Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av wannabee »

viktorjacobs skrev:
Jag har beräknad lev 14-28 juni och gjorde igår slutbetalningen (innan pristaket dök upp :? ). Nu har det dykt upp en ny knapp på bilsidan, se nedan. När jag trycker på knappen så kommer jag dock till en helt tom sida. Någon som har gått igenom hela köpflödet tidigare och vet hur det ska funka? Man blir ju lite stressad av beskedet igår, hoppas innerligt att leveransen håller innan 8 juli.
Skärmavbild 2022-06-10 kl. 08.15.35.png
Nåt sånt har jag inte, står:
Mottagen betalning

Din slutbetalning har mottagits
Så de har fått alla pengarna för bilen
Nästa steg
Förberedelse inför leverans

Vem behöver närvara på leveransdagen?
Alla som anges som registrerad ägare....
EGY

Inlägg av EGY »

Kan vi starta en stödgrupp för alla oss som först fick försening från maj till i höst och nu också går miste om klimatbonusen? :)

När leveransförsening av min Model Y från maj till september/oktober var ett faktum försökte jag få lite medkänsla från min sambo. Jag visade det nya uppskattade leveransdatumet, suckade och sa att det inte blir någon ny bil i sommar. "Men det är väl bra, nu har du ju ett datum i alla fall", sa hon. Ni som vet hur det känns förstår min känsla i det ögonblicket.

Jag försökte att inte stressa upp mig på grund av förseningarna. Jag valde att behålla min ursprungliga beställning och inte ändra den i hopp om att få leverans tidigare. Nu däremot börjar man ju fundera. Jag vill fortfarande ha min bil och är inte intresserad av någon annan bil än Model Y. Chansen att man hinner få leverans innan 8 juli om man ändrar beställningen nu känns inte jättestor men det kanske är värt ett försök. Det värsta som kan hända är ju att man inte får leverans innan 8 juli, och det är ju där jag redan befinner mig.

Sen blir man ju heligt förbannad av Annika Strandhälls uttalande om att folk som har råd att köpa bil över 700 000 kr inte behöver ekonomiskt stöd i form av klimatbonusen. Jag tror att det är många som har tagit med klimatbonusen i sin kalkyl när man tänkt köpa elbil och kanske har det varit den som gjort att man valt att köpa elbil istället för fossilbil.

Oh well, ursäkta gnället men det finns ju ingen annanstans man kan vädra sina känslor om detta än här. :)
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

EGY skrev:
Kan vi starta en stödgrupp för alla oss som först fick försening från maj till i höst och nu också går miste om klimatbonusen? :)

När leveransförsening av min Model Y från maj till september/oktober var ett faktum försökte jag få lite medkänsla från min sambo. Jag visade det nya uppskattade leveransdatumet, suckade och sa att det inte blir någon ny bil i sommar. "Men det är väl bra, nu har du ju ett datum i alla fall", sa hon. Ni som vet hur det känns förstår min känsla i det ögonblicket.

Jag försökte att inte stressa upp mig på grund av förseningarna. Jag valde att behålla min ursprungliga beställning och inte ändra den i hopp om att få leverans tidigare. Nu däremot börjar man ju fundera. Jag vill fortfarande ha min bil och är inte intresserad av någon annan bil än Model Y. Chansen att man hinner få leverans innan 8 juli om man ändrar beställningen nu känns inte jättestor men det kanske är värt ett försök. Det värsta som kan hända är ju att man inte får leverans innan 8 juli, och det är ju där jag redan befinner mig.

Sen blir man ju heligt förbannad av Annika Strandhälls uttalande om att folk som har råd att köpa bil över 700 000 kr inte behöver ekonomiskt stöd i form av klimatbonusen. Jag tror att det är många som har tagit med klimatbonusen i sin kalkyl när man tänkt köpa elbil och kanske har det varit den som gjort att man valt att köpa elbil istället för fossilbil.

Oh well, ursäkta gnället men det finns ju ingen annanstans man kan vädra sina känslor om detta än här. :)
Jag kände mig som om jag var i din situation ganska länge då jag hade Juli som leveransmånad pga 19 tums hjul ända tills jag fick tider i Juni och sedan VIN

Nu hade jag råkat välja en av två konfigurationer där 100% på vår väntelista fick bil tilldelad. GS19 och RS20 (om nu alla som fått VIN anmält detta i listan)

Någon hade ju nyligen ändrat från SS20 till SS19 och blivit tilldelad bil med VIN i Juni, trots att i listan så har bara 1 av 5 beställda fått VIN men svårt att råda er som eventuellt valt vit bil som ju inte kostar extra VS19 har ju 9 av 15 fått VIN. Det inverkar ju även när man gjorde beställningen, ju längre det dröjer innan man ändrar så finns ju färre och färre omatchade bilar som redan står på fartygen kvar att dela ut.
Användarvisningsbild
acorn
Teslaägare

Inlägg av acorn »

viktorjacobs skrev:
Jag har beräknad lev 14-28 juni och gjorde igår slutbetalningen (innan pristaket dök upp :? ). Nu har det dykt upp en ny knapp på bilsidan, se nedan. När jag trycker på knappen så kommer jag dock till en helt tom sida. Någon som har gått igenom hela köpflödet tidigare och vet hur det ska funka? Man blir ju lite stressad av beskedet igår, hoppas innerligt att leveransen håller innan 8 juli.
Inte sett tidigare men kan inte tänka mig att det har något med beslutet igår att göra. Oavsett så full betalning erläggas till Tesla sen är det staten som betalar ut 70 000 till dig i efterhand, inte att den är 70 000 billigare vid inköpstillfället.
viktorjacobs

Inlägg av viktorjacobs »

wannabee skrev:
viktorjacobs skrev:
Nåt sånt har jag inte, står:
Mottagen betalning

Din slutbetalning har mottagits
Så de har fått alla pengarna för bilen
Nästa steg
Förberedelse inför leverans

Vem behöver närvara på leveransdagen?
Alla som anges som registrerad ägare....
Tack, då sitter jag lugnt (well...) i båten och väntar på att betalningen ska registreras helt enkelt.

acorn skrev:
viktorjacobs skrev:
Inte sett tidigare men kan inte tänka mig att det har något med beslutet igår att göra. Oavsett så full betalning erläggas till Tesla sen är det staten som betalar ut 70 000 till dig i efterhand, inte att den är 70 000 billigare vid inköpstillfället.
Precis, den tåggången hade jag koll på men ser nu hur det kunde uppfattas som att det var klimatbonusen jag efterfrågade. Men det är jag med på att den hanteras separat. Jag tänkte bara om det var något med knappen som dök upp.
Användarvisningsbild
ADHC
Teslaägare

Inlägg av ADHC »

Highfoot skrev:
ADHC skrev:
EGY skrev:
Till er som ändrat era beställningar från 20” till 19” ganska nyligen: har ni fått nya uppskattade leveransdatum redan? Och i så fall, var de mycket bättre än leveranstiden för 20”?
Ja! Från okt-dec till juli. Fick VIN och slutfaktura två dagar efter ändringen.
Vilka färger har 19”-bilen som du fick VIN på?
Vit med svart inredning dvs helt standard.
Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare

Inlägg av Highfoot »

ADHC skrev:
Highfoot skrev:
ADHC skrev:
EGY skrev:
Till er som ändrat era beställningar från 20” till 19” ganska nyligen: har ni fått nya uppskattade leveransdatum redan? Och i så fall, var de mycket bättre än leveranstiden för 20”?
Snyggt, grattis! När la du beställningen ursprungligen? Vet inte om jag vågar prova samma sak. :)
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Theben har passerat Gibraltar!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
ADHC
Teslaägare

Inlägg av ADHC »

Highfoot skrev:
ADHC skrev:
Highfoot skrev:
ADHC skrev:
EGY skrev:
Snyggt, grattis! När la du beställningen ursprungligen? Vet inte om jag vågar prova samma sak. :)
23 mars beställde jag en röd 19" och sen ändrade jag till vit 20" för att få snabbare leverans :roll: nån gång i april. Synd dock att jag gissar att bilen kommer liiite försent för att få bonusen...
Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare

Inlägg av Highfoot »

Vi håller tummarna att du får den innan den 8:e juli! :)

Men detta måste ju betyda att man behåller sin plats i kön på något sätt, även om man ändrar detaljer i beställningen?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Samtidigt som man knappast kan smita före de som redan är tilldelade ett VIN, antar jag. Men det verkar onekligen som att det inte alls fungerar som Tesla kommunicerat.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Referralkod: ts.la/Roger53431

Inlägg av FlyingBlue »

jonasl skrev:
Samtidigt som man knappast kan smita före de som redan är tilldelade ett VIN, antar jag. Men det verkar onekligen som att det inte alls fungerar som Tesla kommunicerat.
Vad tesla kommunicerar på webben är att ändringar kan påverka pris och leveranstid. Båda sakerna stämmer i mitt fall, rätt riktning på leveranstid och fel riktning på pris. Det skulle väl kunna vara enskilda SA som uttrycker sig på annat sätt, eller helt enkelt missuppfattas av "oss" då "vi" redan gjort en egen tolkning av texten.
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Användarvisningsbild
Tillsynsmannen
Teslaägare

Inlägg av Tillsynsmannen »

jonasl skrev:
Det här med att "få tilldelat ett VIN" - vad betyder det? Jag har VIN i källkoden, alltså inte något officiellt, och ett estimerat leveransfönster 21-29 juni som jag fått information om via SMS.
Användarvisningsbild
termosen
Teslaägare

Inlägg av termosen »

Tillsynsmannen skrev:
jonasl skrev:
Det här med att "få tilldelat ett VIN" - vad betyder det? Jag har VIN i källkoden, alltså inte något officiellt, och ett estimerat leveransfönster 21-29 juni som jag fått information om via SMS.
Jag har likadant, men inte fått något sms från Tesla, men pratade med dem nyss och de kunde se att jag hade en bil dedikerade till min beställning.
Slutbesked om mer specifikt datum var nästa steg, och då också slutfaktura.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
Venator
Teslaägare

Inlägg av Venator »

Är det NÅGON som fått uppdaterat besked med lev i q2 på vit/svart 20”?
Finns det någon möjlighet att vit 20” levereras i juni?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Har du inte fått något sms om leverans ännu tror jag det är kört.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Razorman82
Teslaägare

Inlägg av Razorman82 »

Fick ifrån min SA idag att estimerat aug- sep på Min MYLR svart/svart 20” … går via autoplan så mer än så ser jag inte… beställd 31/3
Användarvisningsbild
mapearce
Teslaägare

Inlägg av mapearce »

Just got an SMS to book the car collection from Trosta/Stockholm. Booked to collect 21st June.

Ordered 1st April for White/White 19"

Bild

Bild
Senast redigerad av mapearce, redigerad totalt 3 gång.
SWE - 2024 Tesla Model X LR
SWE - 2020 Audi A6 Avant
SWE - 2022 Tesla Model Y LR
SWE - 2020 Volkswagen ID3
SWE - Range Rover Velar
UK - Porsche 911 GT
USA - Tesla Model S P90D
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

Tillsynsmannen skrev:
jonasl skrev:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/VIN-kod

Det är chassinummer, ett unikt nummer för varje bil som tillverkats.
LasseKongo

Inlägg av LasseKongo »

Nu fick jag också sms för att välja tid, tog första bästa den 21:a juni. Vit/vit, 19”
Användarvisningsbild
Ghideon
Teslaägare

Inlägg av Ghideon »

mapearce skrev:
Just got an SMS to book the car collection from Trosta/Stockholm. Booked to collect 21st June.
Fick också nyss SMS och ska hämta i Trosta. Grå/svart MYLR 20" beställd 19/4 -22
Användarvisningsbild
Lurana
Teslaägare

Inlägg av Lurana »

Jag har också fått SMS:et att boka datum och tid. F.r.o.m. 22 juni swushar jag runt i en Tesla :D

Blå/svart 20". Beställd 10/4 -22 och hämtas i Trosta.
Senast redigerad av Lurana, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
WhiskeyTangoFoxtrot
Teslaägare

Inlägg av WhiskeyTangoFoxtrot »

Ghideon skrev:
mapearce skrev:
Fick också nyss SMS och ska hämta i Trosta. Grå/svart MYLR 20" beställd 19/4 -22
Grattis! Du har alltså fått "det andra" SMSet att faktiskt boka tid och inte meddelandet om att du kommer få ett meddelande om att boka tid?
Dizzycap

Inlägg av Dizzycap »

Fick precis sms om leverans 21-23 juni.
Vit/sv MYLR 19” beställde 10Mars.
I och med det så avbeställer jag (nog) min MYP.
Användarvisningsbild
berthrsd
Teslaägare

Inlägg av berthrsd »

Tesla verkar ha tappat kontrollen fullständigt... Fått tre ändringar av leveranstid idag, först till 23 september - 21 november, sen oktober - december, och nu nyss 21 juli - 4 augusti. Klagar självklart inte på att få kortare leveranstid, men förvirringen verkar total. (sv/sv MYP)
Skriv svar