Kan vi starta en stödgrupp för alla oss som först fick försening från maj till i höst och nu också går miste om klimatbonusen?
När leveransförsening av min Model Y från maj till september/oktober var ett faktum försökte jag få lite medkänsla från min sambo. Jag visade det nya uppskattade leveransdatumet, suckade och sa att det inte blir någon ny bil i sommar. "Men det är väl bra, nu har du ju ett datum i alla fall", sa hon. Ni som vet hur det känns förstår min känsla i det ögonblicket.
Jag försökte att inte stressa upp mig på grund av förseningarna. Jag valde att behålla min ursprungliga beställning och inte ändra den i hopp om att få leverans tidigare. Nu däremot börjar man ju fundera. Jag vill fortfarande ha min bil och är inte intresserad av någon annan bil än Model Y. Chansen att man hinner få leverans innan 8 juli om man ändrar beställningen nu känns inte jättestor men det kanske är värt ett försök. Det värsta som kan hända är ju att man inte får leverans innan 8 juli, och det är ju där jag redan befinner mig.
Sen blir man ju heligt förbannad av Annika Strandhälls uttalande om att folk som har råd att köpa bil över 700 000 kr inte behöver ekonomiskt stöd i form av klimatbonusen. Jag tror att det är många som har tagit med klimatbonusen i sin kalkyl när man tänkt köpa elbil och kanske har det varit den som gjort att man valt att köpa elbil istället för fossilbil.
Oh well, ursäkta gnället men det finns ju ingen annanstans man kan vädra sina känslor om detta än här.