MS var ju tok-felsatt jfr MX 5-seat. 9600. Lite mer lastutrymme och en dragkrok, 4000 i månaden tack... Prisskillnaden var vad 15%? Dubbla förmånsvärdet.MWall skrev:Det som möjliggjorde köpet av Model S var ett förmånsvärde på ~5 tkr i månaden.
Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr
Moderator: Redaktion
Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr
Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr
spacecoin skrev:Det var ju tok-felsatt jfr MX 5-seat. 9600. Lite mer lastutrymme och en dragkrok, 4000 i månaden tack... Prisskillnaden var vad 15%-20%? Dubbla förmånsvärdet.MWall skrev:Det som möjliggjorde köpet av Model S var ett förmånsvärde på ~5 tkr i månaden.
Förmånsvärdet sattes efter "jämförbar bil". Dvs Model S jämfördes med S90 och 520d medan Model X jämfördes med XC90 och X5. Det hade precis ingenting att göra med vad bilen i sig faktiskt kostade. Det har det nu från med 1 juli. Och därför får _alla_ dyra elbilar högt förmånsvärde.
Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr
Jo, jag vet. Jag kan ju tycka att det är rimligt att det är baserat på pris och inte på någon subjektiv hittepå-modell, även om det är surt för er som kört billigt förut.MWall skrev:Förmånsvärdet sattes efter "jämförbar bil". Dvs Model S jämfördes med S90 och 520d medan Model X jämfördes med XC90 och X5. Det hade precis ingenting att göra med vad bilen i sig faktiskt kostade. Det har det nu från med 1 juli. Och därför får _alla_ dyra elbilar högt förmånsvärde.spacecoin skrev:Det var ju tok-felsatt jfr MX 5-seat. 9600. Lite mer lastutrymme och en dragkrok, 4000 i månaden tack... Prisskillnaden var vad 15%-20%? Dubbla förmånsvärdet.MWall skrev:Det som möjliggjorde köpet av Model S var ett förmånsvärde på ~5 tkr i månaden.
Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr
Ja det är ju i grunden en bra ändring som genomförs nu. Men utan den så hade jag nog kört fossilt fortfarande. Finns egentligen fortfarande ingen elbil som jag har råd med privat som lockar. Och jag vägrar se fantastiska andrahandsvärden som något bestående. Högre räntor, dyrare levnadsomkostnader och sämre konjunktur kan nog ställa till det för dyrare bilar om något/några år.spacecoin skrev:Jo, jag vet. Jag kan ju tycka att det är rimligt att det är baserat på pris och inte på någon subjektiv hittepå-modell, även om det är surt för er som kört billigt förut.MWall skrev:Förmånsvärdet sattes efter "jämförbar bil". Dvs Model S jämfördes med S90 och 520d medan Model X jämfördes med XC90 och X5. Det hade precis ingenting att göra med vad bilen i sig faktiskt kostade. Det har det nu från med 1 juli. Och därför får _alla_ dyra elbilar högt förmånsvärde.spacecoin skrev:Det var ju tok-felsatt jfr MX 5-seat. 9600. Lite mer lastutrymme och en dragkrok, 4000 i månaden tack... Prisskillnaden var vad 15%-20%? Dubbla förmånsvärdet.MWall skrev:Det som möjliggjorde köpet av Model S var ett förmånsvärde på ~5 tkr i månaden.
Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr
Vem ska du rösta på?Fredrik j skrev:Vem får din röst istället och vad tycker det partiet om bonus/malus?Bruno skrev:De förlorade min röst, även om det verkar som att vi får MYLR innan 8/7. En dyr bil drar in mer moms än en billigare, så staten tjänar på ”rikingarna” som köper Tesla och andra dyrare bilar.
Vem jag röstar på kommer att vara min hemlighet...
Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr
Mitt största problem med detta är egentligen att de dribblar fram och tillbaka med olika regler hela tiden, och kommer med beslut som ska gälla inom alldeles för snäv framtid. Det är ganska mycket ekonomi i de saker de förändrar, vilket man önskar hade haft viss planerbarhet. Nu känns det som en förskoleklass som byter riktning baserat på att man kommer på saker efterhand som inte blev som tänkt.Bruno skrev:Vem ska du rösta på?Fredrik j skrev:Vem får din röst istället och vad tycker det partiet om bonus/malus?Bruno skrev:De förlorade min röst, även om det verkar som att vi får MYLR innan 8/7. En dyr bil drar in mer moms än en billigare, så staten tjänar på ”rikingarna” som köper Tesla och andra dyrare bilar.
Vem jag röstar på kommer att vara min hemlighet...
Model Y LR
Model S 100D -18
Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr
Enligt Ny Teknik:
https://www.nyteknik.se/elbilar/nu-satt ... en-7034144
Här är elbilarna som tappar bonusen:
Audi E-tron/E-tron Sportback
Audi E-tron GT
BMW i4 M50
BMW iX
BMW i7
BMW iX3
Ford Mustang Mach-e
Jaguar I-Pace EV400
Kia EV6 GT
Mercedes EQE
Mercedes EQS
Porsche Taycan
Porsche Taycan Cross Turismo
Porsche Taycan Sport Turismo
Tesla Model 3 Performance
Tesla Model Y Long Range
Tesla Model Y Performance
https://www.nyteknik.se/elbilar/nu-satt ... en-7034144
Här är elbilarna som tappar bonusen:
Audi E-tron/E-tron Sportback
Audi E-tron GT
BMW i4 M50
BMW iX
BMW i7
BMW iX3
Ford Mustang Mach-e
Jaguar I-Pace EV400
Kia EV6 GT
Mercedes EQE
Mercedes EQS
Porsche Taycan
Porsche Taycan Cross Turismo
Porsche Taycan Sport Turismo
Tesla Model 3 Performance
Tesla Model Y Long Range
Tesla Model Y Performance
Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr
Jo, Norge har ju varit mycket konsekventare, och dessutom också lyckats extremt mycket bättre med övergången till elbilar än Sverige. Det är ju klar fakta, hur än våra svenska politiker vill vrida och vända på det.Melon Must skrev:Sossarna ser nu till att göra bonus-malus systemet ännu sämre. Jag tycker det är viktigt att premiera övergången till el, se hur snabbt det gick i Norge med tydligare och konsekventa ekonomiska incitament för att köpa elbil. För mig personligen som kör för lite för att det ska löna sig att skaffa en elbil som passar mina behov så år bonusen en hjälp att byta bort fossilbilen. Jag var beredd att betala mer i månaden för att gå över till elbil men inte hur mycket som helst i dessa tider med stigande räntor. Eftersom det är ett bonus-malus system så är det inte ”investerade pengar” som skulle användas till skolor eller sjukvård, det tycker jag var bra. I praktiken är det kass att pengarna ”tar slut” och att det inte är garanterat att man får pengarna. Det är som att köpa en bil där man har två olika priser i kontraktet som avgörs med sten sax påse efter köp.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5550
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr
Ja, det är lite det som får mig att luta mot en Model 3 istället för en Model S även om jag får den jag bokat till det ursprungliga priset. Vet inte hur många spekulanter det finns på en S om 2-3 år som vill betala ett procentuellt högt andrahandsvärde, nog mycket lättare på en 3a som man fått för dryga 600k efter supermiljöbilspremie.MWall skrev:
Ja det är ju i grunden en bra ändring som genomförs nu. Men utan den så hade jag nog kört fossilt fortfarande. Finns egentligen fortfarande ingen elbil som jag har råd med privat som lockar. Och jag vägrar se fantastiska andrahandsvärden som något bestående. Högre räntor, dyrare levnadsomkostnader och sämre konjunktur kan nog ställa till det för dyrare bilar om något/några år.
Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr
Vet inte hur allvarligt man skall ta sådana löften från C. De lovade förra gången under valperioden att de aldrig skulle stödja en S-regering.Jeppe_E skrev:
I den senaste mätningen så låg väl oppositionen före, om man räknar med centerpartiet (som uttryckligen har sagt att de aldrig kommer att regera med SD). Men jo, S har tappat 1,6% från maj till juni.
S+V+C har 45,5%
M+SD+KD har 45,8%
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr
En Norsk model 3 sr kostar 409 k NOK. (tidigare ca 350 k).
En svensk exakt likadan utan moms kostar 516 k SEK.
så även om momsen togs bort är det en bra bit bort mot norge. (som även har ca 30% högre löner).
kan det vara så att bonusen höjt priserna?
En svensk exakt likadan utan moms kostar 516 k SEK.
så även om momsen togs bort är det en bra bit bort mot norge. (som även har ca 30% högre löner).
kan det vara så att bonusen höjt priserna?
Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr
Valutan har försvagats kraftigt senaste tiden NOK mot SEK, inte så det brukar vara, så kanske norska priset bör gå upp litet.Mickep skrev:En Norsk model 3 sr kostar 409 k NOK. (tidigare ca 350 k).
En svensk exakt likadan utan moms kostar 516 k SEK.
så även om momsen togs bort är det en bra bit bort mot norge. (som även har ca 30% högre löner).
kan det vara så att bonusen höjt priserna?
Men sen har du vagnskadegaranti i Sverige i 3 år, inte i Norge. Men det förklarar inte hela skillnaden.
Model Y LR
Model S 100D -18
Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr
Tull 10%?
NOK/SEK 4%?
Vagnskada ca 18000kr?
NOK/SEK 4%?
Vagnskada ca 18000kr?
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr
Omställningsbollen är väl i rullning nu, så att man sänker/sätter gränser/avvecklar bidraget är väl naturligt? Marknaden ska sätta priset på produkter, annars slutar det med att staten skickar 50 papp per bil rakt ner i tillverkarnas fickor.
Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr
spacecoin skrev:Omställningsbollen är väl i rullning nu, så att man sänker/sätter gränser/avvecklar bidraget är väl naturligt? Marknaden ska sätta priset på produkter, annars slutar det med att staten skickar 50 papp per bil rakt ner i tillverkarnas fickor.
Ja, det är inget konstigt med beslutet förutom att det införs så snabbt. 6-12 månaders förvarning hade varit på sin plats.
Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr
Spelar ju egentligen ingen roll vart pengarna går effekten blir ju den samma, alltså att det är lönsammare att sälja/köpa en elbil jämfört med en fossilbil.spacecoin skrev:Omställningsbollen är väl i rullning nu, så att man sänker/sätter gränser/avvecklar bidraget är väl naturligt? Marknaden ska sätta priset på produkter, annars slutar det med att staten skickar 50 papp per bil rakt ner i tillverkarnas fickor.
Men ja, bonusen ska bort nu då det är stor efterfrågan på elbilar. Förtydliga istället straff/malus på fossilbilsinköp så att den försäljningen fasas ut.
Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr
Det låg ju i förslag redan i höstas och att införas till den 1/1 2022 men stötte på patrull i EU och sedan dess har man ju fortsatt att driva frågan. Den har ju dock blivit väldigt uppmärksammat senaste 2 månaderna och kanske extremt senaste veckorna.MWall skrev:spacecoin skrev:Omställningsbollen är väl i rullning nu, så att man sänker/sätter gränser/avvecklar bidraget är väl naturligt? Marknaden ska sätta priset på produkter, annars slutar det med att staten skickar 50 papp per bil rakt ner i tillverkarnas fickor.
Ja, det är inget konstigt med beslutet förutom att det införs så snabbt. 6-12 månaders förvarning hade varit på sin plats.
Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr
Det är inte den svenska utan den miljöpartistiska avundsjukan som talat.holden skrev:Undrar hur resonemanget gått, köper du en ”billig” elbil ska skattebetalarna finansiera minst 10% av köpet men försöker du sticka upp och trotsa den kungliga svenska socialdemokratiska avundsjukan med en lite lyxigare elbil får du minsann betala själv.
Per Bolunds båda grannar har Tesla och han fick inte vara med och leka…
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
-
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 28 mar 2020 09:06
Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr
Fast miljöbonus har ju väldigt lite med miljö att göra. Läser man på detta forum så verkar ju inte miljön vara det som ligger i priotopp när man väljer elbil.LarsL skrev:Spelar ju egentligen ingen roll vart pengarna går effekten blir ju den samma, alltså att det är lönsammare att sälja/köpa en elbil jämfört med en fossilbil.spacecoin skrev:Omställningsbollen är väl i rullning nu, så att man sänker/sätter gränser/avvecklar bidraget är väl naturligt? Marknaden ska sätta priset på produkter, annars slutar det med att staten skickar 50 papp per bil rakt ner i tillverkarnas fickor.
Men ja, bonusen ska bort nu då det är stor efterfrågan på elbilar. Förtydliga istället straff/malus på fossilbilsinköp så att den försäljningen fasas ut.
Den stora vinsten är ju inte att gå från fossilbil till elbil, den är ju om stora massan istället minskar sitt bilresande. Går från 2 bilar till 1, hyr bil istället för att köpa, byter ut bil mot cykel för vissa sträckor.
Bra att den nu försvinner över 700k!
Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr
Nu förstår jag alla model S. Min kommande IX50 blir drygt dubbelt så dyr.spacecoin skrev:Jo, jag vet. Jag kan ju tycka att det är rimligt att det är baserat på pris och inte på någon subjektiv hittepå-modell, även om det är surt för er som kört billigt förut.MWall skrev:Förmånsvärdet sattes efter "jämförbar bil". Dvs Model S jämfördes med S90 och 520d medan Model X jämfördes med XC90 och X5. Det hade precis ingenting att göra med vad bilen i sig faktiskt kostade. Det har det nu från med 1 juli. Och därför får _alla_ dyra elbilar högt förmånsvärde.spacecoin skrev:Det var ju tok-felsatt jfr MX 5-seat. 9600. Lite mer lastutrymme och en dragkrok, 4000 i månaden tack... Prisskillnaden var vad 15%-20%? Dubbla förmånsvärdet.MWall skrev:Det som möjliggjorde köpet av Model S var ett förmånsvärde på ~5 tkr i månaden.
27,8 kWp solceller
Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr
Vem vet om det blir ny regering så kanske de plockar bort hela bonus systemet och det blir ingen bonus alls.. Allt är verkligen osäkert just nu
Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr
Ja, att bonusen stryps är inte konstigt i sig men det borde gjorts på ett, för elbilsköparna, planerbart sätt..MWall skrev:spacecoin skrev:Omställningsbollen är väl i rullning nu, så att man sänker/sätter gränser/avvecklar bidraget är väl naturligt? Marknaden ska sätta priset på produkter, annars slutar det med att staten skickar 50 papp per bil rakt ner i tillverkarnas fickor.
Ja, det är inget konstigt med beslutet förutom att det införs så snabbt. 6-12 månaders förvarning hade varit på sin plats.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr
Det där beror ju på, tex mach e som jag beställt med leverans i augusti är en mach e standard range bakhjulsdriven som enligt senaste listan hos Skatteverket är typ 570k.Bruno skrev:Enligt Ny Teknik:
https://www.nyteknik.se/elbilar/nu-satt ... en-7034144
Här är elbilarna som tappar bonusen:
Audi E-tron/E-tron Sportback
Audi E-tron GT
BMW i4 M50
BMW iX
BMW i7
BMW iX3
Ford Mustang Mach-e
Jaguar I-Pace EV400
Kia EV6 GT
Mercedes EQE
Mercedes EQS
Porsche Taycan
Porsche Taycan Cross Turismo
Porsche Taycan Sport Turismo
Tesla Model 3 Performance
Tesla Model Y Long Range
Tesla Model Y Performance
Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr
Det var på tiden.
Bonusen bör gälla billigare bilar än så egentligen, men nu kan man ju fortfarande åka tässla.
Bonusen bör gälla billigare bilar än så egentligen, men nu kan man ju fortfarande åka tässla.
Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr
Eftersom elbilen är så mycket effektivare och bättre än en fossilbil så räcker det inte med en halvering alltså från 2 till 1 bil, vad nu det skulle ha för betydelse alls eftersom det är körsträckan som är boven för fossilen. Du måste minska körningen ner till 1/5 för att det ska vara lika bra som en elbil. Om alla byter till elbil så kommer det ha en enorm effekt för miljön.VoltAmpere skrev:Den stora vinsten är ju inte att gå från fossilbil till elbil, den är ju om stora massan istället minskar sitt bilresande. Går från 2 bilar till 1, hyr bil istället för att köpa, byter ut bil mot cykel för vissa sträckor.
Bra att den nu försvinner över 700k!
Att ta bort bonusen för dyra bilar gör ju att drömmen om en bil med bra utrymme och dragkrok försvinner för väldigt många. Det är ändå 10% av priset eller halva kontantinsatsen.