Vi som hämtat ut MYP!
Moderator: Redaktion
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2801
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2801
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Vi som hämtat ut MYP!
NEO skrev:ThxDizzycap skrev:Snygga fälgar på 3:an!
Bättre bild på min MYP
Vart hittar jag 3:ans fälgar??
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2801
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
- JauquesMayol
- Teslaägare
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 09 sep 2021 15:42
Re: Vi som hämtat ut MYP!
När alla behöver taxi en regnig dag så går priset upp dramatiskt och då verkar Uber välja nya kunder som betalar högre pris. Men det resulterar samtidigt i att människor som bokat med billigare pris får sina resor avbokade. Som jag.Ilduce77 skrev:Haha.. Får de inte köra i regn... Eller hade du beställt cabriolet-Uber?JauquesMayol skrev:Regnade ganska rejält i morse så Uber ställde in resan till Trosta strax innan.
- JauquesMayol
- Teslaägare
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 09 sep 2021 15:42
Re: Vi som hämtat ut MYP!
Skulle uppskatta att det stod 10-15 vita redo för utlämning.mackan12 skrev:JauquesMayol skrev:Regnade ganska rejält i morse så Uber ställde in resan till Trosta strax innan. Det blev Arlanda Express och buss istället vilket gjorde att jag blev 40 minuter sen. Men inga problem att komma lite senare. Synade bilen lite snabbt i ovädret och såg att ena sätet bak delvis var täckt av vit kräm eller något liknande. Påpekade detta och fick förklaringen att det var lite polerkräm som blivit kvar. Snabb behandling av Tesla personal så var allt fint igen. Kul att hänga här i väntan på bilen!
Ni som hämtat idag, Hur såg status ut med vita bilar?
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2801
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Vi som hämtat ut MYP!
Har hunnit köra bilen några vändor nu och haft tid till reflektion. Jag kör ju M3P 2021 facelift 82kWh panasonic MIC för tillfället sedan december 2021 och haft totalt sexton teslor att jämföra med, nu äntligen kan jag bocka av att jag ägt S 3 X Y;
MYP är mycket högre och har bättre stolar både fram och bak, framsätena är relativt lika min M3P men något bekvämare. Bak är en helt annan liga än M3P, man sitter inte med vinkel under låren och har ordentligt med plats både för fötter och runt om, armstödet i mitten är precis som MY mot M3, på anabola steroider vad gäller storlek, den är mycket större och mer praktisk. Kartor och internet är typ 2.5ggr snabbare tack vare Ryzen, vet inte om jag tycker det är värt 12km WLTP. Ogillar nya funktionen att både helljusautomatik och regn"sensor" hoppar igång med autopilot och kan INTE stängas av, riktigt enerverande och inte alls vad jag är van vid med M3Pn, där har jag båda två på av, tycker inte funktionen är 50-60% än. Ogillar också sikten bakåt, sämst av alla modeller. Har oroat mig lite för utseendet, tycker inte MYLR alls är snygg och hjulen ser bara onormalt små ut. På MYP är det bättre, men jag tycker en sänkning med runt 20-30mm hade varit perfekt. Annars tycker jag röda bromsok, spoiler och sänkning i kombination med 21" som har 255 fram och 275bak är riktig fint och maffigt. Bilen både ser ut och känns som en sportig SUV. Att det är ökad lastvikt mot tidiga MYLR MIC är fantastiskt, den kan lastas med 637kg är i mitt tycke ett måste. Då kan fem fullvuxna människor sitta i bilen och ändå finns det 237kg till packning över.
Något jag måste skriva i en egen rad är kvalitet och känslan av premium. Den här bilen är i en annan liga än någon Tesla någonsin varit, både Fremont och Shanghaibilar. Plötsligt är inte bilen en rullande mjukvarufiness, den har faktiskt kvalitetskänsla! Ljudet från dörrarna och material samt ljudisolering är riktigt riktigt bra. Att bilen har 21" och så låg ljudnivå är för mig ganska fascinerande.
Prestandamässigt är den för en P van teslanörd ganska medioker, men det visste jag om när jag köpte en bil som "bara" gör 0-100 på 3.7 med en fots avräkning. Den är helt OK, ingen Ludinivå men ändå OK för att impa på en ICE varelse.
Bagageutrymme är outstanding, även med alla lastgolv på bak. Totalt två stycken, trunken är större än M3 vilket är fint. Funktionen att kunna fälla baksätena bakifrån elektroniskt är nice. Fint med lastöglor på vardera sida, 12V uttag och även två djupa förvaringar bredvid bagageutrymmet. Insynsskyddet gör nog sitt för ljudnivån, den är dock något krånglig att få i och ur, men man vänjer väl sig.
Overall, absolut den mest prisvärda och finaste elbilen man kan köpa för 710.000kr ATM. Finns ingen anledning att köpa något annat märke även med SuC öppet för allmänheten, för mig som aldrig superladdat min M3P på 21500km senaste halvåret är det ingen deal breaker.
Mitt tips för er som velar om bonusen kommer eller inte, så hade jag nog slagit till oavsett. Bilen är värd mer än nuvarande pris, även om inte bonusen kommer. För mig är det helt oproportionerligt att P "bara" kostar 40000kr mer än en LR, tidsfråga innan P går över 800 pix. För mig hade bilen varit 10/10 om den haft lite mer effekt än nu, skulle önskat 0-100 på kanske 3 blankt och kvartsmilen på 11 blankt. Den får 9/10. Att bilen tillverkades 24/5 matchades 27/5 och levererades 2/6 är bara helt otroligt.
KÖP!
MYP är mycket högre och har bättre stolar både fram och bak, framsätena är relativt lika min M3P men något bekvämare. Bak är en helt annan liga än M3P, man sitter inte med vinkel under låren och har ordentligt med plats både för fötter och runt om, armstödet i mitten är precis som MY mot M3, på anabola steroider vad gäller storlek, den är mycket större och mer praktisk. Kartor och internet är typ 2.5ggr snabbare tack vare Ryzen, vet inte om jag tycker det är värt 12km WLTP. Ogillar nya funktionen att både helljusautomatik och regn"sensor" hoppar igång med autopilot och kan INTE stängas av, riktigt enerverande och inte alls vad jag är van vid med M3Pn, där har jag båda två på av, tycker inte funktionen är 50-60% än. Ogillar också sikten bakåt, sämst av alla modeller. Har oroat mig lite för utseendet, tycker inte MYLR alls är snygg och hjulen ser bara onormalt små ut. På MYP är det bättre, men jag tycker en sänkning med runt 20-30mm hade varit perfekt. Annars tycker jag röda bromsok, spoiler och sänkning i kombination med 21" som har 255 fram och 275bak är riktig fint och maffigt. Bilen både ser ut och känns som en sportig SUV. Att det är ökad lastvikt mot tidiga MYLR MIC är fantastiskt, den kan lastas med 637kg är i mitt tycke ett måste. Då kan fem fullvuxna människor sitta i bilen och ändå finns det 237kg till packning över.
Något jag måste skriva i en egen rad är kvalitet och känslan av premium. Den här bilen är i en annan liga än någon Tesla någonsin varit, både Fremont och Shanghaibilar. Plötsligt är inte bilen en rullande mjukvarufiness, den har faktiskt kvalitetskänsla! Ljudet från dörrarna och material samt ljudisolering är riktigt riktigt bra. Att bilen har 21" och så låg ljudnivå är för mig ganska fascinerande.
Prestandamässigt är den för en P van teslanörd ganska medioker, men det visste jag om när jag köpte en bil som "bara" gör 0-100 på 3.7 med en fots avräkning. Den är helt OK, ingen Ludinivå men ändå OK för att impa på en ICE varelse.
Bagageutrymme är outstanding, även med alla lastgolv på bak. Totalt två stycken, trunken är större än M3 vilket är fint. Funktionen att kunna fälla baksätena bakifrån elektroniskt är nice. Fint med lastöglor på vardera sida, 12V uttag och även två djupa förvaringar bredvid bagageutrymmet. Insynsskyddet gör nog sitt för ljudnivån, den är dock något krånglig att få i och ur, men man vänjer väl sig.
Overall, absolut den mest prisvärda och finaste elbilen man kan köpa för 710.000kr ATM. Finns ingen anledning att köpa något annat märke även med SuC öppet för allmänheten, för mig som aldrig superladdat min M3P på 21500km senaste halvåret är det ingen deal breaker.
Mitt tips för er som velar om bonusen kommer eller inte, så hade jag nog slagit till oavsett. Bilen är värd mer än nuvarande pris, även om inte bonusen kommer. För mig är det helt oproportionerligt att P "bara" kostar 40000kr mer än en LR, tidsfråga innan P går över 800 pix. För mig hade bilen varit 10/10 om den haft lite mer effekt än nu, skulle önskat 0-100 på kanske 3 blankt och kvartsmilen på 11 blankt. Den får 9/10. Att bilen tillverkades 24/5 matchades 27/5 och levererades 2/6 är bara helt otroligt.
KÖP!
Re: Vi som hämtat ut MYP!
Håller med dig till stor del! Tycker jag mest sikten bak upplevs som dålig pga man ser så mycket runt bakrutan i backspegeln. Annars tycker jag det fungerar bra. Man ser bilarna bakom sig och när jag ska backa använder jag i princip enbart ytterbackspeglarna.NEO skrev:Ogillar också sikten bakåt, sämst av alla modeller.
Ljudet från dörrarna och material samt ljudisolering är riktigt riktigt bra.
Sen ljudet från dörrarna när man stänger dem gillar jag inte alls, ger inte den känslan som bilen i övrigt utstrålar. Flertalet vänner/familj (med stort bilintresse) reagerar på samma sak. Nästan så jag vill skaffa soft close för att dölja problemet
Re: Vi som hämtat ut MYP!
jag gillar klonket. den är välskruvad känns det som.Alex-H skrev:Håller med dig till stor del! Tycker jag mest sikten bak upplevs som dålig pga man ser så mycket runt bakrutan i backspegeln. Annars tycker jag det fungerar bra. Man ser bilarna bakom sig och när jag ska backa använder jag i princip enbart ytterbackspeglarna.NEO skrev:Ogillar också sikten bakåt, sämst av alla modeller.
Ljudet från dörrarna och material samt ljudisolering är riktigt riktigt bra.
Sen ljudet från dörrarna när man stänger dem gillar jag inte alls, ger inte den känslan som bilen i övrigt utstrålar. Flertalet vänner/familj (med stort bilintresse) reagerar på samma sak. Nästan så jag vill skaffa soft close för att dölja problemet
Model 3 SR+
Model Y Performance
Model Y Performance
Re: Vi som hämtat ut MYP!
Hur är fjädringen jämfört med M3P?NEO skrev:Har hunnit köra bilen några vändor nu och haft tid till reflektion. Jag kör ju M3P 2021 facelift 82kWh panasonic MIC för tillfället sedan december 2021 och haft totalt sexton teslor att jämföra med, nu äntligen kan jag bocka av att jag ägt S 3 X Y;
MYP är mycket högre och har bättre stolar både fram och bak, framsätena är relativt lika min M3P men något bekvämare. Bak är en helt annan liga än M3P, man sitter inte med vinkel under låren och har ordentligt med plats både för fötter och runt om, armstödet i mitten är precis som MY mot M3, på anabola steroider vad gäller storlek, den är mycket större och mer praktisk. Kartor och internet är typ 2.5ggr snabbare tack vare Ryzen, vet inte om jag tycker det är värt 12km WLTP. Ogillar nya funktionen att både helljusautomatik och regn"sensor" hoppar igång med autopilot och kan INTE stängas av, riktigt enerverande och inte alls vad jag är van vid med M3Pn, där har jag båda två på av, tycker inte funktionen är 50-60% än. Ogillar också sikten bakåt, sämst av alla modeller. Har oroat mig lite för utseendet, tycker inte MYLR alls är snygg och hjulen ser bara onormalt små ut. På MYP är det bättre, men jag tycker en sänkning med runt 20-30mm hade varit perfekt. Annars tycker jag röda bromsok, spoiler och sänkning i kombination med 21" som har 255 fram och 275bak är riktig fint och maffigt. Bilen både ser ut och känns som en sportig SUV. Att det är ökad lastvikt mot tidiga MYLR MIC är fantastiskt, den kan lastas med 637kg är i mitt tycke ett måste. Då kan fem fullvuxna människor sitta i bilen och ändå finns det 237kg till packning över.
Något jag måste skriva i en egen rad är kvalitet och känslan av premium. Den här bilen är i en annan liga än någon Tesla någonsin varit, både Fremont och Shanghaibilar. Plötsligt är inte bilen en rullande mjukvarufiness, den har faktiskt kvalitetskänsla! Ljudet från dörrarna och material samt ljudisolering är riktigt riktigt bra. Att bilen har 21" och så låg ljudnivå är för mig ganska fascinerande.
Prestandamässigt är den för en P van teslanörd ganska medioker, men det visste jag om när jag köpte en bil som "bara" gör 0-100 på 3.7 med en fots avräkning. Den är helt OK, ingen Ludinivå men ändå OK för att impa på en ICE varelse.
Bagageutrymme är outstanding, även med alla lastgolv på bak. Totalt två stycken, trunken är större än M3 vilket är fint. Funktionen att kunna fälla baksätena bakifrån elektroniskt är nice. Fint med lastöglor på vardera sida, 12V uttag och även två djupa förvaringar bredvid bagageutrymmet. Insynsskyddet gör nog sitt för ljudnivån, den är dock något krånglig att få i och ur, men man vänjer väl sig.
Overall, absolut den mest prisvärda och finaste elbilen man kan köpa för 710.000kr ATM. Finns ingen anledning att köpa något annat märke även med SuC öppet för allmänheten, för mig som aldrig superladdat min M3P på 21500km senaste halvåret är det ingen deal breaker.
Mitt tips för er som velar om bonusen kommer eller inte, så hade jag nog slagit till oavsett. Bilen är värd mer än nuvarande pris, även om inte bonusen kommer. För mig är det helt oproportionerligt att P "bara" kostar 40000kr mer än en LR, tidsfråga innan P går över 800 pix. För mig hade bilen varit 10/10 om den haft lite mer effekt än nu, skulle önskat 0-100 på kanske 3 blankt och kvartsmilen på 11 blankt. Den får 9/10. Att bilen tillverkades 24/5 matchades 27/5 och levererades 2/6 är bara helt otroligt.
KÖP!
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2801
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Vi som hämtat ut MYP!
Min M3P är sänkt med Eibachs sänkning och även sway bar runt om ställda på mitten/max. Min M3P är därför rätt hård, MYP tar gupp och ojämnheter på ett mycket mjukare sätt. Gillar inte fjädringen i MYLR, jämfört med den är den mycket bättre.Moondog skrev:Hur är fjädringen jämfört med M3P?
Re: Vi som hämtat ut MYP!
Instämmer helt efter bara ha fått provkört bilen hos Tesla. Hade köpt en direkt om det har varit möjligt att få till vita säten innan årsskiftet. Pratar man med Tesla så får man ingen information när det kommer ske med vita säten.NEO skrev:Har hunnit köra bilen några vändor nu och haft tid till reflektion. Jag kör ju M3P 2021 facelift 82kWh panasonic MIC för tillfället sedan december 2021 och haft totalt sexton teslor att jämföra med, nu äntligen kan jag bocka av att jag ägt S 3 X Y;
MYP är mycket högre och har bättre stolar både fram och bak, framsätena är relativt lika min M3P men något bekvämare. Bak är en helt annan liga än M3P, man sitter inte med vinkel under låren och har ordentligt med plats både för fötter och runt om, armstödet i mitten är precis som MY mot M3, på anabola steroider vad gäller storlek, den är mycket större och mer praktisk. Kartor och internet är typ 2.5ggr snabbare tack vare Ryzen, vet inte om jag tycker det är värt 12km WLTP. Ogillar nya funktionen att både helljusautomatik och regn"sensor" hoppar igång med autopilot och kan INTE stängas av, riktigt enerverande och inte alls vad jag är van vid med M3Pn, där har jag båda två på av, tycker inte funktionen är 50-60% än. Ogillar också sikten bakåt, sämst av alla modeller. Har oroat mig lite för utseendet, tycker inte MYLR alls är snygg och hjulen ser bara onormalt små ut. På MYP är det bättre, men jag tycker en sänkning med runt 20-30mm hade varit perfekt. Annars tycker jag röda bromsok, spoiler och sänkning i kombination med 21" som har 255 fram och 275bak är riktig fint och maffigt. Bilen både ser ut och känns som en sportig SUV. Att det är ökad lastvikt mot tidiga MYLR MIC är fantastiskt, den kan lastas med 637kg är i mitt tycke ett måste. Då kan fem fullvuxna människor sitta i bilen och ändå finns det 237kg till packning över.
Något jag måste skriva i en egen rad är kvalitet och känslan av premium. Den här bilen är i en annan liga än någon Tesla någonsin varit, både Fremont och Shanghaibilar. Plötsligt är inte bilen en rullande mjukvarufiness, den har faktiskt kvalitetskänsla! Ljudet från dörrarna och material samt ljudisolering är riktigt riktigt bra. Att bilen har 21" och så låg ljudnivå är för mig ganska fascinerande.
Prestandamässigt är den för en P van teslanörd ganska medioker, men det visste jag om när jag köpte en bil som "bara" gör 0-100 på 3.7 med en fots avräkning. Den är helt OK, ingen Ludinivå men ändå OK för att impa på en ICE varelse.
Bagageutrymme är outstanding, även med alla lastgolv på bak. Totalt två stycken, trunken är större än M3 vilket är fint. Funktionen att kunna fälla baksätena bakifrån elektroniskt är nice. Fint med lastöglor på vardera sida, 12V uttag och även två djupa förvaringar bredvid bagageutrymmet. Insynsskyddet gör nog sitt för ljudnivån, den är dock något krånglig att få i och ur, men man vänjer väl sig.
Overall, absolut den mest prisvärda och finaste elbilen man kan köpa för 710.000kr ATM. Finns ingen anledning att köpa något annat märke även med SuC öppet för allmänheten, för mig som aldrig superladdat min M3P på 21500km senaste halvåret är det ingen deal breaker.
Mitt tips för er som velar om bonusen kommer eller inte, så hade jag nog slagit till oavsett. Bilen är värd mer än nuvarande pris, även om inte bonusen kommer. För mig är det helt oproportionerligt att P "bara" kostar 40000kr mer än en LR, tidsfråga innan P går över 800 pix. För mig hade bilen varit 10/10 om den haft lite mer effekt än nu, skulle önskat 0-100 på kanske 3 blankt och kvartsmilen på 11 blankt. Den får 9/10. Att bilen tillverkades 24/5 matchades 27/5 och levererades 2/6 är bara helt otroligt.
KÖP!
Har du tänkt behålla din M3P också?
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Re: Vi som hämtat ut MYP!
Tack för en initierad sammanfattning! Väntar med spänning på min (första) Tesla, MYP troligen i juli.Moondog skrev:Hur är fjädringen jämfört med M3P?NEO skrev:Har hunnit köra bilen några vändor nu och haft tid till reflektion. Jag kör ju M3P 2021 facelift 82kWh panasonic MIC för tillfället sedan december 2021 och haft totalt sexton teslor att jämföra med, nu äntligen kan jag bocka av att jag ägt S 3 X Y;
MYP är mycket högre och har bättre stolar både fram och bak, framsätena är relativt lika min M3P men något bekvämare. Bak är en helt annan liga än M3P, man sitter inte med vinkel under låren och har ordentligt med plats både för fötter och runt om, armstödet i mitten är precis som MY mot M3, på anabola steroider vad gäller storlek, den är mycket större och mer praktisk. Kartor och internet är typ 2.5ggr snabbare tack vare Ryzen, vet inte om jag tycker det är värt 12km WLTP. Ogillar nya funktionen att både helljusautomatik och regn"sensor" hoppar igång med autopilot och kan INTE stängas av, riktigt enerverande och inte alls vad jag är van vid med M3Pn, där har jag båda två på av, tycker inte funktionen är 50-60% än. Ogillar också sikten bakåt, sämst av alla modeller. Har oroat mig lite för utseendet, tycker inte MYLR alls är snygg och hjulen ser bara onormalt små ut. På MYP är det bättre, men jag tycker en sänkning med runt 20-30mm hade varit perfekt. Annars tycker jag röda bromsok, spoiler och sänkning i kombination med 21" som har 255 fram och 275bak är riktig fint och maffigt. Bilen både ser ut och känns som en sportig SUV. Att det är ökad lastvikt mot tidiga MYLR MIC är fantastiskt, den kan lastas med 637kg är i mitt tycke ett måste. Då kan fem fullvuxna människor sitta i bilen och ändå finns det 237kg till packning över.
Något jag måste skriva i en egen rad är kvalitet och känslan av premium. Den här bilen är i en annan liga än någon Tesla någonsin varit, både Fremont och Shanghaibilar. Plötsligt är inte bilen en rullande mjukvarufiness, den har faktiskt kvalitetskänsla! Ljudet från dörrarna och material samt ljudisolering är riktigt riktigt bra. Att bilen har 21" och så låg ljudnivå är för mig ganska fascinerande.
Prestandamässigt är den för en P van teslanörd ganska medioker, men det visste jag om när jag köpte en bil som "bara" gör 0-100 på 3.7 med en fots avräkning. Den är helt OK, ingen Ludinivå men ändå OK för att impa på en ICE varelse.
Bagageutrymme är outstanding, även med alla lastgolv på bak. Totalt två stycken, trunken är större än M3 vilket är fint. Funktionen att kunna fälla baksätena bakifrån elektroniskt är nice. Fint med lastöglor på vardera sida, 12V uttag och även två djupa förvaringar bredvid bagageutrymmet. Insynsskyddet gör nog sitt för ljudnivån, den är dock något krånglig att få i och ur, men man vänjer väl sig.
Overall, absolut den mest prisvärda och finaste elbilen man kan köpa för 710.000kr ATM. Finns ingen anledning att köpa något annat märke även med SuC öppet för allmänheten, för mig som aldrig superladdat min M3P på 21500km senaste halvåret är det ingen deal breaker.
Mitt tips för er som velar om bonusen kommer eller inte, så hade jag nog slagit till oavsett. Bilen är värd mer än nuvarande pris, även om inte bonusen kommer. För mig är det helt oproportionerligt att P "bara" kostar 40000kr mer än en LR, tidsfråga innan P går över 800 pix. För mig hade bilen varit 10/10 om den haft lite mer effekt än nu, skulle önskat 0-100 på kanske 3 blankt och kvartsmilen på 11 blankt. Den får 9/10. Att bilen tillverkades 24/5 matchades 27/5 och levererades 2/6 är bara helt otroligt.
KÖP!
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2801
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Vi som hämtat ut MYP!
Har gått lite i tankarna att sälja M3Pn, den har trots sina 21500km längre garantitid än en ny då den fick 1år/20000km fr.om leveransdatum. Så den har fyra och ett halvt år kvar eller 78500km samt 567km WLTP. Men har lagt ner så mycket pengar på att uppgradera att jag har svårt att släppa den men får jag ett bra bud såNogo skrev:
Instämmer helt efter bara ha fått provkört bilen hos Tesla. Hade köpt en direkt om det har varit möjligt att få till vita säten innan årsskiftet. Pratar man med Tesla så får man ingen information när det kommer ske med vita säten.
Har du tänkt behålla din M3P också?
Re: Vi som hämtat ut MYP!
Kul att du också gillade din! Håller med i allt. För mig är största skillnaden kvalitén, sinnessjuk skillnad för oss som har ägt några Teslor innan.NEO skrev:Har hunnit köra bilen några vändor nu och haft tid till reflektion. Jag kör ju M3P 2021 facelift 82kWh panasonic MIC för tillfället sedan december 2021 och haft totalt sexton teslor att jämföra med, nu äntligen kan jag bocka av att jag ägt S 3 X Y;
MYP är mycket högre och har bättre stolar både fram och bak, framsätena är relativt lika min M3P men något bekvämare. Bak är en helt annan liga än M3P, man sitter inte med vinkel under låren och har ordentligt med plats både för fötter och runt om, armstödet i mitten är precis som MY mot M3, på anabola steroider vad gäller storlek, den är mycket större och mer praktisk. Kartor och internet är typ 2.5ggr snabbare tack vare Ryzen, vet inte om jag tycker det är värt 12km WLTP. Ogillar nya funktionen att både helljusautomatik och regn"sensor" hoppar igång med autopilot och kan INTE stängas av, riktigt enerverande och inte alls vad jag är van vid med M3Pn, där har jag båda två på av, tycker inte funktionen är 50-60% än. Ogillar också sikten bakåt, sämst av alla modeller. Har oroat mig lite för utseendet, tycker inte MYLR alls är snygg och hjulen ser bara onormalt små ut. På MYP är det bättre, men jag tycker en sänkning med runt 20-30mm hade varit perfekt. Annars tycker jag röda bromsok, spoiler och sänkning i kombination med 21" som har 255 fram och 275bak är riktig fint och maffigt. Bilen både ser ut och känns som en sportig SUV. Att det är ökad lastvikt mot tidiga MYLR MIC är fantastiskt, den kan lastas med 637kg är i mitt tycke ett måste. Då kan fem fullvuxna människor sitta i bilen och ändå finns det 237kg till packning över.
Något jag måste skriva i en egen rad är kvalitet och känslan av premium. Den här bilen är i en annan liga än någon Tesla någonsin varit, både Fremont och Shanghaibilar. Plötsligt är inte bilen en rullande mjukvarufiness, den har faktiskt kvalitetskänsla! Ljudet från dörrarna och material samt ljudisolering är riktigt riktigt bra. Att bilen har 21" och så låg ljudnivå är för mig ganska fascinerande.
Prestandamässigt är den för en P van teslanörd ganska medioker, men det visste jag om när jag köpte en bil som "bara" gör 0-100 på 3.7 med en fots avräkning. Den är helt OK, ingen Ludinivå men ändå OK för att impa på en ICE varelse.
Bagageutrymme är outstanding, även med alla lastgolv på bak. Totalt två stycken, trunken är större än M3 vilket är fint. Funktionen att kunna fälla baksätena bakifrån elektroniskt är nice. Fint med lastöglor på vardera sida, 12V uttag och även två djupa förvaringar bredvid bagageutrymmet. Insynsskyddet gör nog sitt för ljudnivån, den är dock något krånglig att få i och ur, men man vänjer väl sig.
Overall, absolut den mest prisvärda och finaste elbilen man kan köpa för 710.000kr ATM. Finns ingen anledning att köpa något annat märke även med SuC öppet för allmänheten, för mig som aldrig superladdat min M3P på 21500km senaste halvåret är det ingen deal breaker.
Mitt tips för er som velar om bonusen kommer eller inte, så hade jag nog slagit till oavsett. Bilen är värd mer än nuvarande pris, även om inte bonusen kommer. För mig är det helt oproportionerligt att P "bara" kostar 40000kr mer än en LR, tidsfråga innan P går över 800 pix. För mig hade bilen varit 10/10 om den haft lite mer effekt än nu, skulle önskat 0-100 på kanske 3 blankt och kvartsmilen på 11 blankt. Den får 9/10. Att bilen tillverkades 24/5 matchades 27/5 och levererades 2/6 är bara helt otroligt.
KÖP!
Model X Plaid - 23
Model Y P - 23
Model Y P - 23
Model Y P - 22
Model Y P - 22
Model X P - 20
Model 3 P - 20
Model X LR+ - 21
Model X100D -19
Model S100D -19
Model X100D -18
Model Y P - 23
Model Y P - 22
Model Y P - 22
Model X P - 20
Model 3 P - 20
Model X LR+ - 21
Model X100D -19
Model S100D -19
Model X100D -18
Re: Vi som hämtat ut MYP!
Tror att du får ut varenda krona för allt som du har lagt på bilen. I denna marknad kommer du få det.NEO skrev:Har gått lite i tankarna att sälja M3Pn, den har trots sina 21500km längre garantitid än en ny då den fick 1år/20000km fr.om leveransdatum. Så den har fyra och ett halvt år kvar eller 78500km samt 567km WLTP. Men har lagt ner så mycket pengar på att uppgradera att jag har svårt att släppa den men får jag ett bra bud såNogo skrev:
Instämmer helt efter bara ha fått provkört bilen hos Tesla. Hade köpt en direkt om det har varit möjligt att få till vita säten innan årsskiftet. Pratar man med Tesla så får man ingen information när det kommer ske med vita säten.
Har du tänkt behålla din M3P också?
Gillar normalt inte den färgen men när den är matt så blir den helt plötsligt grym. Fälgarna blir också snyggare med färgen. Har inte sett en snyggare model 3 än med dina val.
Har själv en vit med likadana fälgar. Inte alls lika kaxig som din.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2801
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Vi som hämtat ut MYP!
Får prova.Nogo skrev:Tror att du får ut varenda krona för allt som du har lagt på bilen. I denna marknad kommer du få det.NEO skrev:Har gått lite i tankarna att sälja M3Pn, den har trots sina 21500km längre garantitid än en ny då den fick 1år/20000km fr.om leveransdatum. Så den har fyra och ett halvt år kvar eller 78500km samt 567km WLTP. Men har lagt ner så mycket pengar på att uppgradera att jag har svårt att släppa den men får jag ett bra bud såNogo skrev:
Instämmer helt efter bara ha fått provkört bilen hos Tesla. Hade köpt en direkt om det har varit möjligt att få till vita säten innan årsskiftet. Pratar man med Tesla så får man ingen information när det kommer ske med vita säten.
Har du tänkt behålla din M3P också?
Gillar normalt inte den färgen men när den är matt så blir den helt plötsligt grym. Fälgarna blir också snyggare med färgen. Har inte sett en snyggare model 3 än med dina val.
Har själv en vit med likadana fälgar. Inte alls lika kaxig som din.
Din var också riktigt riktigt fet! Jag har exakt samma smak som dig, gillar inte midnight silver alls, men matt ger den bilen den där kaxiga tonen. Zero-g fälgarna är nog de snyggaste fälgar jag någonsin sett. Och då har jag hängt med sedan Dotz kom med sina snygga hanzo
Re: Vi som hämtat ut MYP!
Får bidra med något så ovaligt, (just nu), som en levererad vit MYP. Hämtad på Trosta idag. Mycket nöjd med allt!
=========
MYP-Pilot
MYP-Pilot
Re: Vi som hämtat ut MYP!
Såg min första MYP live idag i Luleå, nu fick man ju abstinens.. sjukt snygg.
- drbager
- Teslaägare
- Inlägg: 55
- Blev medlem: 08 maj 2022 22:21
- Referralkod: ts.la/johanemil622445
Re: Vi som hämtat ut MYP!
Hej!
Hämtade ut svart MYP dag och är redan mycket förtjust i bilen. Barnen och jag fnissade ikapp när vi tryckte plattan i mattan på motorvägen!
Kikade över bilen mer noggrant nyss och allt såg välmonterat ut utom möjligen en vertikal plastbit i vänster hjulhus bak (bild)som inte perfekt möter den horistontala.
Är det något ni hade bråkat om? Jag hade aldrig märkt det om jag inte följt en Youtubers leverans-checklista.
Hämtade ut svart MYP dag och är redan mycket förtjust i bilen. Barnen och jag fnissade ikapp när vi tryckte plattan i mattan på motorvägen!
Kikade över bilen mer noggrant nyss och allt såg välmonterat ut utom möjligen en vertikal plastbit i vänster hjulhus bak (bild)som inte perfekt möter den horistontala.
Är det något ni hade bråkat om? Jag hade aldrig märkt det om jag inte följt en Youtubers leverans-checklista.
Re: Vi som hämtat ut MYP!
hade jag inte sagt nåt omdrbager skrev:Hej!
Hämtade ut svart MYP dag och är redan mycket förtjust i bilen. Barnen och jag fnissade ikapp när vi tryckte plattan i mattan på motorvägen!
Kikade över bilen mer noggrant nyss och allt såg välmonterat ut utom möjligen en vertikal plastbit i vänster hjulhus bak (bild)som inte perfekt möter den horistontala.
Är det något ni hade bråkat om? Jag hade aldrig märkt det om jag inte följt en Youtubers leverans-checklista.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Model Y Performance
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3645
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Vi som hämtat ut MYP!
Testa om den går att trycka rätt, dra lite o se att den inte sitter löst. Kan ev. vara något fäste som är defekt eller ej ditsatt.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Vi som hämtat ut MYP!
Tycker ljudet på dörrarna börjar närma sig tysk finklass, så jag är glatt överraskad över känslan i dem, speciellt jf med min tidigare erfarenhet av Teslor (även S/X). Tungt och fint.Alex-H skrev:Sen ljudet från dörrarna när man stänger dem gillar jag inte alls, ger inte den känslan som bilen i övrigt utstrålar. Flertalet vänner/familj (med stort bilintresse) reagerar på samma sak. Nästan så jag vill skaffa soft close för att dölja problemet
Dock har jag nu börjat få samma issue som många andra, att förardörren ofta kräver lite väl mycket kraft för att inte studsa och stanna något öppen… Och det innan jag ens monterat på de extra gummilisterna från Tässla…