MYLR/MYP Klimatbonus

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Inlägg av anna__ »

Lurkern skrev:
Det står att Strandhäll föredrar. Är knappast någon som lyckats få henne att greppa att hennes förslag inte lirar med EU lagstiftning.
Föredrar? Var står det

Edit nvm såg nu
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 953
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Inlägg av Ilduce77 »

anna__ skrev:
https://www.tjanstebilsfakta.se/haveriet-i-bonusfragan/

Det händer mycket nu.. Kanske inte blir bonus får någon alls om det sätts på paus
Den som skrivit artikeln, skriver så dåligt att man blir skeptisk till att denne förstått vad han själv skrivit...
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12668
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Inlägg av Fredrik j »

En paus skulle ju kunna vara ett sätt att se vad som händer med efterfrågan utan bonus. Behövs den fortfarande. Dessutom är det väl leverans i Jan 2023 som gäller om man beställer nu?
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 958
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Inlägg av Honkan »

Med tanke på omvärldsläget och ekonomin så kanske de som har råd att köpa bilar för flera hundra tusen inte kommer behöva stöd, dessutom så sälja elbilar som aldrig förr ändå pga bränsle priset
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 3026
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Inlägg av Walker »

Honkan skrev:
Med tanke på omvärldsläget och ekonomin så kanske de som har råd att köpa bilar för flera hundra tusen inte kommer behöva stöd, dessutom så sälja elbilar som aldrig förr ändå pga bränsle priset
Det är ju förvisso sant. Men nu finns ju bonusen, och jag tackar inte nej till 70.000 SEK, som jag juridiskt har rätt till. Om det ändras får man ju förhålla sig till den förändringen. I mitt fall ingår de 70.000 i min bilkalkyl och det skulle fördyra min leasingkostnad rätt rejält per månad om jag inte får bonusen.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Inlägg av Andersen »

"Förordningar
a) förordning om ändring i förordningen
(2017:1334) om klimatbonusbilar
b) förordning om ändring i förordningen
(2017:1334) om klimatbonusbilar
M2022/00498
M2022/

Förslag till beslut:
Förordningar beslutas"

Så två olika saker ändrar de definivt - inte för jag riktigt förstår varför den är uppdelad i två olika ändringsförordningar gällande samma förordning. Men tar de beslut om någon större förändring som börjar gälla redan i juli så är det förbaske mig skandal. Noll framförhållning, och kaos bland tillverkare och återförsäljare väntar.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Inlägg av Andersen »

anna__ skrev:
il_concorde skrev:
anna__ skrev:
https://www.tjanstebilsfakta.se/haveriet-i-bonusfragan/

Det händer mycket nu.. Kanske inte blir bonus får någon alls om det sätts på paus
När kan ändringarna klubbas igenom tidigast? Redan imorgon när de presenterar ändringarna eller?
1 månad, så 10 juli isåfall
2021 så körde de igen en ändring på tre veckor från beslut (11 mars till 1 april). Så inga garantier att det blir en hel månad.

Imorgon - eller på fredag - får vi vara upprörda nog, tror jag.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Inlägg av anna__ »

Andersen skrev:
"Förordningar
a) förordning om ändring i förordningen
(2017:1334) om klimatbonusbilar
b) förordning om ändring i förordningen
(2017:1334) om klimatbonusbilar
M2022/00498
M2022/

Förslag till beslut:
Förordningar beslutas"

Så två olika saker ändrar de definivt - inte för jag riktigt förstår varför den är uppdelad i två olika ändringsförordningar gällande samma förordning. Men tar de beslut om någon större förändring som börjar gälla redan i juli så är det förbaske mig skandal. Noll framförhållning, och kaos bland tillverkare och återförsäljare väntar.
Åh ja det kommer bli kaos... Nyfiken på om man kan följa Detta spektakel via deras webb-tv, någon som vet?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4389
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Inlägg av jonasl »

Walker skrev:
Honkan skrev:
Med tanke på omvärldsläget och ekonomin så kanske de som har råd att köpa bilar för flera hundra tusen inte kommer behöva stöd, dessutom så sälja elbilar som aldrig förr ändå pga bränsle priset
Det är ju förvisso sant. Men nu finns ju bonusen, och jag tackar inte nej till 70.000 SEK, som jag juridiskt har rätt till. Om det ändras får man ju förhålla sig till den förändringen. I mitt fall ingår de 70.000 i min bilkalkyl och det skulle fördyra min leasingkostnad rätt rejält per månad om jag inte får bonusen.
Samma för oss. Just nu är det dessutom bara en av oss som jobbar men vi hade bestämt oss för att köra ändå och snåla ner lite under den perioden men blir det ingen bonus får vi sälja.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Inlägg av anna__ »

jonasl skrev:
Walker skrev:
Honkan skrev:
Med tanke på omvärldsläget och ekonomin så kanske de som har råd att köpa bilar för flera hundra tusen inte kommer behöva stöd, dessutom så sälja elbilar som aldrig förr ändå pga bränsle priset
Det är ju förvisso sant. Men nu finns ju bonusen, och jag tackar inte nej till 70.000 SEK, som jag juridiskt har rätt till. Om det ändras får man ju förhålla sig till den förändringen. I mitt fall ingår de 70.000 i min bilkalkyl och det skulle fördyra min leasingkostnad rätt rejält per månad om jag inte får bonusen.
Samma för oss. Just nu är det dessutom bara en av oss som jobbar men vi hade bestämt oss för att köra ändå och snåla ner lite under den perioden men blir det ingen bonus får vi sälja.

Det är mycket pengar håller helt med..
Mest nyfiken om det går att följa live imorgon eller det presenteras efteråt..något som vet?
Användarvisningsbild
acorn
Teslaägare
Inlägg: 141
Blev medlem: 19 maj 2022 11:14

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Inlägg av acorn »

anna__ skrev:
jonasl skrev:
Walker skrev:
Honkan skrev:
Med tanke på omvärldsläget och ekonomin så kanske de som har råd att köpa bilar för flera hundra tusen inte kommer behöva stöd, dessutom så sälja elbilar som aldrig förr ändå pga bränsle priset
Det är ju förvisso sant. Men nu finns ju bonusen, och jag tackar inte nej till 70.000 SEK, som jag juridiskt har rätt till. Om det ändras får man ju förhålla sig till den förändringen. I mitt fall ingår de 70.000 i min bilkalkyl och det skulle fördyra min leasingkostnad rätt rejält per månad om jag inte får bonusen.
Samma för oss. Just nu är det dessutom bara en av oss som jobbar men vi hade bestämt oss för att köra ändå och snåla ner lite under den perioden men blir det ingen bonus får vi sälja.

Det är mycket pengar håller helt med..
Mest nyfiken om det går att följa live imorgon eller det presenteras efteråt..något som vet?
Regeringssammanträden livesänds aldrig mig veterligen och det är mest formalia. Brukar vara runt 100-120 beslut som klubbas igenom enhälligt. Diskussionerna, förberedelserna och besluten är redan fattade innan så detta är mest formalia.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Inlägg av anna__ »

acorn skrev:
anna__ skrev:
jonasl skrev:
Walker skrev:
Honkan skrev:
Med tanke på omvärldsläget och ekonomin så kanske de som har råd att köpa bilar för flera hundra tusen inte kommer behöva stöd, dessutom så sälja elbilar som aldrig förr ändå pga bränsle priset
Det är ju förvisso sant. Men nu finns ju bonusen, och jag tackar inte nej till 70.000 SEK, som jag juridiskt har rätt till. Om det ändras får man ju förhålla sig till den förändringen. I mitt fall ingår de 70.000 i min bilkalkyl och det skulle fördyra min leasingkostnad rätt rejält per månad om jag inte får bonusen.
Samma för oss. Just nu är det dessutom bara en av oss som jobbar men vi hade bestämt oss för att köra ändå och snåla ner lite under den perioden men blir det ingen bonus får vi sälja.

Det är mycket pengar håller helt med..
Mest nyfiken om det går att följa live imorgon eller det presenteras efteråt..något som vet?
Regeringssammanträden livesänds aldrig mig veterligen och det är mest formalia. Brukar vara runt 100-120 beslut som klubbas igenom enhälligt. Diskussionerna, förberedelserna och besluten är redan fattade innan så detta är mest formalia.
Tack för info, hålla utkik på regeringens hemsida med andra ord :)
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Inlägg av Andersen »

anna__ skrev:
Andersen skrev:
"Förordningar
a) förordning om ändring i förordningen
(2017:1334) om klimatbonusbilar
b) förordning om ändring i förordningen
(2017:1334) om klimatbonusbilar
M2022/00498
M2022/

Förslag till beslut:
Förordningar beslutas"

Så två olika saker ändrar de definivt - inte för jag riktigt förstår varför den är uppdelad i två olika ändringsförordningar gällande samma förordning. Men tar de beslut om någon större förändring som börjar gälla redan i juli så är det förbaske mig skandal. Noll framförhållning, och kaos bland tillverkare och återförsäljare väntar.
Åh ja det kommer bli kaos... Nyfiken på om man kan följa Detta spektakel via deras webb-tv, någon som vet?
Regeringssammanträden är inte offentliga, utan det är Riksdagens sessioner som är det. Vi får ge oss till tåls tills förordningen publiceras eller Regeringskansliet släpper information om ändringarna själva.

Edit: Jag kan tycka att långtgående förändringar i bonus-malus är värda en pressträff åtminstone...
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Inlägg av martinot »

Haveriet i bonusfrågan

https://www.tjanstebilsfakta.se/haveriet-i-bonusfragan/
I budgetpropositionen för 2022 aviserade regeringen ändringar gällande bonusen för miljöbilar, i det så kallade Bonus-Malus systemet.

Då utformningen av systemet nu diskuteras med EU-kommissionen, kommer ändringarna att träda i kraft 1 juli 2022, var det besked som lämnades då.

Miljödepartementet har sedan september 2021 arbetat med detta och bland annat föreslagit en max gräns på 700 000 kr på bilens inköpsvärde. När det gäller bonusens storlek har man föreslagit följande:

Elbil 70 000 kr i bonus.
Laddhybrid max 20 000 kr i bonus.

Denna förändring i förordningen har fastnat och har inte klubbats, även om förordningen var tänkt att börja gälla första juli 2022. Noteras bör att det är Miljödepartementet som handhar bonusen medan Finansdepartementet handhar Malusförändringen som gjordes den 1 juni 2022.

Enligt uppgifter till Ynnor underkänner EU utformningen på Bonus delen i Bonus- Malus modellen. Därför måste den tänkta förändringen i Bonus systemet göras om igen.

Det föreslås även ett skifte av EUs förordning från 615/2014 av den 17 juni till 1407/2013 av den 18 december artiklar 107 och 108 s.k. ”stöd av mindre betydelse”.

Genom denna ändring skulle bonus till främst gasbilar i praktiken starkt begränsas. Detta genom att bilar som införskaffas genom leasing, betalar ut bonus till leasinggivare. Enligt förslaget med bonusutbetalningar kopplat till EU funktionssätt på ”Stöd av mindre betydelse” skall Transportstyrelsen kontrollera om mottagaren av stöd fått andra stöd de senaste tre åren till ett högsta belopp om 200 000 euro. Vilket torde vara nyttjat av finansbolagen redan med tidigare tolkning.

Enligt uppgift är det denna skrivning som EU inte godkänner som statsstöd och vill att den skall vara mindre konkurrensbegränsande. Om tillämpningen skulle avse även El, Vätgas och Laddhybrider för att motverka EUs invändning om konkurrensbegränsning skulle den positiva utvecklingen av registrad fordon med lågt eller inget CO2 påverkas högst avsevärt. Detta pga. att en stor andel av nybilsförsäljningen av dessa fordon är leasade till juridisk person som mottagare av bonus och kommer att hindras av EUs tolkning av statsstöd.

Vad kan vi vänta?

-Enligt källor på Regeringskansliet så finns det en plan att pausa bonus tills 2023.

-Andra källor säger att bonus endast kan betalas ut enligt reglerna för statsstöd av ” mindre betydelse” enligt EU är detta belopp 200 000 euro på tre år. Vilket skulle begränsa Bonusutbetalningen till alla leasade bilar. Kvar blir då utbetalning till privatpersoners kontant alt avbetalningsköp. Troligen kan även mindre förtag även komma i fråga vid denna tolkning men inga leasade bilar.

-Det har även spekulerats i att bonus kommer att avvecklas 2023 då beräknade behovet av bonusutbetalningar överstiger 10 miljarder. Effekten vid ett borttagande är att leasingavgiften kommer att höjas med drygt 2 000 kr per månad för en elbil.

Stora frågan som måste besvaras är vad som gäller för de bilar som är:

Beställda utifrån gällande regelverk men inte är levererade. Hur hanteras dessa? Är det skillnad på om bonusen är planerad att betalas ut i år dvs bilar med leverans fram till den 15 juni? Eller kan även bilar som är beställda och levereras efter den 15 juni omfattas av den bonus som är utlovad eller den försvinner 2023?

Normalt efter att regeringen har fattat ett beslut i frågan är det brukligt att det tar en månad innan förändringen kan tillämpas.

Den här typ av beslut brukar tas på torsdagar då regeringen har sitt ordinarie regeringssammanträde den 9 juni eller den 16 juni kommer att vara de troliga datumen då detta beslutas.

Jag räknar med stora förändringar.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
elnice87
Inlägg: 48
Blev medlem: 01 okt 2020 16:15

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Inlägg av elnice87 »

martinot skrev:
Haveriet i bonusfrågan

https://www.tjanstebilsfakta.se/haveriet-i-bonusfragan/
I budgetpropositionen för 2022 aviserade regeringen ändringar gällande bonusen för miljöbilar, i det så kallade Bonus-Malus systemet.

Då utformningen av systemet nu diskuteras med EU-kommissionen, kommer ändringarna att träda i kraft 1 juli 2022, var det besked som lämnades då.

Miljödepartementet har sedan september 2021 arbetat med detta och bland annat föreslagit en max gräns på 700 000 kr på bilens inköpsvärde. När det gäller bonusens storlek har man föreslagit följande:

Elbil 70 000 kr i bonus.
Laddhybrid max 20 000 kr i bonus.

Denna förändring i förordningen har fastnat och har inte klubbats, även om förordningen var tänkt att börja gälla första juli 2022. Noteras bör att det är Miljödepartementet som handhar bonusen medan Finansdepartementet handhar Malusförändringen som gjordes den 1 juni 2022.

Enligt uppgifter till Ynnor underkänner EU utformningen på Bonus delen i Bonus- Malus modellen. Därför måste den tänkta förändringen i Bonus systemet göras om igen.

Det föreslås även ett skifte av EUs förordning från 615/2014 av den 17 juni till 1407/2013 av den 18 december artiklar 107 och 108 s.k. ”stöd av mindre betydelse”.

Genom denna ändring skulle bonus till främst gasbilar i praktiken starkt begränsas. Detta genom att bilar som införskaffas genom leasing, betalar ut bonus till leasinggivare. Enligt förslaget med bonusutbetalningar kopplat till EU funktionssätt på ”Stöd av mindre betydelse” skall Transportstyrelsen kontrollera om mottagaren av stöd fått andra stöd de senaste tre åren till ett högsta belopp om 200 000 euro. Vilket torde vara nyttjat av finansbolagen redan med tidigare tolkning.

Enligt uppgift är det denna skrivning som EU inte godkänner som statsstöd och vill att den skall vara mindre konkurrensbegränsande. Om tillämpningen skulle avse även El, Vätgas och Laddhybrider för att motverka EUs invändning om konkurrensbegränsning skulle den positiva utvecklingen av registrad fordon med lågt eller inget CO2 påverkas högst avsevärt. Detta pga. att en stor andel av nybilsförsäljningen av dessa fordon är leasade till juridisk person som mottagare av bonus och kommer att hindras av EUs tolkning av statsstöd.

Vad kan vi vänta?

-Enligt källor på Regeringskansliet så finns det en plan att pausa bonus tills 2023.

-Andra källor säger att bonus endast kan betalas ut enligt reglerna för statsstöd av ” mindre betydelse” enligt EU är detta belopp 200 000 euro på tre år. Vilket skulle begränsa Bonusutbetalningen till alla leasade bilar. Kvar blir då utbetalning till privatpersoners kontant alt avbetalningsköp. Troligen kan även mindre förtag även komma i fråga vid denna tolkning men inga leasade bilar.

-Det har även spekulerats i att bonus kommer att avvecklas 2023 då beräknade behovet av bonusutbetalningar överstiger 10 miljarder. Effekten vid ett borttagande är att leasingavgiften kommer att höjas med drygt 2 000 kr per månad för en elbil.

Stora frågan som måste besvaras är vad som gäller för de bilar som är:

Beställda utifrån gällande regelverk men inte är levererade. Hur hanteras dessa? Är det skillnad på om bonusen är planerad att betalas ut i år dvs bilar med leverans fram till den 15 juni? Eller kan även bilar som är beställda och levereras efter den 15 juni omfattas av den bonus som är utlovad eller den försvinner 2023?

Normalt efter att regeringen har fattat ett beslut i frågan är det brukligt att det tar en månad innan förändringen kan tillämpas.

Den här typ av beslut brukar tas på torsdagar då regeringen har sitt ordinarie regeringssammanträde den 9 juni eller den 16 juni kommer att vara de troliga datumen då detta beslutas.

Jag räknar med stora förändringar.
Är detta på riktigt? Hur trovärdigt är alla dessa nya aspekter som tas upp i artikeln ? Bonus paus till 2023? Avvecklas under 2023? Och en hel del annat som inte varit med i underlaget / förslaget till förändring av förordningen?
Melon Must
Inlägg: 256
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Inlägg av Melon Must »

Vore ju lite märkligt om man pausade bonus samtidigt som malus-delen finns kvar. Hela hanteringen är dock under all kritik.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12668
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Inlägg av Fredrik j »

Melon Must skrev:
Vore ju lite märkligt om man pausade bonus samtidigt som malus-delen finns kvar. Hela hanteringen är dock under all kritik.
Då skulle man ju kunna samla på sig pengar till systemet.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 3026
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Inlägg av Walker »

Melon Must skrev:
Vore ju lite märkligt om man pausade bonus samtidigt som malus-delen finns kvar. Hela hanteringen är dock under all kritik.
Just nu skulle inget förvåna mig….
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 958
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Inlägg av Honkan »

Jag tror de pausar bonusen som sagt, elbilsförsäljningen har tagit fart så det politiska målet är uppnått, tror dessutom pengarna är slut så skulle gissa på att ingen av oss får även om man lyckas få bilen innan 1 Juli, det som talar starkt för detta är faktiskt att beslutet tas så pass sent som det gör nu, men hoppet är det sista som överger oss.

Försvinner den helt så kan man ju lika gärna ta bilen ändå =) annars kommer nog jag fundera på att köpa något som kostar inom ramen för taket.
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 993
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Inlägg av wannabee »

Honkan skrev:
Jag tror de pausar bonusen som sagt, elbilsförsäljningen har tagit fart så det politiska målet är uppnått, tror dessutom pengarna är slut så skulle gissa på att ingen av oss får även om man lyckas få bilen innan 1 Juli, det som talar starkt för detta är faktiskt att beslutet tas så pass sent som det gör nu, men hoppet är det sista som överger oss.

Försvinner den helt så kan man ju lika gärna ta bilen ändå =) annars kommer nog jag fundera på att köpa något som kostar inom ramen för taket.
Det går nog att vänta sig lite vad som helst, Maggan skjuter ju från höften, medan Löfven möjligtvis fick iväg ett skott efter ett halvår eller två..
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Inlägg av anna__ »

PDf verkar vara reviderad, står inte beslutas vid sidan längre, men betyder förmodlingen inget :)

https://www.regeringen.se/49cb32/conten ... mentet.pdf
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 1174
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Inlägg av Arctic Drifter »

elnice87 skrev:
martinot skrev:
Haveriet i bonusfrågan

https://www.tjanstebilsfakta.se/haveriet-i-bonusfragan/
Beställda utifrån gällande regelverk men inte är levererade. Hur hanteras dessa? Är det skillnad på om bonusen är planerad att betalas ut i år dvs bilar med leverans fram till den 15 juni? Eller kan även bilar som är beställda och levereras efter den 15 juni omfattas av den bonus som är utlovad eller den försvinner 2023?

Normalt efter att regeringen har fattat ett beslut i frågan är det brukligt att det tar en månad innan förändringen kan tillämpas.

Den här typ av beslut brukar tas på torsdagar då regeringen har sitt ordinarie regeringssammanträde den 9 juni eller den 16 juni kommer att vara de troliga datumen då detta beslutas.

Jag räknar med stora förändringar.
Är detta på riktigt? Hur trovärdigt är alla dessa nya aspekter som tas upp i artikeln ? Bonus paus till 2023? Avvecklas under 2023? Och en hel del annat som inte varit med i underlaget / förslaget till förändring av förordningen?
Datumen 1 juni respektive 1 juli är väl de som florerat mest frekvent, vad kommer 15 juni ifrån?
Någon som vet?
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Inlägg av Jeppe_E »

Arctic Drifter skrev:
elnice87 skrev:
martinot skrev:
Haveriet i bonusfrågan

https://www.tjanstebilsfakta.se/haveriet-i-bonusfragan/
Beställda utifrån gällande regelverk men inte är levererade. Hur hanteras dessa? Är det skillnad på om bonusen är planerad att betalas ut i år dvs bilar med leverans fram till den 15 juni? Eller kan även bilar som är beställda och levereras efter den 15 juni omfattas av den bonus som är utlovad eller den försvinner 2023?

Normalt efter att regeringen har fattat ett beslut i frågan är det brukligt att det tar en månad innan förändringen kan tillämpas.

Den här typ av beslut brukar tas på torsdagar då regeringen har sitt ordinarie regeringssammanträde den 9 juni eller den 16 juni kommer att vara de troliga datumen då detta beslutas.

Jag räknar med stora förändringar.
Är detta på riktigt? Hur trovärdigt är alla dessa nya aspekter som tas upp i artikeln ? Bonus paus till 2023? Avvecklas under 2023? Och en hel del annat som inte varit med i underlaget / förslaget till förändring av förordningen?
Datumen 1 juni respektive 1 juli är väl de som florerat mest frekvent, vad kommer 15 juni ifrån?
Någon som vet?
Förmodligen brytgränsen för utbetalning av bonus under 2022. Som bekant så kommer utbetalningen efter 6 månader och 2 veckor (i normala fall)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Inlägg av Andersen »

anna__ skrev:
PDf verkar vara reviderad, står inte beslutas vid sidan längre, men betyder förmodlingen inget :)

https://www.regeringen.se/49cb32/conten ... mentet.pdf
Hmm, betyder det att sammanträdet är avklarat?
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: MYLR/MYP Klimatbonus

Inlägg av MWall »

Andersen skrev:
anna__ skrev:
PDf verkar vara reviderad, står inte beslutas vid sidan längre, men betyder förmodlingen inget :)

https://www.regeringen.se/49cb32/conten ... mentet.pdf
Hmm, betyder det att sammanträdet är avklarat?
Skulle väl börja kl 13.00?
Skriv svar