Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Aktien TSLA
Orsaken till VAGs försäljningssiffror är ju bredden på modellprogrammet. Man finns i alla segment, alla typer av bilar, alla typer av drivlinor.
Tesla: Battery Material Strategies // Maintaining a 50% Growth Rate.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Glöm robotaxi. Det finns ingen som kan någon om autonomi som tror att Tesla löser autonomi L4+, eller ens håller på med det. Det är en L2 driver assist som kan (för) mycket. Att "lyckas med FSD" för Tesla i dagläget är human fallback forever eller möjligtvis, L3 på motorväg i motorvägsfart. Allt annat är helt omöjligt med dagens teknik och Teslas hårdvara.Larofo skrev:I det scenario Tesla lyckas med FSD och därmed Robotaxi
OK? Då landar du rimligtvis på max 300k per bil, dvs ungefär det snittpris jag sa och som du påstod var helt orimligt. Om du nu står fast vid att priserna på elbilar ska ner...Sabbe skrev:Model 2: 6 miljoner
Model 3/Y: 3 miljoner
Model S/X/R: 100.000
Cybertruck: 1 miljon
Semi: 100.000
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Men herre gud, det här låter allvarligt, vet ingen av alla dom som jobbar med FSD påspacecoin skrev:Glöm robotaxi. Det finns ingen som kan någon om autonomi som tror att Tesla löser autonomi L4+, eller ens håller på med det. Det är en L2 driver assist som kan (för) mycket. Att "lyckas med FSD" för Tesla i dagläget är human fallback forever eller möjligtvis, L3 på motorväg i motorvägsfart. Allt annat är helt omöjligt med dagens teknik och Teslas hårdvara.Larofo skrev:I det scenario Tesla lyckas med FSD och därmed Robotaxi
Tesla att det dom håller på med är helt omöjligt och att dom bara slösar tid och pengar.
Kan du meddela dom på nått sätt och berätta att det vore bättre att dom bara la ner
all verksamhet som har med FSD att göra.

Eller om du kanske kan ta över som chef och styra upp verksamheten.
Jag fattar inte att det kan finnas så mycket tröga människor på Tesla som inte begriper
det du har förstått för länge sedan.
- Gustafsson
- Teslaägare
Att Tesla grovt har underskattat svårigheterna med autonom bilkörning, det är väl ändå helt uppenbart vid det här laget ( tillhör också FSD-förnekarna). FSD är visserligen imponerande i USA tappningen, men otroligt lång väg att gå fortfarande till något som man kan lita det minsta på.Larofo skrev:Men herre gud, det här låter allvarligt, vet ingen av alla dom som jobbar med FSD påspacecoin skrev:Glöm robotaxi. Det finns ingen som kan någon om autonomi som tror att Tesla löser autonomi L4+, eller ens håller på med det. Det är en L2 driver assist som kan (för) mycket. Att "lyckas med FSD" för Tesla i dagläget är human fallback forever eller möjligtvis, L3 på motorväg i motorvägsfart. Allt annat är helt omöjligt med dagens teknik och Teslas hårdvara.Larofo skrev:I det scenario Tesla lyckas med FSD och därmed Robotaxi
Tesla att det dom håller på med är helt omöjligt och att dom bara slösar tid och pengar.
Kan du meddela dom på nått sätt och berätta att det vore bättre att dom bara la ner
Jag fattar inte att det kan finnas så mycket tröga människor på Tesla som inte begriper
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Det stämmer bra, Elon har själv erkänt att det var ett betydligt svårareGustafsson skrev:Att Tesla grovt har underskattat svårigheterna med autonom bilkörning, det är väl ändå helt uppenbart vid det här laget ( tillhör också FSD-förnekarna). FSD är visserligen imponerande i USA tappningen, men otroligt lång väg att gå fortfarande till något som man kan lita det minsta på.
problem att lösa än han först trodde.
Jösses. Du kan raljera hur mycket du vill. Du borde titta på verklig data och graferna i fsd-tråden istället som jämför Tesla och riktiga Robotaxi-bolag. Tesla FSD-beta har en disengagement var 5-20 mile i genomsnitt och så har det varit i 2 år. Ingen förändring. Cruise har 40000 miles per disengagement under 2021, det är vad som krävs. Tesla behöver alltså förbättra sitt system 10000x, och dom lyckas inte förbättra det alls på två år. Cruise å andra sidan har förbättrat sin tillförlitlighet med 100% senaste året trots höga nivåer. Tesla kör sämre än flertalet universitet gjorde i DARPA challenge 2005.
Elon Musk vet inte ens hur man kör ett Pythonscript, så vad han säger om AI, det kan man bortse ifrån.
Elon Musk vet inte ens hur man kör ett Pythonscript, så vad han säger om AI, det kan man bortse ifrån.
Intressant problem du pekar på. Varför verkar det som att ingen på Tesla har förstått? Är det så och vad grundar du det på? Eller har kanske folk förstått men dom har en allvetande chef i topp som "vet bäst" och ingen vågar säga emot? Folk kanske jobbar med det för det är kul och dom får bra betalt? Folk har väl dessutom försökt varna dom men ingen (?) verkar förstå. Har du något förslag på hur vi kan varna dom om du nu tycker det är så allvarligt?Larofo skrev:Men herre gud, det här låter allvarligt, vet ingen av alla dom som jobbar med FSD på
Matte skrev:Intressant problem du pekar på. Varför verkar det som att ingen på Tesla har förstått? Är det så och vad grundar du det på? Eller har kanske folk förstått men dom har en allvetande chef i topp som "vet bäst" och ingen vågar säga emot? Folk kanske jobbar med det för det är kul och dom får bra betalt? Folk har väl dessutom försökt varna dom men ingen (?) verkar förstå. Har du något förslag på hur vi kan varna dom om du nu tycker det är så allvarligt?Larofo skrev:Men herre gud, det här låter allvarligt, vet ingen av alla dom som jobbar med FSD på
Det enda som kan stoppa/ändra satsningen på FSD vore en stark storägare eller styrelsen. I Teslas fall är väl det Elon i båda fallen? Och han verkar besatt av "omöjliga" projekt.
Jag tror inte ett smack på att lösa trafikproblem genom tunnlar heller. Är ju helt döfött. Och samma sak med Mars. Varför ska vi leva där när till och med en atomvinter här på jorden är lättare att hantera än förhållandena på Mars?
Lugn och fin. Tror du på fullaste allvar att eventuell skepsis hos ingenjörerna (eller svårigheter under utvecklingen) skulle tillåtas kommuniceras utåt? Speciellt när en stor del av kunderna köpt deras FSD?Larofo skrev:Men herre gud, det här låter allvarligt, vet ingen av alla dom som jobbar med FSD på

Exakt vad jag tänkte.. Handlar nog inte ens om vad det får, man har väl lite lojalitet till företaget om man jobbar där. Jag kan på mitt jobb vara kritisk internt men externt mot kunder så vill man såklart skapa en annan bild utan att ljuga.Curik skrev:Lugn och fin. Tror du på fullaste allvar att eventuell skepsis hos ingenjörerna (eller svårigheter under utvecklingen) skulle tillåtas kommuniceras utåt? Speciellt när en stor del av kunderna köpt deras FSD?Larofo skrev:Men herre gud, det här låter allvarligt, vet ingen av alla dom som jobbar med FSD på
det du har förstått för länge sedan.Det kan inte vara lätt!
Men vad händer med Teslas modell program, känns som de står still.
Lastbilen räknar jag inte, de är ju ingen bil även om de såklart kan göra pengar på den.
Roadster är en nich produkt.
Cybertruck lär inte komma till Europa och om den gör de så tror jag de är ganska försiktiga volymer, Europa är ingen pickup region.
Så vad kommer till Europa för normal konsumenten? Face lift S, något mer?
Kanske Elon jobbar för mycket med micro management, då hinner han inte med mer helt enkelt.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Oj... 10% av alla jobb ska bort:
https://www.reuters.com/technology/excl ... 022-06-03/
"In an email titled "pause all hiring worldwide," Musk said he had a "super bad feeling" about the economy."
Nu lär tillväxtprognoserna få sig en ordentlig törn liksom aktien
https://www.reuters.com/technology/excl ... 022-06-03/
"In an email titled "pause all hiring worldwide," Musk said he had a "super bad feeling" about the economy."
Nu lär tillväxtprognoserna få sig en ordentlig törn liksom aktien

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
När företag beter sig dåligt och sparkar folk brukar aktien ta fart uppåt. (för att marknaden är som en sociopat)
Kanske med undantag för aktier vars värde baseras på en stadig ökning av verksamheten? Men kanske inte i Teslas fall...Mickep skrev:När företag beter sig dåligt och sparkar folk brukar aktien ta fart uppåt. (för att marknaden är som en sociopat)
Nja, aktiemarknaden ser ju allt ur ett rent ekonomiskt perspektiv. Att skära personal minskar ju kostnader vilket ju i sig är bra, men för ett bolag där förväntningarna är extrem tillväxt (vilket såklart också kräver ökande personalstyrka) så är det en riktigt dålig indikation. Framförallt när det motiveras av att världsekonomin och därmed efterfrågan ser extremt svag ut.Mickep skrev:När företag beter sig dåligt och sparkar folk brukar aktien ta fart uppåt. (för att marknaden är som en sociopat)
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Är nog skillnad på mogna bolag som skalar bort kostnader för att öka vinsten och ett tillväxtföretag som Tesla där mycket av värdet ligger i förväntad tillväxt.Mickep skrev:När företag beter sig dåligt och sparkar folk brukar aktien ta fart uppåt. (för att marknaden är som en sociopat)
Färre anställda rimmar dåligt med tillväxt.
Om t ex SAS sparkar kabinpersonal med höga löner för att förbättra resultatet så är det en annan sak.
Det är faktiskt bara en rätt liten del som betalar för FSD...Curik skrev:Lugn och fin. Tror du på fullaste allvar att eventuell skepsis hos ingenjörerna (eller svårigheter under utvecklingen) skulle tillåtas kommuniceras utåt? Speciellt när en stor del av kunderna köpt deras FSD?Larofo skrev:Men herre gud, det här låter allvarligt, vet ingen av alla dom som jobbar med FSD på
det du har förstått för länge sedan.Det kan inte vara lätt!
Det här är precis som 2017-2018, då alla förståsigpåare hävdade att Tesla aldrig kommer lyckas massproducerade bilar eller gå med vinst eller ens leva ett år till. Omöjligt!
Jaja. Uppsidan vid lyckad utveckling blir så mycket större.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Ja spacecoin, det var lite raljerande men även skämtsamt skrivet.spacecoin skrev:Jösses. Du kan raljera hur mycket du vill. Du borde titta på verklig data och graferna i fsd-tråden istället som jämför Tesla och riktiga Robotaxi-bolag. Tesla FSD-beta har en disengagement var 5-20 mile i genomsnitt och så har det varit i 2 år. Ingen förändring. Cruise har 40000 miles per disengagement under 2021, det är vad som krävs. Tesla behöver alltså förbättra sitt system 10000x, och dom lyckas inte förbättra det alls på två år. Cruise å andra sidan har förbättrat sin tillförlitlighet med 100% senaste året trots höga nivåer. Tesla kör sämre än flertalet universitet gjorde i DARPA challenge 2005.
Det får du räkna med när du för 50011 gången hävdar att du
sitter inne med facit och bergsäkert vet att Tesla aldrig
eller åtminstonde inte på 10-20 år kommer lösa FSD.
Faktum är att det är ingen av oss som vet hur det kommer
att gå med den saken.
Jag hoppas att Tesla klarar det och tror att dom har en god chans.
Dom satsar iaf stenhårt på det, vilket jag gillar skarpt.
Jag sitter inte i timmar och väger mina ord på guldvåg så du
behöver inte ta allt jag skriver på dödligt allvar.
Lika lite som jag tar dig på allvar när du skriver att
Elon inte ens vet hur man kör ett Pythonscript.
Och för er andra som inte ens begrep att jag raljerade lite,
läs mitt inlägg igen och lägg särskilt märke till
"the winking smiley".
Jag har för övrigt vid upprepade tillfällen skrivit att FSD är ett
oerhört svårt tekniskt problem att lösa.
Jag är fullt medveten om att Tesla eller för den delen någon annan
kanske inte kommer kunna knäcka denna nöt på årtionden.
Men jag säger att det finns en god chans och jag uppskattar att
dom försöker.
Det kanske är så att det krävs mängder av sensorer som lidar och
förmappade, detaljerade kartor för att lyckas.
Då blir det lite jobbigt för Tesla, speciellt eftersom dom nu går
all in på vision och ai med kommande bilmodell/robotaxi och
dessutom teslabot. Det kan bli ett katastrofalt misslyckande.
Men det kan också bli en succé av sällan skådat slag.
Något man bör ha i åtanke om man väljer att investera i aktien.
Det här är trots allt aktietråden, inte FSD-tråden.
Sabbe skrev:
Skrivet av en sann Tesla-fanatiker No doubt. Är som med fotbollsfans som desperat försöker hitta en uppsida när något till synes dåligt händer. Typ när klubben säljer sin stjärna.
Ja så länge de kan få in nytt blod är det väl ok.
Men det brukar vara dålig personalpolitik. (gissar att de sparkar de som nyss blivit föräldrar eller kanske sjukskrivna) Tur då att många vill jobba där. (bra på cv men dåligt i längden)
Men det brukar vara dålig personalpolitik. (gissar att de sparkar de som nyss blivit föräldrar eller kanske sjukskrivna) Tur då att många vill jobba där. (bra på cv men dåligt i längden)
Den där romantiska synen på hårt arbete som vissa har är direkt livsfientligt. Ingen ligger på dödsbädden och önskar att de jobbat mer och fått råd med fler prylar.Mickep skrev:Ja så länge de kan få in nytt blod är det väl ok.
Nä, men om ingen jobbar ordentligt får vi stagflation, vi är nog bra precis inne i en sådan period. Så nu blir det tillbaka till att jobba hårt, eller vara arbetslös, eller jobba statligt.MWall skrev:Den där romantiska synen på hårt arbete som vissa har är direkt livsfientligt. Ingen ligger på dödsbädden och önskar att de jobbat mer och fått råd med fler prylar.Mickep skrev:Ja så länge de kan få in nytt blod är det väl ok.
Model Y LR
Model S 100D -18
Sabbe skrev:
TSLA $743.40
-31.60 (-4.08%)
Japp, Very Bullish

Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017