Tack för tipset!MrRun skrev:T.o.m 4,41 om man laddar via NortheTessi19 skrev:Jag blir så förvånad att Allego tar ’bara’ 5,5kr/kWh
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2456
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
Polestar siktar på 350 kW laddeffekt!martinot skrev:Håller med dig helt Mati. Precis som man inte får glömma bort den tekniska aspekten så får man inte heller glömma bort den ekonomiska.mati skrev:Det är inte bara köproblemet. Ionitys "premium-lösning" gör det dessutom onödigt dyrt för oss konsumenter. Med potentiellt 3 ggr så många laddare per site hade de kunnat få 3 ggr så många kunder som betalar för investeringen med ett förhoppningsvis lägre pris som följd. Nu betalar vi ju för nånting som i praktiken aldrig kan utnyttjas men som gör att vi riskerar att stå i kö istället. Att man i ett worst-case scenario behöver ladda lite långsammare, men i gengäld slippa stå och köa, är ju en betydligt trevligare upplevelse. Totalt sett går det dessutom förmodligen fortfarande betydligt snabbare när man lastbalanserar och laddar med lägre effekt istället för att först köa och sedan ladda med full effekt, eftersom kapaciteten utnyttjas på ett mycket mer effektivt sätt.fth skrev:Problemet med Ionitys lösning är ju just att den påverkar din upplevelse som konsument.chaffis75 skrev:Men helt ärligt varför bry sig om deras tekniska lösning. För mig handlar de bara om att ladda tillräckligt snabbt rätt pris och utan kö.. De är väl kö biten som ionity eventuellt inte uppfyller alltid.
Obs jag jobbar själv med teknik till vardags och älskar allt runt teknik men samtidigt måste man ibland bara varan konsument och inte bry sig att de varit osmarta.
Grundkravet att varje stolpe skall kunna leverera maximal effekt vid varje givet tillfälle oavsett beläggning medför ju att antalet stolpar begränsas rejält, vilket i sin tur oundvikligen leder till köer när belastningen ökar.
Ta en normal ionity-station med sex stolpar à 350 kW, skulle dom istället ha byggt 18 stolpar med dynamisk lastbalansering så skulle dom med samma totala effekt på stationen kunnat garantera 117 kW på varje stolpe som ett "worst case scenario", ett scenario som sannolikt aldrig skulle inträffa.
I praktiken skulle sannolikt alla bilar vid alla tillfällen fått maximal begärd effekt, vilket innebär att Ionity med nästan samma investering och driftkostnad skulle kunnat ha haft (minst) tre ggr högre kapacitet.
Detta skulle förstås ha varit en mycket bättre lösning för dig som konsument.
/fth
Förutom att att Ionitys tekniska lösning är mycket mer känslig för tekniska fel, så blir den troligen också bra mycket dyrare per laddpunkt. Det innebär att den lösningen för X antal miljarder i investering kommer leda till färre laddpunkter per station.
Varför är detta då intressant för oss slutkunder?
Jo, precis som du påpekar så får man med en V3-lösningen troligen 3 ggr fler laddpunkter för samma miljard jämfört med om man gick på Ionitys lösning. För oss kunder så är ju 3 ggr fler laddpunkter oftast trevligare. Skillnad på att komma till en laddstation med 6 laddpunkter och en laddstation med 18 laddpunkter.
https://www.gp.se/ekonomi/polestar-inve ... 1.73387123
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Ionitys laddnätverk
Så man kan väl säga att ionity är mer framtidssäkrade fast den framtiden känns lite långt bort just nu om man ser till medel laddhastighet och jag har svårt att tänka mig att polestar kommer ladda med 350 från 0-100, som man gärna gör på ionity. 

27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Ionitys laddnätverk
Gjorde andra försöket idag att ladda på IONITY. Fullt och två bilar i kö i Helsingborg. Körde vidare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Första ggn på Ionity idag... Två laddare. Ena ville inte gå igång. Andra gick ej att byta språk (från finska). Sjukt konstig formulering i appen också, för att starta ska man "frikoppla laddare" eller liknande? För mig var det uppenbart att det var när man ville lossa laddkabeln, men tydligen menade de helt tvärtom.
När det tillslut kom igång var dock farten löjligt bra. Vi hann inte ens få maten på (världens långsammaste) McD innan bilen var färdigladdad.
När det tillslut kom igång var dock farten löjligt bra. Vi hann inte ens få maten på (världens långsammaste) McD innan bilen var färdigladdad.

https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2456
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
Legato skrev:Första ggn på Ionity idag... Två laddare. Ena ville inte gå igång. Andra gick ej att byta språk (från finska). Sjukt konstig formulering i appen också, för att starta ska man "frikoppla laddare" eller liknande? För mig var det uppenbart att det var när man ville lossa laddkabeln, men tydligen menade de helt tvärtom.
När det tillslut kom igång var dock farten löjligt bra. Vi hann inte ens få maten på (världens långsammaste) McD innan bilen var färdigladdad.
Ja, det är verkligen en konstig översättning.
I senaste versionen av appen till Audi e-tron har de bytt till Lås upp laddstolpe
Vet inte om det är så mycket enklare att förstå, men efter ett par laddningar förstår man ju vad det betyder.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Ionitys laddnätverk
"Frikoppla" är en rak (men såklart helt felaktig) översättning av tyska ordet "freischalten", som jag hade hellre översatt med "aktivera" i det här fallet. Inte "låsa upp".
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Jag har väldigt sällan stött på problem på Ionity. De gånger det strulat är det för att bilen inte tqr emot handskakningen. Har behövt hålla i kontakten och hålla "upp den" medans laddaren pratar med bilen några gånger.
Men, kanske är skillnad med appen? Jag använder nästan bara Plugsurfing-kortet.
Men, kanske är skillnad med appen? Jag använder nästan bara Plugsurfing-kortet.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Ionitys laddnätverk
Hålla upp handsken måste jag till och med göra hemma när jag laddar Ioniqen på min Tesla WC. Gör jag inte det så funkar det garanterat inte. Men håller jag bara upp den tills den låser sig så funkar det alltid. Samma sak upplevde jag hos Ionity med min e-tron. När man känner vibrationerna från kylvätskan i sladden så får man släppa handsken.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Vad är/hur fungerar northe? Samlingsapp? Hur är priserna?MrRun skrev:T.o.m 4,41 om man laddar via NortheTessi19 skrev:Jag blir så förvånad att Allego tar ’bara’ 5,5kr/kWh
Re: Ionitys laddnätverk
Ja en samlingsapp/kort. Lite blandade priser. Allego har dom bästa priset på. Ionity 6,96kr. Recharge i princip orört. Eon påslag.Lacho skrev:Vad är/hur fungerar northe? Samlingsapp? Hur är priserna?MrRun skrev:T.o.m 4,41 om man laddar via NortheTessi19 skrev:Jag blir så förvånad att Allego tar ’bara’ 5,5kr/kWh
Ioniq 5 FE AWD
Re: Ionitys laddnätverk
Ytterst sällan jag behöver hålla upp kontakten, endast vid halvtrasiga typ 2 kontakter bredvid 50 kwh laddare. Bmw i3.mati skrev:Hålla upp handsken måste jag till och med göra hemma när jag laddar Ioniqen på min Tesla WC. Gör jag inte det så funkar det garanterat inte. Men håller jag bara upp den tills den låser sig så funkar det alltid. Samma sak upplevde jag hos Ionity med min e-tron. När man känner vibrationerna från kylvätskan i sladden så får man släppa handsken.

Re: Ionitys laddnätverk
Apropå bästa pris... Svärfar påstod att han betalar €0,13 med BMWs "dyraste" abonnemang. Har inte hört om något annat som ens är nära. Vet ej om han missuppfattat dock.MrRun skrev:Ja en samlingsapp/kort. Lite blandade priser. Allego har dom bästa priset på. Ionity 6,96kr. Recharge i princip orört. Eon påslag.Lacho skrev:Vad är/hur fungerar northe? Samlingsapp? Hur är priserna?MrRun skrev:T.o.m 4,41 om man laddar via NortheTessi19 skrev:Jag blir så förvånad att Allego tar ’bara’ 5,5kr/kWh
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
-
- Inlägg: 283
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
Nice! Källa? Såg att 2 av 4 var offline idag så hade en misstanke om att något var på g.Hoppsan_84 skrev:Nu är utökningen med ytterligare två laddare igång på Mantorp och Karlstad.

Ioniq 5 FE AWD
Re: Ionitys laddnätverk
Nu ser det ut som att det finns 6 laddare i Mantorp, dock har 2 laddare okänd status just nu.
Re: Ionitys laddnätverk
Det här verkar vara prisvärt.Legato skrev:Apropå bästa pris... Svärfar påstod att han betalar €0,13 med BMWs "dyraste" abonnemang. Har inte hört om något annat som ens är nära. Vet ej om han missuppfattat dock.MrRun skrev:Ja en samlingsapp/kort. Lite blandade priser. Allego har dom bästa priset på. Ionity 6,96kr. Recharge i princip orört. Eon påslag.Lacho skrev:Vad är/hur fungerar northe? Samlingsapp? Hur är priserna?MrRun skrev:T.o.m 4,41 om man laddar via NortheTessi19 skrev:Jag blir så förvånad att Allego tar ’bara’ 5,5kr/kWh
https://www.elli.eco/en/mobility-servic ... ing-models
Re: Ionitys laddnätverk
Tydligen är det Ionityvästförsedda människor vid parkeringen i närheten av Tesla-laddaren i Töre och mäter upp avstånd. Uppgifter och foto finns i gruppen Elbil Luleå på ansiktsboken. Kanske börjar äntligen etableringen norrut komma igång?
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Ionitys laddnätverk
Nu är de två nya i drift.Dodde skrev:Nu ser det ut som att det finns 6 laddare i Mantorp, dock har 2 laddare okänd status just nu.

Ioniq 5 FE AWD
Re: Ionitys laddnätverk
Men ändå är det mestadels fullt ändå och även Gränna är ofta fullt fast möjligen ingen kö, för annars laddar man väl inte till 99% som jag såg igår. Mer i Mjölby i Mjölby och OKQ8 i var däremot nästan tomma hela tiden igår kväll. Beror detta kanske på att alla som har ny bil från de som är med och sponsrar ionity och gratis eller billigare laddning första året och dessa bilar sedan kommer spridas ut. Jag skulle aldrig stå i kö för gratis laddning om det fanns ledig laddare i närheten, men det ör jag. Borde egentligen göra fossil för mitt hjärta skull men ”kan” inte, känns så fel.MrRun skrev:Nu är de två nya i drift.Dodde skrev:Nu ser det ut som att det finns 6 laddare i Mantorp, dock har 2 laddare okänd status just nu.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Ionitys laddnätverk
Får hoppas att fler tillverkare som erbjuder laddkort följer efter VW och förhandlar fram fasta priser runt 4-5kr/kWh med de andra operatörerna som täcks av laddkortet. Som VW-ägare med We charge plus laddar jag nu för 3,90kr/kWh på Mer, Recharge, EON, Allego etc, vilket gör att jag är betydligt mindre beroende av Ionity nu än tidigare.Dafro skrev:Men ändå är det mestadels fullt ändå och även Gränna är ofta fullt fast möjligen ingen kö, för annars laddar man väl inte till 99% som jag såg igår. Mer i Mjölby i Mjölby och OKQ8 i var däremot nästan tomma hela tiden igår kväll. Beror detta kanske på att alla som har ny bil från de som är med och sponsrar ionity och gratis eller billigare laddning första året och dessa bilar sedan kommer spridas ut. Jag skulle aldrig stå i kö för gratis laddning om det fanns ledig laddare i närheten, men det ör jag. Borde egentligen göra fossil för mitt hjärta skull men ”kan” inte, känns så fel.
Re: Ionitys laddnätverk
Bra pris med bonnet på Ionity. Första laddning gratis med kod dessutom. https://apps.apple.com/se/app/bonnet-ea ... 1530351480
Re: Ionitys laddnätverk
Håller med, fick till appen idag men konstigt att dom kan få så lågt pris när det kräver typ 139 kr per månad till ionity för att få likvärdigt som dessutom prishöjer typ i morgon. Så jag undrar hur länge eller vad hållhaken är. Finns ju ingen mening att betala till ionity.Goja skrev:Bra pris med bonnet på Ionity. Första laddning gratis med kod dessutom. https://apps.apple.com/se/app/bonnet-ea ... 1530351480
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
-
- Inlägg: 283
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
Det är bara att använda Elli direkt. Enda skillnaden om du har en nya VW är att man får lite rabatt på månadskostnaden första året.simin skrev:Får hoppas att fler tillverkare som erbjuder laddkort följer efter VW och förhandlar fram fasta priser runt 4-5kr/kWh med de andra operatörerna som täcks av laddkortet. Som VW-ägare med We charge plus laddar jag nu för 3,90kr/kWh på Mer, Recharge, EON, Allego etc, vilket gör att jag är betydligt mindre beroende av Ionity nu än tidigare.Dafro skrev:Men ändå är det mestadels fullt ändå och även Gränna är ofta fullt fast möjligen ingen kö, för annars laddar man väl inte till 99% som jag såg igår. Mer i Mjölby i Mjölby och OKQ8 i var däremot nästan tomma hela tiden igår kväll. Beror detta kanske på att alla som har ny bil från de som är med och sponsrar ionity och gratis eller billigare laddning första året och dessa bilar sedan kommer spridas ut. Jag skulle aldrig stå i kö för gratis laddning om det fanns ledig laddare i närheten, men det ör jag. Borde egentligen göra fossil för mitt hjärta skull men ”kan” inte, känns så fel.
För övrigt är det väll bara med EQS som det ingår gratis ström.
Re: Ionitys laddnätverk
Okej! Att man kunde skaffa det Elli-avtalet utan att vara knuten till en viss bil/tillverkare var mer än jag visste. Bra i så fall ju, tack för info!Hoppsan_84 skrev:Det är bara att använda Elli direkt. Enda skillnaden om du har en nya VW är att man får lite rabatt på månadskostnaden första året.simin skrev:Får hoppas att fler tillverkare som erbjuder laddkort följer efter VW och förhandlar fram fasta priser runt 4-5kr/kWh med de andra operatörerna som täcks av laddkortet. Som VW-ägare med We charge plus laddar jag nu för 3,90kr/kWh på Mer, Recharge, EON, Allego etc, vilket gör att jag är betydligt mindre beroende av Ionity nu än tidigare.Dafro skrev:Men ändå är det mestadels fullt ändå och även Gränna är ofta fullt fast möjligen ingen kö, för annars laddar man väl inte till 99% som jag såg igår. Mer i Mjölby i Mjölby och OKQ8 i var däremot nästan tomma hela tiden igår kväll. Beror detta kanske på att alla som har ny bil från de som är med och sponsrar ionity och gratis eller billigare laddning första året och dessa bilar sedan kommer spridas ut. Jag skulle aldrig stå i kö för gratis laddning om det fanns ledig laddare i närheten, men det ör jag. Borde egentligen göra fossil för mitt hjärta skull men ”kan” inte, känns så fel.
För övrigt är det väll bara med EQS som det ingår gratis ström.