I mitt fall så gick det till någorlunda såhär:
Beställde bilen i slutet av maj 2021. Kunde inte bli lovad lev datum men troligtvis i början av 2022 pga pandemi och komponentbrist etc. Fair enough.
Hör av mig till ÅF på hösten och får besked att man fortfarande inte vet men att jag ska höra av mig efter nyår.
Ringer första dagen de har öppet efter nyår. Bilen ännu inte producerad men definitivt i kön, skall byggas i Jan-Feb med lev beräknad i Maj.
Ringer igen i mitten av Feb och kan fortfarande inte få ett lev datum då min ÅF inte vet vilken ev båt den kommer på eller när den är framme i Wallhamn. "Väntar på båtplats" var statusen. Får däremot ett reg nummer.
I April kontaktar jag åter min ÅF som fortfarande inte vet exakt när bilen kommer kunna levereras, vidhåller att den kommer i Maj.
Med lite detektiv arbete och hjälp på detta forum så ser det ut som om bilar byggda runt mitt datum borde ha kommit i land med senaste båten eller nästkommande som skall landa. Väntar en vecka och ringer min ÅF igen som fortfarande inte kan se bilen i sitt system. Han säger att när bilen väl är klar i Wallhamn och man kan boka leverans därifrån till ÅF så har transportören 10(!) dagar på sig att leverera bilen.
Nu börjar jag bli riktigt ordentligt otålig, som ett barn dagarna innan julafton!
Någon dag senare ringer jag Hyundai Import som såklart inte kan hjälpa mig.
Sätter mig ner och mailar till Wallhamn. Jag hade väl i ärlighetens namn inte förväntat mig någon information från varken Import firman eller Wallhamn men jag var väl inte heller riktigt vid mina sinnens fulla bruk.
Får svar av Wallhamn att de tyvärr inte kan ge mig någon info men att de kontaktar kunden (Hyundai Sverige) om min förfrågan.
Nu känner jag att jag "skitit i det blå skåpet". Samma dag, en torsdag, ringer någon försäljningschef på Hyundai Sverige upp och beklagar sig över hela situationen och hur olyckligt det blivit med min bil och information om den. Han kollar i sin dator och säger att jag nog ska kunna få min bil i slutet av nästa vecka.
Jag poängterar att jag inte var missnöjd med min ÅF utan att jag bara saknat information. Information som min ÅF helt klart inte haft tillgång till under hela processen och jag (av okunskap) tagit för givet att han skulle ha haft tillgång till. Jag har bara försökt få fram lite info på egen hand då min ÅFs möjligheter verkat begränsade, och att de får absolut inte skälla på min ÅF!
Ytterligare lite senare samma dag ringer min stackars ÅF och säger han vill boka in en upphämtning av bilen med mig på tisdag. Han säger också att han "fått lite skäll".
Nu skäms jag och mailar hans chef och berättar att jag inte har något att klaga på om min ÅF utan att jag varit desperat efter information och saker och ting KAN ha gått överstyr...
OM du fortfarande läser detta så vill jag bara säga att poängen med min historia är att din ÅF kan inte berätta exakt när din bil kommer för att han/hon inte kan veta det förrän han blir informerad om att bilen är på väg till dem från Wallhamn. Sen så det väl skillnad på ÅF och ÅF såklart och det finns väl alltid någon som kan göra det lilla extra.
I ärlighetens namn så sa min ÅF att min bil var beräknad att levereras i början av Maj redan när jag pratade med honom tidigt i Jan. Jag fick bilen tisdag 3/5 så han var spot on skulle jag vilja säga.
/Magnus
Om/när du får ett reg nummer så kan du knappa in det på t.ex. Billuppgifter.se så kan du se när den är byggd. Min bil byggdes i början av Feb men kom inte på båt förrän i slutet av Feb tror jag. Själva båtresan tar drygt 1½ månad och sen 1-2 veckor i Wallhamn plus transport därifrån till din ÅF.