
https://feber.se/bil/stcc-blir-helt-eld ... 39185/?p=1
Moderator: Redaktion
Har man skakat av sig konkursen helt nu då? Har man gjort några andra förändringar? Konkursen berodde väl primärt inte på att bilarna gick på bensin?R2D2 skrev:
Liknelsen med feminister och damfotboll var en de sämsta jag hört. Varför sprida en massa misogynt skit i denna tråd utan någon som helst rimlig anledning? För övrigt har Barcelonas damlag sålt ut Nou Camp två gånger denna säsong, vilket är mer än herrlaget förmådde.MWall skrev:Finns väl inget intresse? Tror inte det blir bättre av att bilarna går på el. Är nog ganska få motorsportsintresserade som haft svårt för bensinmotorerna.
Det är lite som när feminister blir lyckliga över damfotbollens framväxt. De kommer inte gå och se några matcher ändå då grundintresset saknas.
Kriper skrev:Liknelsen med feminister och damfotboll var en de sämsta jag hört. Varför sprida en massa misogynt skit i denna tråd utan någon som helst rimlig anledning? För övrigt har Barcelonas damlag sålt ut Nou Camp två gånger denna säsong, vilket är mer än herrlaget förmådde.MWall skrev:Finns väl inget intresse? Tror inte det blir bättre av att bilarna går på el. Är nog ganska få motorsportsintresserade som haft svårt för bensinmotorerna.
Det är lite som när feminister blir lyckliga över damfotbollens framväxt. De kommer inte gå och se några matcher ändå då grundintresset saknas.
Jag ger upp. Det var inte det jag skrev.jonasl skrev:Det är ju en dålig liknelse. Jag känner flera fotbollsintresserade som hellre kollar på damfotboll på landslagsnivå än herrarna. Det är mer spel med bollen och inte massa filmningar. Men vad vet jag, är fullkomligt ointresserad av att titta på andra som idrottar även om jag själv tränar dagligen, sprungit 150+ gånger hittills iår.
Nja bra racing är att ta i och det visar ju även i intresset kring just Formula E.Mathias B skrev:Formel E och Moto E har varit bra racing hittills, så jag hoppas på att eldrivet kan göra racingen i STCC mer spännande. En av förarna som provkört menade att de var svårare att köra än tidigare, det låter lovande för publiken!
En fördel med en elektrisk version är att STCC kanske kan komma tillbaka till frihamnen i Göteborg och till Helsingborg. De har ju flytta bort på sig från där pga. just buller från motorerna.Mathias B skrev:Formel E och Moto E har varit bra racing hittills, så jag hoppas på att eldrivet kan göra racingen i STCC mer spännande. En av förarna som provkört menade att de var svårare att köra än tidigare, det låter lovande för publiken!
Var på Porsche supercup på Anderstorp för ett par veckor sedan och reagerade på hur tysta bilarna var. Lätt obetydligt mer än en vanlig motorväg och det lät som det mest var däcken och transmissionen som lät.martinot skrev:En fördel med en elektrisk version är att STCC kanske kan komma tillbaka till frihamnen i Göteborg och till Helsingborg. De har ju flytta bort på sig från där pga. just buller från motorerna.Mathias B skrev:Formel E och Moto E har varit bra racing hittills, så jag hoppas på att eldrivet kan göra racingen i STCC mer spännande. En av förarna som provkört menade att de var svårare att köra än tidigare, det låter lovande för publiken!
Det här är väl ingen enhetsklass utan bilarna är väl gatbilar?LarsL skrev:Om STCC kan göra snabba och roliga bilar så kan det bli intressant att titta.
Inbitet F1-fan här också. Många lovordar stadsbanor trots att den typen av banor är ökända för tråkig racing på grund trångt och relativt låga farter.iAkita skrev:Även jag är ett hängivet F1-fan och följer en del övrig motorsport. Tycker det är kul att stcc vågar förnya sig men är osäker på hur det kommer funka publikmässigt. MWall har en poäng i sin tidigare kommentar, om man inte medvetet eller omedvetet råkar misstolka den.
Hur väl STCC experimentet kommer falla ut beror nog till viss del även på formatet. Formula E satsar för mycket på effektivitet och att hushålla med energin, vilket håller tillbaka bilarnas fulla potential. Det är väldigt synd men kanske även nödvändigt för att hålla nere farten, med tanke på hur banorna de kör på ser ut. Jag hoppa STCC inte går i samma fälla, men tyvärr verkar det som det. Läste att den första bilen är färdigbyggd. En modifierad Model 3 med 800V batteri för snabbare laddning. Det är väl ok, om de tänker dig inkludera ett kort laddstopp. Att batteriet bara är på 45 kWh är däremot obegripligt. WTF liksom? Varför ett mindre batteri än originalet, i den storlek som förra generationens elbilar hade?
F1-fan här också, men det där har jag aldrig hört talas om att F1 skulle dö ut.Fredrik j skrev:Min bedömning är att formula-e inte är någon succé direkt. Många spådde att F1 skulle dö snabbt.
Det beror på vilka stadsbanor vi talar om. Monaco har ju nästan alltid varit ett trist sömnpiller på söndagarna (gillar dock kvalet där), men Baku tycker jag alltid bjudit på riktigt bra och underhållande racing!Fredrik j skrev:Många lovordar stadsbanor trots att den typen av banor är ökända för tråkig racing på grund trångt och relativt låga farter.
Ja, men det finns alltid reglementen som sätter gränserna för hur snabba bilarna blir. Dessutom ska banorna passa bilarna så att det känns snabbt och spännande.Fredrik j skrev:Det här är väl ingen enhetsklass utan bilarna är väl gatbilar?LarsL skrev:Om STCC kan göra snabba och roliga bilar så kan det bli intressant att titta.
Visst, men det är ju inte stadsbanor som Baku jag menar utan stadsbanor man kan få tillstånd till i en svensk stad. Azerbajdzjan är ju en diktatur. Man bygger ju om hela stan. Monaco är speciellt. Loppen som gick i frihamnen i Göteborg var ju t.ex. inget vidare för publiken. Intressant för den som har någon koppling till någon av förarna kanske.martinot skrev:Det beror på vilka stadsbanor vi talar om. Monaco har ju nästan alltid varit ett trist sömnpiller på söndagarna (gillar dock kvalet där), men Baku tycker jag alltid bjudit på riktigt bra och underhållande racing!Fredrik j skrev:Många lovordar stadsbanor trots att den typen av banor är ökända för tråkig racing på grund trångt och relativt låga farter.
Miami var helt OK racing på sin premiär i år, och även Singapore brukar inte vara så dåligt heller tycker jag (gillar den som stadsbana på natten).Fredrik j skrev:Visst, men det är ju inte stadsbanor som Baku jag menar utan stadsbanor man kan få tillstånd till i en svensk stad. Azerbajdzjan är ju en diktatur. Man bygger ju om hela stan. Monaco är speciellt. Loppen som gick i frihamnen i Göteborg var ju t.ex. inget vidare för publiken. Intressant för den som har någon koppling till någon av förarna kanske.martinot skrev:Det beror på vilka stadsbanor vi talar om. Monaco har ju nästan alltid varit ett trist sömnpiller på söndagarna (gillar dock kvalet där), men Baku tycker jag alltid bjudit på riktigt bra och underhållande racing!Fredrik j skrev:Många lovordar stadsbanor trots att den typen av banor är ökända för tråkig racing på grund trångt och relativt låga farter.
Som sagt, det jag menar är den typen av stadsbanor som blir aktuellt när elbilarna ska in och rejsa i stadskärnor i t.ex. Helsingborg. Projekt som miami är ju inte aktuellt för STCC. Möjligen skulle det bli i ungefär som Monaco men förmodligen pratar vi om industriområden och något som påminner om en förväxt gokartbana med för stora bilar.martinot skrev:Miami var helt OK racing på sin premiär i år, och även Singapore brukar inte vara så dåligt heller tycker jag (gillar den som stadsbana på natten).Fredrik j skrev:Visst, men det är ju inte stadsbanor som Baku jag menar utan stadsbanor man kan få tillstånd till i en svensk stad. Azerbajdzjan är ju en diktatur. Man bygger ju om hela stan. Monaco är speciellt. Loppen som gick i frihamnen i Göteborg var ju t.ex. inget vidare för publiken. Intressant för den som har någon koppling till någon av förarna kanske.martinot skrev:Det beror på vilka stadsbanor vi talar om. Monaco har ju nästan alltid varit ett trist sömnpiller på söndagarna (gillar dock kvalet där), men Baku tycker jag alltid bjudit på riktigt bra och underhållande racing!Fredrik j skrev:Många lovordar stadsbanor trots att den typen av banor är ökända för tråkig racing på grund trångt och relativt låga farter.
Nja, var mer en motkommentar till att du alluderade till att det bara var diktaturer som kunde ordna bra stadslopp för F1.Fredrik j skrev:Som sagt, det jag menar är den typen av stadsbanor som blir aktuellt när elbilarna ska in och rejsa i stadskärnor i t.ex. Helsingborg. Projekt som miami är ju inte aktuellt för STCC. Möjligen skulle det bli i ungefär som Monaco men förmodligen pratar vi om industriområden och något som påminner om en förväxt gokartbana med för stora bilar.martinot skrev:Miami var helt OK racing på sin premiär i år, och även Singapore brukar inte vara så dåligt heller tycker jag (gillar den som stadsbana på natten).Fredrik j skrev:Visst, men det är ju inte stadsbanor som Baku jag menar utan stadsbanor man kan få tillstånd till i en svensk stad. Azerbajdzjan är ju en diktatur. Man bygger ju om hela stan. Monaco är speciellt. Loppen som gick i frihamnen i Göteborg var ju t.ex. inget vidare för publiken. Intressant för den som har någon koppling till någon av förarna kanske.martinot skrev:Det beror på vilka stadsbanor vi talar om. Monaco har ju nästan alltid varit ett trist sömnpiller på söndagarna (gillar dock kvalet där), men Baku tycker jag alltid bjudit på riktigt bra och underhållande racing!Fredrik j skrev:Många lovordar stadsbanor trots att den typen av banor är ökända för tråkig racing på grund trångt och relativt låga farter.
Man överskattar racingpublikens intresse. Men vi får väl se. Helsingborg? Någon som vet hur banan kommer gå?
Ja, jag vidhåller faktiskt det. Om man jämför med Baku och Monaco tycker inte jag att banan i Miami är en statsbana även om den ligger i Miami. Jag tror ingen allmän väg togs i anspråk utan banan är specialarrangerad. Inte heller sotji tycker jag är en stadsbana i ordets rätt bemärkelse.martinot skrev:Nja, var mer en motkommentar till att du alluderade till att det bara var diktaturer som kunde ordna bra stadslopp för F1.
Verkar inte som att varken drivlinan eller batterierna har något med karossen att göra, utan här bygger de en enhetsklass med nya prylar och pluggar i det i olika former av bilmodeller från olika tillverkare.iAkita skrev:Även jag är ett hängivet F1-fan och följer en del övrig motorsport. Tycker det är kul att stcc vågar förnya sig men är osäker på hur det kommer funka publikmässigt. MWall har en poäng i sin tidigare kommentar, om man inte medvetet eller omedvetet råkar misstolka den.
Hur väl STCC experimentet kommer falla ut beror nog till viss del även på formatet. Formula E satsar för mycket på effektivitet och att hushålla med energin, vilket håller tillbaka bilarnas fulla potential. Det är väldigt synd men kanske även nödvändigt för att hålla nere farten, med tanke på hur banorna de kör på ser ut. Jag hoppa STCC inte går i samma fälla, men tyvärr verkar det som det. Läste att den första bilen är färdigbyggd. En modifierad Model 3 med 800V batteri för snabbare laddning. Det är väl ok, om de tänker dig inkludera ett kort laddstopp. Att batteriet bara är på 45 kWh är däremot obegripligt. WTF liksom? Varför ett mindre batteri än originalet, i den storlek som förra generationens elbilar hade?