Enligt Mobility Swedens beräkningar drabbas nu ungefär 25 procent av elbilarna som före Rysslands invasion av Ukraina låg på under 700 000 kronor. Detta eftersom biltillverkarna sedan dess tvingats höja priserna på grund av inflation och andra kostnadsökningar.
Uppskattningsvis 45 000 bilar hamnar nu över 700 000-gränsen, enligt Mobility Sweden, och får således inte bonus. Pristaket kommer att drabba många som beställt sina bilar sedan länge, eftersom komponentsbristen och kriget i Ukraina lett till rekordlånga leveranstider.
Den stora vinsten är ju inte att gå från fossilbil till elbil, den är ju om stora massan istället minskar sitt bilresande. Går från 2 bilar till 1, hyr bil istället för att köpa, byter ut bil mot cykel för vissa sträckor.
Bra att den nu försvinner över 700k!
Eftersom elbilen är så mycket effektivare och bättre än en fossilbil så räcker det inte med en halvering alltså från 2 till 1 bil, vad nu det skulle ha för betydelse alls eftersom det är körsträckan som är boven för fossilen. Du måste minska körningen ner till 1/5 för att det ska vara lika bra som en elbil. Om alla byter till elbil så kommer det ha en enorm effekt för miljön.
Att ta bort bonusen för dyra bilar gör ju att drömmen om en bil med bra utrymme och dragkrok försvinner för väldigt många. Det är ändå 10% av priset eller halva kontantinsatsen.
Du missar ju helt att en elbil är betydligt smutsigare att tillverka än en fossilbil.
"Vår biltrafik måste minska med 30 procent om vi ska nå Sveriges klimatmål för transportsektorn till 2030 – även med en ambitiös omställning mot eldrift"
Det sjukaste är ju att bonusen kostar mindre för staten ju dyrare bilen är, eftersom momsintäkten är större.
Beror ju på vad man antar att alternativet är. Kanske en annan dyr bil? Kanske annan konsumtion?
Att folk väljer elbil är ju en stor förlustaffär för staten då vi inte köper en massa högbeskattad bensin eller diesel.
Alternativet för mig är mer pengar på börsen. Så då sprids mina pengar över världen. Å andra sidan blir det mer konsumtion i framtiden istället.
Dina pengar kommer inte bolagen tillgodo. Pengarna är ju dina.
Ja men för att köpa aktier behöver det finnas en säljare, så jag ger säljaren pengar, den kan ju då finnas var som helst i världen. Jag menade inte att jag gav bolagen pengar.
Det står inte hur det skall bestämmas men skrivelsen i förordningen tyder rätt mycket på att det blir skatteverkets listor. Det är alltså inte relevant vad man betalat för bilen utan det är priset när den introducerades som är viktigt vilket matchar rätt väl med vad skatteverkets listor visar.
Det står inte hur det skall bestämmas men skrivelsen i förordningen tyder rätt mycket på att det blir skatteverkets listor. Det är alltså inte relevant vad man betalat för bilen utan det är priset när den introducerades som är viktigt vilket matchar rätt väl med vad skatteverkets listor visar.
Men skatteverket listor uppdateras väl med jämna mellanrum utifrån bilens pris? Men bilen introducers bara en gång.
Blir ju också omvänt ganska skumt. Jag fick leverans av min Y i mars (och får således bonus). Detta lär ju inte vara negativt för begagnatpriserna på Y om man säger så. Sedan är ju allt osäkert med inflation, krig, komponentbrist och alltmänt kaos.
I praktiken spelar denna ändring inte så stor roll. Begagnat-priserna blir högre för bilar över 700k.
Det luriga är dom bilarna som ligger precis på gränsen. Listan uppddateras två gånger per år, tänk om bilen hamnar på fel sida och sträcket precis före man tar leverans.
Samt hur sätts detta nybilspris av SKV, är det tillverkaren som uppger det eller kollar SKV på priserna i prislistor från ÅF eller vad det för modell dom tillämpar.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Det sjukaste är ju att bonusen kostar mindre för staten ju dyrare bilen är, eftersom momsintäkten är större.
Ja fast i praktiken blir det lite annat. Jag har just beställt en E-tron 55, leverans i slutet av året.
Jag bidrar med 225 tusen moms och får 0:- av staten i bonus.
Så i mitt case sparar staten iaf. 70k
Men du kommer bli nöjd, är grymt trevlig. Visst lite längre räckvidd hade inte gjort ont men laddar som en boss!
Ps: jag får heller ingen bonus för min ix50 som kommer om ett drygt år, men höjt förmånsvärde.