Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6547
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av spacecoin »

MWall skrev:
Det som möjliggjorde köpet av Model S var ett förmånsvärde på ~5 tkr i månaden.
MS var ju tok-felsatt jfr MX 5-seat. 9600. Lite mer lastutrymme och en dragkrok, 4000 i månaden tack... Prisskillnaden var vad 15%? Dubbla förmånsvärdet.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av MWall »

spacecoin skrev:
MWall skrev:
Det som möjliggjorde köpet av Model S var ett förmånsvärde på ~5 tkr i månaden.
Det var ju tok-felsatt jfr MX 5-seat. 9600. Lite mer lastutrymme och en dragkrok, 4000 i månaden tack... Prisskillnaden var vad 15%-20%? Dubbla förmånsvärdet.

Förmånsvärdet sattes efter "jämförbar bil". Dvs Model S jämfördes med S90 och 520d medan Model X jämfördes med XC90 och X5. Det hade precis ingenting att göra med vad bilen i sig faktiskt kostade. Det har det nu från med 1 juli. Och därför får _alla_ dyra elbilar högt förmånsvärde.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6547
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av spacecoin »

MWall skrev:
spacecoin skrev:
MWall skrev:
Det som möjliggjorde köpet av Model S var ett förmånsvärde på ~5 tkr i månaden.
Det var ju tok-felsatt jfr MX 5-seat. 9600. Lite mer lastutrymme och en dragkrok, 4000 i månaden tack... Prisskillnaden var vad 15%-20%? Dubbla förmånsvärdet.
Förmånsvärdet sattes efter "jämförbar bil". Dvs Model S jämfördes med S90 och 520d medan Model X jämfördes med XC90 och X5. Det hade precis ingenting att göra med vad bilen i sig faktiskt kostade. Det har det nu från med 1 juli. Och därför får _alla_ dyra elbilar högt förmånsvärde.
Jo, jag vet. Jag kan ju tycka att det är rimligt att det är baserat på pris och inte på någon subjektiv hittepå-modell, även om det är surt för er som kört billigt förut.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av MWall »

spacecoin skrev:
MWall skrev:
spacecoin skrev:
MWall skrev:
Det som möjliggjorde köpet av Model S var ett förmånsvärde på ~5 tkr i månaden.
Det var ju tok-felsatt jfr MX 5-seat. 9600. Lite mer lastutrymme och en dragkrok, 4000 i månaden tack... Prisskillnaden var vad 15%-20%? Dubbla förmånsvärdet.
Förmånsvärdet sattes efter "jämförbar bil". Dvs Model S jämfördes med S90 och 520d medan Model X jämfördes med XC90 och X5. Det hade precis ingenting att göra med vad bilen i sig faktiskt kostade. Det har det nu från med 1 juli. Och därför får _alla_ dyra elbilar högt förmånsvärde.
Jo, jag vet. Jag kan ju tycka att det är rimligt att det är baserat på pris och inte på någon subjektiv hittepå-modell, även om det är surt för er som kört billigt förut.
Ja det är ju i grunden en bra ändring som genomförs nu. Men utan den så hade jag nog kört fossilt fortfarande. Finns egentligen fortfarande ingen elbil som jag har råd med privat som lockar. Och jag vägrar se fantastiska andrahandsvärden som något bestående. Högre räntor, dyrare levnadsomkostnader och sämre konjunktur kan nog ställa till det för dyrare bilar om något/några år.
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av Bruno »

Fredrik j skrev:
Bruno skrev:
De förlorade min röst, även om det verkar som att vi får MYLR innan 8/7. En dyr bil drar in mer moms än en billigare, så staten tjänar på ”rikingarna” som köper Tesla och andra dyrare bilar.
Vem får din röst istället och vad tycker det partiet om bonus/malus?
Vem ska du rösta på?

Vem jag röstar på kommer att vara min hemlighet...
termosen
Teslaägare
Inlägg: 517
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av termosen »

Bruno skrev:
Fredrik j skrev:
Bruno skrev:
De förlorade min röst, även om det verkar som att vi får MYLR innan 8/7. En dyr bil drar in mer moms än en billigare, så staten tjänar på ”rikingarna” som köper Tesla och andra dyrare bilar.
Vem får din röst istället och vad tycker det partiet om bonus/malus?
Vem ska du rösta på?

Vem jag röstar på kommer att vara min hemlighet...
Mitt största problem med detta är egentligen att de dribblar fram och tillbaka med olika regler hela tiden, och kommer med beslut som ska gälla inom alldeles för snäv framtid. Det är ganska mycket ekonomi i de saker de förändrar, vilket man önskar hade haft viss planerbarhet. Nu känns det som en förskoleklass som byter riktning baserat på att man kommer på saker efterhand som inte blev som tänkt.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av Bruno »

Enligt Ny Teknik:
https://www.nyteknik.se/elbilar/nu-satt ... en-7034144

Här är elbilarna som tappar bonusen:

Audi E-tron/E-tron Sportback

Audi E-tron GT

BMW i4 M50

BMW iX

BMW i7

BMW iX3

Ford Mustang Mach-e

Jaguar I-Pace EV400

Kia EV6 GT

Mercedes EQE

Mercedes EQS

Porsche Taycan

Porsche Taycan Cross Turismo

Porsche Taycan Sport Turismo

Tesla Model 3 Performance

Tesla Model Y Long Range

Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11728
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av martinot »

Melon Must skrev:
Sossarna ser nu till att göra bonus-malus systemet ännu sämre. Jag tycker det är viktigt att premiera övergången till el, se hur snabbt det gick i Norge med tydligare och konsekventa ekonomiska incitament för att köpa elbil. För mig personligen som kör för lite för att det ska löna sig att skaffa en elbil som passar mina behov så år bonusen en hjälp att byta bort fossilbilen. Jag var beredd att betala mer i månaden för att gå över till elbil men inte hur mycket som helst i dessa tider med stigande räntor. Eftersom det är ett bonus-malus system så är det inte ”investerade pengar” som skulle användas till skolor eller sjukvård, det tycker jag var bra. I praktiken är det kass att pengarna ”tar slut” och att det inte är garanterat att man får pengarna. Det är som att köpa en bil där man har två olika priser i kontraktet som avgörs med sten sax påse efter köp.
Jo, Norge har ju varit mycket konsekventare, och dessutom också lyckats extremt mycket bättre med övergången till elbilar än Sverige. Det är ju klar fakta, hur än våra svenska politiker vill vrida och vända på det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5550
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:

Ja det är ju i grunden en bra ändring som genomförs nu. Men utan den så hade jag nog kört fossilt fortfarande. Finns egentligen fortfarande ingen elbil som jag har råd med privat som lockar. Och jag vägrar se fantastiska andrahandsvärden som något bestående. Högre räntor, dyrare levnadsomkostnader och sämre konjunktur kan nog ställa till det för dyrare bilar om något/några år.
Ja, det är lite det som får mig att luta mot en Model 3 istället för en Model S även om jag får den jag bokat till det ursprungliga priset. Vet inte hur många spekulanter det finns på en S om 2-3 år som vill betala ett procentuellt högt andrahandsvärde, nog mycket lättare på en 3a som man fått för dryga 600k efter supermiljöbilspremie.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11728
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av martinot »

Jeppe_E skrev:

I den senaste mätningen så låg väl oppositionen före, om man räknar med centerpartiet :roll: (som uttryckligen har sagt att de aldrig kommer att regera med SD). Men jo, S har tappat 1,6% från maj till juni.

S+V+C har 45,5%
M+SD+KD har 45,8%
Vet inte hur allvarligt man skall ta sådana löften från C. De lovade förra gången under valperioden att de aldrig skulle stödja en S-regering.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av Mickep »

En Norsk model 3 sr kostar 409 k NOK. (tidigare ca 350 k).
En svensk exakt likadan utan moms kostar 516 k SEK.
så även om momsen togs bort är det en bra bit bort mot norge. (som även har ca 30% högre löner).
kan det vara så att bonusen höjt priserna?
termosen
Teslaägare
Inlägg: 517
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av termosen »

Mickep skrev:
En Norsk model 3 sr kostar 409 k NOK. (tidigare ca 350 k).
En svensk exakt likadan utan moms kostar 516 k SEK.
så även om momsen togs bort är det en bra bit bort mot norge. (som även har ca 30% högre löner).
kan det vara så att bonusen höjt priserna?
Valutan har försvagats kraftigt senaste tiden NOK mot SEK, inte så det brukar vara, så kanske norska priset bör gå upp litet.
Men sen har du vagnskadegaranti i Sverige i 3 år, inte i Norge. Men det förklarar inte hela skillnaden.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3196
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av Leo »

Tull 10%?

NOK/SEK 4%?

Vagnskada ca 18000kr?
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6547
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av spacecoin »

Omställningsbollen är väl i rullning nu, så att man sänker/sätter gränser/avvecklar bidraget är väl naturligt? Marknaden ska sätta priset på produkter, annars slutar det med att staten skickar 50 papp per bil rakt ner i tillverkarnas fickor.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av MWall »

spacecoin skrev:
Omställningsbollen är väl i rullning nu, så att man sänker/sätter gränser/avvecklar bidraget är väl naturligt? Marknaden ska sätta priset på produkter, annars slutar det med att staten skickar 50 papp per bil rakt ner i tillverkarnas fickor.

Ja, det är inget konstigt med beslutet förutom att det införs så snabbt. 6-12 månaders förvarning hade varit på sin plats.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av LarsL »

spacecoin skrev:
Omställningsbollen är väl i rullning nu, så att man sänker/sätter gränser/avvecklar bidraget är väl naturligt? Marknaden ska sätta priset på produkter, annars slutar det med att staten skickar 50 papp per bil rakt ner i tillverkarnas fickor.
Spelar ju egentligen ingen roll vart pengarna går effekten blir ju den samma, alltså att det är lönsammare att sälja/köpa en elbil jämfört med en fossilbil.

Men ja, bonusen ska bort nu då det är stor efterfrågan på elbilar. Förtydliga istället straff/malus på fossilbilsinköp så att den försäljningen fasas ut.
Användarvisningsbild
acorn
Teslaägare
Inlägg: 141
Blev medlem: 19 maj 2022 11:14

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av acorn »

MWall skrev:
spacecoin skrev:
Omställningsbollen är väl i rullning nu, så att man sänker/sätter gränser/avvecklar bidraget är väl naturligt? Marknaden ska sätta priset på produkter, annars slutar det med att staten skickar 50 papp per bil rakt ner i tillverkarnas fickor.

Ja, det är inget konstigt med beslutet förutom att det införs så snabbt. 6-12 månaders förvarning hade varit på sin plats.
Det låg ju i förslag redan i höstas och att införas till den 1/1 2022 men stötte på patrull i EU och sedan dess har man ju fortsatt att driva frågan. Den har ju dock blivit väldigt uppmärksammat senaste 2 månaderna och kanske extremt senaste veckorna.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av JonasH »

holden skrev:
Undrar hur resonemanget gått, köper du en ”billig” elbil ska skattebetalarna finansiera minst 10% av köpet men försöker du sticka upp och trotsa den kungliga svenska socialdemokratiska avundsjukan med en lite lyxigare elbil får du minsann betala själv.
Det är inte den svenska utan den miljöpartistiska avundsjukan som talat.

Per Bolunds båda grannar har Tesla och han fick inte vara med och leka…
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
VoltAmpere
Inlägg: 121
Blev medlem: 28 mar 2020 09:06

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av VoltAmpere »

LarsL skrev:
spacecoin skrev:
Omställningsbollen är väl i rullning nu, så att man sänker/sätter gränser/avvecklar bidraget är väl naturligt? Marknaden ska sätta priset på produkter, annars slutar det med att staten skickar 50 papp per bil rakt ner i tillverkarnas fickor.
Spelar ju egentligen ingen roll vart pengarna går effekten blir ju den samma, alltså att det är lönsammare att sälja/köpa en elbil jämfört med en fossilbil.

Men ja, bonusen ska bort nu då det är stor efterfrågan på elbilar. Förtydliga istället straff/malus på fossilbilsinköp så att den försäljningen fasas ut.
Fast miljöbonus har ju väldigt lite med miljö att göra. Läser man på detta forum så verkar ju inte miljön vara det som ligger i priotopp när man väljer elbil.
Den stora vinsten är ju inte att gå från fossilbil till elbil, den är ju om stora massan istället minskar sitt bilresande. Går från 2 bilar till 1, hyr bil istället för att köpa, byter ut bil mot cykel för vissa sträckor.
Bra att den nu försvinner över 700k!
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av Dafro »

spacecoin skrev:
MWall skrev:
spacecoin skrev:
MWall skrev:
Det som möjliggjorde köpet av Model S var ett förmånsvärde på ~5 tkr i månaden.
Det var ju tok-felsatt jfr MX 5-seat. 9600. Lite mer lastutrymme och en dragkrok, 4000 i månaden tack... Prisskillnaden var vad 15%-20%? Dubbla förmånsvärdet.
Förmånsvärdet sattes efter "jämförbar bil". Dvs Model S jämfördes med S90 och 520d medan Model X jämfördes med XC90 och X5. Det hade precis ingenting att göra med vad bilen i sig faktiskt kostade. Det har det nu från med 1 juli. Och därför får _alla_ dyra elbilar högt förmånsvärde.
Jo, jag vet. Jag kan ju tycka att det är rimligt att det är baserat på pris och inte på någon subjektiv hittepå-modell, även om det är surt för er som kört billigt förut.
Nu förstår jag alla model S. Min kommande IX50 blir drygt dubbelt så dyr.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av anna__ »

Vem vet om det blir ny regering så kanske de plockar bort hela bonus systemet och det blir ingen bonus alls.. Allt är verkligen osäkert just nu
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3368
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av Maw »

MWall skrev:
spacecoin skrev:
Omställningsbollen är väl i rullning nu, så att man sänker/sätter gränser/avvecklar bidraget är väl naturligt? Marknaden ska sätta priset på produkter, annars slutar det med att staten skickar 50 papp per bil rakt ner i tillverkarnas fickor.

Ja, det är inget konstigt med beslutet förutom att det införs så snabbt. 6-12 månaders förvarning hade varit på sin plats.
Ja, att bonusen stryps är inte konstigt i sig men det borde gjorts på ett, för elbilsköparna, planerbart sätt.. :roll:
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
elnice87
Inlägg: 43
Blev medlem: 01 okt 2020 16:15

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av elnice87 »

Bruno skrev:
Enligt Ny Teknik:
https://www.nyteknik.se/elbilar/nu-satt ... en-7034144

Här är elbilarna som tappar bonusen:

Audi E-tron/E-tron Sportback

Audi E-tron GT

BMW i4 M50

BMW iX

BMW i7

BMW iX3

Ford Mustang Mach-e

Jaguar I-Pace EV400

Kia EV6 GT

Mercedes EQE

Mercedes EQS

Porsche Taycan

Porsche Taycan Cross Turismo

Porsche Taycan Sport Turismo

Tesla Model 3 Performance

Tesla Model Y Long Range

Tesla Model Y Performance
Det där beror ju på, tex mach e som jag beställt med leverans i augusti är en mach e standard range bakhjulsdriven som enligt senaste listan hos Skatteverket är typ 570k.
Blipblop
elbilist
Inlägg: 175
Blev medlem: 18 nov 2021 08:34

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av Blipblop »

Det var på tiden.
Bonusen bör gälla billigare bilar än så egentligen, men nu kan man ju fortfarande åka tässla.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr

Inlägg av LarsL »

VoltAmpere skrev:
Den stora vinsten är ju inte att gå från fossilbil till elbil, den är ju om stora massan istället minskar sitt bilresande. Går från 2 bilar till 1, hyr bil istället för att köpa, byter ut bil mot cykel för vissa sträckor.
Bra att den nu försvinner över 700k!
Eftersom elbilen är så mycket effektivare och bättre än en fossilbil så räcker det inte med en halvering alltså från 2 till 1 bil, vad nu det skulle ha för betydelse alls eftersom det är körsträckan som är boven för fossilen. Du måste minska körningen ner till 1/5 för att det ska vara lika bra som en elbil. Om alla byter till elbil så kommer det ha en enorm effekt för miljön.

Att ta bort bonusen för dyra bilar gör ju att drömmen om en bil med bra utrymme och dragkrok försvinner för väldigt många. Det är ändå 10% av priset eller halva kontantinsatsen.
Skriv svar