Vi som hämtat ut MYP!

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
avocade
Teslaägare

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av avocade »

Innan jag glömmer det så får jag posta min obligatoriska upphämtningsbild också. Norrköping i torsdags. Fasen inte mycket att gnälla på med denna inte, sjukt nöjd de två dagar jag haft denna klenod.

Men nu är jag av med den igen till mitten nästa vecka för PPF, och sen veckan efter några dagar för avery satin black foliering ovanpå det (seriell abstineeeens!). Snordyrt men blir nog bra långsiktigt :mrgreen:

Kan bara återupprepa tidigare köprekommendationer, med emfas :!:

PS. Nu önskar jag bara EU-byråkraterna får tummen ur där bak och godkänner FSD Beta asap, så jag kan rekommendera även andra att spendera 77kkr (känns fett ovärt just nu iaf med tanke på det futtiga utbud av funktioner som jag har att leka med :lol:). Kanske som julklapp åtminstone snälla EU?
952E37C0-3220-44AC-97BC-A8046B04B594.jpeg
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

avocade skrev:
Innan jag glömmer det så får jag posta min obligatoriska upphämtningsbild också. Norrköping i torsdags. Fasen inte mycket att gnälla på med denna inte, sjukt nöjd de två dagar jag haft denna klenod.

Men nu är jag av med den igen till mitten nästa vecka för PPF, och sen veckan efter några dagar för avery satin black foliering ovanpå det (seriell abstineeeens!). Snordyrt men blir nog bra långsiktigt :mrgreen:

PS. Nu önskar jag bara EU-byråkraterna får tummen ur där bak och godkänner FSD Beta asap, så jag kan rekommendera även andra att spendera 77kkr (känns fett ovärt just nu iaf med tanke på det futtiga utbud av funktioner som jag har att leka med :lol:). Kanske som julklapp åtminstone snälla EU?

Snygg! :)

Gärna fler bilder såklart, när du fått på folien.. :)
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

avocade skrev:

Snygg!

Jag tror däremot att det hänger på Tesla snarare än på EU-byråkrater för att du ska få fler självkörningsfunktioner i din MYP :)
Tesla har bara släppt betan i USA och Kanada och är nog inte så intresserade av att anpassa sig till Svenska trafikregler, skyltar och vägmarkeringar på flera decennier.

När det gäller regler för självkörning i EU så verkar det ju fungera för andra tillverkare att erbjuda mer funktioner än vad Tesla gör.

Det är nog helt enkelt bekvämt för Tesla att skylla på regelverk för att kunna sälja självkörning men slippa leverera. :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Lystico
Teslaägare

Inlägg av Lystico »

avocade skrev:
Alex-H skrev:
Sen ljudet från dörrarna när man stänger dem gillar jag inte alls, ger inte den känslan som bilen i övrigt utstrålar. Flertalet vänner/familj (med stort bilintresse) reagerar på samma sak. Nästan så jag vill skaffa soft close för att dölja problemet
Tycker ljudet på dörrarna börjar närma sig tysk finklass, så jag är glatt överraskad över känslan i dem, speciellt jf med min tidigare erfarenhet av Teslor (även S/X). Tungt och fint.

Dock har jag nu börjat få samma issue som många andra, att förardörren ofta kräver lite väl mycket kraft för att inte studsa och stanna något öppen… Och det innan jag ens monterat på de extra gummilisterna från Tässla… :o
Boka servicetid - i mitt fall var det defekt låsmekanism så till slut stängde inte dörren
P3D-20 Grå med vit inredning
Användarvisningsbild
Sebastian+
Teslaägare

Inlägg av Sebastian+ »

drbager skrev:
Hej!

Hämtade ut svart MYP dag och är redan mycket förtjust i bilen. Barnen och jag fnissade ikapp när vi tryckte plattan i mattan på motorvägen!

Kikade över bilen mer noggrant nyss och allt såg välmonterat ut utom möjligen en vertikal plastbit i vänster hjulhus bak (bild)som inte perfekt möter den horistontala.

Är det något ni hade bråkat om? Jag hade aldrig märkt det om jag inte följt en Youtubers leverans-checklista.
Jag hade inte brytt mig. Folk är överdrivet noggranna med Teslas panelgaps. När de tidiga bilarna kom från USA 2016-2020 typ, så har det varit problem.

Senaste året så har dom verkligen skärpt till sig. Vet inte om det beror på att leveranserna kommer från Kina/Tyskland eller om det även ser bättre ut i USA.

Model Y lär speciellt se bättre ut gällande panel gaps då bilens bärande konstruktion innehåller så få delar och är gjutna/pressade i större delar.

Har på senare tid spanat in andra bilmärken.
Skulle vilja påstå att de senaste bilarna från Tesla står sig väldigt bra mot många andra bilar. Har tex sett flera Porsche som har betydligt värre passform på bitar än det du visar.
Användarvisningsbild
Wedges
Teslaägare

Inlägg av Wedges »

avocade skrev:
Alex-H skrev:
Sen ljudet från dörrarna när man stänger dem gillar jag inte alls, ger inte den känslan som bilen i övrigt utstrålar. Flertalet vänner/familj (med stort bilintresse) reagerar på samma sak. Nästan så jag vill skaffa soft close för att dölja problemet

Dock har jag nu börjat få samma issue som många andra, att förardörren ofta kräver lite väl mycket kraft för att inte studsa och stanna något öppen… Och det innan jag ens monterat på de extra gummilisterna från Tässla… :o
Hämtade ut min igår, jag har samma problem med förardörren, måste ta i mer för att den ska stängas. Sen när den väl är stängd linjerar den inte med övriga karossen, plåten precis innan glaset. Dörren sticker ut i stängt läge. Se bild.

Skapar man ett serviceärende för detta i appen??
2776BD15-A200-4334-AA3F-C1CDA19B7872.jpeg
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare

Inlägg av Bengt »

Yes!
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
avocade
Teslaägare

Inlägg av avocade »

Lystico skrev:
Boka servicetid - i mitt fall var det defekt låsmekanism så till slut stängde inte dörren
Japp gjorde det samma dag. Angav ”delivery concerns” i meddelandet vilket skulle ge nån sorts VIP-behandling :D
mojek101

Inlägg av mojek101 »

Hej!
Fungerar lägg till föraren i appen för Er?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

mojek101 skrev:
Hej!
Japp
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare

Inlägg av erkap »

mojek101 skrev:
Hej!
Fick höra av mig till Tesla. De gjorde något och sen fungerade det. Fråga mig inte vad de gjorde. Har läst om andra som haft samma problem som kontaktat Tesla.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
intrest3
Teslaägare

Inlägg av intrest3 »

Har nu kört över helgen.
Är väldigt nöjd med bilen. Panel gaps som det pratas om hade jag aldrig tänkt på om det inte var så mycket snack om det här. Absolut inte värre/bättre än vår (premium) bil vi har idag.

Saknar dock 360 kamera. Teslas kamera är ganska dålig. Förstår inte varför de inte bara visar backkameran. Hoppas verkligen på en uppdatering.

Bilen känns liten, men större lastutrymme än förväntat.

Bra ljud och tystare än vår bil vi har idag. Även om det finns en viss risk att de är lika men bara att jag vill att teslan ska vara tystare :)
Senast redigerad av intrest3, redigerad totalt 1 gånger.
MYP -24
M3LR -21
MYP -22
BYD atto 3
DjuDju

Inlägg av DjuDju »

Vår största oro är att MYP ska kännas liten när vi hämtar ut den. Någon som har hämtat ut sin MYP och har tre barn? Hur känns den storleksmässigt?
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare

Inlägg av Pasjostrom »

DjuDju skrev:
Vår största oro är att MYP ska kännas liten när vi hämtar ut den. Någon som har hämtat ut sin MYP och har tre barn? Hur känns den storleksmässigt?
Den är absolut inte liten, men det beror på vad du jämför med. Bättre plats i både kupé och bagage än exempelvis en Volvo V70, med skillnaden att den inte är lite fyrkantig, vilket gör det svårt att exempelvis lasta in en tvättmaskin, men det gör man ju inte så ofta.

Jämför du med en Suburban så är den väldigt liten :)
DjuDju

Inlägg av DjuDju »

Tack :) ja, allt handlar om vad man jämför med. Vi har nyligen kört både Tiguan (Allspace) och Passat. Så jämfört med dom. Men V70 är väl en sjysst jämförelse :D
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

DjuDju skrev:
Tack :) ja, allt handlar om vad man jämför med. Vi har nyligen kört både Tiguan (Allspace) och Passat. Så jämfört med dom. Men V70 är väl en sjysst jämförelse :D
Vi har nyligen bytt från en Kodiaq till en MY. Jag skulle säga att Kodiaqen kändes lite större i bagaget med framförallt lite bättre bredd och djup och även några cm mer på höjden. MY sluttar förstås mycket mer längst bak men är trots det riktigt rymlig, det skiljer inte jättemycket mot Kodiaqen och i MY får man dessutom en rejäl och mycket praktisk Frunk. :)

Sittutrymmena är nog en bit bättre i MY, framförallt map ben och fotutrymmet bak.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Mattias K
Teslaägare

Inlägg av Mattias K »

Kanske en dum fråga men hur funkar vindrutespolarn? Ska man inte bara trycka in vänster reglage?
Kan det kanske vara så att bilen levererats tom på vätska?
Tesla model Y Performance 2022
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Mattias K skrev:
Kanske en dum fråga men hur funkar vindrutespolarn? Ska man inte bara trycka in vänster reglage?
Tryck hårdare
3P 2019-02 / $ Pläd 2023 / YP 23-07 / Opal AWD 25-06 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Inlägg av loftux »

Tellus skrev:
Mattias K skrev:
Tryck hårdare
Försiktigt med nya bilen, lång-tryck är det som gäller ;)

https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... ml#D1E7892
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
Mattias K
Teslaägare

Inlägg av Mattias K »

Okej trycker lite mera då… :D
Tesla model Y Performance 2022
backe

Inlägg av backe »

Mattias K skrev:
Min levererades med spolarvätska för några spolningar bara, skulle gissa nån dl i tanken... Så det var bara snällt att fylla upp den själv efter en vecka eller så.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

loftux skrev:
Tellus skrev:
Mattias K skrev:
Tryck hårdare
Försiktigt med nya bilen, lång-tryck är det som gäller ;)

https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... ml#D1E7892
Det stämmer inte riktigt.

Ett lätt tryck; torkaren går en gång
Hålla inne knappen med lätt tryck, läge 1; vindrutetorkarna går så länge du håller inne knappen
Håll inne knappen hårt, läge 2; spolning och vindrutetorkare
3P 2019-02 / $ Pläd 2023 / YP 23-07 / Opal AWD 25-06 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Allmosa

Inlägg av Allmosa »

Sjukt nöjd med bilen än så länge!
En sak strular dock.. försökte "dela bilen" till frugans telefon så att hon kan använda telefonen som nyckel istället för kortet.
Hon har laddat hem appen och skapat ett konto samt loggat in i appen.
Hon mottar SMSet från Tesla som ber henne klicka på "Anslut till bilen" men då refreshas webbsidan bara och inget händer.

Någon som lyckats dela bilen genom appen och fått det att fungera?
Användarvisningsbild
drbager
Teslaägare
Referralkod: ts.la/johanemil622445

Inlägg av drbager »

Allmosa skrev:
En sak strular dock.. försökte "dela bilen" till frugans telefon så att hon kan använda telefonen som nyckel istället för kortet.
Hon mottar SMSet från Tesla som ber henne klicka på "Anslut till bilen" men då refreshas webbsidan bara och inget händer.

Jag skickade en inbjudan till hustrun också och det gick bra. Minns om jag skickade via sms eller mail. Bilen lades till i hennes app. Men har för mig att vi, i bilen, fick synka telefonen mot bilen med ett nyckelkort innan telefonen funkade som nyckel.
Användarvisningsbild
jatsson
Teslaägare

Inlägg av jatsson »

Allmosa skrev:

Hade samma problem. Kontaktade supporten via telefon och dom löste det i sina system efter att jag förklarade problemet, skickade skärmdumpar samt angav min frus mejladress. Två dagar senare dök bilen upp i min frus app.
Tesla Model Y Performance vit uttagen 2022-05-23
Skriv svar