NoA blir sämre kräver blinkning
Moderator: Redaktion
NoA blir sämre kräver blinkning
Nu blir NoA sämre för oss i EU. Av någon anledning så anses det vara säkrare om jag håller i ratten och blinkar när bilen väljer en avfart. Varför går lagstiftningen baklänges?
Stulen bild från Facebook.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Re: NoA blir sämre kräver blinkning
Så du menar att det inte är säkrare att det är bekräftat att du håller i ratten och själv initierar ett filbyte än att bilen får göra det själv utan att kolla ifall föraren är redo att ta över? Skulle säga att det är rätt uppenbart säkrare ifall det görs när det bekräftats att föraren är beredd.LarsL skrev:Nu blir NoA sämre för oss i EU. Av någon anledning så anses det vara säkrare om jag håller i ratten och blinkar när bilen väljer en avfart. Varför går lagstiftningen baklänges?
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Antagligen för att det kanske ökar din känsla av att det är du som är ansvarig för körningen?LarsL skrev:Nu blir NoA sämre för oss i EU. Av någon anledning så anses det vara säkrare om jag håller i ratten och blinkar när bilen väljer en avfart. Varför går lagstiftningen baklänges?
"Lagstiftningen" har inte ändrats. Det är Tesla som släpper funktioner som inte är godkända på marknader där det finns regler för vad man får göra av säkerhetsskäl.LarsL skrev:Varför går lagstiftningen baklänges?
Jag använder aldrig NoA, då jag tycker funktionen är poänglös (utanför USA) innan dess bilen får göra filbyten själv. Om avfarter från motorväg funkar eller ej är en bagatell i sammanhanget som jag tycker var konstig att man hade utan det förstnämnda eftersom det är en sorts filbyte.
Nu har experter i 40+ länder inkl EU, UK, Ryssland, Japan, Thailand m fl har tagit fram en ny standard för 130km/h autonomi inklusive filbyten, så nu får Tesla och andra tillverkare ta och skylla på något annat än att lagstiftaren inte tillåter funktionen. Det är bara att certifiera sig för R157 eller säga att man inte kan göra det säkert nog istället för att lämpa över ansvaret på föraren som inte kör.
Har den blivit sämre? Jag har för mig att man alltid var tvungen att blinka, annars fortsatte bilen i samma körfält.LarsL skrev:Nu blir NoA sämre för oss i EU. Av någon anledning så anses det vara säkrare om jag håller i ratten och blinkar när bilen väljer en avfart. Varför går lagstiftningen baklänges?
Var länge sedan jag hade NoA, tycker inte det var värt att köpa till innan FSD är här.
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
NoA blir ju helt useless om den inte kan initiera avfarten själv. USPen, som jag uppfattade den var ju att den sköter att välja rätt avfart, så man inte missar avfarten för att man är upptagen med att kolla trafiken runtomkring.
Då kan man ju lika gärna bara ligga på autosteer och svänga av själv när navigatorn säger till.
Då kan man ju lika gärna bara ligga på autosteer och svänga av själv när navigatorn säger till.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Ja, precis det var ju en av poängerna att bilen valde rätt avfart. Annars är den ju på samma nivå som min AP1 där man måste blinka och hoppas på att bilen vill byta fil.tor-ake skrev:NoA blir ju helt useless om den inte kan initiera avfarten själv. USPen, som jag uppfattade den var ju att den sköter att välja rätt avfart, så man inte missar avfarten för att man är upptagen med att kolla trafiken runtomkring.
Ryssland, va skönt nu känner jag mig trygg.spacecoin skrev:Nu har experter i 40+ länder inkl EU, UK, Ryssland, Japan, Thailand m fl har tagit fram en ny standard för 130km/h autonomi inklusive filbyten, så nu får Tesla och andra tillverkare ta och skylla på något annat än att lagstiftaren inte tillåter funktionen. Det är bara att certifiera sig för R157 eller säga att man inte kan göra det säkert nog istället för att lämpa över ansvaret på föraren som inte kör.
- RagWal
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Jag kommer nog bli lite purken om inte Tesla är tidig på bollen med 130km/h och L3 på svenska motorvägar. Hoppas verkligen att de kan prioritera och lösa detta.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Jag har svårt att se att det någonsin blir någon autonomi i motorvägsfart med bilar sålda före 2024. De har för dåliga sensorer i allmänhet och ingen redundans. Eftersom kameror lätt blir bländade i motljus så tror jag att utan en HD radar/lidar är det inte möjligt att få tillräcklig säkerhet ens på torra vägar, vilket vi har fyra månader om året i Sverige, om vi har tur.RagWal skrev:Jag kommer nog bli lite purken om inte Tesla är tidig på bollen med 130km/h och L3 på svenska motorvägar. Hoppas verkligen att de kan prioritera och lösa detta.
En 1.2MP kamera har heller inte särskilt många pixlar att titta på för att bedöma risk flera hundra meter framåt även om man har världens bästa programvara i bilarna.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Ja jag är skeptisk till om Teslas nuvarande sensorer kommer fungera tillräckligt bra för att bli godkända, de skall ju dock lägga till HD radar någongång snart verkar det som så det lär hjälpa till mycket om de kan få till en vettig programvara som använder båda.spacecoin skrev:Jag har svårt att se att det någonsin blir någon autonomi i motorvägsfart med bilar sålda före 2024. De har för dåliga sensorer i allmänhet och ingen redundans. Eftersom kameror lätt blir bländade i motljus så tror jag att utan en HD radar/lidar är det inte möjligt att få tillräcklig säkerhet ens på torra vägar, vilket vi har fyra månader om året i Sverige, om vi har tur.
En 1.2MP kamera har heller inte särskilt många pixlar att titta på för att bedöma risk flera hundra meter framåt även om man har världens bästa programvara i bilarna.
Oavsett blir det skoj nu när det faktiskt kommer finnas regelverk och lagar som gör att det är möjligt att få ett system godkänt för faktiskt autonomi i någon utsträckning. Då kan ingen tillverkare längre stå och skylla på EU eller lagar som begränsar användandet på motorväg.
På motorväg skulle redan min AP1 bil klara sig bara den fick så tekniskt inga problem. Problemet är ju fortfarande lagstiftningen och politiker som inte vill att Tesla ska konkurrera ut de lokala tillverkarna.
Klara vad? AP är inte autonomi. Det är händerna på ratten och blocken på vägen som gäller i L2. I L3 är det bilen som kör och tillverkaren är ansvarig för olyckor. Du kan titta på film eller jobba i en L3-bil i autonomt läge.LarsL skrev:På motorväg skulle redan min AP1 bil klara sig bara den fick så tekniskt inga problem. Problemet är ju fortfarande lagstiftningen och politiker som inte vill att Tesla ska konkurrera ut de lokala tillverkarna.
Jag tror inte du ska prova att sätta på dig en ögonbindel näste gång du är på motorvägen och ta av den efter en timme och se hur det gick.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Jag kör till jobbet utan att göra något annat än att blinka från det att jag kör upp på motorvägen tills dess jag kör av den. Bilen fattar så klart inga beslut eller vet vart den är men den fixar körningen utan att jag behöver ingripa.
Nyckelordet är att DU kör. Om bilen ska köra så måste det funka på ett säkert vis oavsett olyckor, vägarbeten eller andra medtrafikanters beteende. På ett sådant sätt att du skulle satsa ditt liv på att det alltid funkar, varje dag.LarsL skrev:Jag kör till jobbet utan att göra något annat än att blinka från det att jag kör upp på motorvägen tills dess jag kör av den. Bilen fattar så klart inga beslut eller vet vart den är men den fixar körningen utan att jag behöver ingripa.
Ungefär på samma sätt som jag åker med dottern eller frun. Med uppmärksamhet och kontroll på vad de gör.spacecoin skrev:På ett sådant sätt att du skulle satsa ditt liv på att det alltid funkar, varje dag?LarsL skrev:Jag kör till jobbet utan att göra något annat än att blinka från det att jag kör upp på motorvägen tills dess jag kör av den. Bilen fattar så klart inga beslut eller vet vart den är men den fixar körningen utan att jag behöver ingripa.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Nej lagarna är inte emot Tesla specifikt, även Audi har blivit kraftigt begränsad till den grad att de la ner nivå 3 för ett tag sedan då det gick för långsamt på juridikfronten för dem. Det är helt enkelt så att Teslas system inte är tillräckligt "vattentätt" för att man skall kunna släppa den lös utan förare som kontrollerar något och klarar inte av att säkert hantera situationer som den inte förstår sig på, det är precis därför lagarna finns för att reglera vad systemen skall klara av för händelser och hur de skall agera när de stöter på något den inte förstår.LarsL skrev:På motorväg skulle redan min AP1 bil klara sig bara den fick så tekniskt inga problem. Problemet är ju fortfarande lagstiftningen och politiker som inte vill att Tesla ska konkurrera ut de lokala tillverkarna.
Ja, men låt för helsike systemet vara så bra det kan vara och inte i onödan fördumma det. Säg att det funkar precis som när jag övningskör med dottern? Hon får kör precis vart som helst och hur som helst efter bästa förmåga men det är jag som kör, inte hon. Kör hon för fort får jag böter eller blir av med körkortet. Låt AP bilar fungera på samma sätt låt mig övervaka systemet och ha fullt ansvar men låt systemet vara så bra som det kan vara. Vi behandlas som omyndiga i EU av våra politiker 

Det här har inte något med EU att göra över huvud taget.
I övrigt tycker jag du argumenterar du lite som att du inte tycker att säkerhetsbälte ska vara obligatoriskt och att airbag skulle kunna vara ett tillval.
Ska bilar styra själva ska även tillverkaren vara ansvarig och garantera funktion, kan man tycka. På samma sätt ska de granskas och godkännas, som vilken pacemaker som helt.
I övrigt tycker jag du argumenterar du lite som att du inte tycker att säkerhetsbälte ska vara obligatoriskt och att airbag skulle kunna vara ett tillval.
Ska bilar styra själva ska även tillverkaren vara ansvarig och garantera funktion, kan man tycka. På samma sätt ska de granskas och godkännas, som vilken pacemaker som helt.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Fast bilen får ju göra det förutom att om den skall lämna filen måste föraren initiera det så att det inte är någon tvivel i att föraren är närvarande och kontrollerat att det är säkert. NoA har inte tagit avfarter perfekt alla gånger, har varit flertalet tillfällen jag fått ingripa när det varit försvårande omständigheter. Så jag tycker det är bra att det finns någon begränsning fram tills man upprättat kontroller av systemet så det kunnat visa att det uppfyller kraven på säkerhet.LarsL skrev:Ja, men låt för helsike systemet vara så bra det kan vara och inte i onödan fördumma det. Säg att det funkar precis som när jag övningskör med dottern? Hon får kör precis vart som helst och hur som helst efter bästa förmåga men det är jag som kör, inte hon. Kör hon för fort får jag böter eller blir av med körkortet. Låt AP bilar fungera på samma sätt låt mig övervaka systemet och ha fullt ansvar men låt systemet vara så bra som det kan vara. Vi behandlas som omyndiga i EU av våra politiker
Det är väl tyvärr så att rätt många inte övervakar i den nivå som behövs. Läs dödsfall usa.LarsL skrev:Ja, men låt för helsike systemet vara så bra det kan vara och inte i onödan fördumma det. Säg att det funkar precis som när jag övningskör med dottern? Hon får kör precis vart som helst och hur som helst efter bästa förmåga men det är jag som kör, inte hon. Kör hon för fort får jag böter eller blir av med körkortet. Låt AP bilar fungera på samma sätt låt mig övervaka systemet och ha fullt ansvar men låt systemet vara så bra som det kan vara. Vi behandlas som omyndiga i EU av våra politiker
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Tycker ni som önskar slippa köra era bilar själva ska vara glada att halvdana system släpps fritt. Det kan nämligen bara gå på ett sätt och det är att det kommer uppstå olyckor. Kanske inte med tesla utan med det sämsta systemet på marknaden. Man kan inte låta kunderna avgöra vad som är säkert nog.
Det skulle ju räcka med en allvarlig olycka så kan det mycket väl bli tal om att förbjuda level2 och bara godkänna level3 och uppåt. Då får ni köra själva i många år framöver.
Det skulle ju räcka med en allvarlig olycka så kan det mycket väl bli tal om att förbjuda level2 och bara godkänna level3 och uppåt. Då får ni köra själva i många år framöver.