Vägledning inköp

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

cgusta

Vägledning inköp

Inlägg av cgusta »

Hej på er!

Skulle önska lite hjälp i mina tankegångar kring Tesla-köp.
I dagens läge så kör jag Volvo S60 T8, mitt leasingavtal går ut om ca 2 månader.
Min tidigare plan var att fortsätta med leasing och då Polestar 2/Volvo XC40 P8/C40. Dessa kunde komma loss strax över 4000:- /mån (allt inkluderat genom företaget), vilket kändes väldigt lockande.
Dessvärre pausades möjligheten att beställa dessa bilar (på obestämd tid) så nu har jag trillat in på Tesla M3. Planen då att äga privat ett tag.
Jag har kollat otroligt många YouTube-klipp och det som lockar allra mest just nu är M3P med facelift.

Några reflektioner från min sida är just prissättningen. Just nu verkar dessa ligga mellan 650-700k begagnade (vilket jag anser är helt galet, sett till nypriset).
Hur tror ni andrahandsvärdet håller sig på dessa modellerna?
Jag funderar främst pga om möjligheten kommer tillbaks att få en ”ekonomisk bil” á 4000:- i månaden, och att jag då (kanske) bestämmer mig för att sälja Teslan om 1-2 år. Man vill ju såklart gå back så lite som möjligt :-)

Ursäktar en lång text!
Användarvisningsbild
Flajjan
Teslaägare

Re: Vägledning inköp

Inlägg av Flajjan »

Värdet bygger på efterfrågan och tillgång samt dollarkursen.
När tillgången kommer ifatt efterfrågan kommer priserna att gå ner. Det som talar för att Tesla 3 kommer hålla hyfsat värde är dels att det är en nyare model, dels uppdateras dom och blir bättre samtidigt som det är en elbil - som kommer efterfrågas ett bra tag till, om inte vår eminenta regering kommer på att batteribilar är satans påfund (som dom gjorde med miljö dieselbilar för 6 år sedan).

Jag tror du kan köpa en med gott samvete, själv räknar jag bilens kostnad vad jag betalar för den, om jag får tillbaka pengar när jag byter ser jag det som en uppsida.

Bil kostar, ju mer speciell desto mer kostar den. En P kommer alltid vara dyrare än en LR, kanske lättare att sälja den, kanske inte. Det är svårt att sia om efterfrågan om 3 år.
Tesla 3 Performance fsd 2019 - Elin
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
cgusta

Inlägg av cgusta »

Tack för kloka ord!
PracTesla

Inlägg av PracTesla »

Köp något annat, eller ställ in dig på ett extremt ovetande och ännu värre, extremt usel kundservice. Så fort du beställt, får du ingen återkoppling, ingen information, ingenting. Din säljare kommer aldrig svara på mail eller telefon.

Tesla är trevliga bilar, men värre kundbemötande kan du inte få. Någonsin. Extremt uruselt. Värsta jag varit med om.

Så om du bryr dig ens lite lite om kontakt/kundbemötande välj något annat. Hade jag vetat hur det skulle bli, skulle jag valt annat.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

Har kört Tesla i 8 år - kan inte tänka mig något annat. Har haft 2 st MS. Kör till Rom i nästa vecka. Gratis laddning mm. Över 30k mil. Är helt hjärntvättad. Finns bara ett märke. Har exempelvis aldrig rört bromsarna på mina två MS.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

PracTesla skrev:
Köp något annat, eller ställ in dig på ett extremt ovetande och ännu värre, extremt usel kundservice. Så fort du beställt, får du ingen återkoppling, ingen information, ingenting. Din säljare kommer aldrig svara på mail eller telefon.

Tesla är trevliga bilar, men värre kundbemötande kan du inte få. Någonsin. Extremt uruselt. Värsta jag varit med om.

Så om du bryr dig ens lite lite om kontakt/kundbemötande välj något annat. Hade jag vetat hur det skulle bli, skulle jag valt annat.
Jag betvivlar inte att det är din erfarenhet, men vill bara tillfoga att jag upplevt det motsatta. Bra bemötande, rimliga väntetider och bara mindre irritationer.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
PracTesla

Inlägg av PracTesla »

OK. Skulle du kunna vara vänlig och ge mig din SA då? Byter hemskt gärna. Kan hämta bilen var som helst i Sverige, om personen är seriös 1/100 på en skala, istället för min idiot till SA som nog är -50 / 100.
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

PracTesla skrev:
OK. Skulle du kunna vara vänlig och ge mig din SA då? Byter hemskt gärna. Kan hämta bilen var som helst i Sverige, om personen är seriös 1/100 på en skala, istället för min idiot till SA som nog är -50 / 100.
Tycker att du borde avbeställa din tesla och se dig om efter något annat märke.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
PracTesla

Inlägg av PracTesla »

Behöver inte ha en bil. Så kommer inte köpa någon annan bil :)
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare

Inlägg av Xeik »

För mig är det väldigt mycket mer viktigt hur bilen är än hur SA:n är.
PracTesla

Inlägg av PracTesla »

Såklart. Men svårt att ens få veta om/när/hur man ska få sin bil eventuellt när ens SA uppenbarligen är efterbliven.
Användarvisningsbild
MGHG
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin320985

Inlägg av MGHG »

PracTesla skrev:
Såklart. Men svårt att ens få veta om/när/hur man ska få sin bil eventuellt när ens SA uppenbarligen är efterbliven.
Din upplevelse går inte ta ifrån dig, men din upplevelse behöver inte vara representativ för alla. Min upplevelse av bemötandet från personalen vid Tesla är enbart god.

Du har redan beskrivit dina känslor i tråden ”Väntrum Model 3”. Det räcker så. Låt denna tråd hålla sig till trådstartarens frågor.
Tesla Model 3 Long Range, svart, 18” aero-fälgar, premiuminteriör. Hämtad 2022-12-29.
PracTesla

Inlägg av PracTesla »

.
Senast redigerad av PracTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Man vet naturligtvis inte framtiden men just nu har elbilar galet högt andrahandsvärde.

Mats här på forumet räknade ihop exakt vad hans Model 3 kostade: https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... 4-600-mil/

Han körde dock väldigt fler mil än genomsnittet brukar köra.
PracTesla

Inlägg av PracTesla »

Räkna aldrig med historiska restvärden. Gör man det är det extremt enkelt att skjuta sig själv i foten.
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Håller med, som det levereras Tesla nu och alla som byter ofta för man får så bra betalt så borde marknaden inom några år bli lite smått mättad och personligen så tror jag att då kommer em 3 år gammal Tesla gå ner mer i pris än annan bil eftersom Tesla uppdaterar sina bilar löpande. Tex vem vill ha en MY utan hatthylla mm om inte den är markant billigare.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Dafro skrev:
Håller med, som det levereras Tesla nu och alla som byter ofta för man får så bra betalt så borde marknaden inom några år bli lite smått mättad och personligen så tror jag att då kommer em 3 år gammal Tesla gå ner mer i pris än annan bil eftersom Tesla uppdaterar sina bilar löpande. Tex vem vill ha en MY utan hatthylla mm om inte den är markant billigare.
Ja för hatthylla är ju svårt att eftermontera.... :roll:
Seriöst, väldigt få har koll på hårdvaru-skillnaderna.
Det är snarare så att just pga att Tesla uppdaterar bilarna, specifikt mjukvarumässigt, så får man ofta samma upplevelse som en ny.
Köper jag däremot tex en ny ID4 idag så får jag en nyare mjukvara med bl.a. betydligt bättre laddkurva vs min 1 år gamla...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

taliz skrev:
Dafro skrev:
Ja för hatthylla är ju svårt att eftermontera.... :roll:
Seriöst, väldigt få har koll på hårdvaru-skillnaderna.
Det är snarare så att just pga att Tesla uppdaterar bilarna, specifikt mjukvarumässigt, så får man ofta samma upplevelse som en ny.
Köper jag däremot tex en ny ID4 idag så får jag en nyare mjukvara med bl.a. betydligt bättre laddkurva vs min 1 år gamla...
Jaja hatthylla var ett dåligt exempel, fast jag tog det för att det är en sådan sak som folk kan ha koll på och jag tänkte att man det borde vara någon ändring i bilen för att montera en hatthylla men säger du att även alla gamla y är förberedda för hatthylla så var dom framsynta måste jag säga… men säg processor då. Men har du rätt så är det väl toppen.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Skriv svar