Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Pontus »

Svenssons skrev:
Tror inte att bensin eller dieselpriset egentligen har så stor påverkan. För att diesel ska vara billigare än el så måste den ner under 4 kr per liter och det kommer aldrig att hända. En chockhöjning till 30 kr per liter skulle inte heller ha så stor påverkan i början. Folk går inte och köper en ny bil direkt bara för att det blivit dubbelt så dyrt att köra den gamla.
Det finns ju länder (tror det är Venezuela) där bensinen kostar 10-15 ören/liter. :evil:
Snacka om omvänd miljöpolitik.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Pontus skrev:
Det finns ju länder (tror det är Venezuela) där bensinen kostar 10-15 ören/liter. :evil:
Snacka om omvänd miljöpolitik.
Det stämmer!
http://teknikensvarld.se/har-finns-varl ... el-190171/
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Tror inte att bensin eller dieselpriset egentligen har så stor påverkan. För att diesel ska vara billigare än el så måste den ner under 4 kr per liter och det kommer aldrig att hända. En chockhöjning till 30 kr per liter skulle inte heller ha så stor påverkan i början. Folk går inte och köper en ny bil direkt bara för att det blivit dubbelt så dyrt att köra den gamla.
Nej, inte direkt, men på sikt har det givetvis en stor inverkan. Se bara när etanolen kom och den i början var några kronor billigare, då såldes det många etanolbilar. Nu är väl den marknaden helt död.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Inser folk hur mycket billigare elen är jämfört med petroleum så tror jag omställningen går fort. I Sverige tror jag att det kommer politiska åtgärder när priset kryper ner under 10kr...
Sen tror jag faktiskt att fördelar som att slippa trängselskatt påverkar mer, även ombesparingen är mindre (egentligen). Det kanske är känslan att lura systemet som lockar.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

LarsL skrev:
Inser folk hur mycket billigare elen är jämfört med petroleum så tror jag omställningen går fort. I Sverige tror jag att det kommer politiska åtgärder när priset kryper ner under 10kr...
Sen tror jag faktiskt att fördelar som att slippa trängselskatt påverkar mer, även ombesparingen är mindre (egentligen). Det kanske är känslan att lura systemet som lockar.
Jo men svaret blir än så länge att för merkostnaden så kan jag tanka min bil i 7 år...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Nuvarande regering har ju lägligt infört en årlig bensin/dieselskattehöjning på ca 60öre/L ink moms. Den slår alltså igenom varje årsskifte utan att något nytt beslut måste tas. Dvs det blir mindre debatt i media och liknande.

Eftersom oljepriset sjunkit senaste åren har den inte "synliggjorts" så mycket.

Men räknar man på medelkort sikt säg 6år till (dvs så länge som "decemberöverrenskommelsen" var tänkt att gälla) så kommer alltså bensin/dieselpriset att gå upp rent skattemässigt med närmare 4kr/L, med nuvarande oljepris...

Får vi problem med "statens finanser" så lär det ju vara få politiker som vill avliva den kassakon!

Dvs elbilarna kommer de närmaste åren att bli betydligt mer förmånliga att köra i jämförelse. Sen kommer man säkert att slå till med någon annan "ny" bilrelaterad allmän skatt. (Km-skatt, bilaccis=bilförsäljningspunktskatt osv)

Jag har inga illusioner att politikerna kommer att låta det bli "billigare" att köra mer bil, oavsett drivmedel...

Men elbilarna kommer nog att slå igenom på bred front inom de närmaste 5-åren beroende på flera olika samverkande faktorer.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
Absolut. Människor agerar så mycket på känslor snarare än rationella uträkningar. Därför spelar trängselskattsbefrielse och gratis parkering mer roll än vad det borde.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

I Sverige idag ligger väl själva bensinpriset på 5-6 kr/l, resten är olika skatter. Det finns nog inget som talar för att bensin och diesel nånsin kommer att bli billigare i Sverige utan bara dyrare. Säkert blir det så att när elbilarna är i majoritet så kommer politikerna att känna sig säkra och börja chockhöja skatterna eftersom det inte längre berör lika många och att man kan hänvisa gnällspikarna till elbilar.

Starka aktörer som kommer att klaga är naturligtvis åkeribranschen. Antar att det dröjer längre där med elfordon. Kanske kommer också utländska åkerier att missgynnas av det höga dieselpriset om inte resten av Europa hänger med. Då får vi säkert se utländska åkare med extra bränsletankar i bilarna för att slippa tanka i Sverige...
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Eller så hittar dom ett sätt att minska dieselskatten för åkerinäringen på samma sätt som sjöfarten idag
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Pontus skrev:
LarsL skrev:
Jo men svaret blir än så länge att för merkostnaden så kan jag tanka min bil i 7 år...
Vilket gör att du kör gratis år 8 och vidare...
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Hm...

Är den månne på väg att vända nu snart tro? Läste här om att inte fånga en kniv som faller.. sen köpte jag lite på 220. :D

Men frågan är om man nu snart ska våga tro att vi nått dalen på den här nedgången och våga köpa in sig lite till.. Försökte köpa in mig på 182 när den igår var nere där och dallrade.. men då åkte den upp några pinnhål och min order blev inte utförd. :D

Nu ligger den på 191.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Själv köpte jag på 200 jämt. Vi får se men ingen aktie kan vända upp när allt går ned. Jag köpte för 160 för några år sedan vilket motsvarar 120 i dagens dollarkurs så har lite vinst därifrån iaf
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Som sagt var, försök inte fånga den kniv som faller. Svårt att säga om den är på väg upp redan. Tror inte att den vänder så snabbt. Att köpa precis i botten och sälja precis på toppen är nog omöjligt att göra på annat än ren tur eller manipulerad marknad. Jag ser det inte som en omöjlighet att den sjunker mer än vad den gjort. Aktiemarknaden är inte direkt den mest stabila marknaden just nu.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

Jag köpte 70 Teslaaktier i mitten av mars.
Har sålt och köpt några gånger nu och nu har jag 140 aktier som jag har köpt på vinsterna på dessa köp och sälj, och nu är det köpläge, men man ska nog inte förlita sig på att det alltid blir snabba ryck.
Jag tror på att Tesla kommer att bli värd en hel del mer än dagens kurs, men men men det är inget som är säkert.
En sak är säker efter mina 13 resor till Las Vegas. Där är man nästan alltid garanterat förlorare.
Med aktier förlorar man kanske en del, men oftast inte allt.
Dom som är loosers i aktiehandeln är småspelarna som köper på topp och säljer när det är försent.
Ofta i panik för att inte förlora mer.
Lite is i magen och inte få panik och absolut inte satsa dom sista slantarna eller ännu värre satsa lånade pengar är vad som gäller.
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Det är givetvis skillnad på om man försöker tradea kortsiktigt eller långsiktigt. Jag är inne for the long haul så jag ser det mest som att man får fler aktier för samma pengar om man träffar lite lägre kurser, inte att jag förlorar pengar om kursen går ned lite (eftersom jag bettar på att den är värd långt mer om ett antal år). Jag försöker fylla på lite nu när den är relativt billig mot topp-noteringen (men fortfarande sjukt dyr om man tittar på p/e eller andra bilbolag med samma värdering, värderingen ligger i vad den kan bli värd. Och resan nedåt kan absolut bli både lång eller kort).

Jag har dock en liten känsla av att Q4 kan ha blivit rätt bra så som en mini-satsning i den större långsiktiga satsningen tänker jag att kursen går upp lite 11e feb, och kanske bryter en trend. Bygger mest det på att när börsen förväntar sig att Tesla skall slå alla rekord gör dom inte det men när ingen förväntar sig något stort så smäller det till. Och sedan känns det som att kapitalet rinner ut på grund av en osäker marknad, ett announcement om Model 3 och Gig framåt mars kan gjuta lite liv i framtidstron igen.

Eller så planar försäljningen ut och dom begränsas inte längre av tillverkning utan av försäljning och det blir förseningar i Gig och en felaktig uppdatering gör att autopiloten kör rätt in i mötande trafik. Elon får en livshotande könssjukdom, raketer exploderar rätt ned i tätbebyggda städer och hyundai patenterar ett grafenbatteri som går en fillibard mil på en halv laddning. Får fundera i helgen på om jag är en halvfull eller halvtom typ av kille helt enkelt :).
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Har du gjort en 200% vinst sen mars och har aktier värda, 200kkr av detta?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

apkungen skrev:
Har du gjort en 200% vinst sen mars och har aktier värda, 200kkr av detta?
100% blir det väl om antalet har gått från 70 till 140.

Elon Musk verkar ha nyttjat köpoption nu och köpt 532 000 aktier, dock till lite lägre pris än marknaden...

http://ir.teslamotors.com/secfiling.cfm ... IK=1318605
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Vad jag förstod det som så hade han bara vinsten kvar. Vinsten skulle alltså ha varit 140 st o han satte in 70 från början.

Aha intressant med musk...
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

apkungen skrev:
Vad jag förstod det som så hade han bara vinsten kvar. Vinsten skulle alltså ha varit 140 st o han satte in 70 från början.
Han skrev "nu har jag 140 aktier" och detta efter att ha sålt och köpt tillbaka de initiala 70 aktierna+extra med vinsten. Vinsten är alltså 70 aktier vilket är 100%.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Ahh sant. Ändå helt sjukt bra gjort. Får inte att göra med fundamental analys är det som är säkert iaf. Det där med teknisk analys har aldrig funkat för mig
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

apkungen skrev:
Ahh sant. Ändå helt sjukt bra gjort. Får inte att göra med fundamental analys är det som är säkert iaf. Det där med teknisk analys har aldrig funkat för mig

Ja, 100% upp är det och då snackar vi +115 000 minus lite skatt.
Men jag betalade 7% mer för min Tesla när jag beställde den veckan efter andra höjningen i år = 70 000 mer, så det går nästan jämnt ut efter skatt.
Vi får se om nästa omgång ger lite mer, jag äger nu 140 Teslaaktier och en Tesla s 85 D.
Bilen lär jag inte göra något plus på, men den är inte till salu heller.
Plusset är att jag har den och stortrivs med den.
Frugan säger att hon har aldrig sett mig så nöjd med en bil efter ett halvt års ägande.
Jag brukade efter några månader med en ny bil börja fundera på vad jag skulle ha härnäst.
Med Teslan så har dom tankarna inte dykt upp ännu, det finns inget alternativ till härnäst ;)

Aktierna tror jag på långsiktigt också, men om do plötsligt poppar upp så säljer jag, men med tanke på att i denna berg och baldana köpa ett större antal i nästa dal.
Man kanske kan bli storägare i Tesla om detta fortsätter :o
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Cirka 190, köpläge alltså?
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare

Inlägg av Challe76a »

Vad sägs köpläge? 182$
Har inte följt Teslas aktie så noga, har mest varit Apple ägare och det har ju gått rätt bra genom åren men Tesla är väldigt intressant. Funderar på att kliva på tåget.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Årets lägsta (senaste 52v) har precis inträffat på 180
Risken är att det går ner ytlogare innan uppgång
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Kan ha och göra med att musk meddelande att d inte kommer att visa hela bilen på model 3 eventet. Allt handlar om förväntningar och musk lägger dem för högt hela tiden
Skriv svar