Vi som hämtat ut MYP!

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2801
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av NEO »

Wow :D
94ED794C-0607-4134-88EB-53A5302E6A75.jpeg
Dizzycap
Inlägg: 150
Blev medlem: 05 feb 2020 16:40

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Dizzycap »

Snygga fälgar på 3:an! 8-)
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2801
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av NEO »

Dizzycap skrev:
Snygga fälgar på 3:an! 8-)
Thx 8-)

Bättre bild på min MYP
CBF16DBF-771F-4421-B734-F6100905615B.jpeg
Användarvisningsbild
Wedges
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 23 feb 2022 23:09

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Wedges »

NEO skrev:
Dizzycap skrev:
Snygga fälgar på 3:an! 8-)
Thx 8-)

Bättre bild på min MYP
CBF16DBF-771F-4421-B734-F6100905615B.jpeg

Vart hittar jag 3:ans fälgar??
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2801
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av NEO »

Användarvisningsbild
JauquesMayol
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 09 sep 2021 15:42

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av JauquesMayol »

Ilduce77 skrev:
JauquesMayol skrev:
Regnade ganska rejält i morse så Uber ställde in resan till Trosta strax innan.
Haha.. Får de inte köra i regn... Eller hade du beställt cabriolet-Uber? :D
När alla behöver taxi en regnig dag så går priset upp dramatiskt och då verkar Uber välja nya kunder som betalar högre pris. Men det resulterar samtidigt i att människor som bokat med billigare pris får sina resor avbokade. Som jag.
Användarvisningsbild
JauquesMayol
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 09 sep 2021 15:42

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av JauquesMayol »

mackan12 skrev:
JauquesMayol skrev:
Regnade ganska rejält i morse så Uber ställde in resan till Trosta strax innan. Det blev Arlanda Express och buss istället vilket gjorde att jag blev 40 minuter sen. Men inga problem att komma lite senare. Synade bilen lite snabbt i ovädret och såg att ena sätet bak delvis var täckt av vit kräm eller något liknande. Påpekade detta och fick förklaringen att det var lite polerkräm som blivit kvar. Snabb behandling av Tesla personal så var allt fint igen. Kul att hänga här i väntan på bilen!

Ni som hämtat idag, Hur såg status ut med vita bilar?
Skulle uppskatta att det stod 10-15 vita redo för utlämning.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2801
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av NEO »

Har hunnit köra bilen några vändor nu och haft tid till reflektion. Jag kör ju M3P 2021 facelift 82kWh panasonic MIC för tillfället sedan december 2021 och haft totalt sexton teslor att jämföra med, nu äntligen kan jag bocka av att jag ägt S 3 X Y;

MYP är mycket högre och har bättre stolar både fram och bak, framsätena är relativt lika min M3P men något bekvämare. Bak är en helt annan liga än M3P, man sitter inte med vinkel under låren och har ordentligt med plats både för fötter och runt om, armstödet i mitten är precis som MY mot M3, på anabola steroider vad gäller storlek, den är mycket större och mer praktisk. Kartor och internet är typ 2.5ggr snabbare tack vare Ryzen, vet inte om jag tycker det är värt 12km WLTP. Ogillar nya funktionen att både helljusautomatik och regn"sensor" hoppar igång med autopilot och kan INTE stängas av, riktigt enerverande och inte alls vad jag är van vid med M3Pn, där har jag båda två på av, tycker inte funktionen är 50-60% än. Ogillar också sikten bakåt, sämst av alla modeller. Har oroat mig lite för utseendet, tycker inte MYLR alls är snygg och hjulen ser bara onormalt små ut. På MYP är det bättre, men jag tycker en sänkning med runt 20-30mm hade varit perfekt. Annars tycker jag röda bromsok, spoiler och sänkning i kombination med 21" som har 255 fram och 275bak är riktig fint och maffigt. Bilen både ser ut och känns som en sportig SUV. Att det är ökad lastvikt mot tidiga MYLR MIC är fantastiskt, den kan lastas med 637kg är i mitt tycke ett måste. Då kan fem fullvuxna människor sitta i bilen och ändå finns det 237kg till packning över.

Något jag måste skriva i en egen rad är kvalitet och känslan av premium. Den här bilen är i en annan liga än någon Tesla någonsin varit, både Fremont och Shanghaibilar. Plötsligt är inte bilen en rullande mjukvarufiness, den har faktiskt kvalitetskänsla! Ljudet från dörrarna och material samt ljudisolering är riktigt riktigt bra. Att bilen har 21" och så låg ljudnivå är för mig ganska fascinerande.

Prestandamässigt är den för en P van teslanörd ganska medioker, men det visste jag om när jag köpte en bil som "bara" gör 0-100 på 3.7 med en fots avräkning. Den är helt OK, ingen Ludinivå men ändå OK för att impa på en ICE varelse.

Bagageutrymme är outstanding, även med alla lastgolv på bak. Totalt två stycken, trunken är större än M3 vilket är fint. Funktionen att kunna fälla baksätena bakifrån elektroniskt är nice. Fint med lastöglor på vardera sida, 12V uttag och även två djupa förvaringar bredvid bagageutrymmet. Insynsskyddet gör nog sitt för ljudnivån, den är dock något krånglig att få i och ur, men man vänjer väl sig.

Overall, absolut den mest prisvärda och finaste elbilen man kan köpa för 710.000kr ATM. Finns ingen anledning att köpa något annat märke även med SuC öppet för allmänheten, för mig som aldrig superladdat min M3P på 21500km senaste halvåret är det ingen deal breaker.

Mitt tips för er som velar om bonusen kommer eller inte, så hade jag nog slagit till oavsett. Bilen är värd mer än nuvarande pris, även om inte bonusen kommer. För mig är det helt oproportionerligt att P "bara" kostar 40000kr mer än en LR, tidsfråga innan P går över 800 pix. För mig hade bilen varit 10/10 om den haft lite mer effekt än nu, skulle önskat 0-100 på kanske 3 blankt och kvartsmilen på 11 blankt. Den får 9/10. Att bilen tillverkades 24/5 matchades 27/5 och levererades 2/6 är bara helt otroligt.

KÖP!
Användarvisningsbild
Alex-H
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 30 mar 2022 22:38
Ort: NV Skåne

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Alex-H »

NEO skrev:
Ogillar också sikten bakåt, sämst av alla modeller.

Ljudet från dörrarna och material samt ljudisolering är riktigt riktigt bra.
Håller med dig till stor del! Tycker jag mest sikten bak upplevs som dålig pga man ser så mycket runt bakrutan i backspegeln. Annars tycker jag det fungerar bra. Man ser bilarna bakom sig och när jag ska backa använder jag i princip enbart ytterbackspeglarna.

Sen ljudet från dörrarna när man stänger dem gillar jag inte alls, ger inte den känslan som bilen i övrigt utstrålar. Flertalet vänner/familj (med stort bilintresse) reagerar på samma sak. Nästan så jag vill skaffa soft close för att dölja problemet
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av tobiaslej »

Alex-H skrev:
NEO skrev:
Ogillar också sikten bakåt, sämst av alla modeller.

Ljudet från dörrarna och material samt ljudisolering är riktigt riktigt bra.
Håller med dig till stor del! Tycker jag mest sikten bak upplevs som dålig pga man ser så mycket runt bakrutan i backspegeln. Annars tycker jag det fungerar bra. Man ser bilarna bakom sig och när jag ska backa använder jag i princip enbart ytterbackspeglarna.

Sen ljudet från dörrarna när man stänger dem gillar jag inte alls, ger inte den känslan som bilen i övrigt utstrålar. Flertalet vänner/familj (med stort bilintresse) reagerar på samma sak. Nästan så jag vill skaffa soft close för att dölja problemet
jag gillar klonket. den är välskruvad känns det som.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
Moondog
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 06 okt 2020 09:09

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Moondog »

NEO skrev:
Har hunnit köra bilen några vändor nu och haft tid till reflektion. Jag kör ju M3P 2021 facelift 82kWh panasonic MIC för tillfället sedan december 2021 och haft totalt sexton teslor att jämföra med, nu äntligen kan jag bocka av att jag ägt S 3 X Y;

MYP är mycket högre och har bättre stolar både fram och bak, framsätena är relativt lika min M3P men något bekvämare. Bak är en helt annan liga än M3P, man sitter inte med vinkel under låren och har ordentligt med plats både för fötter och runt om, armstödet i mitten är precis som MY mot M3, på anabola steroider vad gäller storlek, den är mycket större och mer praktisk. Kartor och internet är typ 2.5ggr snabbare tack vare Ryzen, vet inte om jag tycker det är värt 12km WLTP. Ogillar nya funktionen att både helljusautomatik och regn"sensor" hoppar igång med autopilot och kan INTE stängas av, riktigt enerverande och inte alls vad jag är van vid med M3Pn, där har jag båda två på av, tycker inte funktionen är 50-60% än. Ogillar också sikten bakåt, sämst av alla modeller. Har oroat mig lite för utseendet, tycker inte MYLR alls är snygg och hjulen ser bara onormalt små ut. På MYP är det bättre, men jag tycker en sänkning med runt 20-30mm hade varit perfekt. Annars tycker jag röda bromsok, spoiler och sänkning i kombination med 21" som har 255 fram och 275bak är riktig fint och maffigt. Bilen både ser ut och känns som en sportig SUV. Att det är ökad lastvikt mot tidiga MYLR MIC är fantastiskt, den kan lastas med 637kg är i mitt tycke ett måste. Då kan fem fullvuxna människor sitta i bilen och ändå finns det 237kg till packning över.

Något jag måste skriva i en egen rad är kvalitet och känslan av premium. Den här bilen är i en annan liga än någon Tesla någonsin varit, både Fremont och Shanghaibilar. Plötsligt är inte bilen en rullande mjukvarufiness, den har faktiskt kvalitetskänsla! Ljudet från dörrarna och material samt ljudisolering är riktigt riktigt bra. Att bilen har 21" och så låg ljudnivå är för mig ganska fascinerande.

Prestandamässigt är den för en P van teslanörd ganska medioker, men det visste jag om när jag köpte en bil som "bara" gör 0-100 på 3.7 med en fots avräkning. Den är helt OK, ingen Ludinivå men ändå OK för att impa på en ICE varelse.

Bagageutrymme är outstanding, även med alla lastgolv på bak. Totalt två stycken, trunken är större än M3 vilket är fint. Funktionen att kunna fälla baksätena bakifrån elektroniskt är nice. Fint med lastöglor på vardera sida, 12V uttag och även två djupa förvaringar bredvid bagageutrymmet. Insynsskyddet gör nog sitt för ljudnivån, den är dock något krånglig att få i och ur, men man vänjer väl sig.

Overall, absolut den mest prisvärda och finaste elbilen man kan köpa för 710.000kr ATM. Finns ingen anledning att köpa något annat märke även med SuC öppet för allmänheten, för mig som aldrig superladdat min M3P på 21500km senaste halvåret är det ingen deal breaker.

Mitt tips för er som velar om bonusen kommer eller inte, så hade jag nog slagit till oavsett. Bilen är värd mer än nuvarande pris, även om inte bonusen kommer. För mig är det helt oproportionerligt att P "bara" kostar 40000kr mer än en LR, tidsfråga innan P går över 800 pix. För mig hade bilen varit 10/10 om den haft lite mer effekt än nu, skulle önskat 0-100 på kanske 3 blankt och kvartsmilen på 11 blankt. Den får 9/10. Att bilen tillverkades 24/5 matchades 27/5 och levererades 2/6 är bara helt otroligt.

KÖP!
Hur är fjädringen jämfört med M3P?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2801
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av NEO »

Moondog skrev:
Hur är fjädringen jämfört med M3P?
Min M3P är sänkt med Eibachs sänkning och även sway bar runt om ställda på mitten/max. Min M3P är därför rätt hård, MYP tar gupp och ojämnheter på ett mycket mjukare sätt. Gillar inte fjädringen i MYLR, jämfört med den är den mycket bättre.
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 470
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Nogo »

NEO skrev:
Har hunnit köra bilen några vändor nu och haft tid till reflektion. Jag kör ju M3P 2021 facelift 82kWh panasonic MIC för tillfället sedan december 2021 och haft totalt sexton teslor att jämföra med, nu äntligen kan jag bocka av att jag ägt S 3 X Y;

MYP är mycket högre och har bättre stolar både fram och bak, framsätena är relativt lika min M3P men något bekvämare. Bak är en helt annan liga än M3P, man sitter inte med vinkel under låren och har ordentligt med plats både för fötter och runt om, armstödet i mitten är precis som MY mot M3, på anabola steroider vad gäller storlek, den är mycket större och mer praktisk. Kartor och internet är typ 2.5ggr snabbare tack vare Ryzen, vet inte om jag tycker det är värt 12km WLTP. Ogillar nya funktionen att både helljusautomatik och regn"sensor" hoppar igång med autopilot och kan INTE stängas av, riktigt enerverande och inte alls vad jag är van vid med M3Pn, där har jag båda två på av, tycker inte funktionen är 50-60% än. Ogillar också sikten bakåt, sämst av alla modeller. Har oroat mig lite för utseendet, tycker inte MYLR alls är snygg och hjulen ser bara onormalt små ut. På MYP är det bättre, men jag tycker en sänkning med runt 20-30mm hade varit perfekt. Annars tycker jag röda bromsok, spoiler och sänkning i kombination med 21" som har 255 fram och 275bak är riktig fint och maffigt. Bilen både ser ut och känns som en sportig SUV. Att det är ökad lastvikt mot tidiga MYLR MIC är fantastiskt, den kan lastas med 637kg är i mitt tycke ett måste. Då kan fem fullvuxna människor sitta i bilen och ändå finns det 237kg till packning över.

Något jag måste skriva i en egen rad är kvalitet och känslan av premium. Den här bilen är i en annan liga än någon Tesla någonsin varit, både Fremont och Shanghaibilar. Plötsligt är inte bilen en rullande mjukvarufiness, den har faktiskt kvalitetskänsla! Ljudet från dörrarna och material samt ljudisolering är riktigt riktigt bra. Att bilen har 21" och så låg ljudnivå är för mig ganska fascinerande.

Prestandamässigt är den för en P van teslanörd ganska medioker, men det visste jag om när jag köpte en bil som "bara" gör 0-100 på 3.7 med en fots avräkning. Den är helt OK, ingen Ludinivå men ändå OK för att impa på en ICE varelse.

Bagageutrymme är outstanding, även med alla lastgolv på bak. Totalt två stycken, trunken är större än M3 vilket är fint. Funktionen att kunna fälla baksätena bakifrån elektroniskt är nice. Fint med lastöglor på vardera sida, 12V uttag och även två djupa förvaringar bredvid bagageutrymmet. Insynsskyddet gör nog sitt för ljudnivån, den är dock något krånglig att få i och ur, men man vänjer väl sig.

Overall, absolut den mest prisvärda och finaste elbilen man kan köpa för 710.000kr ATM. Finns ingen anledning att köpa något annat märke även med SuC öppet för allmänheten, för mig som aldrig superladdat min M3P på 21500km senaste halvåret är det ingen deal breaker.

Mitt tips för er som velar om bonusen kommer eller inte, så hade jag nog slagit till oavsett. Bilen är värd mer än nuvarande pris, även om inte bonusen kommer. För mig är det helt oproportionerligt att P "bara" kostar 40000kr mer än en LR, tidsfråga innan P går över 800 pix. För mig hade bilen varit 10/10 om den haft lite mer effekt än nu, skulle önskat 0-100 på kanske 3 blankt och kvartsmilen på 11 blankt. Den får 9/10. Att bilen tillverkades 24/5 matchades 27/5 och levererades 2/6 är bara helt otroligt.

KÖP!
Instämmer helt efter bara ha fått provkört bilen hos Tesla. Hade köpt en direkt om det har varit möjligt att få till vita säten innan årsskiftet. Pratar man med Tesla så får man ingen information när det kommer ske med vita säten.

Har du tänkt behålla din M3P också?
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
Jake_F
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 02 apr 2022 02:09

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Jake_F »

Moondog skrev:
NEO skrev:
Har hunnit köra bilen några vändor nu och haft tid till reflektion. Jag kör ju M3P 2021 facelift 82kWh panasonic MIC för tillfället sedan december 2021 och haft totalt sexton teslor att jämföra med, nu äntligen kan jag bocka av att jag ägt S 3 X Y;

MYP är mycket högre och har bättre stolar både fram och bak, framsätena är relativt lika min M3P men något bekvämare. Bak är en helt annan liga än M3P, man sitter inte med vinkel under låren och har ordentligt med plats både för fötter och runt om, armstödet i mitten är precis som MY mot M3, på anabola steroider vad gäller storlek, den är mycket större och mer praktisk. Kartor och internet är typ 2.5ggr snabbare tack vare Ryzen, vet inte om jag tycker det är värt 12km WLTP. Ogillar nya funktionen att både helljusautomatik och regn"sensor" hoppar igång med autopilot och kan INTE stängas av, riktigt enerverande och inte alls vad jag är van vid med M3Pn, där har jag båda två på av, tycker inte funktionen är 50-60% än. Ogillar också sikten bakåt, sämst av alla modeller. Har oroat mig lite för utseendet, tycker inte MYLR alls är snygg och hjulen ser bara onormalt små ut. På MYP är det bättre, men jag tycker en sänkning med runt 20-30mm hade varit perfekt. Annars tycker jag röda bromsok, spoiler och sänkning i kombination med 21" som har 255 fram och 275bak är riktig fint och maffigt. Bilen både ser ut och känns som en sportig SUV. Att det är ökad lastvikt mot tidiga MYLR MIC är fantastiskt, den kan lastas med 637kg är i mitt tycke ett måste. Då kan fem fullvuxna människor sitta i bilen och ändå finns det 237kg till packning över.

Något jag måste skriva i en egen rad är kvalitet och känslan av premium. Den här bilen är i en annan liga än någon Tesla någonsin varit, både Fremont och Shanghaibilar. Plötsligt är inte bilen en rullande mjukvarufiness, den har faktiskt kvalitetskänsla! Ljudet från dörrarna och material samt ljudisolering är riktigt riktigt bra. Att bilen har 21" och så låg ljudnivå är för mig ganska fascinerande.

Prestandamässigt är den för en P van teslanörd ganska medioker, men det visste jag om när jag köpte en bil som "bara" gör 0-100 på 3.7 med en fots avräkning. Den är helt OK, ingen Ludinivå men ändå OK för att impa på en ICE varelse.

Bagageutrymme är outstanding, även med alla lastgolv på bak. Totalt två stycken, trunken är större än M3 vilket är fint. Funktionen att kunna fälla baksätena bakifrån elektroniskt är nice. Fint med lastöglor på vardera sida, 12V uttag och även två djupa förvaringar bredvid bagageutrymmet. Insynsskyddet gör nog sitt för ljudnivån, den är dock något krånglig att få i och ur, men man vänjer väl sig.

Overall, absolut den mest prisvärda och finaste elbilen man kan köpa för 710.000kr ATM. Finns ingen anledning att köpa något annat märke även med SuC öppet för allmänheten, för mig som aldrig superladdat min M3P på 21500km senaste halvåret är det ingen deal breaker.

Mitt tips för er som velar om bonusen kommer eller inte, så hade jag nog slagit till oavsett. Bilen är värd mer än nuvarande pris, även om inte bonusen kommer. För mig är det helt oproportionerligt att P "bara" kostar 40000kr mer än en LR, tidsfråga innan P går över 800 pix. För mig hade bilen varit 10/10 om den haft lite mer effekt än nu, skulle önskat 0-100 på kanske 3 blankt och kvartsmilen på 11 blankt. Den får 9/10. Att bilen tillverkades 24/5 matchades 27/5 och levererades 2/6 är bara helt otroligt.

KÖP!
Hur är fjädringen jämfört med M3P?
Tack för en initierad sammanfattning! Väntar med spänning på min (första) Tesla, MYP troligen i juli.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2801
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av NEO »

Nogo skrev:

Instämmer helt efter bara ha fått provkört bilen hos Tesla. Hade köpt en direkt om det har varit möjligt att få till vita säten innan årsskiftet. Pratar man med Tesla så får man ingen information när det kommer ske med vita säten.

Har du tänkt behålla din M3P också?
Har gått lite i tankarna att sälja M3Pn, den har trots sina 21500km längre garantitid än en ny då den fick 1år/20000km fr.om leveransdatum. Så den har fyra och ett halvt år kvar eller 78500km samt 567km WLTP. Men har lagt ner så mycket pengar på att uppgradera att jag har svårt att släppa den :lol: men får jag ett bra bud så
704465AD-6CF1-4B01-B67D-EF384C59BD99.jpeg
Användarvisningsbild
BAGEN
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 21 mar 2022 14:00

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av BAGEN »

Jäkla snygg M3P!!
Användarvisningsbild
Delevi
Teslaägare
Inlägg: 101
Blev medlem: 18 feb 2019 09:09
Ort: Västmanland

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Delevi »

NEO skrev:
Har hunnit köra bilen några vändor nu och haft tid till reflektion. Jag kör ju M3P 2021 facelift 82kWh panasonic MIC för tillfället sedan december 2021 och haft totalt sexton teslor att jämföra med, nu äntligen kan jag bocka av att jag ägt S 3 X Y;

MYP är mycket högre och har bättre stolar både fram och bak, framsätena är relativt lika min M3P men något bekvämare. Bak är en helt annan liga än M3P, man sitter inte med vinkel under låren och har ordentligt med plats både för fötter och runt om, armstödet i mitten är precis som MY mot M3, på anabola steroider vad gäller storlek, den är mycket större och mer praktisk. Kartor och internet är typ 2.5ggr snabbare tack vare Ryzen, vet inte om jag tycker det är värt 12km WLTP. Ogillar nya funktionen att både helljusautomatik och regn"sensor" hoppar igång med autopilot och kan INTE stängas av, riktigt enerverande och inte alls vad jag är van vid med M3Pn, där har jag båda två på av, tycker inte funktionen är 50-60% än. Ogillar också sikten bakåt, sämst av alla modeller. Har oroat mig lite för utseendet, tycker inte MYLR alls är snygg och hjulen ser bara onormalt små ut. På MYP är det bättre, men jag tycker en sänkning med runt 20-30mm hade varit perfekt. Annars tycker jag röda bromsok, spoiler och sänkning i kombination med 21" som har 255 fram och 275bak är riktig fint och maffigt. Bilen både ser ut och känns som en sportig SUV. Att det är ökad lastvikt mot tidiga MYLR MIC är fantastiskt, den kan lastas med 637kg är i mitt tycke ett måste. Då kan fem fullvuxna människor sitta i bilen och ändå finns det 237kg till packning över.

Något jag måste skriva i en egen rad är kvalitet och känslan av premium. Den här bilen är i en annan liga än någon Tesla någonsin varit, både Fremont och Shanghaibilar. Plötsligt är inte bilen en rullande mjukvarufiness, den har faktiskt kvalitetskänsla! Ljudet från dörrarna och material samt ljudisolering är riktigt riktigt bra. Att bilen har 21" och så låg ljudnivå är för mig ganska fascinerande.

Prestandamässigt är den för en P van teslanörd ganska medioker, men det visste jag om när jag köpte en bil som "bara" gör 0-100 på 3.7 med en fots avräkning. Den är helt OK, ingen Ludinivå men ändå OK för att impa på en ICE varelse.

Bagageutrymme är outstanding, även med alla lastgolv på bak. Totalt två stycken, trunken är större än M3 vilket är fint. Funktionen att kunna fälla baksätena bakifrån elektroniskt är nice. Fint med lastöglor på vardera sida, 12V uttag och även två djupa förvaringar bredvid bagageutrymmet. Insynsskyddet gör nog sitt för ljudnivån, den är dock något krånglig att få i och ur, men man vänjer väl sig.

Overall, absolut den mest prisvärda och finaste elbilen man kan köpa för 710.000kr ATM. Finns ingen anledning att köpa något annat märke även med SuC öppet för allmänheten, för mig som aldrig superladdat min M3P på 21500km senaste halvåret är det ingen deal breaker.

Mitt tips för er som velar om bonusen kommer eller inte, så hade jag nog slagit till oavsett. Bilen är värd mer än nuvarande pris, även om inte bonusen kommer. För mig är det helt oproportionerligt att P "bara" kostar 40000kr mer än en LR, tidsfråga innan P går över 800 pix. För mig hade bilen varit 10/10 om den haft lite mer effekt än nu, skulle önskat 0-100 på kanske 3 blankt och kvartsmilen på 11 blankt. Den får 9/10. Att bilen tillverkades 24/5 matchades 27/5 och levererades 2/6 är bara helt otroligt.

KÖP!
Kul att du också gillade din! Håller med i allt. För mig är största skillnaden kvalitén, sinnessjuk skillnad för oss som har ägt några Teslor innan.
Model X Plaid - 23
Model Y P - 23
Model Y P - 23
Model Y P - 22
Model Y P - 22
Model X P - 20
Model 3 P - 20
Model X LR+ - 21
Model X100D -19
Model S100D -19
Model X100D -18
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 470
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Nogo »

NEO skrev:
Nogo skrev:

Instämmer helt efter bara ha fått provkört bilen hos Tesla. Hade köpt en direkt om det har varit möjligt att få till vita säten innan årsskiftet. Pratar man med Tesla så får man ingen information när det kommer ske med vita säten.

Har du tänkt behålla din M3P också?
Har gått lite i tankarna att sälja M3Pn, den har trots sina 21500km längre garantitid än en ny då den fick 1år/20000km fr.om leveransdatum. Så den har fyra och ett halvt år kvar eller 78500km samt 567km WLTP. Men har lagt ner så mycket pengar på att uppgradera att jag har svårt att släppa den :lol: men får jag ett bra bud så
Bilagan 704465AD-6CF1-4B01-B67D-EF384C59BD99.jpeg finns inte längre
Tror att du får ut varenda krona för allt som du har lagt på bilen. I denna marknad kommer du få det.

Gillar normalt inte den färgen men när den är matt så blir den helt plötsligt grym. Fälgarna blir också snyggare med färgen. Har inte sett en snyggare model 3 än med dina val.

Har själv en vit med likadana fälgar. Inte alls lika kaxig som din.
IMG20220603132628.jpg
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2801
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av NEO »

Nogo skrev:
NEO skrev:
Nogo skrev:

Instämmer helt efter bara ha fått provkört bilen hos Tesla. Hade köpt en direkt om det har varit möjligt att få till vita säten innan årsskiftet. Pratar man med Tesla så får man ingen information när det kommer ske med vita säten.

Har du tänkt behålla din M3P också?
Har gått lite i tankarna att sälja M3Pn, den har trots sina 21500km längre garantitid än en ny då den fick 1år/20000km fr.om leveransdatum. Så den har fyra och ett halvt år kvar eller 78500km samt 567km WLTP. Men har lagt ner så mycket pengar på att uppgradera att jag har svårt att släppa den :lol: men får jag ett bra bud så
704465AD-6CF1-4B01-B67D-EF384C59BD99.jpeg
Tror att du får ut varenda krona för allt som du har lagt på bilen. I denna marknad kommer du få det.

Gillar normalt inte den färgen men när den är matt så blir den helt plötsligt grym. Fälgarna blir också snyggare med färgen. Har inte sett en snyggare model 3 än med dina val.

Har själv en vit med likadana fälgar. Inte alls lika kaxig som din.
Får prova.

Din var också riktigt riktigt fet! Jag har exakt samma smak som dig, gillar inte midnight silver alls, men matt ger den bilen den där kaxiga tonen. Zero-g fälgarna är nog de snyggaste fälgar jag någonsin sett. Och då har jag hängt med sedan Dotz kom med sina snygga hanzo :lol:
Användarvisningsbild
Old_O
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 29 jul 2017 17:40

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Old_O »

Får bidra med något så ovaligt, (just nu), som en levererad vit MYP. Hämtad på Trosta idag. Mycket nöjd med allt!

Bild
=========
MYP-Pilot
Användarvisningsbild
jozi81
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 10 apr 2022 22:35

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av jozi81 »

Såg min första MYP live idag i Luleå, nu fick man ju abstinens.. sjukt snygg.
Användarvisningsbild
drbager
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 08 maj 2022 22:21
Referralkod: ts.la/johanemil622445

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av drbager »

Hej!

Hämtade ut svart MYP dag och är redan mycket förtjust i bilen. Barnen och jag fnissade ikapp när vi tryckte plattan i mattan på motorvägen!

Kikade över bilen mer noggrant nyss och allt såg välmonterat ut utom möjligen en vertikal plastbit i vänster hjulhus bak (bild)som inte perfekt möter den horistontala.

Är det något ni hade bråkat om? Jag hade aldrig märkt det om jag inte följt en Youtubers leverans-checklista.
20220603_171250.jpg
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av tobiaslej »

drbager skrev:
Hej!

Hämtade ut svart MYP dag och är redan mycket förtjust i bilen. Barnen och jag fnissade ikapp när vi tryckte plattan i mattan på motorvägen!

Kikade över bilen mer noggrant nyss och allt såg välmonterat ut utom möjligen en vertikal plastbit i vänster hjulhus bak (bild)som inte perfekt möter den horistontala.

Är det något ni hade bråkat om? Jag hade aldrig märkt det om jag inte följt en Youtubers leverans-checklista.
hade jag inte sagt nåt om
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3645
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av Tellus »

Testa om den går att trycka rätt, dra lite o se att den inte sitter löst. Kan ev. vara något fäste som är defekt eller ej ditsatt.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
avocade
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 27 maj 2014 18:43

Re: Vi som hämtat ut MYP!

Inlägg av avocade »

Alex-H skrev:
Sen ljudet från dörrarna när man stänger dem gillar jag inte alls, ger inte den känslan som bilen i övrigt utstrålar. Flertalet vänner/familj (med stort bilintresse) reagerar på samma sak. Nästan så jag vill skaffa soft close för att dölja problemet
Tycker ljudet på dörrarna börjar närma sig tysk finklass, så jag är glatt överraskad över känslan i dem, speciellt jf med min tidigare erfarenhet av Teslor (även S/X). Tungt och fint.

Dock har jag nu börjat få samma issue som många andra, att förardörren ofta kräver lite väl mycket kraft för att inte studsa och stanna något öppen… Och det innan jag ens monterat på de extra gummilisterna från Tässla… :o
Skriv svar