Hjälp - Låter som råmande ko när vi bromsar

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
elbilsroadtrip
Teslaägare

Inlägg av elbilsroadtrip »

Hej,
Någon som varit med om att bilen råmar som en brunstig ko?

Så här låter vår lånebil, en bakhjulsdriven MS 2014, när man trycker ned bromsen:
https://youtube.com/shorts/ZfSncZjp7NQ

En annan egenhet var att kylfläkten gick i 1,5 timmar efter körning.
Vi upplevde också motorbromsverkan som lägre än tidigare Teslor vi kört.

Kan det vara något problem med bromsarna?

Vi hade tänkt använda denna bil för vår månadslånga medelhavsresa i sommar men kanske inte är en bra idé?!
Garantin går dessutom ut 20:e juni, när vi planerar vara på väg.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Re: Hjälp - Låter som råmande ko när vi bromsar

Inlägg av tor-ake »

Någon annan kommer kanske svara bättre, men det finns en vakuumpump till bromsarna på tidiga model s, och den låter ibland.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... kes.38808/
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
elbilsroadtrip
Teslaägare

Tack ja det är ju samma ljud. Tyder det på något fel?

Och det andra fenomenet, att kylpumpen är igång 90 minuter efter att körningen avslutats;
Är det också ett känt problem?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Som jag förstår det räknas det inte som ett fel att vakuumpumpen låter.

Att kylfläktarna går är inte heller ett problem, bara de stannar till slut. Men någon som äger en tidig S borde svara.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Ett tips om du har lånebil från Tesla, kolla att försäkringen gäller utomlands. Vi körde på 500mil sommarsemester ner i Europa. När vi kommer hem berättade jag lite om turen för de på Tesla jag lämnade tillbaks den till. De tyckte det lät vågat med tanke på att försäkringen inte gäller utomlands på låne-Teslor, glad jag inte visste det innan eller under resan. Hade blivit lite nervös då :lol:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Om det är lånebil från Tesla så står det väl i villkoren att man inte får köra utomlands med den. Dessutom är det väl milbegränsning.
Så var det när jag lånade en redan 2020.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
elbilsroadtrip
Teslaägare

Ok så det är inte helt ovanligt med råmande broms på gamla model S:or.

Det är inte en lånebil från Tesla det rör sig om, utan en som vi är på väg att köpa. (Har betalat halva köpeskillingen och ska slutföra affären imorgon är det tänkt).

Vi gillar bilen men är lite oroliga att missljudet kan tyda på större problem. Läste på några USA forum att ljudet eventuellt kan vara kopplat till läckage i broms-systemet. Och der känns ju jobbigt i så fall.

Efter att ha läst om missljudet tyckte jag sen att vår bromspedal känns för mjuk. Man kan pressa ned den rätt långt, medan jag antar den borde vara mer stum och typ bara gå ned halvvägs mot golvet (?).

Bilen är från juni 2014 och har fortfarande garanti till 20/6.
Kan drivenhetsgarantin täcka eventuella läckage i broms-systemet?
Om det nu är detta som ligger bakom ko-råmandet och mjuka bromspedalen.

Jättetack för alla svar och tips!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Tunna bromsbelägg och/eller luft i systemet kan nog ge ”mjuk”/svampig pedal-känsla också…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
Om det är lånebil från Tesla så står det väl i villkoren att man inte får köra utomlands med den. Dessutom är det väl milbegränsning.
Fick lånebilen utkörd med bärgare, så inget papper att få. Detta var väl i 2016 eller 17 tror jag. Dom reagerade lite på trippmätaren, det var det som triggade samtalen om var vi varit nånstans. Var egentligen helt ok att slippa 500mil på min egen bil den gången :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
taliz skrev:
Fick lånebilen utkörd med bärgare, så inget papper att få. Detta var väl i 2016 eller 17 tror jag. Dom reagerade lite på trippmätaren, det var det som triggade samtalen om var vi varit nånstans. Var egentligen helt ok att slippa 500mil på min egen bil den gången :D
Det var längesen. Dom är betydligt mer restriktiva nu. Har för mig det är Avis som hanterar det åt dom.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
Det var längesen. Dom är betydligt mer restriktiva nu. Har för mig det är Avis som hanterar det åt dom.
dom var ju tydligen restriktiva även då jag lånade bil, så att det blivit ändå "värre" gör bara att man ska passa på ändå mer.
Model 3-24/Polestar 3-24
Skriv svar