Försäkring vid repa

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

jonnas

Försäkring vid repa

Inlägg av jonnas »

Hej,

Jag lyckades repa min model y och en annans bil på parkering idag. Blev rätt ful repa på grannen och på del av framskärmen för mig. Har halvförsäkring via Trygghansa.

Bara en repa men skulle verkligen vilja få åtgärdat för det ser förjävligt ut. Samt att grannens lär ju behöva lösas.

Någon som vet vad som gäller och kan rådge mig? Ska såklart prata med TH också, men är ju helg.

Tack!
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Re: Försäkring vid repa

Inlägg av tor-ake »

Grannens bil går på din trafikförsäkring och kostar inte så mycket. Din egen repa lär däremot bli ganska dyr då vsg:n har över 10.000 i självrisk.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
jonnas

Inlägg av jonnas »

Tack för svar! Men vagnskade går mot tesla och inte trygghansa eller? Ringer jag tesla då eller hur funkar det?
Användarvisningsbild
Grodan
Teslaägare

Inlägg av Grodan »

Självrisken på vagnskadegarantin är 13750:- på MY
Användarvisningsbild
Grodan
Teslaägare

Inlägg av Grodan »

jonnas skrev:
Tack för svar! Men vagnskade går mot tesla och inte trygghansa eller? Ringer jag tesla då eller hur funkar det?
Du ska anmäla skada till TRygghansa/insuremytesla. Tel: 075-2432840
jonnas

Inlägg av jonnas »

Tack igen för svar. Är det då separat självrisk för trafikförsäkringen mot TH? Och sen typ 14k om jag vill ha min bil fixad?
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

Beroende på skadans omfattning på din bil kan det vara värt att kolla vad en lackeringsfirma ska ha direkt utan att ta det på vagnskadegarantin eftersom självrisken där var ju väldigt hög.
Kan ju vara så att det blir billigare så.
Ioniq 5 FE AWD
jonnas

Inlägg av jonnas »

Låter vettigt! Om någon har förslag på vettiga sådana i Stockholmsområdet så tar jag det gärna!
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Werksta i Sätra som är auktoriserade för tesla lackade min kofångare då jag blev påkörd.
Det kostade 8750kr men jag betalade ju noll.

Skulle jag betala själv så skulle jag nog ta någon annan. Räkna med kanske 3-5.000. Finns massor. Fråga 3-4 olika.
Användarvisningsbild
Tobbelibobbe
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias73650

Inlägg av Tobbelibobbe »

Det var 7 år sedan jag flyttade från 08-området men Kents Bilplåt i Solna är den bästa skadeverkstad jag haft ärende hos.
Hade två separata ärenden hos dem och resultat och bemötande var top-notch båda gångerna.
Model 3 LR 2021 (Midnight silver, 18" Aero, Drag, Svart inredning, 82kWh-Freemont), SÅLD
Model Y LR 2023 (Vit, Svart inredning, 20" Induction, Berlinbyggd 2/3-´23)
jonnas

Inlägg av jonnas »

Tack hörrni

När jag kollar verkstäder, är det nåt speciellt jag borde fråga kring en sån här skada? Bara så att jag vet att de gör det på ett proffsigt sätt.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

jonnas skrev:
Tack hörrni

När jag kollar verkstäder, är det nåt speciellt jag borde fråga kring en sån här skada? Bara så att jag vet att de gör det på ett proffsigt sätt.
Fråga efter referenser. Fråga om dom gör jobb åt dom stora försäkringsbolagen också.
Replay

Inlägg av Replay »

Ska du använda garantin så finns de inte många verkstäder att vända sig till tyvärr. Skulle försöka få en mindre lack skada lagad på min stötfångare och närmaste verkstad som Tesla godkände låg i Uppsala. Jag bor i Sundsvall så verkar tyvärr vara väldigt glest med auktoriserade verkstäder.
MRPJ

Inlägg av MRPJ »

Replay skrev:
Ska du använda garantin så finns de inte många verkstäder att vända sig till tyvärr. Skulle försöka få en mindre lack skada lagad på min stötfångare och närmaste verkstad som Tesla godkände låg i Uppsala. Jag bor i Sundsvall så verkar tyvärr vara väldigt glest med auktoriserade verkstäder.
Samma här, fått ett dörruppslag som jag måste åka minst 90 mil enkel väg för att få lagat på försäkring. Blir nog billigare att betala lokal plåtnisse än att köra tur å retur. Löjligt irriterande! Släpp sargen tesla! Vem som helst kan fixa en buckla!
Användarvisningsbild
Grodan
Teslaägare

Inlägg av Grodan »

MRPJ skrev:
Replay skrev:
Samma här, fått ett dörruppslag som jag måste åka minst 90 mil enkel väg för att få lagat på försäkring. Blir nog billigare att betala lokal plåtnisse än att köra tur å retur. Löjligt irriterande! Släpp sargen tesla! Vem som helst kan fixa en buckla!
När jag kom till folieringen direkt efter hämtningen av min MYP så upptäckte vi en liten buckla på huven fram, lämna in den hos Tesla segeltorp och dom använde denna firma för att rikta huven. https://dentec.se/
Kanske finns liknande firmor i andra dela av landet.
Resultatet blev toppenbra, sybs inte.
Skriv svar