Köpte en Model 3 Long Range i januari, årsmodell 2020. Blev lovad en räckvidd på ca 60 mil (såklart beroende på körning och väderlek). Batteriet laddade då upp till 470 km som mest men fick förklaring att det berodde på kyla. Nu med betydligt varmare så laddar bilen fortfarande upp till 470 km som full laddning. Är detta naturligt men att den drar mindre i varmt väder så att jag ändå kommer ca 600 km med den? Min upplevelse är att jag inte kommer så värst mycket längre än det som står men min körning är heller inte av den absolut mest skonsamma sorten alltid.
Vad får du för Wh/km när du kör? Man ser det bra på energigrafen.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
1. Din bil har en WLTP-räckvidd på 560 km.
2. Den räckvidd som visas i din bil är baserad på EPA-körcykeln.
3. Det är svårt att köra så snålt så att man kommer så långt som WLTP eller EPA visar.
4. Hur långt du kommer i verkligheten beror på många faktorer, t.ex. hastighet, nederbörd, vind.
5. En uppskattning kan vara att du kommer drygt 30 mil på vintern och drygt 40 mil på sommaren, beroende på förhållanden.
Senast redigerad av slugger75, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok. Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
WLTP-räckvidden har mycket lite med verkligheten att göra. Den är inte ”trovärdig” kort sagt.
Testerna görs i labb men i +23 grader. Snitthastigheten är 48.5 km/h.
AC/värme behöver inte användas.
Om du tog din bil helt ny och körde i +23 grader i 48.5km/h med värmesystemet avstängt skulle du troligen komma 560km.
Din bil är ett par år, och [calendar aging] enbart har säkerligen ätit 6-10% av ditt batteris kapacitet.
Jag tror att 2020 hade 518 km range vid batterisymbolen som ny (EPA-rangen var 322 miles).
Har du 470 km vid batterisymbolen om du laddar fullt har du tappat cirka 10% av batterikapaciteten, vilket är fullt normalt efter ett par år.
Calendar aging minskar med tiden så du tappar inte 10% till på samma tid igen utan betydligt mindre.
Räckvidden vid batterisymbolen påverkas inte av årstid, temperatur etc.
Tack för alla svar! Synd bara att återförsäljaren inte hade den kunskap ni verkar sitta på Blir ju till viss del lite vilseledande när säljare säger att vi får räckvidd på 600 km på en årsmodell 2020 som inte ens verkar ha det från start.
Verkar ligga på 180-200 Wh/km senaste resorna som är 11-22 km bara.
Tack för alla svar! Synd bara att återförsäljaren inte hade den kunskap ni verkar sitta på Blir ju till viss del lite vilseledande när säljare säger att vi får räckvidd på 600 km på en årsmodell 2020 som inte ens verkar ha det från start.
Verkar ligga på 180-200 Wh/km senaste resorna som är 11-22 km bara.
Som alla skriver så är det normalt. Dock; Model 3 verkar verkar vara snålast av alla. Nu på försommaren så kör jag min LR på runt 160 Wh per km på landsväg och bitvis motorväg i 80-125 km/h. Jag pendlar Sthlm- Helsingborg, kör 130 km/h, och behöver inte tänka på annat än att ladda ca 30 min i Ödeshög. Det klarar ingen annan tillverkare. Du köpte det bästa...ur det förbrukningsperspektivet i alla fall
Kanske en dum fråga och självklart för er som har tesla. Men menar ni att GOM visar det teoretiska värdet mot en standard och inte en en verklig uppskattad räckvidd byggd på hur man kör eller på hur sträckan man ställt in i navigatorn är.
Kanske en dum fråga och självklart för er som har tesla. Men menar ni att GOM visar det teoretiska värdet mot en standard och inte en en verklig uppskattad räckvidd byggd på hur man kör eller på hur sträckan man ställt in i navigatorn är.
Jag har ingen aning om det är en dum fråga. Säkert inte, men jag kan inte svara på den för jag vet inte vad GOM är.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok. Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Kanske en dum fråga och självklart för er som har tesla. Men menar ni att GOM visar det teoretiska värdet mot en standard och inte en en verklig uppskattad räckvidd byggd på hur man kör eller på hur sträckan man ställt in i navigatorn är.
Jag har ingen aning om det är en dum fråga. Säkert inte, men jag kan inte svara på den för jag vet inte vad GOM är.
GOM = Guess-O-Meter eller GuessOMeter.
Alltså den funktion i bilen som anger ett uppkattat värde i kilometer på hur långt du kan köra på den laddning som för närvarande finns i din bils batteri.
Vet inte hur det är med den räckvidd som anges som typical i model3/Y.
Den siffran stämmer ganska bra med vad jag faktiskt får i verkligheten med min S. Genomsnittsförbrukbingen över snart 4 år/13000 mil ligger på 199 Wh/km. Då är alltså även sura vinterdagar medräknade.
Jag har inga svårigheter att hålla mig under ”typical” om jag vill och ändå köra utan att vara stoppkloss i trafiken.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Som alla skriver så är det normalt. Dock; Model 3 verkar verkar vara snålast av alla. Nu på försommaren så kör jag min LR på runt 160 Wh per km på landsväg och bitvis motorväg i 80-125 km/h. Jag pendlar Sthlm- Helsingborg, kör 130 km/h, och behöver inte tänka på annat än att ladda ca 30 min i Ödeshög. Det klarar ingen annan tillverkare. Du köpte det bästa...ur det förbrukningsperspektivet i alla fall
Ett eller två märken till på Svenska marknaden finns det väl som klarar detta? Ytterligare ett är ju på väg hit inom kort och klarar den sträckan utan laddning t o m
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Vill du ha en rimlig uppskattning av din räckvidd så gå in och titta på energigrafen, välj att visa snittet över senaste 50k så får du en räckvidd som är baserad på hur du själv har kört.
Som alla skriver så är det normalt. Dock; Model 3 verkar verkar vara snålast av alla. Nu på försommaren så kör jag min LR på runt 160 Wh per km på landsväg och bitvis motorväg i 80-125 km/h. Jag pendlar Sthlm- Helsingborg, kör 130 km/h, och behöver inte tänka på annat än att ladda ca 30 min i Ödeshög. Det klarar ingen annan tillverkare. Du köpte det bästa...ur det förbrukningsperspektivet i alla fall
Ett eller två märken till på Svenska marknaden finns det väl som klarar detta? Ytterligare ett är ju på väg hit inom kort och klarar den sträckan utan laddning t o m
Jag klarar mig kring 35-36 mil motorväg nu i 115-125km/h med Polestar 2. Senaste resan Sthlm - Gävle hamnade jag på en snittförbrukning på 207wh/km och en snitthastighet på 102km/h.
En laddning från 10-80% tar 35 min och på det skulle jag klara i allafall 25 extra mil med marginal.
Så i allafall nu när det inte är kallt och vinterväglag tror jag att jag skulle klara sträckan Stockholm - Helsingborg (ca 55 mil) på ungefär samma sätt. Alltså ca 30 min laddning och då ha marginal.
Kanske jag skulle få ladda några minuter längre än dig om jag håller 130km/h hela tiden. Samt att jag skulle sikta på laddning i Jönköping på väg söderut.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Kanske en dum fråga och självklart för er som har tesla. Men menar ni att GOM visar det teoretiska värdet mot en standard och inte en en verklig uppskattad räckvidd byggd på hur man kör eller på hur sträckan man ställt in i navigatorn är.
Jag har ingen aning om det är en dum fråga. Säkert inte, men jag kan inte svara på den för jag vet inte vad GOM är.
Ber om ursäkt, trodde alla här inne var nördiga och visste var GOM är men sant innan man vet så vet man inte.
Som alla skriver så är det normalt. Dock; Model 3 verkar verkar vara snålast av alla. Nu på försommaren så kör jag min LR på runt 160 Wh per km på landsväg och bitvis motorväg i 80-125 km/h. Jag pendlar Sthlm- Helsingborg, kör 130 km/h, och behöver inte tänka på annat än att ladda ca 30 min i Ödeshög. Det klarar ingen annan tillverkare. Du köpte det bästa...ur det förbrukningsperspektivet i alla fall
Ett eller två märken till på Svenska marknaden finns det väl som klarar detta? Ytterligare ett är ju på väg hit inom kort och klarar den sträckan utan laddning t o m
Jag klarar mig kring 35-36 mil motorväg nu i 115-125km/h med Polestar 2. Senaste resan Sthlm - Gävle hamnade jag på en snittförbrukning på 207wh/km och en snitthastighet på 102km/h.
En laddning från 10-80% tar 35 min och på det skulle jag klara i allafall 25 extra mil med marginal.
Så i allafall nu när det inte är kallt och vinterväglag tror jag att jag skulle klara sträckan Stockholm - Helsingborg (ca 55 mil) på ungefär samma sätt. Alltså ca 30 min laddning och då ha marginal.
Kanske jag skulle få ladda några minuter längre än dig om jag håller 130km/h hela tiden. Samt att jag skulle sikta på laddning i Jönköping på väg söderut.
20220525_140544.jpg
Hej, blir imponerad av att du kommer 35-36 mil, vilket är ungefär vad jag skulle behöva men använder ABRP för att utvärdera bilar så lägger jag in Linköping - Tjörn som är min måttstock för räckvidd som jag vill klara utan laddning (305 km) 18 grader och 2 m i motvind, bara för att ha något värde. Då skulle jag komma fram med 4% kvar och det känns lite lågt fast kanske en vanesak. Med min E-tron kommer jag till Göteborg på sin höjd med 4% kvar. Så min undran är om du tycker att bilen är effektivare än vad ABRP säger?
Kanske en dum fråga och självklart för er som har tesla. Men menar ni att GOM visar det teoretiska värdet mot en standard och inte en en verklig uppskattad räckvidd byggd på hur man kör eller på hur sträckan man ställt in i navigatorn är.
Jag har ingen aning om det är en dum fråga. Säkert inte, men jag kan inte svara på den för jag vet inte vad GOM är.
Ber om ursäkt, trodde alla här inne var nördiga och visste var GOM är men sant innan man vet så vet man inte.
Det är lugnt, nog bara jag som ligger efter.
Men nu vet jag!
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok. Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Hej, blir imponerad av att du kommer 35-36 mil, vilket är ungefär vad jag skulle behöva men använder ABRP för att utvärdera bilar så lägger jag in Linköping - Tjörn som är min måttstock för räckvidd som jag vill klara utan laddning (305 km) 18 grader och 2 m i motvind, bara för att ha något värde. Då skulle jag komma fram med 4% kvar och det känns lite lågt fast kanske en vanesak. Med min E-tron kommer jag till Göteborg på sin höjd med 4% kvar. Så min undran är om du tycker att bilen är effektivare än vad ABRP säger?
Kör man 110 km/h så bör nog inte 35 mil vara något problem. Pratar vi däremot 130 km/h så är det kortare man kommer, de jag sett som testar verkar hamna kring 30 mil i perfekta förhållanden i en Long Range vid 130 km/h, dvs 20 ish grader, torr körbana och nästan ingen vind. Min slutsats av att testa bilen och allt annat är att den fungerar nog bra om man inte kör fort men håller man högre hastighet på motorvägen på sina resor så blir det rätt kort räckvidd.
ABRP lär väl vara lite pessimistisk med Polestar 2 också, den är den med de Teslor jag haft och jämfört i var fall.
Som alla skriver så är det normalt. Dock; Model 3 verkar verkar vara snålast av alla. Nu på försommaren så kör jag min LR på runt 160 Wh per km på landsväg och bitvis motorväg i 80-125 km/h. Jag pendlar Sthlm- Helsingborg, kör 130 km/h, och behöver inte tänka på annat än att ladda ca 30 min i Ödeshög. Det klarar ingen annan tillverkare. Du köpte det bästa...ur det förbrukningsperspektivet i alla fall
Ett eller två märken till på Svenska marknaden finns det väl som klarar detta? Ytterligare ett är ju på väg hit inom kort och klarar den sträckan utan laddning t o m
Jag klarar mig kring 35-36 mil motorväg nu i 115-125km/h med Polestar 2. Senaste resan Sthlm - Gävle hamnade jag på en snittförbrukning på 207wh/km och en snitthastighet på 102km/h.
En laddning från 10-80% tar 35 min och på det skulle jag klara i allafall 25 extra mil med marginal.
Så i allafall nu när det inte är kallt och vinterväglag tror jag att jag skulle klara sträckan Stockholm - Helsingborg (ca 55 mil) på ungefär samma sätt. Alltså ca 30 min laddning och då ha marginal.
Kanske jag skulle få ladda några minuter längre än dig om jag håller 130km/h hela tiden. Samt att jag skulle sikta på laddning i Jönköping på väg söderut.
20220525_140544.jpg
Hej, blir imponerad av att du kommer 35-36 mil, vilket är ungefär vad jag skulle behöva men använder ABRP för att utvärdera bilar så lägger jag in Linköping - Tjörn som är min måttstock för räckvidd som jag vill klara utan laddning (305 km) 18 grader och 2 m i motvind, bara för att ha något värde. Då skulle jag komma fram med 4% kvar och det känns lite lågt fast kanske en vanesak. Med min E-tron kommer jag till Göteborg på sin höjd med 4% kvar. Så min undran är om du tycker att bilen är effektivare än vad ABRP säger?
Jag upplever att jag under sommartid har lite bättre räckvidd än vad ABRP brukar förutsätta. Det är viss skillnad från förra året på förbrukningen. De OTA-uppdateringar som kommit har faktiskt gjort en del på förbrukningen.
Håller dock med ovan om att när man håller kring 130km/h mest hela tiden så blir det inte 35 mil.
Jag drog i allafall strax under 50% senaste resan mellan Sthlm och Gävle. Det är ju en del lite långsammare trafik fram till typ Upplands Väsby, samt att jag har 5km "förort" i gävle med 30-50km/h, så snitthastigheten blev "bara" 102km/h. Men av det var då ändå ca 13-14 mil (av knappt 17 mil) motorväg i minst 115km/h (GPS) och oftast högre. (ca 125km/h den del som är 120km/h.)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Som alla skriver så är det normalt. Dock; Model 3 verkar verkar vara snålast av alla. Nu på försommaren så kör jag min LR på runt 160 Wh per km på landsväg och bitvis motorväg i 80-125 km/h. Jag pendlar Sthlm- Helsingborg, kör 130 km/h, och behöver inte tänka på annat än att ladda ca 30 min i Ödeshög. Det klarar ingen annan tillverkare. Du köpte det bästa...ur det förbrukningsperspektivet i alla fall
Ett eller två märken till på Svenska marknaden finns det väl som klarar detta? Ytterligare ett är ju på väg hit inom kort och klarar den sträckan utan laddning t o m
Det var som katten. För en som inte hänger med, vilka är det?
Som alla skriver så är det normalt. Dock; Model 3 verkar verkar vara snålast av alla. Nu på försommaren så kör jag min LR på runt 160 Wh per km på landsväg och bitvis motorväg i 80-125 km/h. Jag pendlar Sthlm- Helsingborg, kör 130 km/h, och behöver inte tänka på annat än att ladda ca 30 min i Ödeshög. Det klarar ingen annan tillverkare. Du köpte det bästa...ur det förbrukningsperspektivet i alla fall
Ett eller två märken till på Svenska marknaden finns det väl som klarar detta? Ytterligare ett är ju på väg hit inom kort och klarar den sträckan utan laddning t o m
Det var som katten. För en som inte hänger med, vilka är det?
De jag först tänkte på som bör klara den körningen med 30 min laddstopp var Mercedes (eqs och eqe) och BMW (i4 och kanske ix?), men även Polestar, speciellt single motor long range och vid fint väder även long range dual motor som Joel ovan och jag själv har.
En MYLR som jag också har klarar förstås också resan med max 30 min laddstopp
Den bil som snart är här och som nog kommer klara de 55 milen mellan Stockholm och Helsingborg utan laddning är Lucid Air. Den klarar 80 mil i 112.5 km/h enligt tester i USA.
I sin prisklass är dock M3LR bäst på range.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Jag pendlar Sthlm- Helsingborg, kör 130 km/h, och behöver inte tänka på annat än att ladda ca 30 min i Ödeshög. Det klarar ingen annan tillverkare. Du köpte det bästa...ur det förbrukningsperspektivet i alla fall
Ett eller två märken till på Svenska marknaden finns det väl som klarar detta? Ytterligare ett är ju på väg hit inom kort och klarar den sträckan utan laddning t o m
Det var som katten. För en som inte hänger med, vilka är det?
Den bil som snart är här och som nog kommer klara de 55 milen mellan Stockholm och Helsingborg utan laddning är Lucid Air. Den klarar 80 mil i 112.5 km/h enligt tester i USA.
Den bil som snart är här och som nog kommer klara de 55 milen mellan Stockholm och Helsingborg utan laddning är Lucid Air. Den klarar 80 mil i 112.5 km/h enligt tester i USA.
Hur långt tar den sig i 130 km/h?
Jag vet inte men den har väl samma luftmotståndskoeddicient som Tesla M3 så det borde skala någorlunda injärt mot den.
Lucid Air har en räckvidd som är ca 61% bättre än Tesla MR LR i 112.5 km/h. Om du tar räckvidden på din M3 i 130 km/h och lägger på 61% till så borde du få en bra uppfattning om hur långt Lucid Air kommer i samma hastighet.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Den bil som snart är här och som nog kommer klara de 55 milen mellan Stockholm och Helsingborg utan laddning är Lucid Air. Den klarar 80 mil i 112.5 km/h enligt tester i USA.
Hur långt tar den sig i 130 km/h?
Jag vet inte men den har väl samma luftmotståndskoeddicient som Tesla M3 så det borde skala någorlunda injärt mot den.
Lucid Air har en räckvidd som är ca 61% bättre än Tesla MR LR i 112.5 km/h. Om du tar räckvidden på din M3 i 130 km/h och lägger på 61% till så borde du få en bra uppfattning om hur långt Lucid Air kommer i samma hastighet.
Sedan har du ju saker som reluktans i elmotorer mm. som också påverkar en del förutom Cw. Så finns ju lite faktorer till som påverkar verklig förbrukning.
Sedan om du lägger på 60% på räckvidden på en M3 LR så är det inte säkert att man kommer hela vägen från STHLM till Helsingborg på en laddning. Tror det faktiskt blir lite för kort i många fall.
Min M3 LR visar 470 vid 100 % laddning. Körde till Norrland, väder 7-10 grader. Vid 90km/h så stämmer det ganska så exakt . Går man upp i 110 km/h så blir det ca 20% mindre i räckvidd. Går man upp till 130 då blir det ganska så stor fel marginal, ca 30%. Lätt att hålla koll på.
Tesla/ elbil är inte för stressade förare på motorvägen , mer glidar bil om du vill åka långt.
Jag klarar inte av att köra i 90km/h, det blir 120-130
vilket ger 300-320 km/h. Men vad spelar det för roll, när den laddar galet bra. Fick nära 200 på IONITY, upp till 75-80 % laddning, det går på ca 25 minuter.