Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr
Moderator: Redaktion
Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000 kr
Personligen tror jag de kör "copy paste" på förmånsvärdesberäkningen för att räkna ut bilens pris =vilka som ska få bonus.
Den matematiken/processen är väl känd av alla i bilbranschen och de finns automatiska system som kan räkna fram det i säljarnas säljstödsystem. I regelverket omkring det har man då redan täppt till de flesta "kreativa kryphål" som många försökt sig på genom åren. Sen är ytterligare en fördel för Skatteverket att alla skrivningar i text, regler och prejudikat/rättsliga bedömningar stämmer och är klara och formulerade för hur man ska se på tillvalsutrustning, specialfall, rabatter osv.
Att enbart gå på "grundpris enligt Skatteverkets prislistor" skulle tämligen omgående urarta i att importörerna tog fram avskalade snikmodeller där man sen fick köpa till allt extra som paket bara för att komma under bonusgränsen. Där paket/utrustning sen ändå ska räknas med i förmånsvärdesberäkningen enligt det reglerna.
En annan viktig sak att påpeka med "skatteverkets grundprislista" är att den normalt bara uppdateras två gånger per år maj & dec. Det innebär då att prisförändringar som görs mellan den tiden inte kommer att göra någon skillnad. T ex är nu priset i den senaste listan https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 2022-05-30 för Model 3P 724 300kr och Model YLR 719 900 kr. Så även om Tesla sänker priset kommer det normalt inte att föras in i Skatteverkets lista förrän framemot november.
Den matematiken/processen är väl känd av alla i bilbranschen och de finns automatiska system som kan räkna fram det i säljarnas säljstödsystem. I regelverket omkring det har man då redan täppt till de flesta "kreativa kryphål" som många försökt sig på genom åren. Sen är ytterligare en fördel för Skatteverket att alla skrivningar i text, regler och prejudikat/rättsliga bedömningar stämmer och är klara och formulerade för hur man ska se på tillvalsutrustning, specialfall, rabatter osv.
Att enbart gå på "grundpris enligt Skatteverkets prislistor" skulle tämligen omgående urarta i att importörerna tog fram avskalade snikmodeller där man sen fick köpa till allt extra som paket bara för att komma under bonusgränsen. Där paket/utrustning sen ändå ska räknas med i förmånsvärdesberäkningen enligt det reglerna.
En annan viktig sak att påpeka med "skatteverkets grundprislista" är att den normalt bara uppdateras två gånger per år maj & dec. Det innebär då att prisförändringar som görs mellan den tiden inte kommer att göra någon skillnad. T ex är nu priset i den senaste listan https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 2022-05-30 för Model 3P 724 300kr och Model YLR 719 900 kr. Så även om Tesla sänker priset kommer det normalt inte att föras in i Skatteverkets lista förrän framemot november.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Jag tycker bonus malus har spelat ut sin roll. I allafall bonusregler. Elbilarna kommer ju ta över marknaden och utbudet på fossilbilar kommer ju strax bli magert.
Dags att ta bort subventionerna i tid. Ju längre man väntar, ju svårare blir det.
Malus skulle eventuellt kunna få vara kvar och subventionera laddinfrastruktur?
Dags att ta bort subventionerna i tid. Ju längre man väntar, ju svårare blir det.
Malus skulle eventuellt kunna få vara kvar och subventionera laddinfrastruktur?
Centerpartiet ville åtminstone förut ha 100 000kr i bonus för rena elbilar. Nu kanske de har ändrat sig… någon gång ska ju bonusen bort. Jag tycker nog att vi kan avskaffa elbilsbonusen 2023 och lägga 50-70kkr i straffskatt på nya fossilbilar istället.Melon Must skrev:Miljöbilsbonusen kom till tack vare miljöpartiet. Nu ser vi resultatet direkt av att de inte sitter med i regeringen. Inget annat parti vill ha miljöbilsbonus. Sänkt bensinpris är det enda som gäller.Fredrik j skrev:
Vem får din röst istället och vad tycker det partiet om bonus/malus?
https://www.teslakalkylen.com/blog/2022 ... q_-atea5nwLeo skrev:Personligen tror jag de kör "copy paste" på förmånsvärdesberäkningen för att räkna ut bilens pris =vilka som ska få bonus.
Dani tror det bli listpris då det är så kort tid
Tycker det är rimligt att avskaffa bonusen men man får ju ha lite förutsägbarhet i sina beslut. Allt kan inte vara reaktivt som de gör. Liksom ”oj! Dyrt elpris. Här är litenpengar”. ”Oj dyr bensin här är lite kompensation”. I det här fallet skulle de bara gjort ändringen till årsskiftet alternativt låtit det gäll direkt men låta redan beställda bilar få bonusen också.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Det är ju enbart röstfiske, Det märker att det sjunker i mätningarna och behöver agera. Elbilisterna är en minoritet och det behöver stryka fossilbilisterna medhårs.malmer skrev:Tycker det är rimligt att avskaffa bonusen men man får ju ha lite förutsägbarhet i sina beslut. Allt kan inte vara reaktivt som de gör. Liksom ”oj! Dyrt elpris. Här är litenpengar”. ”Oj dyr bensin här är lite kompensation”. I det här fallet skulle de bara gjort ändringen till årsskiftet alternativt låtit det gäll direkt men låta redan beställda bilar få bonusen också.
Konstigt nog har ingen skrikit om bensinpengen som skulle dyka upp, den har jag inte sett röken utav ännu.
Bensinpengen gick ju i rök då 6 av 8 riksdagspartier var emot förslaget. Så det händer inte.Esterox skrev:Det är ju enbart röstfiske, Det märker att det sjunker i mätningarna och behöver agera. Elbilisterna är en minoritet och det behöver stryka fossilbilisterna medhårs.malmer skrev:Tycker det är rimligt att avskaffa bonusen men man får ju ha lite förutsägbarhet i sina beslut. Allt kan inte vara reaktivt som de gör. Liksom ”oj! Dyrt elpris. Här är litenpengar”. ”Oj dyr bensin här är lite kompensation”. I det här fallet skulle de bara gjort ändringen till årsskiftet alternativt låtit det gäll direkt men låta redan beställda bilar få bonusen också.
Konstigt nog har ingen skrikit om bensinpengen som skulle dyka upp, den har jag inte sett röken utav ännu.
Sjunker sossarna i mätningarna? Man ligger väl över valresultatet från 2018? Det är ju miljöpartiets eventuella uttåg ur riksdagen som är deras problem till hösten.Esterox skrev:Det är ju enbart röstfiske, Det märker att det sjunker i mätningarna och behöver agera. Elbilisterna är en minoritet och det behöver stryka fossilbilisterna medhårs.malmer skrev:Tycker det är rimligt att avskaffa bonusen men man får ju ha lite förutsägbarhet i sina beslut. Allt kan inte vara reaktivt som de gör. Liksom ”oj! Dyrt elpris. Här är litenpengar”. ”Oj dyr bensin här är lite kompensation”. I det här fallet skulle de bara gjort ändringen till årsskiftet alternativt låtit det gäll direkt men låta redan beställda bilar få bonusen också.
Och att man blir ännu mer beroende av Vänsterpartiet vilket jag tror skrämmer bort väljare.
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Ha ha rubriken!
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Ja, det skulle ju indirekt bli en bonus vid bilbyte då begagnade fossilbilar skulle öka i värde när nyförsäljningen avstannar.LarsL skrev:Jag tycker nog att vi kan avskaffa elbilsbonusen 2023 och lägga 50-70kkr i straffskatt på nya fossilbilar istället.
Tror som sagt att det finns en kraftig överrepresentation i detta forum kring oss som drabbas av detta. Dock så tror jag att frågan för hela svenska folket bedöms som ganska liten och inget man direkt tar hänsyn till i kommande valet eller debatterna inför. Hur många av de ca 7,5 miljoner röstberättigade drabbas direkt i närtid av att detta införs eller planerar att köpa en elbil över 700 000? Jag har ingen statistik på detta men jag tror definitivt inte att det är så många som faktiskt drabbas för att sätta det lite i perspektiv.
Däremot ur ett privat perspektiv så suger det ju och man får hoppas att ens bil hinner komma i tid!
Däremot ur ett privat perspektiv så suger det ju och man får hoppas att ens bil hinner komma i tid!
Ja blir mest sur över att jag inte får bonus bara för att Tesla höjde priset på min modell några dagar efter jag beställde (M3P i mars) o att sen Skatteverket uppdaterar listorna. Jag har då inte valt en modell som kostar över 700.000…. Min kostade 689.000. Men pga förseningar så går min under det nyare listpriset. Det systemet suger b*lle. Därför borde det gå på köpdatum o inte registreringsdatumet.acorn skrev:Tror som sagt att det finns en kraftig överrepresentation i detta forum kring oss som drabbas av detta. Dock så tror jag att frågan för hela svenska folket bedöms som ganska liten och inget man direkt tar hänsyn till i kommande valet eller debatterna inför. Hur många av de ca 7,5 miljoner röstberättigade drabbas direkt i närtid av att detta införs eller planerar att köpa en elbil över 700 000? Jag har ingen statistik på detta men jag tror definitivt inte att det är så många som faktiskt drabbas för att sätta det lite i perspektiv.
I den senaste mätningen så låg väl oppositionen före, om man räknar med centerpartietFredrik j skrev:Sjunker sossarna i mätningarna? Man ligger väl över valresultatet från 2018? Det är ju miljöpartiets eventuella uttåg ur riksdagen som är deras problem till hösten.Esterox skrev:Det är ju enbart röstfiske, Det märker att det sjunker i mätningarna och behöver agera. Elbilisterna är en minoritet och det behöver stryka fossilbilisterna medhårs.malmer skrev:Tycker det är rimligt att avskaffa bonusen men man får ju ha lite förutsägbarhet i sina beslut. Allt kan inte vara reaktivt som de gör. Liksom ”oj! Dyrt elpris. Här är litenpengar”. ”Oj dyr bensin här är lite kompensation”. I det här fallet skulle de bara gjort ändringen till årsskiftet alternativt låtit det gäll direkt men låta redan beställda bilar få bonusen också.
Och att man blir ännu mer beroende av Vänsterpartiet vilket jag tror skrämmer bort väljare.

S+V+C har 45,5%
M+SD+KD har 45,8%
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Beslutat! Ingen miljöbonus för bilar över 700.000
Tesla verkar redan göra det.Jeppe_E skrev:current skrev:Någon som vet hur exta utrustning hanteras? Går dom bara på SKV nybilspris?
Japp. På bilens grundpris.
Jag tänker mig att Tesla helt plötsligt börjar exkludera en massa saker ur Model Y LR och Model 3 Performance och lägger det som extrautrustning
på min "Final invoice" så kostar "Model Y" 413680kr + moms = 517 100kr
Resten kan ju sägas vara tillbehör?
Model Y LR AWD Midnattssilver metallic/svart 19" FSD hämtad 27:e Juni 2022.
Verkar tyvärr inte vara så skatteverket ser det, om det är den listan man kommer utgå ifrån.Waymoot skrev:Tesla verkar redan göra det.Jeppe_E skrev:current skrev:Någon som vet hur exta utrustning hanteras? Går dom bara på SKV nybilspris?
Jag tänker mig att Tesla helt plötsligt börjar exkludera en massa saker ur Model Y LR och Model 3 Performance och lägger det som extrautrustning
Model Y Long Range (Beställd 20/2)
BMW X3 xDrive30e M-sport 2023
Model Y Performance 2022[/b]
Ford Mustang Mach-E 2022[/b]
Model Y Long Range 2021
Tesla Model 3 Long Range 2019
BMW X3 xDrive30e M-sport 2023
Nej, det är bara hur Tesla hanterar det internt.Waymoot skrev:Tesla verkar redan göra det.Jeppe_E skrev:current skrev:Någon som vet hur exta utrustning hanteras? Går dom bara på SKV nybilspris?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Som någon tidigare i tråden hänvisat till så är oven inte längre det som gäller då det finns nytt från maj 2022:patohr skrev:Verkar tyvärr inte vara så skatteverket ser det, om det är den listan man kommer utgå ifrån.Waymoot skrev:Tesla verkar redan göra det.Jeppe_E skrev:current skrev:Någon som vet hur exta utrustning hanteras? Går dom bara på SKV nybilspris?
TESLA
22TE0001 Model 3 Long Range AWD,
miljöbil (El)
682 900
22TE0003 Model 3, miljöbil (El) 604 900
22TE0002 Model 3 Performance AWD,
miljöbil (El)
724 900
22TE0004 Model S AWD, miljöbil (El) 1 124 900
22TE0005 Model S Plaid AWD,
miljöbil (El)
1 379 900
22TE0006 Model X AWD, miljöbil (El) 1 249 900
22TE0007 Model X Plaid AWD,
miljöbil (El)
1 279 900
22TE0008 Model Y Long Range AWD,
miljöbil (El)
719 900
22TE0009 Model Y Performance AWD,
miljöbil (El)
769 90
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Teslas "prislista" kan ingen utgå från eftersom det inte går att köpa en bil utan "tillvalen".
Model Y LR AWD 2022
Jo precis.. Helt rätt att sakta börja avveckla detta bidrag men som du säger, de måste göra de med längre horisont så folk kan planera.. Beslutet behövs ju tas minst 6 månader (helst mer) innan de börjar gälla så folk kan planera efter de..malmer skrev:Tycker det är rimligt att avskaffa bonusen men man får ju ha lite förutsägbarhet i sina beslut. Allt kan inte vara reaktivt som de gör. Liksom ”oj! Dyrt elpris. Här är litenpengar”. ”Oj dyr bensin här är lite kompensation”. I det här fallet skulle de bara gjort ändringen till årsskiftet alternativt låtit det gäll direkt men låta redan beställda bilar få bonusen också.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Slut på miljöbonus för elbilar över 700 tusen kronor
https://teslaclubsweden.se/slut-pa-milj ... en-kronor/
https://teslaclubsweden.se/slut-pa-milj ... en-kronor/
Det här är ju inte sant. Miljöbonusen tillkom under allianstiden där C var drivande för en miljöbonus. Det enda MP har gjort är att addera en Malus. Sedan missbrukat Bonus/Malus-systemet så grovt att det ekonomiskt inte går ihop och blir kraftigt underfinansierat med pausar och osäkerhet till följd. Höjningen från 60 till 70 000 gjordes ju av MP trots att de visste att bonuspengarna tagit slut samma månad som de röstade igenom bonushöjningen. Rena rama Lyxfällan-hanteringen av bonus-systemet från MP-sida.Melon Must skrev:Miljöbilsbonusen kom till tack vare miljöpartiet. Nu ser vi resultatet direkt av att de inte sitter med i regeringen. Inget annat parti vill ha miljöbilsbonus. Sänkt bensinpris är det enda som gäller.Fredrik j skrev:
DonElon skrev:Det här är ju inte sant. Miljöbonusen tillkom under allianstiden där C var drivande för en miljöbonus. Det enda MP har gjort är att addera en Malus. Sedan missbrukat Bonus/Malus-systemet så grovt att det ekonomiskt inte går ihop och blir kraftigt underfinansierat med pausar och osäkerhet till följd. Höjningen från 60 till 70 000 gjordes ju av MP trots att de visste att bonuspengarna tagit slut samma månad som de röstade igenom bonushöjningen. Rena rama Lyxfällan-hanteringen av bonus-systemet från MP-sida.Melon Must skrev:Miljöbilsbonusen kom till tack vare miljöpartiet. Nu ser vi resultatet direkt av att de inte sitter med i regeringen. Inget annat parti vill ha miljöbilsbonus. Sänkt bensinpris är det enda som gäller.Fredrik j skrev:
Dessutom kom taket på 700k från MP. Bolund stod ju och pratade om detta i höstas.
Model Y LR
Model S 100D -18
Vad innebär det här nu då? Högre förmånsvärde?Off Grid Byggaren skrev:Förändringarna i bonus-systemet för bilar
- en begränsning av bonusbeloppen till företag på 35 procent av prisskillnaden mellan närmast jämförbara konventionella bil tas bort.
Jag tycker förvisso att hela bonus/manus ska skrotas. Ett skattesystem måste vara enkelt, tydligt och förutsägbart. Gärna logiskt. Svensk skattelagstiftning lever inte upp till någonting.
Men jag inser mer och mer att min MX med hel ratt och gratis laddning kommer stanna hos mig i många många år framöver. Tur att jag fortfarande älskar den lika mycket nu som när den var ny.
John Galt skrev:Vad innebär det här nu då? Högre förmånsvärde?Off Grid Byggaren skrev:Förändringarna i bonus-systemet för bilar
- en begränsning av bonusbeloppen till företag på 35 procent av prisskillnaden mellan närmast jämförbara konventionella bil tas bort.
Jag tycker förvisso att hela bonus/manus ska skrotas. Ett skattesystem måste vara enkelt, tydligt och förutsägbart. Gärna logiskt. Svensk skattelagstiftning lever inte upp till någonting.
Men jag inser mer och mer att min MX med hel ratt och gratis laddning kommer stanna hos mig i många många år framöver. Tur att jag fortfarande älskar den lika mycket nu som när den var ny.
Nej, det är en förbättring (kors i taket) för företag. Förr fick inte företag full bonus på t ex Model 3 Performance. Men nu ska de få det. Ja, om det inte vore så att den kostar över 700' och inte får nån bonus alls förstås.

Att jag får hålla hårt i min Model S med fri laddning förstod jag redan när beslutet om förändring av förmånsvärdesberäkningen kom. Dröjer nog många år innan jag har råd att köpa en liknande bil. Ska jag köpa bil privat måste den kosta under halvmiljonen åtminstone. Finns ju inte en chans att jag lägger typ 800k av skattade pengar på en bil.
Det som möjliggjorde köpet av Model S var ett förmånsvärde på ~5 tkr i månaden. När nu den där refreshen behagar dyka upp i Sverige kommer förmånsvärdet vara mer än fördubblat.