Det var ju anledning till att det inte gick igenom den 1/1 2022. Som jag förstod förordningen så var den villkorad på att den följde reglerna för statsstöd inom EU.MWall skrev:De måste ju skoja. Hur är det ens möjligt.Lurkern skrev:
MYLR/MYP Klimatbonus
Moderator: Redaktion
Re: MYLR/MYP Klimatbonus
Intressant, så med andra ord ingen bonus till leasingbilar utan kontakt eller avbetalning till privatpersoner ..acorn skrev:Det var ju anledning till att det inte gick igenom den 1/1 2022. Som jag förstod förordningen så var den villkorad på att den följde reglerna för statsstöd inom EU.MWall skrev:De måste ju skoja. Hur är det ens möjligt.Lurkern skrev:
Kontakt?anna__ skrev:Intressant, så med andra ord ingen bonus till leasingbilar utan kontakt eller avbetalning till privatpersoner ..acorn skrev:Det var ju anledning till att det inte gick igenom den 1/1 2022. Som jag förstod förordningen så var den villkorad på att den följde reglerna för statsstöd inom EU.MWall skrev:De måste ju skoja. Hur är det ens möjligt.Lurkern skrev:
Så om jag tar en ny elbil på firman på leasing via t ex DNB så får jag ingen bonus?
Men om jag däremot köper den (antingen privat eller på firman) så får jag bonus?
Avbetalning måste väl vara ok? Banken står ju inte som köpare av bilen.
KontantMWall skrev:Kontakt?anna__ skrev:Intressant, så med andra ord ingen bonus till leasingbilar utan kontakt eller avbetalning till privatpersoner ..acorn skrev:Det var ju anledning till att det inte gick igenom den 1/1 2022. Som jag förstod förordningen så var den villkorad på att den följde reglerna för statsstöd inom EU.MWall skrev:De måste ju skoja. Hur är det ens möjligt.Lurkern skrev:
Så om jag tar en ny elbil på firman på leasing via t ex DNB så får jag ingen bonus?
Men om jag däremot köper den (antingen privat eller på firman) så får jag bonus?
Avbetalning måste väl vara ok? Banken står ju inte som köpare av bilen.

Det står "Kvar blir då utbetalning till privatpersoners kontant- alt avbetalningsköp. Troligen kan även mindre företag även komma i fråga vid denna tolkning men inga leasade bilar"
Så nej ingen leasing via företag -DnB enligt artikeln iallafall
Vänstern hatar verkligen företagsleasing av bilar.anna__ skrev:KontantMWall skrev:
Kontakt?
Avbetalning måste väl vara ok? Banken står ju inte som köpare av bilen.![]()
Det står "Kvar blir då utbetalning till privatpersoners kontant- alt avbetalningsköp. Troligen kan även mindre företag även komma i fråga vid denna tolkning men inga leasade bilar"

- Lindstromer
- Teslaägare
Jag gissar att det visst borde gälla företagsleasing, så länge den är finansiell. Då äger företaget bilen och får ta del av bonusen, förutsatt att det inte är ett ganska stort företag som går över den gräns som nämns.Flera användare skrev:https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... helt-igen/
...
Det är väl den gränsen som gör att operationell leasing faller bort (privat/företag), så de helt enkelt hanterar för många bilar. Kan dock inte tänka mig att det tas emot med blida ögon om man dödar hela leasingupplägget i EU.

Model Y Performance, pearl white/svart interiör
Model 3 LR AWD 18" Aero i midnight grey med svart interiör inkl. EAP + FSD.
Gissar att om "våra" bolag inte får mer bonus än 200.000 EUR per år är det grönt.
I detta fall EU. Jag har tolkat det som om att de behöver ta förordningen i helhet. Dvs om det gäller mor regler för statsstöd behöver de göra om hela förordningen och fatta beslut senare. Men det är min tolkning utifrån att ha mailat med dem och ingen fakta.MWall skrev:Vänstern hatar verkligen företagsleasing av bilar.anna__ skrev:KontantMWall skrev:
Kontakt?
Avbetalning måste väl vara ok? Banken står ju inte som köpare av bilen.![]()
Med andra ord så "dödar" det här privatleasing samt operationell leasing för företag?
Hur blir det med maxbeloppet på 700' förresten?
Svårt att spekulera men jag har tolkat det som att hela förordningen hänger ju ihop dvs faller någon del på stadsstöd så behöver de ta om hela förslaget på förordningen. Det innebär ju att även om 700 ligger kvar så kommer det att beslutas om längre fram o i ett reviderat förslag på förordningenMWall skrev:Med andra ord så "dödar" det här privatleasing samt operationell leasing för företag?
Så tolkar jag också det.acorn skrev:Svårt att spekulera men jag har tolkat det som att hela förordningen hänger ju ihop dvs faller någon del på stadsstöd så behöver de ta om hela förslaget på förordningen. Det innebär ju att även om 700 ligger kvar så kommer det att beslutas om längre fram o i ett reviderat förslag på förordningenMWall skrev:Med andra ord så "dödar" det här privatleasing samt operationell leasing för företag?
Jag tolkar det så också. Idag är det många som inte vågar köpa en elbil men gärna privatleasar. Den marknaden försvinner. Större beslut att våga köpa en MG för 450' än att leasa för 2495:-/mån.MWall skrev:Med andra ord så "dödar" det här privatleasing samt operationell leasing för företag?
Elbilist sedan 2014
Klintan skrev:Jag tolkar det så också. Idag är det många som inte vågar köpa en elbil men gärna privatleasar. Den marknaden försvinner. Större beslut att våga köpa en MG för 450' än att leasa för 2495:-/mån.MWall skrev:Med andra ord så "dödar" det här privatleasing samt operationell leasing för företag?
Ja, privatleasingen har ju vuxit ordentligt. Klart man kan göra det även framöver men det blir ju till en kraftigt ökad kostnad.
Finansiell leasing kommer såklart också beröras. Ens eget bolag står ju faktiskt inte som ägare på bilen.
Imorgon får vi veta vad man redan beslutat!anna__ skrev:Regeringssammanträde för imorgon är ute.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Mestmotor skriver idagAndersen skrev:Imorgon får vi veta vad man redan beslutat!anna__ skrev:Regeringssammanträde för imorgon är ute.
"Uppgifter: Bonuspaus planeras
En plan för en bonuspaus fram till och med 2023 finns, enligt källor på Regeringskansliet som Tjänstebilsfakta hänvisar till. Exakt vad denna "paus" innebär kom det dock inget svar på.
Finns det en risk att bilar som registreras mellan 15 juni och 1 januari 2023 inte får någon bonus eller skjuts det hela bara fram? Det vet vi inte ännu."
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... att-vanta/
Det verkar som det blir beslut imorgon på regeringssammanträdet om förändring av miljöbonusen:Andersen skrev:Eftersom klimatbonusen styrs av en förordning (2017:1334) så är det regeringen som fattar beslut om ändringar i förordningen, inte riksdagen. Beslut måste tas på ett regeringssammanträde, vilka normalt ligger torsdag varje vecka. Dagordning för sammanträdet kommer eftermiddagen innan. I vårändringsbudgeten finns det inga poster som rör ett pristak, utan bara tillskjutandet av mer medel för utbetalningarna.Alfred skrev:Pressisarna på Miljödepartementet hade rätt fullt upp pga miljökonferensen i Stockholm. Men de menade att så länge budgeten klubbas kommer beslutet i praktiken åka med eftersom de tidigare aviserade förändringarna då blir av inom ramen för föreslagen budget. Kan ha uppfattat det fel, men tolkade det som att det då alltså inte behövs separat riksdagsbeslut.
Det formella beslutet för införandet fattas ju sedan av regeringen, men om riksdagen hade satt sig på tvären hade de ju inte kunnat köra det.
Så här skrev de till mig efter att per tele pratat om att det går igenom riksdagen med icke-beslut i budgeten:
Regeringen har tidigare aviserat att ikraftträdande för pristaket kommer vara den 1 juli och det beskedet ligger fast. Ärendet bereds inom regeringskansliet nu, exakt datum för beslut får vi återkomma till.
https://www.regeringen.se/49c961/conten ... mentet.pdf
Ärendeförteckning
regeringssammanträde
2022-06-09
Underprotokoll A
Nr 22
Föredragande:
statsrådet Strandhäll
3
Förordningar
a) förordning om ändring i förordningen
(2017:1334) om klimatbonusbilar
b) förordning om ändring i förordningen
(2017:1334) om klimatbonusbilar
M2022/00498
M2022/
Förslag till beslut:
Förordningar beslutas

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
https://www.tjanstebilsfakta.se/haveriet-i-bonusfragan/
Det händer mycket nu.. Kanske inte blir bonus får någon alls om det sätts på paus
Det händer mycket nu.. Kanske inte blir bonus får någon alls om det sätts på paus
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Oj oj oj vilken soppa.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
-
När kan ändringarna klubbas igenom tidigast? Redan imorgon när de presenterar ändringarna eller?anna__ skrev:https://www.tjanstebilsfakta.se/haveriet-i-bonusfragan/
1 månad, så 10 juli isåfallil_concorde skrev:När kan ändringarna klubbas igenom tidigast? Redan imorgon när de presenterar ändringarna eller?anna__ skrev:https://www.tjanstebilsfakta.se/haveriet-i-bonusfragan/
-
Okej, så även den s.k bonuspausen också då? Artikeln nämnde ju något om 15 juni fram till årsskiftet?anna__ skrev:1 månad, så 10 juli isåfallil_concorde skrev:När kan ändringarna klubbas igenom tidigast? Redan imorgon när de presenterar ändringarna eller?anna__ skrev:https://www.tjanstebilsfakta.se/haveriet-i-bonusfragan/
Ah not ingen som vet eller om det bara är rykten, antar vi får veta mer imorgon, allt är så osäker just nuil_concorde skrev:Okej, så även den s.k bonuspausen också då? Artikeln nämnde ju något om 15 juni fram till årsskiftet?anna__ skrev:1 månad, så 10 juli isåfallil_concorde skrev:När kan ändringarna klubbas igenom tidigast? Redan imorgon när de presenterar ändringarna eller?anna__ skrev:https://www.tjanstebilsfakta.se/haveriet-i-bonusfragan/

Det står att Strandhäll föredrar. Är knappast någon som lyckats få henne att greppa att hennes förslag inte lirar med EU lagstiftning.