på fossilt bränsle kommer på ett eller annat sätt att begränsas och till slut i praktiken bara att vara för veteranbilsentusiaster.
Jag hade en Zoe 22 kWh de första tre åren, ytterligare ett halvår körde jag en Zoe 43 kWh. Enbart 22 kW AC-laddning. Körde en hel del resor bl.a. till Malmö och Göteborg. Till Malmö kunde det ta upp till 10 timmar mot c:a 5 med fossilbil. C:a 8 timmar med 43 kWh-varianten, så 6 timmar med Tesla är helt OK. Massor av människor är helt i händerna på tåginfrastrukturen, vilken inte alltid är helt optimal och det blir för dagpendlare av och till rätt långa dagar då de blir sittande med signalfel el.dyl. Jag är väldigt glad för att jag har tillgång till en bil, trots att det är en elbil som tar mig fram något lite långsammare på långfärder.
Man får tagga ned, helt enkelt, inte förutsätta att alla resor kommer att gå exakt som man tänkt sig. Ser vi några decennier tillbaka så tog långresor betydligt längre tid med bil än i dag beroende på att vägarna hade en helt annan status. Nu är det snart klart med motorvägsbygget på E4 mellan Ljungby och Markaryd, men för 35 år sedan var det inte mycket motorväg på E4 söder om Norrköping. Då tog en Malmöresa betydligt längre tid och det var helt naturligt.
Nu vet jag att det är många på det här forumet som inte är särskilt imponerade av miljö-/hållbarhetsargument, men en obegränsad tillgänglighet på laddstationer är ju också en fråga om hur stora resurser man ska lägga ned, och därmed också hur stor miljöbelastning man ska acceptera, för att ingen ska bli upprörd över att en bilresa tar lite längre tid än man beräknade.
Mitt recept för att kyla ned mig själv är att inte planera för allt för snabba resor utan planera in en större tidsåtgång och en viss osäkerhet och se till att man har nåt att göra om man blir stående i nån kö.
Men jag är ju sån där flummig miljöromantiker som tycker att det är viktigare att vi får en snabb övergång till elbilar än att mitt liv får vara exakt likadant som förut.